ICT

Pracuji jako ředitel ZŠ, zároveň jako ICT koordinátor - mám úlevu 2 hod./ týden. Nemám však ICT koordinátora na základě studia 250 hod. Mám nárok zároveň na specializační příplatek za tuto činnost? V jaké výši a kdo jej v tomto případě stanoví? 
Vydáno: 07. 01. 2025
  • Článek
Dospívání je klíčovým obdobím, během kterého se utváří identita jedince, jeho emoční regulace, vztahy a celkové pojetí sebe sama (Erikson, 1968). V tomto období hrají sociální interakce zásadní roli v procesu formování identity a moderní technologie, především internet a sociální sítě, poskytují zcela nové prostředí, ve kterém tyto interakce probíhají. Obsah, se kterým se adolescenti v online prostoru setkávají, může mít velký vliv na jejich psychiku a prožívání, a proto je nezbytné věnovat tomuto aspektu zvýšenou pozornost.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Ať už nakouknete na první, či poslední stránku leckterého tištěného plátku (tady to sice bude o sportu), o těch online ani nemluvě, vaše oči nemohou nespočinout na úchvatném světě umělé inteligence, která se na našince i učitele valí Golfským proudem. Mnozí v lecčems odolávají, mají své pochybnosti a samozřejmě celou řadu předsudků, zatímco jiní umělou inteligenci vzývají jako kúru na všechny neduhy světa.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Moderní technologie jsou v dnešní době součástí nás všech, včetně dětí. Ty se s nimi setkávají již od útlého věku. Je proto velmi důležité, aby je rodiče i učitelé seznámili s možnostmi internetu a rozvíjeli jejich digitální gramotnost. Digitální nástroje mohou nabídnout efektivní způsoby, jak lépe pochopit učivo, osvojit si cizí jazyky a rozvíjet přitom kreativní myšlení.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Umělá inteligence vstupuje do učitelské práce podobně jako kdysi počítače či interaktivní tabule. Zejména v přípravě výuky se AI nástroje stávají pomocníky, kteří dokážou ušetřit hodiny práce. Společnost Scio je tvůrcem jednoho z nich – aplikace ScioBot. A jak si tato česká aplikace vede ve srovnání s ostatními nástroji využívajícími umělou inteligenci pro generování příprav?
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
V dnešní době, kdy digitalizace proniká do všech oblastí vzdělávání, je kvalitní školní informační systém nepostradatelným nástrojem pro efektivní řízení školy i moderní výuku. Kvalitní informační systém s propojenými výukovými materiály dokáže škole přinést nejen časové úspory, ale i zcela novou úroveň interaktivity ve výuce. S moderními nástroji může vedení školy podporovat učitele, motivovat žáky a efektivně spravovat školu, aniž by se ztrácelo v nekonečné administrativě.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Digitalizace je velkým tématem nejenom na pracovním trhu, ale už i ve školství, které se – byť se zpožděním – snaží reagovat na aktuální trendy a proměnu trhu práce. K tomu, aby školy zvládaly kvalitně připravovat děti na výzvy 21. století a moderního světa, potřebují pomocnou ruku zvenčí. Tu jim nabízí mimo jiné právě i Národní pedagogický institut ČR, a to povětšinou zdarma.
Vydáno: 17. 12. 2024
Potřebujeme poradit se stanovením přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele střední školy. Škola má 330 žáků, dvě pracoviště 30 km od sebe. Statutární zástupce ředitele školy jen zároveň výchovný poradce a koordinátor ICT na obou pracovištích. Je vedoucím domova mládeže. Kolik hodin přímé pedagogické činnosti má tedy mít?
