Pedagogické vedení

Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
Vydáno: 07. 05. 2025
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se potkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
Vydáno: 26. 04. 2025
  • Článek
Konference Vzdělání pro budoucnost, která proběhla 29. a 30. března 2025 v Praze, opět potvrdila svou výjimečnost. Letošní šestý ročník přivítal rekordních 950 účastníků a stal se tak největší konferencí pro učitele v České republice.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Chce-li ředitel školy vést své kolegy k trvalému rozvoji dovedností, musí v prvé řadě rozvíjet sám sebe. Akademie Libchavy nabízí sebezkušenostní výcviky pro vedoucí pracovníky škol – ředitele a zástupce – už 12 let. Cílem uceleného programu dlouhodobých výcviků není jen předání znalostí a trénování dovedností, ale především sebepoznání a změna způsobu nahlížení na sebe i na druhé. Série textů provede čtenáře obsahem jednotlivých výcviků, pomůže zorientovat se v nabídce linky vzdělávání pro vedoucí pracovníky škol a osvětlí, v čem konkrétně může být dlouhodobé ucelené vzdělávání užitečné účastníkům výcviků a celé škole.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
V moderním světě, kde se na jednotlivce kladou vysoké nároky a stres se stal běžnou součástí života, hledáme různé způsoby, jak si ulevit od tlaku a napětí. Jedním z účinných, ale často podceňovaných nástrojů je humor. Smích a schopnost vnímat komické momenty nejenže zlepšují naši náladu, ale mají také prokazatelné pozitivní fyziologické a psychologické účinky. Někteří manažeři se mu vyhýbají, aby si zachovali svůj formální status. Ve skutečnosti však může být humor silným nástrojem řízení, pokud je používán s rozvahou a ohledem na dynamiku a atmosféru v týmu. Dobře aplikovaný humor pomáhá odbourávat stres, posilovat týmovou soudržnost, budovat důvěru a podporovat kreativitu. Stejně jako jakýkoliv jiný manažerský nástroj však vyžaduje citlivý přístup a orientaci v kontextu.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na nastavení týmové spolupráce.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Jádro liberecké lokality společného profesního učení (SPU) vzniklo zhruba v roce 2018, kdy jsme začali v ostašovské škole pořádat setkání pro vedení spřátelených škol. Setkání byla občasná, neměla zásadní cíl, ale i tak nám připadala důležitá a byli jsme rádi, že máme příležitost se s kolegy v regionu potkat a společně strukturovaně sdílet své zkušenosti s pedagogickým rozvojem škol.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
9. října 2025 se v Praze v hotelu Olšanka bude konat již tradiční konference Škola jako místo setkávání. Letošní 3. ročník přinese řadu změn, princip kombinace společné části programu a tematicky zaměřených sekcí zůstává. Ústřední myšlenkou sekce k pedagogickému lídrovství je zmapování profesní cesty ředitelek a ředitelů škol, jejich seberozvoj a vize systému jejich dlouhodobé podpory.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Učitelská profese je považována za zodpovědnou, náročnou a často vyčerpávající. Vysoké pracovní tempo a neustále se měnící i narůstající pracovní nároky, spolu s limitovanými individuálními možnostmi je zvládat, patří k hlavním důvodům, proč někteří učitelé tuto profesi opouštějí. Odchody z učitelské profese v kombinaci s nízkým počtem absolventů, kteří nastupují do škol, přispívají k prohlubujícímu se nedostatku učitelů. Klíčovým přístupem k řešení těchto výzev je individuální přizpůsobení pracovních nároků a podpora rozvoje pracovní schopnosti učitelů.
