ICT
Jak začít používat nástroj umělé inteligence ChatGPT ve výuce?
- Článek
Žádná moderní škola se dnes neobejde bez intuitivního školního informačního systému (ŠIS), který je srdcem administrativní a komunikační struktury vzdělávací instituce. Řídí veškeré aspekty školního života – od správy dat studentů přes komunikaci s rodiči až po hodnocení výsledků a správu rozvrhů. Přestože většina škol v České republice dnes používá nějakou formu ŠIS, mnoho z nich stále spoléhá na zastaralé informační systémy běžící na vlastním hardwaru, které byly kdysi považovány za revoluční. S nástupem cloudových technologií se však situace změnila a školy častěji volí cloud. Zjistěte, jaké jsou klíčové rozdíly mezi školními informačními systémy běžícími na vlastním serveru, a těmi v cloudu a proč je čas na změnu.
- Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) ve vzdělávání se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnešní článek se soustřeďuje na to, zda AI může vytvářet autorská díla, a na nový fenomén multimodální AI.
- Článek
Úpravy v souvislosti s revizemi vzdělávacího programu jsou dnes nezbytnou součástí cesty ke kvalitnímu a modernímu vzdělávání. Ředitelé a pedagogové tak čelí výzvě, jak tyto změny vhodně, smysluplně a citlivě začlenit do školního prostředí a zároveň udržet motivaci všech zúčastněných. Pojďme se zaměřit na klíčové kroky, které mohou školám pomoci projít tímto transformačním procesem úspěšně.
- Článek
E-maily jsou podle teenagerů „pro starý“. Jejich žebříčku popularity vévodí sociální sítě. Stačí to ale k orientaci ve světě moderních technologií? Informační gramotnost žáků 8. a 9. tříd základních škol prověří 15. ročník celostátní soutěže IT-SLOT, kterou každoročně pořádá Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT). Registrace škol a jejich reprezentantů je možná online do 11. listopadu.
- Článek
Je to už dost dávno, co jsem začala používat elektronickou nástěnku Padlet. Tuším, že jsem jej poprvé viděla na konferenci pro učitele angličtiny v Brightonu. A protože ráda zkouším nové věci a obzvlášť IT ve výuce, hned jsem začala s Padletem experimentovat. Přesto je možné, že Padlet nevyužíváte, a to je opravdu škoda. Je to užitečný nástroj umožňující spolupráci, ale já jej také využívám ke „skladování“ materiálů. Navíc se neustále vyvíjí a dnes je propojen s umělou inteligencí, což – přiznám se – zatím nemám odzkoušené. Ale pojďme na to pomalu. Ráda bych vám ukázala několik svých oblíbených způsobů využití Padletu.
- Článek
V minulém čísle Učitelského měsíčníku jsme se seznámili s úvodem do kyberpsychologie a nabídli prostor pro sdílení nejrůznějších situací i s návrhy řešení. Dnes se podíváme na první dotaz, týkající se focení učitelů žáky a sdílení těchto fotografií na sociálních sítích.
- Článek
Není to tak dávno, co se objevily první články o rozhodnutí starosty jednoho moravského okresního města o fyzickém odebrání mobilních telefonů (podle textu spíše VŠECH digitálních zařízení), protože podle něj a zastupitelů tohle harampádí do škol nepatří z mnoha důvodů. Na LinkedIn se rozběhla mírně žhavá diskuse a ještě žhavější na více čtených Novinkách. Někteří nad závěry kývali hlavou, jiným se protáčely panenky. No, alespoň nějaký tělocvik u displejů.
- Článek
V roce 2025 nás čeká důležitá změna, která ovlivní všechny mateřské školy v České republice. Nová legislativa přinese povinnost vést školní matriku digitálně prostřednictvím školních informačních systémů (ŠIS). Tato změna je součástí širšího úsilí o modernizaci a zefektivnění administrativních procesů v mateřských školách. Digitalizace matriky přináší řadu výhod od zjednodušení administrativních úkonů až po zvýšení bezpečnosti dat. V tomto článku vám představíme, co tato novinka přinese, jaké jsou výhody digitalizace a jak se na tuto změnu připravit.
- Článek
I ve školním roce 2024/2025 mohou školy využít široké palety služeb Národního pedagogického institutu ČR, mnohé z nich jsou navíc zdarma. S ohledem na novou informatiku, důraz na digitální kompetence a obměnu školní techniky jde jistě o příjemnou zprávu.
- Článek
Bezpečnost na internetu je velké téma, protože digitální technologie pronikají do všech oblastí našeho života. Nejde například jen o internetové bankovnictví, ale týká se to i školních informačních systémů (ŠIS). Pro vedení škol jde o jednu z priorit, které řeší. Důvodů, proč jde o klíčové bezpečnostní téma, je hned několik. Školní informační systémy obsahují citlivé údaje o žácích, učitelích nebo o školních aktivitách. O tyto informace je v dnešním světě zájem, a proto jsou často cílem pro kybernetické útoky. Jak tedy zajistit jejich bezpečnost a tím chránit osobní údaje i plynulý chod školy?
