Škola jako učící se organizace - dva roky na cestě

Vydáno: 9 minut čtení

Jak vypadá učící se škola v každodenní praxi? Když ředitel vytvoří prostor pro důvěru, spolupráci a profesní růst, začíná skutečná transformace. Školy, které změnu vnímají jako společnou cestu, ukazují, že učící se kultura má konkrétní dopad – na výuku, vztahy i myšlení lidí.

Škola jako učící se organizace – dva roky na cestě
Rádi bychom se s vámi podělili o naše zkušenosti s proměnou škol na učící se organizace, kterou od roku 2023 Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum (
KVIC) Nový Jičín aktivně vede a metodicky řídí v dvaceti základních a středních školách v Moravskoslezském kraji
. Děje se tak v rámci jedné z aktivit strategického projektu kraje „TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání“. Cílem je vybudovat bezpečné a podnětné školní prostředí, které podporuje učení se žáků i pedagogů.
Druhý rok na této cestě ukazuje, že změna je možná – pomalá, někdy křehká, ale konkrétní. Není to jen „projekt“, který jednoho dne skončí, ale dlouhodobý proces změny toho, jak školy uvažují o učení, spolupráci i vlastní roli. Na první pohled jde o věci nenápadné, ve svém důsledku však významné.
Změna začíná u vedení školy
Začíná to nenápadně. Možná tím, že si vedení školy sedne na chvíli spolu. Ne kvůli rozvrhům, tabulkám, provozu, ale proto, že si chce ujasnit, kam vlastně jejich škola směřuje. A jestli to dává smysl i ostatním. Ve chvíli, kdy se škola rozhodne vydat cestou změny, hraje vedení klíč