Pedagogický proces
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy.
„Dnes tepláky, zítra plavky?“ Možná ano, možná ne. Ale jisté je, že kvalitu výuky neurčuje guma v pase ani počet vyžehlených límečků.
- Článek
Aktuální data mezinárodní studie ESPAD z roku 2024 ukazují, že úroveň osobního wellbeingu vnímaná dětmi v Česku je v rámci Evropy po Ukrajině druhá nejhorší. V Česku označilo úroveň osobního wellbeingu jako dobrou 46 % patnáctiletých, na Ukrajině to bylo 43 %. I další data o wellbeingu a duševním zdraví českých dětí a mládeže svědčí o závažném problému, který navíc vykazuje zhoršující se tendenci.
V neděli 5. října 2025 startuje nový ročník ankety o nejoblíbenějšího učitele ČR Zlatý Ámos. 33. ročník ankety byl slavnostně zahájen ve čtvrtek 2. října v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze.
Jak se řeší otázka přestupu žáka na jinou školu v případě, že jeden z rodičů výslovně sdělil s přestupem svůj nesouhlas? Situace je o to složitější, že rodiče nejsou sezdaní, matka nepracuje, otec rodinu živí a přijíždí pouze na víkendy, dítě má PO 3 a je vázáno na AP. Vstupuje do problému i OSPOD?
- Článek
Klára Goišová učí srdcem i rozumem. Její žáci o ní mluví s láskou, s úctou i s lehkým úsměvem – jako o paní učitelce, která se směje, naslouchá, podporuje a věří. Sama říká, že jejím úkolem není vést děti za ruku, ale jít kousek vedle nich, připravená podržet, když zakolísají. V rozhovoru otevřeně mluví o své cestě, pochybnostech i velké radosti ze společně prožívaných okamžiků.
- Článek
Sára Vodičková učí druhým rokem. Na Základní škole Tomáše G. Masaryka v Kutné Hoře provází druhostupňové děti přírodními vědami a tělocvikem. Jaké to je, být v Česku začínající učitel?
- Článek
Jednou píše či přednáší o možnostech e-learningu, příště o radostech i strastech učitelů za socialismu. Opírat se přitom Jiří Zounek může o množství dat, která získává a zpracovává spolu s kolegy z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Výsledky jeho práce nejsou jen příspěvkem do pomyslné encyklopedie znalostí o českém školství – vyzývají také k zamyšlení nad vzděláváním v současnosti i v minulosti.
- Článek
Proč je nezbytné rozvíjet čtenářství a pisatelství všech žáků ve všech třídách a ve všech předmětech
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomu se věnuje seriál připravovaný autory z projektu Pomáháme školám k úspěchu, který vychází celý tento školní rok v Učitelském měsíčníku. V tomto čísle shrneme nejdůležitější argumenty pro čtení a psaní ve všech předmětech. Náměty na to, jak s textem ve sborovně pracovat, najdete prostřednictvím QR kódu na konci textu.
- Článek
Třídnické hodiny už dávno nejsou jen organizační pauzou v rozvrhu. Když mají jasný smysl a vedení, stávají se prostorem, kde děti posilují vztahy, učí se řešit aktuální situace a získávají sebevědomí i samostatnost. Pravidelná třídnická hodina tak může být klíčem k lepší atmosféře ve třídě i k osobnímu rozvoji žáků a žákyň.
- Článek
S nástupem umělé inteligence je jasnější než dřív, jak důležité je umět kriticky pracovat se záplavou informací. Na mediální vzdělávání a rozvíjení kritického myšlení žáků ale nejste sami! Podrobné informace, rady, materiály a tipy do výuky, zajímavé inspirace i odkazy vám nabízí Národní pedagogický institut ČR prostřednictvím projektu NPO 3.1 Aidig.