Vydáno: 11. 12. 2024
  • Článek
Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole bylo tématem prvních měsíců nového školního roku. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Tento článek reaguje na změny zákona číslo 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s Další Elektronizací POstupů orgánů veřejné moci (dále „Depo“). Příspěvek, který byl uveřejněn v Řízení školy 11/2021, pozbyl v řadě skutečností svou platnost.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
V našem pravidelném článku zaměřujícím se na problematiku kyberpsychologické praxe ve školním prostředí se budeme tentokrát věnovat dotazu ohledně sdílení sexuálních obsahů mezi spolužáky. Pokud byste měli vlastní otázku týkající se digitálního světa a bezpečného chování v něm, napište ji na adresu akretikova@gmail.com a můžeme se na ni zaměřit v některém z dalších čísel Učitelského měsíčníku.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Umělá inteligence vstupuje do škol jako nový pomocník. Může asistovat při výuce nebo vést skupinovou práci. To přináší řadu otázek: Jak ji smysluplně zapojit do výuky? Jak přizpůsobit didaktické postupy? A jak v době rychlých technologických změn neztratit ze zřetele to nejdůležitější – kvalitní učitelské řemeslo?
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Školy připravují žáky na budoucnost, která je čím dál více digitální. Internetové bankovnictví se pro nás všechny stalo normou a svou totožnost můžeme prokazovat elektronickou verzí občanského průkazu. Podnikatelé mají povinnost mít datovou schránku, komunikují s úřady online, dokonce vyplňují elektronická daňová přiznání. Změny ve vzdělávacích plánech se snaží na tuto skutečnost reagovat mimo jiné zavedením rozvoje digitálních kompetencí.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Změny, které přinesl vývoj posledních desetiletí, se nutně musí promítnout do vzdělávání na základní škole. Technologie budou přirozeně pronikat do všech vyučovacích předmětů, domnívá se pedagog Josef Mach. A sám k tomu jako učitel a lektor aktivně přispívá.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
V prostředí základních škol je často nezbytné zohledňovat skutečné individuální potřeby široké skupinky žáků s obtížemi v řeči, jazyce či komunikaci. Je žádoucí vhodným způsobem edukovat okolí a podpořit žáky s poruchami fluence řeči, artikulační či fonologickou poruchou, neuropsychogenními obtížemi či neurovývojovými poruchami, kam patří také vývojová porucha jazyka (vývojová dysfázie). Právě žáci s vývojovou dysfázií jsou velmi heterogenní a specifickou skupinou pro nezvykle komplexní a značně různorodé obtíže řečového i neřečového charakteru. Jejich podpora ve vzdělávání musí být komplexní.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Světové ekonomické fórum nedávno zveřejnilo článek, ve kterém uvádí, že 59 procent mužských pracovníků ve věku od 18 do 65 let používá umělou inteligenci alespoň jednou týdně, zatímco u žen je to 51 procent. Mezi mladými lidmi ve věku 18 až 25 let používá AI 71 procent mužů a 59 procent žen. 12 procent rozdílu považují autoři článku málem za tragédii.
Vydáno: 19. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky), který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, se jmenuje Ju a Pí. 
Vydáno: 12. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Vydáno: 12. 11. 2024
  • Článek
Kolem 15 procent rodičů se nezúčastňuje třídních schůzek. Jedním z hlavních důvodů je neefektivní časová organizace setkávání s učiteli. Většina by uvítala možnost rezervovat si schůzku na přesný čas. Některé školy v Česku proto začínají využívat rezervační systémy, které časovou náročnost nejen třídních schůzek snižují. Při jakékoli školní akci navíc výrazně usnadňují administrativní práci učitelům. S Ondřejem Šibravou a Pavlem Ivonem, tvůrci rezervačního systému Reservando, jsme si přesně o tomto tématu povídali.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Z LinkedIn se stal opravdu užitečný zdroj informací, vřele doporučuji všem, kteří se zajímají o novinky v mnoha oborech. Ať už je to ochrana osobních údajů (no, těch zas tolik nebude), kybernetická bezpečnost, či využití umělé inteligence kdekoli a kdykoli. A mnohé z mých úvah vycházejí právě z tohoto sociálního zdroje, protože v komentářích najdeme celou řadu podnětných myšlenek. Musím říci, že to jsou ideje opravdu zrozené v lidské mysli, nikoli konstruované nějakým botem.
Vydáno: 22. 10. 2024