Checklisty
Doplňková činnost příspěvkových organizací je obecně upravena zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
Je to činnost:
která navazuje na hlavní činnost školy – poskytování vzdělávání a
je nějakým způsobem s činností školy spjata.
Okruhy doplňkové činnosti navazují na hlavní účel příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato činnost nesmí narušovat plnění hlavního účelu organizace a sleduje se odděleně.
Jde o činnosti, které příspěvková organizace provádí mimo svou hlavní činnost, za jejímž účelem byla zřízena.
Za stížnosti jsou považována taková podání, kterými se stěžovatel domáhá ochrany svých subjektivních práv a požaduje nápravu ve vlastním zájmu (resp. v zájmu svého dítěte).
Stížnost může podat každá osoba (i nezletilá).
Po ukončení výběrového řízení zůstávají v rukách ředitele školy životopisy neúspěšných uchazečů. Ředitel školy se v první řade musí zorientovat, kde všude jsou tyto životopisy uloženy – v papírové podobě, v elektronické podobě.
Může se stát, že je řediteli školy zaslán životopis mimo vypsané výběrové řízení.
Je nutné rozhodnout, jak s takovými životopisy (v obou případech) naložit.
Osobní spis zaměstnance bývá založen současně s přijetím nového zaměstnance do pracovního poměru. O rozsahu a druhu materiálů v personální evidenci rozhoduje zaměstnavatel podle uvážení a s ohledem na své povinnosti. V souladu se zákoníkem práce však spis může obsahovat jen písemnosti, které jsou nezbytné pro výkon práce v pracovněprávním vztahu.
Zákoník práce nestanoví způsob vedení tohoto spisu. Ten proto může být veden v listinné podobě nebo elektronicky, nebo kombinací obojího, zcela dle uvážení a potřeb zaměstnavatele.
Při zahájení výběrového řízení je třeba dbát na vhodnou formulaci inzerátu a stanovení kritérií pro výběr zaměstnance.
Za stanovení kritérií pro výběr zaměstnance je odpovědný ředitel školy, který nastaví požadavky tak, aby dokázal vybrat co nejvhodnějšího uchazeče - ať už se jedná o pedagogického nebo nepedagogického pracovníka.
Při výpovědi musí být dodržen postup, při kterém dojde k:
zjištění zaměstnavatele, jaké povinnosti jsou zaměstnancem porušovány a v jaké intenzitě
k upozornění zaměstnance na tuto skutečnost zaměstanavatelem v souladu se zákoníkem práce
vymezení skutkového důvodu výpovědi
písemnému vyhotovení výpovědi
doručení výpovědi zaměstnanci
stanovení nároku na odstupné a jeho vyplacení (vzniká-li zaměstnanci ze zákona, z vnitřního předpisu nebo kolektivní smlouvy)
Ukončení školního roku je rozhodujícím mezníkem pro efektivní řízení školy. Důležitost spočívá nejen v reflexi minulosti, ale i ve výběru položek, které budou využity pro plánování nového školního roku. Obě tyto oblasti jsou obsaženy v tomto checklistu, který předkládá základní seznam potřebných kroků/úkolů.
Jedná se o úkoly:
personálního zajištění
spojené s ŠVP
spojené s hodnocením žáků
spojené s výsledky přijímacích zkoušek/zápisů
spojené s reflexí minulého školního roku
k vyhodnocení plánů
k ukončení školního roku
spojené se setkáním s budoucími žáky či studenty
spojené se zajištěním přípravného týdne
spojené s plánem dovolených
spojené s účetním ukončením pololetí
spojené s úplatou za ŠD a ŠK
další
Začátek školního roku s sebou nese řadu kroků/úkolů, které je třeba ošetřit ještě před jeho zahájením.
Jedná se o úkoly z:
pedagogického procesu
managementu
ekonomiky
a další
Vnitřní řád je povinným interním dokumentem školní družiny. Podle organizačního řádu právnické osoby určení zaměstnanci zpracovávají návrhy interních předpisů a tím se podílejí na řízení právnické osoby (např. zástupce ředitele).
Zde naleznete seznam po navazujících kroků, které zohledňují práva a povinnosti účastníků a zákonných zástupců školní družiny, podmínky bezpečnosti, podmínky zacházení s majetkem školní družiny aj.
Vnitřní řád je povinným interním dokumentem školní jídelny. Podle organizačního řádu právnické osoby určení zaměstnanci zpracovávají návrhy interních předpisů a tím se podílejí na řízení právnické osoby (např. zástupce ředitele).
Zde naleznete seznam po navazujících kroků, které zohledňují práva a povinnosti strávníků a zákonných zástupců strávníků školní jídelny, provoz a vnitřní režim školní jídelny aj.
Určení platu a vydání platového výměru je odvislé od stanovení platové třídy, platového stupně, určení platového tarifu a stanovení pravidelně poskytovaných složek platu.
Východiskem sestavení plánu DVPP je analýza vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků, potřeb školy i aktuální situace. Důležité je stanovit cíle a plány dalšího vzdělávání a tyto realizovat. Pro rozvoj pedagogů i školy je třeba využít zpětné vazby z DVPP.
Check list popisuje:
práva žáka v případě, že žák plní povinnou školní docházku v zahraniční škole a současně je žákem „kmenové“ školy v ČR,
povinnosti zákonného zástupce žáka, který plní povinnou školní docházku v zahraničí a současně je žákem „kmenové“ školy v ČR,
povinnosti „kmenové školy“ spojené se zjišťováním, zda žák plní povinnou školní docházku ve škole v zahraničí,
povinnosti „kmenové školy“ související s organizací školy a organizací vzdělávání.
Vyplněním položek check listu základní škola zajistí:
včasné a správné informování zákonných zástupců,
systematické zjišťování, zda žák plní povinnou školní docházku v zahraničí,
splnění povinností vůči žákovi (bezplatné poskytnutí učebnic, organizace zkoušek z vybraných předmětů, vydání vysvědčení),
správnou evidenci žáka ve školní matrice,
dodržení tzv. kapacity školy a tzv. kapacity třídy.
Efektivní delegování představuje postup podle níže uvedených kroků:
analýza činností
výběr pracovníka
popis a předání činností
pravomoce a odpovědnost
průběžná kontrola
zpětná vazba
Check list popisuje činnosti mateřské školy následující po oznámení individuálního vzdělávání dítěte. Činnosti vyplývají přímo ze zákona nebo z potřebného manažerského zajištění individuálního vzdělávání dítěte. Je zde ošetřeno:
včasné splnění všech úkolů,
splnění úkolů ve správné posloupnosti,
správná varianta postupu vyvolaná určitým jednáním zákonného zástupce dítěte
Česká školní inspekce se při návštěvě u vás na škole bude zaměřovat na tři základní úkoly - hodnocení, kontrolu a šetření různých podnětů, stížností či petic.