Aktuality
ČSÚ zveřejnil zprávu "Mzdy učitelů v regionálním školství 2013–2023". Z ní vyplývá, že si učitelé meziročně vydělali v průměru o 1 300 korun měsíčně více. Osm z deseti učitelských pozic vykonávaly loni ženy.
Úpravy kurikula, digitalizace administrativy a pokusy o reformu financování odhalily pozitivní aspekty i přetrvávající nedostatky systému.
Českomoravský odborový svaz pracovníků školství se obrátil na Ministra financí Zbyňka Stanjuru s žádostí o upřesnění aktuální legislativní fáze dané změny a o potvrzení možnosti jejího účinnosti od 1. ledna příštího roku, v souladu s dřívějšími prohlášeními.
Studie PAQ Research vznikala před zveřejněním poslaneckého návrhu k novele školského zákona ze dne 12. září 2024, který má podíl odkladů v Česku výrazně omezit.
Desková hra Ypsilonie v roce 2025 oslaví 10 let na českém trhu. Jde o jednu z nejhranější vzdělávacích her v České republice. Pokud jste o ni ještě neslyšeli, něco důležitého vám asi uteklo. Ve výuce ji používaly a používají stovky českých základních škol a prošla rukama až desítek tisíc školáků. Zabydlela se také v domácnostech jako oblíbená rodinná hra.
Program Erasmus+ je příležitostí (nejen) pro školy, jak zapojit pedagogy, žáky i celé kolektivy do mezinárodních vzdělávacích projektů. Díky financování od Evropské unie mohou instituce realizovat výjezdy do zahraničí, navazovat nová partnerství, sdílet inovativní postupy a posilovat kvalitu vzdělávání.
Studie z dílny E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci odhaluje způsoby, jakými žáci integrují umělou inteligenci do svých školních a volnočasových aktivit. V jaké míře využívají AI samotné školy?
Žáci IX. A ze ZŠ Chotěšov v okrese Plzeň – jih zvítězili v celostátním kole soutěže Jazykový WocaBee šampionát. Soutěž se uskutečnila pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a v tomto školním roce se jí zúčastnilo celkem 120 tisíc žáků. Šampioni z Chotěšova se během celého trvání soutěže naučili 252 nových slovíček z anglického jazyka a pro svou školu získali hlavní cenu v soutěži - 75 tisíc Kč na modernizaci vyučování. Symbolický šek na tuto částku si vedení školy převzalo v pondělí 9. prosince z rukou organizátorů soutěže na slavnostním vyhodnocení.
Popis české neefektivity, zahraniční trendy a ostrovy dobré praxe
Učitelé by místo mechanického zvládnutí slovní zásoby nebo gramatiky měli předávat praktické jazykové dovednosti, které využijí v reálném životě.
Všeobecné obory mají připravovat na studium na vysoké školy (VŠ). Nejsou jedinou možností, poskytují ale nejširší přípravu – umožňují pokračování na většině oborů. Výuční list nebo jen ZŠ preferuje menšina rodičů – celkem 12 %.
Meziškolní konference Rady mladších, které se letos vydaly za studenty do 7 krajů v Čechách i na Moravě, vytvořily pro žáky bezpečný prostor, ve kterém mohli svobodně prezentovat své názory a diskutovat o nich nejen se svými vrstevníky, ale také s odborníky, pedagogy, rodiči nebo politiky.
Průběžné hodnocení: Z celkem 61 doporučení se přibližně dvě třetiny nachází ve fázi schvalování nebo částečné realizace. Největší pokroky zaznamenáváme v systémovém přístupu k řešení nerovností ve vzdělávání. Naopak zaostává vytváření nástrojů pro informované rozhodování na základě dat.
Naše školství musí být více propojené s reálným životem a zároveň připravené na budoucnost plnou inovací, nových technologií a proměn na trhu práce. Cílem reformy je nejen přizpůsobit systém současným potřebám, ale především vytvořit prostor, kde budou naši studenti rozvíjet své dovednosti, objevovat svůj potenciál a připravovat se na životní výzvy.
OECD zveřejnila dnes výsledky z 2. cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), kterého se v letech 2022 až 2023 zúčastnilo 31 zemí. Výzkum PIAAC poskytuje jedinečné poznatky o úrovni dovedností dospělých ve čtenářské gramotnosti, v numerické gramotnosti a v adaptivním řešení problémů. Tyto základní dovednosti jsou klíčové pro život v 21. století a tvoří základ pro celoživotní učení.
Sebejisté a přesvědčivé vystupování je dovednost, kterou se lze naučit a dále zlepšovat.
Cílem je zajistit hladký přechod na nové učební plány a poskytnout pedagogům maximální možnou pomoc.
Strategie 2030+ v datech, Aktivní a pohodová škola, Vzdělávání pro všechny, Jak učit moderně - Cílem této akce je představit aktuální stav implementace Strategie 2030+ a prezentovat stěžejní témata, jež jsou obsažena v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
Možnost vyzkoušet si testování odpovídající jednotným přijímacím zkouškám (JPZ) umožní žákům devátých tříd základních škol nový projekt Přijímačky nanečisto, který přichystal Cermat. Testy z českého jazyka a matematiky odpovídající specifikacím JPZ se uskuteční 28. ledna 2025, školy se mohou zapojit dobrovolně.
Souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při práci s žáky a žákyněmi.