  • Článek
Chce-li ředitel školy vést své kolegy k trvalému rozvoji dovedností, musí v prvé řadě rozvíjet sám sebe. Akademie Libchavy nabízí sebezkušenostní výcviky pro vedoucí pracovníky škol – ředitele a zástupce – už 12 let. Cílem uceleného know-how dlouhodobých výcviků není jen předání znalostí a trénování dovedností, ale především sebepoznání a změna způsobu nahlížení na sebe i na druhé. Série textů provede čtenáře obsahem jednotlivých výcviků, pomůže zorientovat se v nabídce linky vzdělávání pro vedoucí pracovníky škol a osvětlí, v čem konkrétně může být dlouhodobé ucelené vzdělávání užitečné účastníkům výcviků a celé škole.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
V profesním i osobním životě se často ocitáme v situacích, kdy uděláme chybu. Někdy jde o drobné přešlapy, jindy o větší omyly, které mohou ovlivnit ostatní lidi nebo celý projekt. Klíčovou otázkou ale není to, zda chybu uděláme – protože dříve či později na ni dojde – ale to, jak na ni zareagujeme. Dospěl jsem k přesvědčení, že omluva není projevem slabosti, ale naopak ukázkou síly a zralosti, která může vztahy posílit. Nabídnout upřímnou omluvu vyžaduje odvahu – musíme potlačit své ego, přiznat slabost a nést riziko, že budeme odmítnuti. Současně však otevíráme dveře k dialogu a dáváme najevo, že jsme připraveni přijmout odpovědnost a hledat cestu k nápravě.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na kritické myšlení.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Manažer, statutár, nebo pedagogický lídr? Čeští ředitelé a ředitelky škol mají jasno – smysl své role vidí v pedagogickém vedení, kterému chtějí věnovat více času. Shodují se na tom, že pedagogický leadership je klíčem pro kvalitní vedení školy. Ukazuje to nový průzkum neziskové organizace Učitel naživo, který jsme na podzim 2024 realizovali ve spolupráci s výzkumnou organizací STEM mezi 786 respondenty. Jaké formy vzdělávání a podpory si ředitelé a ředitelky přejí? A jak k jejich rozvoji přistupují zřizovatelé?
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Jak je ředitelkám a ředitelům ve školních týmech? A není těch rolí na jednoho příliš?
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Cesta k úspěchu není téměř nikdy hladká. Pokud usilujete o něco hodnotného, můžete se vsadit, že to nebude snadné. Abyste uspěli, potřebujete neotřesitelnou víru ve svůj cíl a ve svou schopnost ho dosáhnout. Navzdory veškerému úsilí se ale někdy věci prostě nevyvíjejí podle našich představ. Proto tradiční moudrost doporučuje mít záložní plán.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
V minulých dvou částech našeho seriálu jsme se věnovali spolupráci – ať už se týkala rodičů, nebo byla zaměřená na žáky. V dnešním díle se podíváme na vztah třídního učitele k zaměstnancům školy. A hlavně na to, co všechno může pro navození kvalitní spolupráce udělat vedení školy.
Tato studie realizovaná organizací Učitel naživo ve spolupráci s analytickým ústavem STEM ukázala, že čeští ředitelé a české ředitelky základních a středních škol vnímají pedagogický leadership jako klíčovou součást své role. V realizaci jim však brání nadměrná administrativní zátěž a nedostatečná systémová podpora. 
Vydáno: 13. 02. 2025
  • Článek
Dne 22. 11. 2024 proběhlo v Kampusu Hybernská v Praze první Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek. Společně s více než třemi desítkami osobností z řad ředitelů a ředitelek jsme měli možnost sdílet příběhy škol z celé republiky (mj. Frýdek-Místek, Brno, Liberec, Ml. Boleslav, Plzeň, České Budějovice, Praha). Zastoupeny byly školy jak základní, tak střední (gymnázia, střední odborné školy i odborná učiliště), státní i soukromé.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Otevřené hodiny a hospitace jsou v 6. ZŠ Cheb vedeny s cílem podpořit růst učitelů a zvýšit efektivitu výuky, což má přímý dopad na kvalitu vzdělávání žáků. Jako vedení školy si uvědomujeme, že hospitační činnost může být silným nástrojem pro rozvoj pedagogických dovedností, pokud je reflektována citlivě a s důrazem na zapojení samotných učitelů do procesu hodnocení a sebereflexe.