Aktuality
Meziškolní konference Rady mladších, které se letos vydaly za studenty do 7 krajů v Čechách i na Moravě, vytvořily pro žáky bezpečný prostor, ve kterém mohli svobodně prezentovat své názory a diskutovat o nich nejen se svými vrstevníky, ale také s odborníky, pedagogy, rodiči nebo politiky.
Průběžné hodnocení: Z celkem 61 doporučení se přibližně dvě třetiny nachází ve fázi schvalování nebo částečné realizace. Největší pokroky zaznamenáváme v systémovém přístupu k řešení nerovností ve vzdělávání. Naopak zaostává vytváření nástrojů pro informované rozhodování na základě dat.
Naše školství musí být více propojené s reálným životem a zároveň připravené na budoucnost plnou inovací, nových technologií a proměn na trhu práce. Cílem reformy je nejen přizpůsobit systém současným potřebám, ale především vytvořit prostor, kde budou naši studenti rozvíjet své dovednosti, objevovat svůj potenciál a připravovat se na životní výzvy.
OECD zveřejnila dnes výsledky z 2. cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), kterého se v letech 2022 až 2023 zúčastnilo 31 zemí. Výzkum PIAAC poskytuje jedinečné poznatky o úrovni dovedností dospělých ve čtenářské gramotnosti, v numerické gramotnosti a v adaptivním řešení problémů. Tyto základní dovednosti jsou klíčové pro život v 21. století a tvoří základ pro celoživotní učení.
Sebejisté a přesvědčivé vystupování je dovednost, kterou se lze naučit a dále zlepšovat.
Cílem je zajistit hladký přechod na nové učební plány a poskytnout pedagogům maximální možnou pomoc.
Strategie 2030+ v datech, Aktivní a pohodová škola, Vzdělávání pro všechny, Jak učit moderně - Cílem této akce je představit aktuální stav implementace Strategie 2030+ a prezentovat stěžejní témata, jež jsou obsažena v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
Možnost vyzkoušet si testování odpovídající jednotným přijímacím zkouškám (JPZ) umožní žákům devátých tříd základních škol nový projekt Přijímačky nanečisto, který přichystal Cermat. Testy z českého jazyka a matematiky odpovídající specifikacím JPZ se uskuteční 28. ledna 2025, školy se mohou zapojit dobrovolně.
Souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při práci s žáky a žákyněmi.
Únor - červen 2025
Národní pedagogický institut (NPI) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a dalšími klíčovými partnery připravil návrh inovace oborové soustavy (IOS). Tato inovace reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.
Malé děti zpravidla považují postavy Mikuláše, čerta a anděla za opravdové. Je dobré na to myslet.
Série článků na serveru iROZHLAS.cz nabízí unikátní pohled na stav systému péče o děti s výchovnými problémy.
Ve čtvrtek 28. 11. 2024 byla v pavilonu Bohemia na pražském Výstavišti slavnostně předána ocenění Evropské komise za inovativní vzdělávací projekty. Tři školy obdržely Evropskou cenu za inovativní výuku (EITA, European Innovative Teaching Award), která podporuje moderní přístupy ve vzdělávání jako je wellbeing nebo inkluze. Dalších sedm škol získalo Evropskou jazykovou cenu Label za přínosné projekty v oblasti jazykového vzdělávání. Ta byla udělena už po třiadvacáté.
Záznam z živého vysílání, kde o tomto tématu mluví dětská terapeutka Mgr. Eliška Kotrbatá a Mgr. Markéta Švejdová, která mnoho let doprovází náhradní rodiny.
Představení odborného návrhu spotřebního koše v rámci chystané novely vyhlášky o školním stravování
4. projektu Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy v ČR (IPs DATA)
Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.
Slovensko aktuálně prochází stejně jako my reformou národního kurikula. Časově je ale o několik kroků napřed. Slováci již svoje kurikulum schválili a tvorba školních vzdělávacích programů je v plném proudu. EDUin vybírá několik úspěšných kroků, kterými stojí za to se v českém prostředí inspirovat při implementaci RVP na základních školách.