ICT

  • Článek
V prvním ze tří dílů seriálu s tématem umělé inteligence (artificial intelligence, AI) z pohledu ředitele školy jsme se zaměřili na to, jak může ředitel školy ve své učitelské roli využít nejrůznější nástroje založené na umělé inteligenci, aby sám získal dostatečnou praxi, zvýšil své sebevědomí v oblasti digitálních kompetencí a mohl svým vzorem inspirovat další pedagogické pracovníky.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
„Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv,“ říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době. A zabrousí i do tématu o podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Já vím, je to ne zrovna uctivý titulek, není však myšlen nijak negativně. Ve své praxi pověřence a lektora procházím celou řadu škol, a protože si docela potrpím na různorodé sice nevalidní, ale přeci jen sumáře, všímám si, že se v diskuzích občas ukazuje, jak i vedoucí pracovník může být, z mnoha důvodů, pro bezpečnostní systém instituce rizikem . Nijak zvlášť jsem ale taková zjištění od těch obecných neodděloval, protože mi v obecné prevenci kybernetické bezpečnosti nepřišla až tak důležitá.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Znáte nějaké učitele, kterým nevyhovovaly stávající výukové nástroje, a tak si vytvořili vlastní? Pokud ne, dovolte mi vám jednoho takového pana učitele představit. Jmenuje se Martin Stříbný a je autorem webové aplikace s názvem Výuka na webu. Jejím hlavním cílem je pedagogům ušetřit co nejvíce času, ukázat jim, který žák je v daném učivu zdatný a který naopak potřebuje pomoct, nabízí okamžitou zpětnou vazbu a krom toho i zpestří výuku.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Nikdo již nezpochybňuje vliv technologií na vzdělávání, spíš bych řekl, že v současné době je tomu přesně naopak. Digitální technologie, a zvláště AI, se staly doslova modlou ve všech odborných i popularizačních textech. Mnohé úvahy a nápady, jak využívat AI ve vzdělávání, vycházejí především z jejích možností, a už ne tolik z reality skutečného vzdělávání, školské praxe a prostého lidského běhu na dlouhou trať.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Teze učitelů, že budou studenti díky generativní umělé inteligenci podvádět, je podle IT expertů lichá. Vysvětlují, že je prozatím tato technologie nedokonalá, přesto může být skvělým pomocníkem nejen při přípravě na vyučování, ale i v samotných hodinách. Zmiňují také, jak se školství i kantorská profese v nejbližších letech mohou díky nových digitálním technologiím proměnit.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Psychické zdraví dětí a dospívajících se ve veřejných i odborných kruzích skloňuje čím dál častěji. Praxe i výzkumy totiž ukazují, že je situace opravdu alarmující. Jakou roli v tom hrají technologie a jak žákům pomoci, aby se negativním dopadům vyhnuli?
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Téma umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) je aktuálně všudypřítomné. Oblast školství není výjimkou, což dokazují i některé předchozí články v Řízení školy. Daniela Kramulová a Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu ČR čtenáře seznámili se základními pojmy i možnostmi využití AI učiteli. Eva Nečasová z neziskové iniciativy AI dětem pak představila základní předpoklady systematického zavádění umělé inteligence ve školách.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Na Základní škole Pražačka působí jako ICT metodik, učí informatiku od 4. po 9. ročník a ještě trochu na sousedícím Gymnáziu Na Pražačce. „A hlavně pořád učím i sebe,“ nezapomene dodat pedagog Josef Meszáros.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Je to tak, tato věta z jedné dávné písničky Fešáků předznamenává novou budoucnost… U mobilních operátorů, v bance, leckterém e-shopu – mluvku človíčka aby zákazník pohledal. A co u soudu? Osmdesátiprocentní shoda rozhodovací pravomoci prý může přejít i na ni, tedy na stávající umělou inteligenci, zkráceně AI. (Děkuju pěkně, ale opravdu nechci.)
