Zájmové vzdělávání
- Článek
Neformální vzdělávání je v současné době ve školství výrazným trendem, který školám pomáhá nejen zkvalitňovat výuku, ale i posilovat jejich postavení v konkurenčním prostředí. Stále častější je však také zájem o neformální vzdělávání s mezinárodním rozměrem. Programy jako Evropský sbor solidarity a Erasmus+ nabízejí vedení škol jedinečnou možnost zapojit žáky a učitele do mezinárodních projektů zaměřených na osobnostní rozvoj a dobrovolnictví. Tyto programy, spolu s více než dvaceti dalšími, spravuje v Česku Dům zahraniční spolupráce (DZS), česká národní agentura pro mezinárodní vzdělávání a výzkum.
- Článek
S nástupem nového školního roku se snažíme trávit co nejvíce času venku. I tam můžeme tvořit a malovat s dětmi. Pokud hledáte inspiraci na venkovní aktivity, dnes vám mimo jiné přináším tipy na společné vyrábění na školní zahradě či dvorku.
- Článek
Je tu září, čas návratů dětí do tříd, učitelů do kabinetů a zkrátka každého na své místo. Pro někoho je zlomový první leden, pro lidi pracující ve školství je to právě září. Ve vzduchu je cítit nervozita a trochu zmatek, než si vše "sedne". Rodiče jsou rádi, že se jim ruce trochu rozvážou, a budou mít o starost méně. V družinách se ale vše připravuje na školní rok, aby následující měsíce probíhaly co nejklidněji.
- Článek
Cíťa: Proč svět nutně potřebuje citlivé introvert(k)y Lenka Blažejová Mgr. Martina Cienciala předškolní a volnočasový pedagog, wellness specialista 2022 Cíťa je velmi vtipně, přesto trefně a s lehkostí podané...
- Článek
Dnešní, sedmá část našeho seriálu o vychytávkách ve školní družině by podle ustálené "šťastné sedmičky" měla být částí veskrze optimistickou. Jenže ona to tak docela pravda nebude, protože české školství financemi příliš neoplývá a ve školní družině, jak jsem byla často svědkem, to platí dvojnásob. Ale dost pesimismu a pojďme se podívat, jak do školní družiny peníze dostat a na co je efektivně využít.
- Článek
Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. K pravidelné denní docházce lze přijímat i děti z přípravných tříd základní školy nebo přípravného stupně základní školy speciální, žáky druhého stupně základní školy, žáky nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. K pravidelné denní docházce nemohou být přijati žáci, kteří jsou přijati k činnosti klubu.
- Článek
Cílem článku je vyzdvihnout a okomentovat podstatné úkoly spojené s řízením školní družiny nebo školního klubu v 1. pololetí školního roku 2024/2025. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na školní družiny a školní kluby zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen "veřejné"), soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze školních družin nebo školních klubů určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Lze připustit situaci, aby škola v dopolední době neměla běžnou výuku, ale realizovala vzdělávací činnost v rámci kroužku/klubu viz § 2 odst. 1 písm. a), b)vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, nebo některého z dalších bodů tohoto paragrafu?
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
Jak správně legislativně ošetřit organizacit školní kroužek, konkrétně badatelský kroužek v základní škole? Jaké musí mít vedoucí kroužku kvalifikační předpoklady? Pokud nemá vedoucí kroužku splněn kurz pedagogického minima, může kroužek zaštítit tzv. garant? Jsme příspěvková organizace, zřizovatelem je obec.
- Článek
Dnes si opět budeme hrát s různými materiály, barvami, a hlavně tentokrát použijeme přírodní materiály, které si sami nasbíráme na vycházce. Také budeme recyklovat a použijeme věci, které bychom jinak vyhodili. Vyrobíme si podzimní dekorace, kterými si můžeme vyzdobit a zkrášlit třídu, ale i domov. Co k tomu dnes všechno budeme potřebovat?
- Článek
Pohádky mají rády všechny děti. Doma dětem čte pohádku maminka, ve škole paní učitelka a ve školní družině paní vychovatelka.
- Článek
Adventní čas může přinést do družiny zklidnění. V tomto období u nás v družině začínáme ráno před vyučováním černými hodinkami s vyprávěním, zpíváním, pokusy se světlem, „čajíčkování“ - pitím čaje, relaxačními technikami a cvičeními. V družině jsou oblíbené různé adventní dílničky a vyrábění všeho druhu. Fajn jsou venkovní aktivity s přikrmováním ptáčků a lesní zvěře atd. Příspěvek nabízí malý výběr jednoduchých a lehce proveditelných aktivit, které jsou zaměřené na toto radostné období očekávání Vánoc.
- Článek
V první části našeho miniseriálu jsme se zabývali potřebným časem pro nerušenou činnost školní družiny. V dnešní části se k němu ještě vrátíme, ale zaměříme se hlavně na další otázku: Kde prostor pro nerušenou činnost vzít?
- Článek
Mají asistentky nebo vychovatelky v ŠD nárok na přípatek za suplované hodiny stejně jako učitelé, pokud je potřebuji jako záskok na první či druhý stupeň? Jedna je bývalá učitelka pracující jako asistentka pedagoga, druhá má bakalářský titul z pedagogické fakulty.
- Článek
Hans van Mourik Broekman je ředitelem Liverpool College. Školy, která vzdělává 1 700 žáků ve věku 4–19 let. Školy, která v roce 2019 získala od Ofsted nejlepší hodnocení ve sledovaných kritériích. Školy, kterou se v pozici ředitele po přečtení knihy The risk of Education a v době covidu rozhodl výrazně reformovat prostřednictvím školního kurikula, aby dokázali u žáků rozvíjet nejen intelekt, ale také charakter, jak praví školní motto. 19. září vystoupí Hans van Mourik Broekman jako koeynote speaker na mezinárodní konferenci FutureEdu, která se bude věnovat neformálnímu vzdělávání. A právě tomuto tématu je věnován následující rozhovor.
- Článek
Opět se konala z mnoha společných akcí, které pořádají paní vychovatelky z Chomutova a Jirkova.
- Článek
Nový školní rok právě odstartoval. Jako vychovatelky a vychovatelé školních družin máte skvělou příležitost děti formovat a trávit s nimi nemalé množství času aktivitami, které je mohou ovlivnit klidně na celý život. Pokud stejně jako my fandíte vzdělávání venku, rádi vám pomůžeme s realizací.
- Článek
Děti školní družiny prožily zajímavý víkend plný her a soutěží motivovaných pohádkovými postavičkami, které žijí v lese. Během tří dnů navštívily území lesních skřítků, území plné kouzel, kde se dějí prapodivné věci, navštívily chaloupku čarodějnice, vymýšlely kouzla a naučily se mávat kouzelným proutkem tak, aby se před nimi na lesní cestičce objevily zlaťáky. Při toulkách krajinou děti prožily neuvěřitelná dobrodružství, pozorovaly dění kolem sebe, seznámily se s lesní přírodou. Když se vrátily z lesa, hrály hry, soutěžily a také malovaly krásné obrázky.
- Článek
Papírové kapesníčky, papírové utěrky a toaletní papír máte ve školní družině stále u sebe. Můžete je využít k nepřebernému množství jednoduchých pokusů a zábavnému objevování s dětmi.