Základní hodnocení čtyř ze šesti cílů reformy tak, jak ji vidí Učitel naživo.
Schválením podrobné Koncepce a podepsáním Memoranda mezi MŠMT a všemi učitelskými fakultami o jejím naplňování v roce 2021 naplno odstartovala celostátní reforma učitelské přípravy, o níž jsme jako Otevřeno, Učitel naživo, Začni učit! a Učitelská platforma dlouho usilovali. Cílem reformy, k jejímuž pokračování se vláda Petra Fialy zavázala ve svém programovém prohlášení, bylo a je „proměnit přípravu učitelů a učitelek v ČR tak, abychom každý rok připravovali dostatek nových učitelů a učitelek připravených pomáhat všem svým žákům naplno se rozvíjet, tedy učitele schopné přispívat k naplňování dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.“
Co se podařilo?
- Byla nastavena kultura spolupráce na skutečné změně.
- Byl vytvořen velmi kvalitní Kompetenční rámec, nadčasově a závazně určující, co mají učitelé a učitelky umět, a to včetně národní evaluace.
- Byla ukotvena pozice provázejícího učitele v zákoně a do zákona navržen nový systém praxí a podpory provázejících učitelů a učitelek, jehož přínos potvrzuje pilotní ověřování.
- Byly schváleny reformní Rámcové požadavky na učitelské studijní programy, umožňující a vyžadující profesněji orientované studium.
Tyto změny představují zásadní posun učitelské přípravy směrem k rozvoji kompetencí. Aby doputovaly až k dětem, je nezbytné pokračovat v implementaci reformy i v letech 2025 až 2028. Navazující koncepce, ale zatím nebyla ministerstvem schválena.
18. června 2025 proto vznikla výzva ministrovi Mikulášovi Bekovi, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy bez dalších odkladů schválilo připravenou koncepci „Reforma přípravy učitelů a učitelek v ČR: Cíle a opatření na období 2025–2028“ a podepsalo o ní navazující memorandum s fakultami připravujícími učitele a učitelky.
Více informací o výzvě najdete na webu Učitel naživo.