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Možná máte pocit, že se vzorům vašich žáků, jako jsou oblíbení youtubeři nebo hvězdy showbyznysu, nemůžete rovnat. Děti si však dobře všímají, co dospělí v jejich okolí dělají, a vědomě či podprahově to napodobují. Pokud tedy mladé generaci vyčítáme hodiny strávené u obrazovky, možná bychom se nejprve měli zamyslet nad tím, jak sami technologie používáme.
Vydáno: 14. 12. 2023
  • Článek
Co je wellbeing, jak správně rozumět termínu digitální wellbeing a především jakým způsobem k němu žáky vést?
Vydáno: 14. 12. 2023
  • Článek
Jan Amos Komenský po nocích kreslil obrázky a vyráběl rekvizity, aby svým žákům poskytl názornější a zajímavější výuku. Současní učitelé mají díky moderním technologiím téměř neomezené možnosti učinit svou výuku pestrou, názornou, atraktivní, vykompenzovat menší představivost žáků či studentů, leč většinově toho nevyužívají.
Vydáno: 14. 12. 2023
  • Článek
V dnešním rychle se měnícím světě technologií je vzdělávání jedním z klíčových sektorů, který prochází revolucí. Generace alfa, děti narozené po roce 2011, vstupuje do školních lavic s očekáváním, že bude vzdělávána odlišným způsobem. A umělá inteligence (AI) se stává klíčovým nástrojem, který může tuto generaci připravit na budoucnost.
Vydáno: 14. 12. 2023
  • Článek
V září loňského roku oficiálně odstartovala ICT revize rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání. Proběhla setkání ředitelů středních škol, na nichž byly představeny nejdůležitější informace a základní pilíře této informatické revize. Jsou jimi: zavedení nové vzdělávací oblasti Informatické vzdělávání, nové klíčové digitální kompetence a průřezového tématu Člověk a digitální svět.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Také jste v posledních letech zaznamenali, že celkový dosah a význam webových stránek školy se postupně snižuje? Uživatelé si – zjednodušeně řečeno – odvykli chodit na web, aby se podívali, „co je nového“. Jako by najednou opadl zájem o fotografie ze školních akcí, procházení aktualit či čtení o úspěších školy.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
V loňském roce se ve školství stala jedním z nejdiskutovanějších témat umělá inteligence. Tedy především jazykové modely generativní AI, jež se díky snadné dostupnosti rychle rozšířily po celém světě, Česko nevyjímaje. Právě těmto otázkám se v uplynulém roce věnovali i IT odborníci Václav Maněna a Pavel Matějíček, autoři KYBcastu, podcastu Národního pedagogického institutu ČR orientovaného na praktické otázky kybernetické bezpečnosti ve školách.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Pojďme se zamyslet nad některými méně častými oblastmi, které zavádění umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) do našich životů, škol a vzdělávání přináší. Přemýšlíte, jestli je označení umělá inteligence vhodné? Proč se AI stala celosvětovým fenoménem právě teď? Chová se AI opravdu inteligentně? Proč může být výhodné chovat se k chatbotům slušně? Jak AI mění trh práce? A co může přinést seniorům?
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Telefony během vyučování, postávání před školou s mobily v ruce, nevyspalí žáci, kteří se přiznávají k tomu, že po nocích koukají na videa na sociálních sítích nebo hrají hry. Znáte tyhle situace ze své praxe? Chtěli byste, aby se vaše škola stala žákům poučeným průvodcem pro pohyb v online světě a vedla je ke zdravým návykům využívání digitálních technologií? Pomoci by vám mohla nová výuková videohra DigiStories: Alex od Jednoho světa na školách (JSNS), vzdělávacího programu organizace Člověk v tísni, a oceňovaného herního studia Charles Games.
Vydáno: 12. 12. 2023
  • Článek
Z našeho předchozího článku už víte, proč děti plošně nenazývat „závisláky“ a jak jim ke zdravému užívání digitálních technologií pomoci mnohem smysluplněji. Jenže co když se ve třídě závislost opravdu objeví? Přečtěte si, jak ji rozpoznat a jaké kroky podniknout.
Vydáno: 12. 12. 2023