Dokumenty

Unie rodičů spustila novou mapu, která zobrazuje aktivní skupiny rodičů sdružených kolem školy, školy otevřené spolupráci s rodiči. Interaktivní mapa pomůže propojit nejen skupiny rodičů, ale také předává inspiraci a prověřené příklady z praxe. 
Od 1. ledna 2026 vstupují v platnost nová pravidla financování školního stravování, která přináší zásadní změny pro školy, školská zařízení i jejich zřizovatele. 
Provázejícím učitelem je ten, kdo metodicky vede žáka (SŠ) nebo studenta jiné školy (VOŠ) nebo vysoké školy nebo účastníka DVPP (studium pedagogiky) připravujícího se v rámci praktického vyučování, praktické přípravy nebo praxe na výkon povolání učitele. Cílem studia je zprostředkovat dovednosti i znalosti s přímým vztahem pro praxi účastníků.
Tři následující texty spojuje jedno téma – vnitřní i vnější překážky, které nám brání naplno využít svůj potenciál. Impostor syndrom ukazuje, jak dokáže vlastní pochybnost o kompetencích podkopat i skutečně schopné jedince. FOPO – fear of other people’s opinions připomíná, že kromě sebe sama nás často svazuje i strach z hodnocení druhých. A Peterův princip pak ilustruje, jak mohou systémová nastavení a kariérní postupy dovést i talentované lidi do pozic, v nichž už nejsou efektivní. Společně vytvářejí obraz skrytých pastí, které formují naše profesní cesty.
Jedná se o metodické doporučení ke spolupráci škol a školských zařízení s Policií České republiky při preventivních aktivitách a při vyšetřování protiprávních činů dětí a trestných činů páchaných na dětech. 
Metodika Skills Builder rozvíjí základní dovednosti, které potřebujeme ke zvládnutí téměř jakéhokoli úkolu. Osvojení těchto dovedností pomáhá dětem uspět ve škole i v životě.
  • Článek
V rámci výstavby ve školství musíme čelit celé řadě výzev. Řešíme obecné požadavky stavby, ale také mnoho dalších věcí, které se týkají hygieny a komfortu. Dbát je třeba například na výměnu vzduchu, která je pro zdraví dětí důležitá především v zimním období, kdy se málo větrá. Výkon žáků významně ovlivňuje i světlo, jak umělé, tak přirozené. Velmi důležitým faktorem je ovšem také akustika.
  • Článek
Socialistický režim v Československu se zdál být na věčné časy… socialistická základní škola se mnohým také jevila jako věčná, a navíc ještě neměnná. Po sametové revoluci však došlo ve školách k mnoha rychlým, byť někdy dílčím či improvizovaným (místy i chaotickým) změnám. Současně některé zažité postupy ve výuce zůstaly bez větších změn. Učitelé mají své osvědčené postupy a jejich pojetí výuky nelze změnit ze dne na den vyhláškou nebo zákonem. Jak tedy probíhala transformace základních škol? A co vlastně o životě ve školách v turbulentní době po listopadu 1989 víme? Na tyto otázky se snaží odpovědět nová kniha autorů tohoto textu.
  • Článek
Ředitel školy je pro školu zásadní postavou. Zodpovídá za kvalitu vzdělávání, personál, finance, budovu a zároveň má být i pedagogickým lídrem. V praxi však na tu poslední roli nezbývá kvůli těm ostatním příliš mnoho času. Ředitel je navíc na svou funkci v mnoha ohledech sám, nedostává se mu dostatečné podpory a mnohdy ani přípravy. Není proto divu, že se někteří rozhodnou funkci opustit. Ale proč přesně? Jaké jsou důvody takového rozhodnutí a co při tom ředitelé prožívají?
  • Článek
V letošní novele školského zákona byla schválena tzv. indexace, v rámci které by školy vzdělávající žáky se sociálním znevýhodněním v budoucnu mohly mít navýšené normativy na pokrytí potřeb žáků se sociálním znevýhodněním. Obdobnou formu dotace na hrazení přímých nákladů spojených se vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním si více než čtyři sta škol mohlo vyzkoušet už v projektu Podpora rovných příležitostí (NPI/MŠMT, 2022–2025). Jak tuto podporu školy využívaly? Jaké byly očekávané přínosy této podpory a na jaké překážky toto financování naráželo? A co lze z této projektové zkušenosti využít pro budoucí indexované financování?
  • Článek
Dnes bychom těžko našli ředitele, kteří téma kybernetické bezpečnosti ve škole přehlížejí. Nedostatky a lidské chyby v této oblasti jsou spíše důsledkem nedostatečných zkušeností a znalostí těch, kteří na různých pozicích s digitálními technologiemi ve škole pracují, žáky nevyjímaje. S ohledem na značná rizika a škody, k nimž může vést porušení zásad kybernetické bezpečnosti, je podpora tohoto know-how klíčová.
  • Článek
Digitální technologie se staly běžnou součástí života školy a stejně tak dotykové panely ÁMOS vision. Ty do škol přinášejí nejen digitalizaci, ale také preventivní, osvětový a vzdělávací obsah v atraktivní podobě. Inspiraci je potřeba přinášet i pedagogům a vedení škol, tedy těm, kteří mají klíčový vliv na formování nové generace. Právě proto vznikla ÁMOS akademie, online vzdělávací program nabízející pravidelné webináře zdarma pro školy využívající panely ÁMOS vision.
  • Článek
Téměř stovka učitelů z celé České republiky se 18. září 2025 sešla na Slavnosti škol Paměti národa, která se tentokrát konala v nádherných prostorách Kaiserštejnského paláce na Malé Straně. Do projektů a aktivit Vzdělávání Paměti národa se zapojuje více než tisíc učitelů a Slavnost škol je pro ně připravena jako každoroční poděkování a ocenění jejich práce a zájmu o nové trendy ve výuce moderních dějin.
  • Článek
Knihu „Třídní učitel jako partner vedení školy“ jsem přečetl jedním dechem během letních prázdnin, kdy se rád toulám po České republice a nasávám atmosféru míst známých i zapomenutých. Rád se zastavím i u zvířátek – a právě při čtení téhle knihy mě napadlo, že třídní učitel je svým způsobem také jeden z ohrožených a přitom mimořádně užitečných tvorů. Sám jsem jím kdysi byl – a dodnes na to vzpomínám se směsí úcty, údivu, zděšení a adrenalinu. Právě proto vítám tuto publikaci, která se na roli třídního učitele dívá komplexně, realisticky a zároveň s hlubokým respektem. Jako ředitel oceňuji, že autorky přistupují k tématu nejen jako bývalé třídní učitelky, ale i jako zkušené ředitelky, které hledají rovnováhu mezi nároky systému a podporou lidí v něm.
  • Článek
Jak vypadá učící se škola v každodenní praxi? Když ředitel vytvoří prostor pro důvěru, spolupráci a profesní růst, začíná skutečná transformace. Školy, které změnu vnímají jako společnou cestu, ukazují, že učící se kultura má konkrétní dopad – na výuku, vztahy i myšlení lidí.
  • Článek
V úvodní části našeho seriálu (Řízení školy 9/2025) jsme zdůrazňovali, jak je důležité přijmout změnu a připravit si jednotlivé kroky pro její realizaci. V dnešní části se zaměříme na to, jak vytvořit tým řídící změnu a jak změnu v rámci porady oznámit.
  • Článek
Letos proběhl již 32. ročník ankety Kniha dětského srdce. Odborná porota v ní každoročně vybírá nejlepší dětské tituly uplynulého roku. Hlavní slovo ale mají děti, které posílají svůj hlas knize, která se jim nejvíc líbila. Ceny uděluje Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského a už tradičně je slavnostně předává ve vzducholodi Gulliver v Centru současného umění DOX.
  • Článek
I letos pro širokou veřejnost připravujeme Sametovou Paměť národa v Café Louvre a srdečně vás zveme, abyste za námi 17. listopadu přišli. A také jsme se rozhodli vám přiblížit očima žáků základní školy, jak se díky našemu projektu Příběhy našich sousedů dozvěděli více o sametové revoluci. Přinášíme vám rozhovor, který vede třída 9. A ze ZŠ Škvorec s týmem spolužáků, kteří pod vedením paní učitelky Jany Sigmundové natáčeli a zpracovávali příběh pamětníka Prokopa Tomka.
  • Článek
Iva Adámková je učitelka francouzštiny a češtiny jako mateřského i cizího jazyka, která za svoji činnost a přínosy do vzdělávání získala řadu domácích i zahraničních ocenění. Je také zkušenou koordinátorkou projektů spolupráce mezinárodního vzdělávání v programech Erasmus+ či dnes již ukončeného programu Comenius. Její inovativní koncept „Létající lektor francouzského jazyka ve Zlínském kraji“ získal Evropskou jazykovou cenu LABEL. Nyní působí jako koordinátorka mezinárodních vztahů Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť. Jak projekty mezinárodní spolupráce posouvají učitele i celou školu? A na co si dát při koordinaci projektu pozor?
  • Článek
Provázející učitelé jsou klíčovými aktéry v přípravě budoucích učitelů. To, co si studenti učitelství z praxí odnesou a jak budou připraveni na realitu učitelské práce, významně závisí právě na nich. Nedávno schválená novela školského zákona provázejícím učitelům poprvé v historii přináší systémovou podporu. Ta metodická ale dosud chyběla. Organizace Učitel naživo, která s provázejícími učiteli pracuje v rámci programu Učitel naživo, se to rozhodla změnit a představila ucelenou metodiku Společně na praxi.