Výchovný poradce
- Článek
Statutární město Ostrava vytváří ve spolupráci s odborným garantem Moravskoslezským paktem zaměstnanosti, z. s., zapojenými školami a místními zaměstnavateli unikátní systém podpory rozvoje služeb kariérového poradenství pro žáky ZŠ. Společné úsilí bylo v roce 2021 odměněno Národní cenou kariérového poradenství.
- Článek
Wellbeing, tedy celková pohoda a duševní zdraví, se stává klíčovým prvkem školního prostředí. Toto téma bylo ústředním bodem Kongresových dnů výchovného poradenství v Brně ve dnech 3. a 4. října 2024. Asociace výchovných poradců se jako součást iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+ aktivně podílí na podpoře wellbeingu v rámci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Tato strategie se zaměřuje na zlepšení kvality vzdělávání a podporu duševního zdraví ve školách.
- Článek
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2024/2025
Nové momenty plánu činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence spočívají ve vyhodnocení poskytování poradenských služeb, poskytování informací v podmínkách právní úpravy, která proběhla již v 1. pololetí školního roku 2024/2025 (možnost postupovat podle Lex Ukrajina v souvislosti s dobou požívání dočasné ochrany, podmínky zařazení cizince do skupiny pro jazykovou přípravu, možnost zařadit žáka o jeden ročník níže). Nově se v plánu činnosti výchovného poradce projeví sjednocení termínů činností souvisejících s přijímacím řízením ke vzdělávání ve středních školách pro obory vzdělání s talentovou zkouškou a obory vzdělání bez talentové zkoušky (změna v „načasování“ poskytování poradenských služeb žákům, kteří budou konat talentové zkoušky).
- Článek
Každý má v sobě potenciál být v něčem výjimečný, ale ne každý ho dokáže objevit. Aby měli jednotlivci i organizace příležitost své talenty jednoduše poznat, vznikla společnost TALENT KOMPAS. Ta dnes vyvíjí nástroje v oblasti talent managementu, leadershipu a osobního rozvoje, aby každý mohl nejen objevit, ale i naplnit a směřovat svůj potenciál k dosažení svých cílů.
Výchovné poradkyni byla od 1. 9. 2024 změněna platová třída z 12. na 13. Má zástupkyně pro teoretické vyučování automaticky nárok na zvýšení platové třídy z 12. na 13. z pozice vedoucí úseku, do kterého jako učitelka spadá i výchovná poradkyně? Školní poradenské pracoviště, ve kterém působí výchovná poradkyně jako vedoucí, je doposud řízeno přímo ředitelem, který pravidelně svolává porady a projednává a přiděluje úkoly jednotlivým členům tohoto pracoviště.
- Článek
Technologické inovační centrum je jednou z nejstarších inovačních agentur v České republice a dlouhodobě se věnuje nejen podnikům, ale s ohledem na geodemografický vývoj také stále častěji vzdělávacím institucím, jejich žákům, studentům a pedagogům. V předchozích letech byla hlavní pozornost směřována na témata kreativity, podnikavosti a podpory zakládání startupů. Poprvé ve školním roce 2023/24 je designován a realizován pilotní ročník kurzu talent managementu a kariérového poradenství Měj svůj směr, který je metodologií a rozsahem v podmínkách ČR unikátní.
- Článek
Kariérové poradenství zatím v České republice není na rozdíl od jiných zemí strategickou prioritou. Neznamená to ale, že se tato oblast v ČR dynamicky nerozvíjí. Rozvíjí se, ale převážně v neziskovém sektoru a ani profesní příprava kariérových poradců zatím neprobíhá s větším zapojením veřejného sektoru nebo akademické sféry. Pro Centrum kompetencí byl tento stav impulzem, aby navázalo spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. V únoru 2023 tak došlo k otevření prvního ročníku dvouletého vzdělávacího programu zaměřeného na kariérové poradenství, který zároveň vede i k získání kvalifikace kariérový poradce / kariérová poradkyně podle Národní soustavy kvalifikací.
- Článek
Technologické inovační centrum ve Zlíně dlouhodobě podporuje nejen inovativní podniky, ale také vzdělávací instituce, žáky, studenty a pedagogy. V reakci na rostoucí potřebu zvyšovat povědomí mladých lidí o možnostech profesního rozvoje a budoucího pracovního uplatnění vznikl unikátní projekt Měj svůj směr. Tento projekt, poprvé realizovaný ve školním roce 2023/24, cílí na žáky 8. tříd základních škol v celém Zlínském kraji a poskytuje jim komplexní kariérové poradenství přizpůsobené jejich potřebám a věku.
Jaká formulace nebo dokument je nejvhodnější při pověření nebo zbavení funkce výchovného poradce? V § 7 vyhlášky č. 7/2005 Sb. je řečeno, že „ředitel zabezpečuje... “. Vyvozuji z toho, že ředitel pověřuje funkcí výchovného poradce. Jak správně postupovat při změně tohoto pověření? Jedná se situaci, kdy byl pedagogický zaměstnanec původně pověřený funkcí výchovného poradce dlouhodobě nemocen, zastupoval ho někdo jiný a pak po jeho skončení nemoci byl odvolán a pověřen zastupující pedagog. Stalo se to ihned po jeho uschopnění.
