Odměňování zaměstnanců
Do jaké platové třídy máme zařadit vychovatelky ve školní družině, podle typu vzdělání? Při nástupu do pracovního poměru má jedna z vychovatelek maturitu z gymnázia a studium jednoho roku SpŠ obor předškolní a mimoškolní pedagogika (po roce studium ukončila) a druhá vychovatelka má maturitu ze střední zemědělské školy a nyní od roku 2023 studuje Pedagogickou fakultu UK – vychovatelství.
Jsme základní škola a naše paní učitelka dne 3. 9. 2025 ukončila pedagogické magisterské studium státní zkouškou. Náleží jí nyní dle zvýšené kvalifikace platový postup. My jsme doposud u našich zaměstnanců, kteří složili úspěšně státní zkoušku, vždy od 1. dne v daném měsíci, kdy byla zkouška provedena, přiznali navýšení platového postupu. Nevíme, jestli je nyní tento postup nadále možný a platný dle zákona. Můžeme paní učitelce platový postup uznat od 1. 9. 2025, nebo až následující měsíc po ukončení státnic, což je 1. 10. 2025, nebo až po získání diplomu, který by měla obdržet na promoci někdy v polovině listopadu, tak v tom případě by to bylo až od 1. 12. 2025?
- Článek
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele, zkráceně JMHZ, je slovní spojení, které se v poslední době stále častěji skloňuje v oblasti mezd a mzdového účetnictví. JMHZ se dotkne v příštím roce každé mzdové účetní. A co to tedy je?
Zaměstnanec má střední úplné vzdělání s maturitou a poté absolvoval bakalářské a magisterské studium na Vysoké škole manažerské ve Varšavě, obor Pedagogika, specializace Učitelství pro MŠ a 1. stupeň ZŠ, zakončeno v r. 2018, bez nostrifikace. Na dotaz, zda má kvalifikaci pro ZŠ, odpovědělo MŠMT: „Jedná se o studijní program, jehož absolvování bylo v rozporu s právními předpisy Polské i České republiky a uvedené studium nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium. Kvalifikaci rozhodně tímto studiem nezískala ani ji nezíská.“ MŠMT jsme zaslali jsme jen Mgr. diplom, ale zřejmě by neuznalo ani Bc. titul, získaný na téže škole. Je v tomto případě opravdu zaměstnanec zcela bez vysokoškolského vzdělání (viz věta: „nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium“) a máme povinnost provést odpočet 5 let? Zaměstnán bude na zástup na dobu nezbytně nutnou.
Ve druhém ročníku ZŠ máme tři paralelní třídy (17, 17 a 15 žáků). V případě pracovní neschopnosti jednoho z třídních učitelů v těchto třídách s ohledem na provozní podmínky školy třídy spojujeme do dvou tříd. Neporušujeme platnou legislativu? Neplatíme zástup za nemocnou paní učitelku, neporušujeme pravidla financování? Zatím se jedná o krátkodobé, ale opakované nemoci. Je možné takto pokračovat i v případě dlouhodobé nemoci?
Od 1. 9. 2025 došlo v dětském domově (školské zařízení zřízené krajem) ke změně – zrušení školní kuchyně i školní jídelny. Do doby zrušení byla obsazena pozice vedoucí školní jídelny, tato pozice však byla zrušena. Nadále je však zaměstnána na úvazek 0,2 paní, která tuto funkci (vedoucí ŠJ) dříve zastávala, a nyní působí jako koordinátor stravování pro děti z dětského domova. Níže uvádíme stručný popis postavení a náplně práce: Postavení v organizační struktuře: - je přímo podřízena ředitelce organizace. - odpovídá za hospodárné využívání finančních prostředků, efektivní organizaci provozu a dodržování právních předpisů i interních směrnic. Hlavní náplň práce: 1. Organizace systému stravování po zrušení školní kuchyně a jídelny. 2. Koordinace administrativy a kontrola hospodárnosti samostatného vaření dětí – organizační a metodická odpovědnost. 3. Kontrola a vyhodnocování nákupů a dodržování finančních normativů – ekonomická odpovědnost a evidence. 4. Spolupráce s vychovateli při plánování a vyhodnocování výdajů na stravu – vyžaduje odbornou znalost stravovacích standardů a komunikaci s týmem. 5. Kontrola dodržování hygienických a bezpečnostních předpisů – odpovědnost za dodržování právních norem. Odpovědnost a povinnosti: 1. Zodpovídá za hospodárné a efektivní nakládání s finančními prostředky a majetkem organizace. 2. Odpovídá za řádné vedení provozní dokumentace. 3. Nese hmotnou a morální odpovědnost za svěřené hodnoty. Nejde o klasickou funkci vedoucí školní jídelny, neboť kuchyně a jídelna již neexistují. Nejedná se tedy o řízení provozu stravovacích služeb, ale o metodickou, koordinační a kontrolní činnost v rámci zařízení poskytujícího výchovně-sociální péči. Prosíme o radu dle jakého bodu katalagu prací tuto zaměstnankyni zařadit a do jaké platové třídy?
Příplatek za vedení je nárokovou složkou platu. Při splnění zákonem daných podmínek tedy vzniká na vyplacení tohoto příplatku nárok a zaměstnavatel nemůže rozhodovat o jeho přiznání či nepřiznání. Tento příplatek je uveden v platovém výměru. Jeho výše se stanovuje podle stupně řízení a náročnosti řídcí práce v rámci příslušného procentuálního rozpětí.
