Povinnosti před vznikem pracovního poměru

Mimořádná prohlídka se provádí za účelem zjištění zdravotního stavu posuzovaného zaměstnance v případě důvodného předpokladu, že došlo ke ztrátě nebo změně zdravotní způsobilosti k práci nebo pokud dojde ke zvýšení míry rizika již dříve zohledněného rizikového faktoru pracovních podmínek.
Periodická prohlídka se provádí za účelem zjištění včasné změny zdravotního stavu vzniklé v souvislosti se zdravotní náročností vykonávané práce nebo stárnutím organizmu, kdy další výkon práce by mohl vést k poškození zdraví posuzovaného zaměstnance, nebo k poškození zdraví jiných osob.
Smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb povinně uzavírají ti zaměstnavatelé, kteří budou zaměstnávat pedagogy či jiné zaměstnance vykonávající práce zařazené do kategorie vyšší než první nebo součástí práce je činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny vyhláškou o pracovnělékařských službách nebo jinými právními předpisy.
Pokud zaměstnavatel nebude po osobě ucházející se o práci pedagogického pracovníka vyžadovat vstupní lékařskou prohlídku, považuje se tato osoba za zdravotně způsobilou k výkonu práce, k níž má být zařazena, a to do té doby, než je provedením prohlídky prokázán opak [§ 59 odst. 1 písm. d) zákona o specifických zdravotních službách].
Smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb povinně uzavírají ti zaměstnavatelé, kteří budou zaměstnávat pedagogy či jiné zaměstnance vykonávající práce zařazené do kategorie vyšší než první nebo součástí práce je činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny vyhláškou o pracovnělékařských službách nebo jinými právními předpisy. V ostatních případech (práce zařazené do kategorie první a součástí práce není činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny vyhláškou o pracovnělékařských službách nebo jinými právními předpisy) zaměstnavatel není povinen vždy a nutně uzavřít smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb. Může využít vysílání zaměstnanců k prohlídkám u jejich registrujícího lékaře. Další pracovnělékařské služby smluvně zajistí tehdy, je-li to důvodné ochranu zdraví zaměstnanců.
Vstupní lékařskou prohlídkou se zjišťuje uchazečova zdravotní způsobilost k práci.
Rozsáhlé zmapování aktuálního (školní rok 2025/2026) stavu právní úpravy poskytování pracovnělékařských služeb pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení
Původní ředitel skončil a do funkce ředitele ZŠ byla jmenována zástupkyně ředitele, do doby než bude na základě konkurzu jmenován nový ředitel. Nový ředitel byl jmenován po měsíci, původní zástupkyně školy tedy vykonávala funkci ředitele jeden měsíc. Nový ředitel školy si chce ponechat i nadále původní zástupkyni ředitele školy. Jaké doklady jsou k tomu třeba? Nová pracovní smlouva nebo platí to, co bylo před jmenování zástupkyně ředitelkou? 
Vydáno: 07. 04. 2025
Po ukončení výběrového řízení zůstávají v rukách ředitele školy životopisy neúspěšných uchazečů. Ředitel školy se v první řade musí zorientovat, kde všude jsou tyto životopisy uloženy – v papírové podobě, v elektronické podobě. Může se stát, že je řediteli školy zaslán životopis mimo vypsané výběrové řízení. Je nutné rozhodnout, jak s takovými životopisy (v obou případech) naložit. 
Vydáno: 04. 03. 2025
Určení platu a vydání platového výměru je odvislé od stanovení platové třídy, platového stupně, určení platového tarifu a stanovení pravidelně poskytovaných složek platu.
Vydáno: 01. 01. 2025
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu? 
Vydáno: 16. 08. 2024
Má ředitel základní školy právo učiteli přikázat účast na adaptačním kurzu na 3 dny (dvě noci)? Má učitel právo toto odmítnout? 
Vydáno: 07. 09. 2023
  • Článek
Potkaly se nejen jednou, a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se budete setkávat po celý školní rok 2023/2024. Budeme se zamýšlet nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlet, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. A začneme opravdu od začátku – přijímáním nových zaměstnanců.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo následující informaci především pro vedení škol, aby vyjasnilo možnosti zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka.
Po vyhlášení ukončení nouzového stavu se započne počítat lhůta 30 a 90 dnů pro provedení vstupních a periodických pracovnělékařských prohlídek („PLP“) a lhůty pro vydání zdravotních průkazů (ZP). 
Vydáno: 01. 05. 2021
Protokol o předání agendy spojené s výkon pracovního místa ředitele
Přehled právních předpisů Pracovní smlouvy a vznik pracovního poměru Výběr zaměstnance a vyžadování údajů Práva a povinnosti uchazeče Vstupní lékařská prohlídka Prokázání bezúhonnosti   
Přehled právních předpisů zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
Stejně jako v případě ostatních zaměstnanců i uchazeči o zaměstnání, kteří mají vykonávat práci v zařízení školního stravování, se musí podrobit vstupní prohlídce (§ 59 zákona č. 373/2011 Sb., v platném znění), v rámci které je posuzována jejich zdravotní způsobilost.