- Článek
Z nedávného šetření profesní orientace žáků posledních ročníků základních a středních škol ve Zlínském kraji (realizováno v roce 2023) vyplynulo, že pouze 47 % studentů posledních ročníků SŠ by si znovu vybralo stejnou školu a stejný obor. Studium stejného oboru na jiné škole by zvolilo 13 % studentů a zcela jiný obor by jich volilo 40 %. Tato situace není nijak specifická pro Zlínský kraj – v podobných průzkumech na toto téma se opakovaně ukazují stejná data.
- Článek
V dynamickém prostředí současného trhu práce je pro střední odborné školy klíčové jak poskytování kvalitního vzdělání, tak příprava studentů na vstup do reálného světa práce.
- Článek
Udržitelný rozvoj je respektující, není to něco na úkor něčeho jiného. Cílem udržitelného rozvoje je neustálé vyvažování tří prvků, které jsou nezbytné pro náš spokojený život.
- Článek
Bezplatný program Den pro školu je moderním nástrojem nejen pro školní kariérové či výchovné poradce
Pro školy a učitelský sbor je v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání často důležitá otázka spolupráce s externími subjekty. Řada z nich má již navázané spojení se státními institucemi, oborovými komorami, personálními agenturami nebo zaměstnavateli ze soukromé sféry. Velmi flexibilní, nezávaznou a celoročně dostupnou alternativu představuje program Den pro školu, který reaguje na potřeby pracovního trhu 21. století a sdružuje ve své databázi přes 1 200 prověřených odborníků různých profesí z aktuálních oborů a z celé republiky.
- Článek
Počet lidí, kteří se léčí s duševním onemocněním, v České republice každoročně stoupá. Bohužel jsou mezi nimi také studenti a studentky středních škol, kteří se v dnešní době potýkají s různými problémy v oblasti mentálního zdraví, od závažnějších psychických poruch, jako jsou úzkostné poruchy a deprese, až po nejrůznější emocionální a behaviorální obtíže, jako je strach ze selhání, emoční labilita, impulzivita nebo sociální stažení se. Studující se také mohou potýkat s faktory typu nízká odolnost vůči stresu, které zvyšují riziko vzniku emocionálních obtíží.
- Článek
Cílem letního kempu MŮŽEŠ PODNIKAT je maximálně podpořit podnikavost studentů a studentek ve věku 16–24 let a vytvořit jim inspirativní, praktické a bezpečné zázemí pro rozvoj jejich nápadů, projektů a podnikání, ale také životních hodnot. Na letní kemp může přijet každý, kdo má zájem rozvíjet svůj potenciál, objevovat své silné stránky nebo rozvíjet svůj nápad a podnikatelský projekt.
- Článek
Potřebují poradci při své práci „vercajk“? Může se hodit, když se věnujete kariérovému poradenství. Nejde ale o brašnu s nářadím, nýbrž o Vercajk kariérového poradce (autorky D. Madziová, J. Kolářová, N. Jakobová, L. Krejčová, M. Vosmíková) – publikaci, která v listopadu vyšla v Centru kompetencí a je věnována právě kariérovým poradcům a poradkyním, kteří se této oblasti věnují ve středních školách.
- Článek
Termín kariérového poradenství doposud není v České republice ustálen, a to i přesto, že se zde už 15 let uděluje Národní cena kariérového poradenství a pozice kariérového poradce/poradkyně je zavedena v Národní soustavě kvalifikací. Kariérové poradenství stále ještě v naší společnosti hledá svůj význam.
- Článek
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2023/2024
Článek shrnuje obvyklé činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence působících v základní a střední škole, a to činnosti od února do června 2024. Dále upozorňuje na očekávané novely právních předpisů, které musí brát v potaz výchovný poradce při poskytování informací o přijímacím řízení ke vzdělávání ve střední škole.
- Článek
Na základní škole v Chomutově, kde Barbora Mikulka coby kariérová poradkyně (a učitelka občanské nauky) působí, je přes 500 žáků. Ve spolupráci s ostatními členy školního poradenského pracoviště se ale stíhá věnovat všem žákům. Spolupráce s pedagogy je pro výkon její práce klíčová. Mikulka pracuje se žáky jak skupinově, tak individuálně na prvním i druhém stupni. Vykonávat jaké aktivity to pro ni obnáší? Čtěte dál!
- Článek
Kariérové poradenství na středních školách je téma, které se už tu a tam zmiňuje. Střední školy by neměly problematiku výběru správné vysoké školy podceňovat. Často jsou totiž škola a učitel jedinými, kdo může studentovi poradit a nasměrovat jej, zvlášť pokud v jeho rodině vysokoškoláci nejsou. Přesto mnohé školy a mnozí učitelé toto téma podceňují.