Proč "anonymní účet" znamená totéž co pštros s hlavou zabořenou do písku

Vydáno: 8 minut čtení

Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí vzdělávání. Žáci ji používají doma, školy ji testují v hodinách a oficiální rámce Národního pedagogického institutu (NPI) i UNESCO ji samozřejmě doporučují. Zdánlivě se jedná o neškodného pomocníka, ale hranice mezi „AI jako pomocníkem“ a „AI jako rizikem“ je nebezpečně tenká. A právě v této tenké hranici se skrývá byrokratický, etický a datový labyrint, do kterého školy vstupují s iluzí kontroly.

Proč „anonymní účet“ znamená totéž co pštros s hlavou zabořenou do písku
Ing.
Milan
Hausner
byvaly reditel ZS Lupacova, lektor a poradce
Je nezbytné, aby školy postupovaly promyšleně, transparentně a s respektem k právům dětí i rodičů.
Bohužel, jak ukazují tři hlavní modely nasazení AI ve školách, všechny cesty vedou do stejného datového pekla, jen každá s jiným stupněm administrativní zátěže.
Velká lež o anonymitě: iluze digitální ochrany
Nejčastějším a nejzrádnějším argumentem, kterým se školy ohánějí, je tvrzení, že
anonymní školní účet
žáky dostatečně chrání. To je ovšem
iluze
. Evropské úřady v létě 2025 jasně konstatovaly:
Pseudoanonymizace není anonymita. Správci dat jsou povinni informovat své uživatele o zpracování dat, i když ta jsou později anonymizována.
Tato věta jednoznačně definuje, j

Související dokumenty

Pracovní situace

Narušování online výuky
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Distanční vzdělávání a ochrana osobních údajů
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů ve školách a školských zařízeních – charakteristika, podmínky legálního zpracování osobních údajů, informační povinnost správce
Informační povinnost správce v případě, že osobní údaje nebyly získány od subjektu údajů
Záznamy o činnostech zpracování - základní školy
Vyvěšení seznamu žáků „po nástupu GDPR“
Časté dotazy škol z oblasti GDPR
Souhlas nezletilých z hlediska zákona o ochraně osobních údajů
Předávání osobních údajů žáků při jeho přestupu na jinou školu
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
GDPR - pro školy
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků

Poradna

Ochrana osobních údajů
Zjišťování osobních údajů ve škole
Poskytování osobních údajů třetím osobám
Zveřejňování fotografií
Právo na poskytování informací

Zákony

110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů