Pedagogický proces
Plán činnosti střední školy na 2. pololetí školního roku 2024/2025 je specifický v následujících momentech:
- Článek
Ještě než se mu narodily děti, dospěl László Polgár k přesvědčení, že „genialita je výsledkem práce a šťastné okolnosti“ a že „géniové se nerodí, ale jsou vychováni“. László svou teorii potvrdil tím, že se z jeho dcer staly tři výjimečné šachistky – Zsuzsa Polgárová dosáhla titulu velmistra ve 21 letech, Judit v 15 letech a jejich sestra Zsófia ve 22. Ačkoli měl László jistě nadprůměrné IQ, samotná biologická predispozice na vysvětlení těchto výsledků nestačí. Sestry Polgárovy si své impozantní šachové dovednosti rozvinuly v prostředí příznivém pro velmi pilnou a tvrdou práci. Polgár, odborník na šachovou teorii a autor několika knih, se rovněž intenzivně zajímal o správné metody výchovy dětí. Své tři dcery vzdělával doma – především v šachu. První výsledek se dostavil, když Zsuzsa vyhrála budapešťské šachové mistrovství dívek do jedenácti let ve věku pouhých čtyř let. Jeho dcera Judit ho dokázala porazit v šachu, když jí bylo pět.
- Článek
Zdravé děti jsou a byly i dříve živé, aktivní, někdy až nadměrně aktivní. Občas mluví nahlas, nezřídka ovšem přímo povykují, výskají, křičí, piští, dokonce hulákají. A ještě u toho poskakují, lítají sem a tam jako neřízené střely. A nejednají tak jako my pouze proto, že máme zlost, jsme naštvaní a rozčilení, nebo když vyhrajeme milion, ale většinou z obyčejné radosti ze života, z dobrého pocitu, že žijí, že jsou spokojené. A jindy naopak proto, že něco nevyšlo podle jejich přání. Podobné způsoby chování bychom měli u dětí připouštět – nechovají tak schválně, aby nás naštvaly. Jen dávají najevo svým způsobem tolik žádoucí a v životě potřebné emoce.
- Článek
Divadlo Paměti národa, založené v roce 2019 v neziskové organizaci Post Bellum, nabízí mladým lidem jedinečnou příležitost aktivně se zapojit do uměleckého zpracování skutečných historických příběhů. Děti a mládež se setkávají s pamětníky událostí minulého století, naslouchají jejich příběhům a nechávají se jimi inspirovat při tvorbě divadelních inscenací. To jim umožňuje lépe porozumět minulosti, reflektovat současnost a rozvíjet své kreativní a prezentační dovednosti.
- Článek
Dětská zvídavost je klíčovou složkou jejich přirozeného rozvoje a úspěchu ve škole. Tento článek zkoumá, jak může vedení školy zvídavost podporovat a proč je její rozvoj pro studenty důležitý. Seznámíme vás s metodami, jak efektivně posilovat touhu po poznání na celoškolské úrovni.
- Článek
Nedávno jsem se zúčastnila konference o včasné péči a významu prvních let života dítěte ve Znojmě, kterou pořádala Platforma pro včasnou péči, kde jsem členkou odborné rady. Diskuse se zaměřila na to, jak klíčové je včasné rozpoznání a podpora dětí ze znevýhodněného prostředí. Téma je pro mě o to více osobní, že v mateřské škole, kterou v Obrnicích nedaleko Mostu vedu, těmto výzvám čelíme každodenně.
- Článek
Nejkrásnější čas vánoční je opět tady a děti Vánoce milují. Proto jsem si pro vás v dnešním článku připravila inspirace na vánoční tvoření, při kterém si děti užijí spoustu zábavy.
- Článek
Vedle pedagožek a pedagogů ze všech stupňů vzdělávací soustavy se na Linku pro rodinu a školu 116 000 obracejí i rodiče těchto dětí. Jako nedávno otec pětileté dcerky, která se právě vrátila ze školky v přírodě a vyprávěla, jak je tam jedna spolužačka ráno a večer fackovala. Jelikož se jednalo o tzv. hvězdu třídy, tak si to ostatní dívenky nechaly líbit a jediná, která se ozvala, byla právě dcerka volajícího. Krom toho už dcerka volajícího stihla fackování vyzkoušet na své mladší sestře, do které se pustila toho dne ráno. Otec se pochopitelně zajímal, jak tuto situaci řešit, a odmítal větu svého okolí, že dítě z toho vyroste.
- Článek
Násilí a zvláště násilí v rodině je pro předškolní děti neuchopitelná situace, která v nich vyvolává strach a nejistotu. Formy násilí nemusí být jen fyzické, ale i psychické. Tím hůř… Můžeme v mateřské škole dětem pomoci? Máme na to nástroje a postupy? Ano! „Dětství bez násilí“ má ve svém mottu Centrum LOCIKA.
- Článek
Přechod z mateřské školy do základní školy je pro dítě významným milníkem. V tomto období si buduje vztah k celoživotnímu učení, a proto by měl být tento přechod pozitivním zážitkem. Jak můžeme zajistit, aby budoucí prvňáček s radostí přijímal nové výzvy, které škola přináší?
