Dokumenty
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví předkládají vysvětlení k problematice zajištění zdravotní podpory dětem a žákům ve školách a školských zařízeních. Jde o děti a žáky, kteří sami nedokáží provést zdravotní výkon.
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol.
Které hodiny přímé pedagogické činnosti lze považovat za hodiny přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah s ohledem na jejich obsah a provedení výuky.
Změna zápočtu praxe zaměstnanců při zařazení do platového stupně.
Jedním z příplatků, které jsou vypláceny pedagogickým pracovníkům, je tzv. specializační příplatek. Náleží pedagogickému pracovníkovi, který vedle přímé pedagogické činnosti vykonává také specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady. Otázkou, která se často objevuje, je, zda tento příplatek může být vyplácen také zaměstnanci, který činnost reálně vykonává, ale nemá splněné kvalifikační předpoklady.
Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
Komplexní informace a přehled doporučených opatření k zajištění fyzické bezpečnosti osob v prostorách školy a při vzdělávání a s ním souvisejících činnostech. Klíčové aspekty, které přispívají k bezpečnému prostřední pro děti, žáky, studenty, zaměstnance škol i dalších osob přítomných v prostorách škol.
Odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka lze zpravidla získat studiem příslušného oboru vzdělávání na střední či vyšší odborné škole nebo studijního programu na vysoké škole. V určité míře však mají možnost získat příslušnou kvalifikaci i absolventi nepedagogických oborů za předpokladu absolvování konkrétního studia v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro učitele základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování, která je zaměřená na kyberšikanu. Metodické doporučení MŠMT vymezuje klíčové pojmy, začleňuje prevenci do školních programů a popisuje roli pedagogů i institucí v systému prevence.
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se potkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
- Článek
Jedno z nejkrásnějších období v roce je tu! Všude to náramně voní, bzučí a pučí. Zavřete oči a zkuste hádat, co cítíte. Sladkou vůni šeříku či fialek, nebo omamnou vůni bezu a růží? Jaro nás doslova tahá za nos a láká k procházkám, ochutnávání a objevování.
- Článek
Dle studií Státního zdravotního ústavu školní obědy dětem neposkytují vše, co by měly, a naopak obsahují nadlimitní množství soli, která může při nadměrné konzumaci představovat zdravotní riziko. Spotřební koš, který určuje, z jakých potravin se dětem vaří, si po více než 30 letech zaslouží aktualizaci. Jídelny potřebují jasné pokyny ke skladbě jídelníčků, o které by se mohly opřít, aby měly jistotu, že při dodržení pravidel spotřebního koše nabídnou dětem plnohodnotnou stravu. Takové jídelníčky musejí oproti aktuální situaci obsahovat méně soli a více bílkovin a vlákniny, stejně jako dalších živin, vitamínů a minerálních látek. Děti mají dostávat výživná jídla podporující jejich psychický i fyzický vývoj.
- Článek
V souvislosti s rostoucím počtem neplatičů za stravování ve školách se stále častěji objevuje otázka, jak může škola, resp. školní jídelna reagovat na tuto situaci, aby jednala s péčí řádného hospodáře a dluh nenarůstal. Jako první se nabízí možnost přestat dítěti obědy vydávat. Tento krok ale není jednoduchý a je třeba rozlišovat, o jaký stupeň školy se jedná.
- Článek
Zdravá a vyvážená strava hraje zásadní roli ve fyzickém i duševním vývoji dětí. Jednou z důležitých složek školního jídelníčku by měly být celozrnné obiloviny, které poskytují nejen důležité živiny, ale také pomáhají předcházet civilizačním onemocněním. Jak je správně zařadit do školního stravování a proč jsou pro děti tak důležité?
- Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí příkladem dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout - kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodný realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
- Článek
Petr Klíma je šéfkuchařem v základní škole Na Hanspaulce, publikuje články na svém blogu www.greenwayfood.cz. Propojuje českou i světovou kuchyni, kterou poznal při svých cestách. Vydává kuchařky, přednáší ve školách o luštěninách a vede kroužky pro děti. Nejen o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.
- Článek
Když v září roku 2022 otevřela společnost Primirest v Tanvaldu první samoobslužnou školní jídelnu, nikdo ještě nemohl vědět, co to všechno způsobí. Dnes už je to jasné: děti se díky ní naučily jíst i jídla, kterým se do té doby vyhýbaly, a hlavně nic z obědů nevyhazují, takže jídelna funguje jako téměř bezodpadová.
- Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
- Článek
Příplatek za rozdělenou směnu má zaměstnanci kompenzovat určité nepohodlí, které je způsobené tím, že směna, a tedy i vykonávaná práce, jsou přerušovány a roztaženy do delšího časového úseku dne. Vzhledem ke specifickému charakteru pracovní doby pedagogických pracovníků v některých případech vznikají pochybnosti o tom, kdy tento nárok vzniká, ale také se objevují pochyby ředitelů škol o nutnosti tento příplatek vyplácet.