Založení a rozjezd školy #8: Ředitel školy a jeho vztah se zřizovatelem

Vydáno: 9 minut čtení

Osmý díl seriálu, jenž nabízí nahlédnutí do života malých neveřejných škol, které zpravidla vznikly v posledních deseti letech, bude monotematicky věnován středobodu všeho dění – řediteli. Přesněji jeho roli, kompetencím a především vztahu se zřizovatelem školy. Pětice ředitelek a ředitelů z různých a mnohdy velmi odlišných škol popisuje svou aktuální pozici. Krom jejího vymezení vůči zřizovateli nás nechávají nahlédnout také do dalších dílčích témat. Na jakých principech jsou budovány vztahy v rámci školy? Jakou roli hraje v životě školy školská rada? Jakými způsoby zapojují do rozhodování svůj tým?

 

Ředitelka, spolek a proměna rolí
Do tématu vztahu ředitele školy a jejího zřizovatele vstupujeme v roudnické Základní škole SMART. „Zřizovatelem školy je zapsaný spolek, který dále zastřešuje dětskou skupinua jazykovou školu. Tyto instituce jsou samostatné, ale existuje mezi nimi jistá synergie. Členové spolku dohlížejí na činnost školy formálně prostřednictvím spolkových orgánů a mnozíi neformálně jako rodiče, zaměstnanci nebo členové školních orgánů. Spolek nedisponuje žádnými finančními prostředky ani personálními kapacitami, prostřednictvím kterých by mohl podpořit chod školy, případně převzal některé administrativní nebo provozní povinnosti,“ vysvětluje ředitelka školy Klára Koubská a k popisu situace přidává časové hledisko: „Po pěti letech fungování je funkce spolku v souladu se stanovami primárně kontrolní. V úvodních náročných letech byla ale role čl

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Zajištění personalistiky ve škole
Specifika skončení pracovního poměru vedoucího zaměstnance, jehož pracovní poměr vznikl jmenováním
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů

Poradna

Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Rozsah PPČ u ředitele školy
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Odvolání ředitele střediska volného času
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Odvolání ředitele školy
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby

Články

Založení a rozjezd školy #1: Proč?
Založení a rozjezd školy #5: Financování
Založení a rozjezd školy #6: Žáci
Založení a rozjezd školy #7: Rodiče
Založení a rozjezd školy #3: Do rejstříku!
Založení a rozjezd školy #9: Výběr ředitele
Založení a rozjezd školy #10: Překážky na cestě
Založení a rozjezd školy #4: Učitelé, vychovatelé, asistenti, ...
Založení a rozjezd školy část 2: Do rejstříku, nebo ne?