- Článek
V mateřské škole v Táboře, která je odloučeným pracovištěm místní Základní školy a Mateřské školy Tábor, Helsinská 2732, se rozvoji digitální pregramotnosti věnují již více než 15 let. Tento dnes již nadčasový přístup vychází z progresivní iniciativy vedení tohoto předškolního zařízení.
- Článek
V současné době jsou snad nejčastěji diskutovanými tématy souvisejícími s předškolním vzděláváním odklady školní docházky a strategie, které by měly vést ke snížení jejich počtu. To se potvrdilo i na konferenci Škola jako místo setkávání v sekci předškolního vzdělávání, kde se nejbohatší diskuse dočkal příspěvek „Kam směřuje naše předškolní vzdělávání“. V něm byly mimo jiné představeny navrhované strategie a dány do souvislosti s analýzami MŠMT.
- Článek
Písničky o vesmíru a kosmonautice ze stejnojmenného divadelního představení. Kombinace velkoplošných animovaných projekcí, hudby, povídání, tancování, pohybu a zábavy. Zpěvník připravujeme ve spolupráci s Vladimírem Remkem (který vystupuje přímo v projekcích).
- Článek
Znáte dubánky? To jsou malí žaludoví panáčci, kteří žijí v dubových lesích, pomáhají přírodě, a protože jsou velmi zvědaví, pozorují lidi a snaží se je napodobovat.
- Článek
Prostřednictvím tematického celku jsou děti provázeny tradicemi a významem adventního a vánočního období, zjišťují, že nejenže se lidé chystají na Vánoce, ale že i živočichové se chystají na zimu. Činnosti a aktivity navozují sváteční atmosféru, kterou společně v mateřské škole děti prožívají.
- Článek
Vědecké studie poukazují na nezastupitelný význam podpory sociálních a emočních dovedností dětí v předškolním věku. Tyto dovednosti nejen přispívají k akademickému úspěchu, ale také formují základy pro zdravé mezilidské vztahy a emocionální pohodu, což má dlouhodobý vliv na celkový životní úspěch jedince. Konkrétní nástroje a kroky pro začlenění ověřených strategií rozvoje sociálních a emočních dovedností do práce s dětmi nabízí pedagogům metodika Dobrý začátek. Metodika nejenže pomáhá rozvíjet dovednosti dětí, ale také poskytuje prostor pro osobní i profesní růst samotných pedagogů. V následujícím textu chceme čtenářům představit jeden z posledních projektů organizace Schola Empirica, během kterého jsme zkoumali zavedení inovativního Kurikula metodiky Dobrý začátek do praxe vybraných škol v Praze a Středočeském kraji.
- Článek
Vzdělávací tematický blok zaměřený na oblast čtenářské pregramotnosti seznamuje děti prostřednictvím rozmanitých vzdělávacích činností a her s pohádkou O dvanácti měsíčkách. Děti se učí chápat souvislosti v ději příběhu, logicky uvažovat a porozumět emočním a sociálním vazbám postav v pohádce. Rovněž si osvojí názvy měsíců v roce a získají poznatky o hlavní charakteristice všech ročních období.
- Článek
Všechno to začalo na konci léta 2018, kdy jsem dostal e-mail od našeho pana ředitele, abych se vypravil do firmy Elektroline. S jejím dnes už emeritním šéfem Zdeňkem Mrázkem jsem domluvil, že mě vyzvedne u stanice metra Kobylisy. Pan Mrázek přijel v pěkném SUV, zastavil a říká: „Sedejte pane inženýre. Já jsem Mrázek.“ A vzal mě do nedalekého sídla firmy. Povídali jsme si celkem asi dvě hodiny. Diskuse byla velmi pěkná a plodná. A právě tam jsme vymysleli, že přivedu několik žáků, aby si zkusili, co ve firmě zaměstnanci na různých pozicích dělají, a také že bude žákům nabídnuta brigáda (později nazývaná edukativní brigáda).
- Článek
Stejně jako dítě, které se postupně seznamuje se světem a občas nevěřícně zírá a pořád se na něco ptá, připadám si tak i já, ředitel ve stáří jednoho roku ve funkci.
- Článek
Už léta máme přinejmenším verbální ambici snižovat existující velké vzdělávací rozdíly mezi dětmi pocházejícími z různého rodinného prostředí. Moc se nám to však v České republice nedaří. Naopak se zdá, že systém ve skutečnosti podporuje zvyšování těchto rozdílů. My je zjednodušeně připisujeme zejména předčasné segregaci. A zřejmě věříme, že když zrušíme speciální školy a víceletá gymnázia, možná i soukromé základní školy, snad i zakážeme domácí vzdělávání a odklady školní docházky i opakování ročníku a všechny děti bez větší výjimky se budou přinejmenším do patnácti let vzdělávat pohromadě, tak dojde k výraznému posunu, a tedy všeobecnému zlepšení, a to nejen vzdělávacích výsledků.