- Článek
Poměr průměrných platů učitelů k průměrným mzdám v ekonomice, tedy relativní platy učitelů, se v roce 2021 přiblížil průměru ekonomicky vyspělých zemí OECD a EU. Od té doby však relativní platy učitelů klesají, a to navzdory nové zákonné garanci. Na základě aktuálních Střednědobých výhledů státního rozpočtu bude pokles pravděpodobně pokračovat i nadále.
- Článek
Činnosti školského logopeda lze rozčlenit podle třístupňové škály – „standardní, základní“, „pokročilá“ a „expertní“ úroveň. Rámcově lze každé úrovni přiřadit činnosti odpovídající určité platové třídě dle katalogu prací a určité činnosti vymezené v příloze č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
- Článek
Dne 1. 8. 2024, resp. 1. 1. 2025 nabyl účinnosti zákon č. 230/2004 Sb., který mimo jiné novelizoval zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.). Novela přinesla změněnou koncepci osobního příplatku v § 131 zákoníku práce. Změnila pojetí jeho poskytování a tím i možnosti jeho úpravy, ať už směrem nahoru (zvýšení), nebo dolů (snížení nebo odebrání).
Ke dni 31. 3. 2025 má pedagog vyčerpáno 12 dní studijního volna. Podává výpověď s ukončením pracovního poměru k 31. 5. 2025. Neodpracuje celý školní rok, a tudíž má nárok na 3/4 z 12 dní tedy pouze 9 dní. Co z toho vyplývá pro zaměstnance ve vztahu ke mzdě a nároku na dovolenou:
nic, nedá se s tím nic dělat, zaměstnanec prostě přečerpal,
sníží se o 3 dny nárok na dovolenou,
jiné řešení.
- Článek
Pracovní náplň je dokument, který upřesňuje a specifikuje druh práce uvedený v pracovní smlouvě. Toto upřesnění je důležité mimo jiné z toho důvodu, že podle § 38 odst. 1 písm. zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů) je zaměstnavatel povinen přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy a zaměstnanec je povinen podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy.
Jsme základní škola a potřebovali bychom zjistit, zda je možné započítat do platového výměru u nového zaměstnance (pozice učitelka pro 2. stupeň) její předešlá zaměstnání, viz bližší specifikace:
• asistentka manažera – specifikace pracovní náplně: vedení lidí, řízení týmu, školení týmu
• senior manažer – specifikace pracovní náplně: řízení lidí, školení týmu.
Lze tyto dvě pozice zaměstnanci započítat v plné výši, nebo pouze částečně, nebo vůbec?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení?
Od roku 2023 máme uklízečky zařazené do 3. platové třídy a 11. stupně, protože 2. platová třída je celá pod úrovní minimální mzdy, ale stále spadají do 1. skupiny pro zaručenou mzdu/plat. Zařazení do 3. platové třídy byl „jen“ způsob, jak se vyhnout doplatkům platu do minimální mzdy. Vše máme uvedené ve vnitřní směrnici. Můžeme je takto nechat i nadále, nebo je z důvodu zavedení zaručeného platu musíme přesunout zpátky do 2. platové třídy a doplácet jim rozdíl do minimální mzdy? A pokud ano, počítalo by se jim do minimální mzdy i osobní ohodnocení, jako je to u zaručeného platu?
Mateřská školka, zřízená obcí, příspěvková organizace. Má vlastní školní kuchyň, kde vaří paní kuchařky (počet: pět zaměstnankyň včetně vedoucí ŠJ). MŠ vaří pouze pro své žáky a zaměstnance. Dozvěděli jsme se, že pokud MŠ vaření pro své zaměstnance (nikoliv však pro další cizí strávníky - příchozí), měla by se mzdovými náklady právě na kuchařky podílet i nějakým procentem obec, tedy kuchařky by neměly být placeny pouze z MŠMT. Je toto tvrzení správné? Kde bychom mohli najít oporu v zákoně, resp. ve vyhlášce? Abychom spočetli, jaký objem finančních prostředků budeme jako příspěvková organizace po obci pro rok 2025 žádat, je možné např. udělat součet všech mzdových nákladů na kuchařky za rok 2024 (hrubé mzdy, odvody za zaměstnavatele, FKSP, zákonné pojištění): počtem celkových obědů (pro žáky i zaměstnance) a tuto částku pak v roce 2025 vynásobíme počtem odebraných obědů pro zaměstnance. Touto částkou by nám měla pak obec přispět pro paní kuchařky? Znamená to tedy, že 100% úvazek paní kuchařky se bude zčásti hradit z MŠMT (např. z 90 %) a ostatní část úvazku (např. 10 %) uhradí obec? Obci se to vůbec nelíbí a nerozumí tomu, že by měla část platu kuchařek hradit, a proto děkuji za případné odkazy na právní normy.
Zástupce ředitele má na ZŠ o 15 hodin sníženou vyučovací povinnost. Celkem by tedy měl učit 7 hod./týden. Zároveň však má 3 hodiny nad tuto povinnost, celkem pravidelně učí týdně 10 hodin každý týden. Má nárok na proplacení těchto 3 hodin jako nadúvazkových 2násobkem průměrné mzdy, nebo se na ně může nahlížet jako na doplnění do úvazku? A jak mu mají být proplaceny hodiny, které jde suplovat za nemocného kolegu?
Máme ve škole nemocné pedagogy. Ostatní pedagogové za ně samozřejmě suplují. Chápu dobře, že mohou suplovat pouze tehdy, když mají ve svém rozvrhu volnou hodinu? A jak se bude proplácet, pokud pedagog učí dle rozvrhu stanovený předmět, ve kterém spojí dva ročníky dohromady?