- Článek
Od ledna 2025 má Česká republika první strategický materiál, který se komplexně věnuje dobrovolnictví. Jednotlivé obory, jako např. dobrovolnictví v práci s dětmi a mládeží nebo dobrovolnictví v sociálních službách, zůstávají přitom v působnosti příslušných ministerstev. Hlavním nástrojem pro výchovu k dobrovolnictví, který mohou pedagogové využít, je spolupráce škol s mimoškolními institucemi a organizacemi. Propojování formálního a neformálního vzdělávání doporučuje i nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- Článek
V dubnu dánské úřady zveřejnily krátké formální sdělení, ve kterém informují, že překladatelé – redaktoři, kteří upravují strojově přeložené texty, nemají nárok na veřejné kompenzace, například z knihovních poplatků, protože uvedená díla vlastně nejsou autorským dílem, ale jen redakční prací.
- Článek
Opakovaně se mi vrací otázka, kde se berou všechny nepravosti, kterých se dopouštíme v dospělém životě. S některými drobnými se setkávám v poradenské praxi, jiné, mnohem závažnější můžeme všichni zachytit v životě kolem sebe nebo v médiích (např. opakující se podvody politiků a dalších, závažné násilné trestné činy). Nemyslím si, že právě já dokážu dát vyčerpávající odpověď a návod, nicméně o kousek návrhu řešení se pokusím.
- Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí školení angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtnář, když ví jak a má vhodné materiály.
- Článek
Jak rozvíjet dětskou představivost a zároveň se neztratit v osnovách, termínech a tlaku na výkon? Petr Bechyně, UX designér a webový analytik, vytvořil sadu kreativních rozcviček, které původně vznikly jako inspirace pro kreativní profese. Dnes si nacházejí pevné místo ve školách. Rozcvičky podporují divergentní myšlení, spontánní vyjadřování i schopnost vnímat více než jednu „správnou“ odpověď. Učitelé je oceňují pro jejich široké využití v různých předmětech i ročnících, jednoduché nasazení a hlavně pro to, jak pozitivně ovlivňují atmosféru ve třídě. Děti se při nich učí formulovat své myšlenky, spolupracovat i překonávat strach z chyb – a často se na ně přímo těší. Fantazie, smích a surikaty ve třídě tak nejsou výjimkou, ale začátkem nového způsobu uvažování.
- Článek
Umělá inteligence ve školách se většinou řeší prakticky: Opisují žáci pomocí ChatGPT? Dá se s ním rychle připravit test? Poznáme text psaný strojem? Jenže zatímco řešíme tyto každodenní starosti, možná přehlížíme hlubší otázku: Jak AI proměňuje samotné učení a vývoj dětí?
- Článek
V období od prosince 2024 do března 2025 jsme realizovali průzkum 1) (Scio Research, 2025) zaměřený na zjišťování postojů k umělé inteligenci (AI) a zkušeností s ní. Kromě dalších aspektů jsme se věnovali zjišťování toho, jaké emoce v žácích AI vyvolává. Data ukazují, že mezi emocemi, které si žáci s AI nejčastěji spojují, dominují zvídavost a nejistota. V tomto článku vám představíme hlavní zjištění této konkrétní oblasti a doplníme je o doporučení, jak by bylo možné s těmito emocemi pracovat a využít je pro vzdělávací praxi.
- Článek
Komunikace – slovo, které nás denně provází. Je základním kamenem mezilidských vztahů. Mluvíme, píšeme, gestikulujeme. Komunikace je jako neviditelná nit, která propojuje lidi, týmy i celé společnosti. Dokáže budovat důvěru, inspirovat, posouvat věci kupředu, ale stejně tak může vyvolat nedorozumění a konflikty. Dá se říci, že komunikace je dovednost, kterou používáme od prvního dne života, a přesto ji nikdy zcela neovládáme. Je to dynamický proces, ve kterém nejde jen o slova, ale také o tón hlasu, gesta, emoce a kontext. Říká se, že nelze nekomunikovat, a skutečně, i mlčení nebo pouhý pohled jsou pro druhého zprávou. V tom právě tkví kouzlo i nástraha komunikace – je všudypřítomná, a přitom ji lze tak snadno zkreslit.
- Článek
Ve škole se každý den potkávají tucty lidí, kteří se spolu potřebují dohodnout na tom, co a jak budou spolu nebo vedle sebe dělat. Některá jednání probíhají hladce, některá méně. Když jde o složitější problém, když jej má řešit větší množství lidí, když jsou patrné bariéry v komunikaci, je čas využít facilitaci.