Školní případovka, nebo přepadovka? aneb Využití školní facilitace, 3. část

Vydáno: 9 minut čtení

„O nás bez nás“ nemá nikdo rád. Platí to i pro žáky. Někdy o nich ale rozhodovat musíme. Můžeme ale také „o nich“ rozhodovat „s nimi“. V článku se věnujeme školní případovce – postupu, který odbourává defenzivní postoje žáků a rodičů a zvyšuje šanci, že rozhodnutí budou všem dávat smysl a dohody že budou platit. Popisujeme i nároky na facilitátora, bez kterého se školní případovka neobejde.

Školní případovka, nebo přepadovka? aneb Využití školní facilitace, 3. část
Eva
Růtová
Restorativni skola, z. s., reditelka organizace, skolni mediatorka, facilitatorka
Nikola
Křístek
Restorativni skola, z. s., evaluator, skolni facilitator, konzultant
Možná vás tahá za uši žoviální termín „školní případovka“. Nezní moc fundovaně. Ani jednoznačně. Ani autoritativně… A právě proto nám toto označení připadá vhodné.
Slova jsou důležitá. Pojmenování situace nás ovlivňuje, když si vytváříme strategii, jak se v ní budeme chovat. Když se nějaká situace jmenuje třeba „výchovná komise“, spouští to několik představ. Někdo nás asi chce vychovávat. Ten někdo má úřední – komisní – moc