- Článek
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol, jak začlenit nové digitální technologie do výuky, ukazuje jim také aplikace a metody vhodné pro tyto účely.
- Článek
Vede předmětovou komisi informatiky, a tak se implementace revizí a přechodu na novou informatiku na její škole Lenka Blehová účastní v první linii. Pardubické Gymnázium Dašická se nicméně rozhodlo jít vlastní cestou a změny přišly ze sborovny namísto z ředitelny. Také na ně najíždějí postupně, aby se systém nezhroutil a učitelům se vše podařilo zvládnout.
- Článek
Učitelů, kteří zcela odmítají vpustit digitální technologie do svých hodin, je už minimum. Snižuje se i nejistota pedagogů. V některých školách však zatím chybí jasná koncepce, jak technologie smysluplně zařazovat do výuky v jednotlivých ročnících a předmětech, soudí Pavel Černý. Kromě toho, že vede 3. ZŠ v Chebu, působí jako lektor NPI ČR pro sborovny a lektor kurzů o využití technologií v přírodovědných předmětech v rámci podpory škol při zavádění IT do výuky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků.
- Článek
Navzdory tomu, že jsme se od Kosmovy kroniky posunuli do jiných letopisů, a to nejen obsahově, ale i formou, ve škole bychom na kořeny české státnosti tak úplně neměli zapomínat. Co na tom, že na materii notně napadal prach, pisálkové i slovutní historici dané pověsti tisíckrát převyprávěli, pořád jsme přeci potomci jednoho pantáty, který si prý říkal Čech (Boemus). V době, kdy všemu kolem nás vládne internet, globalizace, europanství a dnes chatboty, se může zdát, že i pro běžnou výuku je takovéto téma málem dezinformací. Co na tom, že se Jiráskova verze příchodu Čechů nejspíš od té skutečné docela liší? Pořád máme před sebou i základy české literatury jako takové.
- Článek
Fenomény dnešní doby – internet a digitální technologie – se staly nedílnou součástí našich životů. Už u nejmenších dětí vídáme mobilní telefony a tablety a ty starší se v turbulentním online prostředí pohybují mnohdy lépe než my. Rostou do světa, ve kterém budou digitální technologie a jejich používání čím dál samozřejmější a potřebnější. Nemůžeme tento trend zastavit, ale můžeme podpořit bezpečné a smysluplné používání těchto zařízení tak, aby si děti byly vědomy, že „technologie je dobrý sluha, ale špatný pán“.
- Článek
Dnešní době se často přezdívá doba digitální nebo doba nových technologií. Kdo o nepostradatelné roli internetu, chytrých zařízení a digitálního světa pochyboval, toho období globální pandemie covidu-19 a opakovaných lockdownů jistě vyvedlo z omylu. Právě v tomto čase se více než kdy dříve ukázalo, jak jsou naše životy s virtuálním světem a moderními zařízeními propojené. Jakým způsobem nám dokážou usnadnit životy a kompenzovat případné limity offline světa. Nicméně asi každý z nás má i negativní zkušenost s virtuálním světem a jeho vlivem na naše fungování a prožívání. Právě vlivu moderních technologií a internetu na lidskou psychiku se věnuje obor kyberpsychologie.
- Článek
Možná už jste slyšeli o dvou studentech Soukromé střední školy výpočetní techniky Františku Ivanovi a Petru Hofmanovi. Kamarádech, kteří zvítězili s aplikací E-jednotka v národním finále Soutěž & Podnikej v loňském roce. Nás zajímalo, jak tato aplikace funguje, jaké s ní mají autoři plány a co se u nich od vítězství v soutěži událo jak na poli studijním, tak pracovním.
Pestrá paleta odborných témat, nevšední formát konference, velkolepé setkání, mimořádní garanti odborných sekcí, skvělí přednášející, výborný organizátor. Taková je stručná charakteristika akce, kterou pro vás my, redakce Řízení školy, připravujeme společně s našimi partnery na 4. října 2024 v konferenčních prostorách Novotného lávka v Praze. (Ano, jsou to ty sály s úžasným výhledem na Karlův most i Pražský hrad.)
- Článek
Školství prochází změnami. Digitální kompetence, umělá inteligence, roboti a mnohé další termíny se opakovaně vynořují ze všech koutů. Internet je plný tipů, metodik, nabídek školení, webinářů i konferencí. Co z toho si vybrat? Kolik času je potřeba věnovat tomu, abychom udrželi krok s dobou? A je to vůbec nutné? Kéž by existovalo nějaké řešení. Třeba někdo, kdo by všechno sledoval a pro své kolegy by na míru vybíral jen to, co konkrétně jim ve výuce pomůže naplnit nové cíle. Někdo, kdo by je také motivoval a byl jim oporou. Není třeba zůstávat u přání, protože řešení existuje – ICT koordinátor Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR).