Dokumenty

Školní jídelny se řídí 30 let starou vyhláškou o školním stravování, která v rámci tzv. spotřebního koše stanovuje, z jakých potravin školákům vařit. Pilotní testování připravovaných změn potvrdilo jejich proveditelnost. Aktualizované složení spotřebního koše se pak promítne do novely vyhlášky o školním stravování, jejíž platnost se předpokládá nejdříve v září roku 2025.
Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Vydáno: 14. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky), který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, se jmenuje Ju a Pí. 
Vydáno: 12. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Vydáno: 12. 11. 2024
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Rozšířená a aktualizovaná verze metodiky je určena pro mateřské, základní i střední školy. 
Vydáno: 06. 11. 2024
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Vrcholem celoroční práce spolku Díky, že můžem je 17. listopadu Korzo Národní. Není to ale zdaleka jeho jediná aktivita. Právě naopak. V průběhu celého roku aktivizuje společnost a mladé lidi, například letos novým projektem Díky, že můžem volit. Se začátkem podzimu spustil spolek poprvé Akademii Díky, že můžem v celoročním formátu, nicméně zájemci se stále mohou hlásit i do jednotlivých víkendových akcí. Nejbližší část Akademie se uskuteční 10.–11. ledna a přihlásit se bude možné od prosince na webu dikyzemuzem.cz/akademie.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V dnešním stále propojenějším světě je učení se druhému jazyku více než jen mluvení: je to důležitý nástroj, který rozšiřuje mladé mysli a otevírá nekonečné možnosti. Pokud se ptáte, jaké jsou přínosy pro děti, které se učí anglicky, pak je tento článek právě pro vás. Pojďme se podívat, proč je učení se angličtině pro dítě více než jen vzdělávací zážitek.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Kateřina Přidalová se před lety vydala na náročnou misi. Rozhodla se usilovat o rozvoj vizuální gramotnosti jakožto stěžejní kompetence pro kritické myšlení. Publikuje, vyučuje, spolupracuje s učiteli v mnoha regionech a je zakladatelkou oceňované vzdělávací organizace Designeři dětem. Nyní připravila edukační program pro výstavu Identita – příběh českého grafického designu, která mapuje dějiny české vizuální kultury. V rozhovoru si povídáme o významném nárůstu obrazové komunikace i o tom, jak mohou školy pomoci žákům s jejím kritickým vnímáním.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Motivace je nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje efektivní učení angličtiny, zejména u dětí. Proto je důležité, aby výukové metody byly atraktivní. Když dítě správně povzbuzujeme a motivujeme, bude mít z učení nového jazyka skutečné potěšení. Jak můžeme motivovat děti k učení? Podívejte se na naše tipy, přečtěte si náš článek a inspirujte se jazykovou školou s dlouholetou tradicí Meridian School of English.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V České republice je již nejméně 10 let aktivní nové náboženské hnutí 1) Sinčchondži. V posledních několika letech se ve veřejném prostoru začínají objevovat i organizace, jejichž předsedou je zakladatel Sinčchondži Lee Man-hee, ale tuto spojitost nikde neuvádějí a vystupují jako lidskoprávní, dobrovolnické či studentské iniciativy. Článek ve zkratce shrnuje v současné době známé informace o činnosti Sinčchondži a organizací HWPL a IPYG, zejména se zabývá možnostmi rozvoje mediální a informační gramotnosti ve výuce a zařazení problematiky rizikovosti nových náboženských hnutí či sekt.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Navazujeme na předchozí číslo Učitelského měsíčníku a přinášíme čtenářům další odpověď na dotaz týkající se digitálního světa v prostředí škol, tentokrát týkající se třídnických chatovacích skupin. Své dotazy a náměty můžete zasílat autorce na e-mail akretikova@gmail.com.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
K napsání tohoto textu mě přivedla nedávná zkušenost z nejmenované základní školy. Zrovna jsem tam vedla workshop na téma učitelského stresu, ve kterém jsme se obecně dotkli také tématu vlastní i žákovské motivace. Po programu mě jedna paní učitelka zastavila a s opravdu nehraným údivem ve tváři se mě zeptala: „A vy jako děti chválíte?“ V tu chvíli se ve mně prakticky zastavil život. U paní učitelky, která by mě nikdy nepochválila, bych opravdu nechtěla být…
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
  • Článek
Hesla, která se v listopadu 1989 nesla po celé republice a která každému z nás připomínají sametovou revoluci. Letos tomu bude 35 let, co se studenti vysokých škol setkali na Albertově, aby uctili památku studenta Jana Opletala a připomněli si tak uzavření vysokých škol nacistickým Německem v roce 1939. Tento akt přerostl především vzhledem k brutálnímu zásahu tehdejšího totalitního režimu ve studentskou demonstraci a odstartoval politický převrat v Československu. Komunistický režim padl a do naší republiky se vrátila svoboda a demokracie.
  • Článek
Projekt „Etiketa do škol“, jehož autorkou je Ilona Křížková, úspěšně ukončil svou druhou sezónu a vstupuje do třetího roku působení na plzeňských školách. Cílovou skupinou jsou žáci všech ročníků základních škol. Projekt má dětem osvětlit základy slušného chování, které jsou rozděleny do čtyř hlavních oblastí, a to zdravení, společenské chování, oblékání a stolování.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Kolem 15 procent rodičů se nezúčastňuje třídních schůzek. Jedním z hlavních důvodů je neefektivní časová organizace setkávání s učiteli. Většina by uvítala možnost rezervovat si schůzku na přesný čas. Některé školy v Česku proto začínají využívat rezervační systémy, které časovou náročnost nejen třídních schůzek snižují. Při jakékoli školní akci navíc výrazně usnadňují administrativní práci učitelům. S Ondřejem Šibravou a Pavlem Ivonem, tvůrci rezervačního systému Reservando, jsme si přesně o tomto tématu povídali.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Téma kreativity otevíráme v Učitelském měsíčníku pravidelně, tentokrát jsme si o něm povídali s Janem Čtvrtníkem. Hercem, hudebním skladatelem, vedoucím edukačních aktivit Divadla na cucky a v neposlední řadě umělcem, který byl součástí projektu Kreativní učení. Ten zapojil kreativce a umělce do výuky v několika třídách základních škol na Olomoucku. Jan celé jedno pololetí docházel do Fakultní základní školy Olomouc, Hálkova. Protože jsme kamarádi, během rozhovoru si tykáme.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Genderové stereotypy „kluci nepláčou, zajímá je technika“ a „holčičky chtějí být kadeřnicemi“ jsou už z velké části překonané. S genderovou expertkou a lektorkou primární prevence Agátou Hrdličkovou si povídáme o tom, jaká genderová témata by se v současnosti měla objevovat ve školách a proč.
Vydáno: 22. 10. 2024