ICT ve škole

  • Článek
Každý rodič to zná - snaží se zjistit, kdy bude třídní schůzka, zda má dítě napsaný domácí úkol nebo proč dostalo špatnou známku, a musí „lovit“ informace v nekonečném množství zpráv a aplikací. Školy dnes sice používají školní informační systémy, ale pro běžnou komunikaci s rodiči často sahají po jiných kanálech: e-mail, WhatsApp, SMS nebo i papírová oznámení. Výsledek? Roztříštěná komunikace, která ztěžuje práci učitelům, rodičům i vedení školy. Jak lze zajistit, aby byla komunikace mezi školou a rodiči nejen rychlá a efektivní, ale také bezpečná a přehledná? Klíčem k řešení je školní informační systém s integrovanou komunikační sítí, která propojí všechny důležité informace na jednom místě.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Jak je možné, že Estonsko patří mezi lídry digitalizace, zatímco v Česku nedokážeme sehnat odborníky do IT? Tato otázka je zcela relevantní. Dá se předpokládat, že příčinou úspěchu je určitě i způsob vzdělávání v tomto oboru. Konkrétní odpověď bylo možné najít ve zmiňované pobaltské zemi.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Když v roce 2023 ChatGPT 3.5 vstupoval na scénu, sliboval školám zářnou budoucnost plnou personalizovaného vzdělávání, predikce výsledků žáků a efektivnější správy školy. Nyní, na jaře 2025, jsme se zeptali několika ředitelů a členů vedení škol, jak jim AI skutečně pomáhá v každodenní práci. Jejich zkušenosti ukazují, že umělá inteligence se pro ně stala důležitým pomocníkem – nikoli však univerzálním všelékem.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Podle ICT revizí z roku 2021 učí povinně už všechny základní školy, střední to čeká od školního roku 2025/26. Jak na změnu, která přinesla rozvoj digitálních kompetencí do všech předmětů, navazuje současný revidovaný RVP ZV a v čem se můžeme poučit z revizí, které ve školách už naplno běží, popisuje Daniela Růžičková z NPI ČR. Na obou revizích se totiž podílela.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí života mladých lidí – jak v osobní rovině, tak při učení. Pro školy to představuje zároveň výzvu i příležitost. Zatímco mnoho žáků AI nástroje aktivně využívá například při přípravě do školy, rodiče ani učitelé si často nejsou jisti, jak děti při jejich používání podpořit a jak nastavit smysluplná pravidla.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Závěr školního roku bývá jedním z nejnáročnějších období pro každého ředitele. Vedle každodenního provozu je potřeba zvládnout uzavírání klasifikace, kontrolu formální správnosti hodnocení, tisk vysvědčení a jejich předání žákům. Pokud škola využívá slovní hodnocení, portfolia nebo jiné alternativní formy, administrativa se ještě násobí. V tomto náročném období se proto vyplatí mít k dispozici nástroje, které celý proces zjednoduší a zpřehlední. Jak by se vám líbil klidnější konec roku a hladší start toho nového?
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
  • Článek
S panem učitelem Janem Brožkem ze ZŠ v Cholticích na Pardubicku jsme si povídali o nové digitální platformě Skoala, která pomůže s výukou finanční gramotnosti na českých školách. Jan se Skoalou nejenže učí, ale rovněž se spolu s dalšími 30 učiteli a řediteli podílel na jejím vývoji a testování.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Jeden z plodných autorů v oblasti umělé inteligence rozvířil na LinkedIn žhavou diskusi nad tématem, jak to bude s námi lektory a následně učiteli, když dnes máme všude okolo sebe „chytrou“ AI. Poměrně často v následných příspěvcích zaznívalo, že opravdu dojde k tomu, že učitel bude zbytným doplňkem plastokovového monstra ve třídě či posluchárně. V diskusi také zaznělo, že první na řadu půjdou lektoři, kteří školí typická periodická témata, jako je BOZP, pracovní právo či ochrana osobních údajů. Tady prý stačí, když materii oddeklamuje mašinka, protože o ničem jiném prý taková školení nejsou… Má vůbec cenu tuto slabomyslnou myšlenku komentovat právě v těchto oblastech, kde aktualizace a živá reakce lektora tvoří jádro opravdového poznání všech souvislostí?
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Představte si, že byste měli k dispozici nástroje, které by vám pomohly připravit hodiny efektivněji, zvýšily zájem žáků a poskytovaly okamžitou zpětnou vazbu o jejich pokrocích. Digitální vzdělávací materiály se stávají nezbytností pro učitele i rodiče, protože nabízejí přizpůsobitelné nástroje pro individualizovanou výuku. Jak mohou digitální pomůcky zjednodušit přípravu, zlepšit motivaci žáků a usnadnit sledování jejich výsledků?
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Polytechnická výchova a praktické činnosti se vrací do vzdělávacích programů základních škol, trend propojování teoretických znalostí s digitálními technologiemi a reálnou praxí je však nevyhnutelný v technických i netechnických oborech dalších stupňů vzdělávání.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Možná jste o změně školního informačního systému ještě neuvažovali. „Vždyť už jsme na ten stávající zvyklí,“ říkáte si. Ale co kdyby existovalo řešení, které vám ušetří čas, práci a často i náklady, zpřehlední řízení školy a usnadní komunikaci s učiteli, rodiči i žáky? Moderní systémy nabízejí více než jen administrativu – mohou vám skutečně usnadnit každodenní řízení školy. Přechod na nový systém je navíc rychlý a s odbornou podporou zvládnete vše bez starostí. Přečtěte si, proč se vyplatí nad změnou uvažovat.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem v mnoha oblastech, včetně psychologického poradenství a podpory duševního zdraví obecně. Její použití může nabízet řadu výhod i výzev. Aktuálně v kontextu psychologické podpory pro dospívající, u kterých je nedostatek psychologických specialistů v současné době znatelný, je vlastně každá pomoc vítaná.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě vzdělávací systém měl na tyto změny reagovat jako první. Pokud chceme děti připravit na svět, kde algoritmy ovlivňují rozhodování, informace i vztahy, nemůžeme AI zavřít jen do hodin informatiky.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Kybernetická bezpečnost je téma, které pedagogický sbor zajímá až v okamžiku opravdového maléru. Vyzpovídal jsem tedy paní kolegyni, která si troufla „hacknout“ svou vlastní školu. Z pochopitelných důvodů bude dnešní rozhovor anonymní.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Když na scénu vstoupily nástroje typu ChatGPT, reakce ve školství připomínaly situaci s kalkulačkami v 80. letech – buď kompletní odmítnutí, nebo bezhlavé nadšení. Řada škol zaujala obrannou pozici a AI zakázala, jiné ji naopak začaly používat při každé příležitosti. Dnes už víme, že ani jeden z těchto extrémů není optimální. Místo černobílého pohledu potřebujeme jemnější škálu. Podobně jako malíř nepracuje jen s černou a bílou, ale využívá celou paletu barev, i my potřebujeme rozmanitější přístupy k začlenění AI do vzdělávání.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Obecně zcela jistě platí, že otázka způsobu využití či zneužití technologií provází lidstvo od nepaměti. Ve škole se děje přesně totéž, jen o něco později. Zneužití umělé inteligence ve vzdělávání je doslova na spadnutí, a to nejen žáky, ale i učiteli. A tak není divu, že diskuse nad vhodností využití umělé inteligence se mnohdy ve školách nese v bipolárním rámci – buď ji vzývám jako spásu, nebo ji naopak zcela zatracuji. Jen se v našich končinách nějak zapomíná připomenout některé dlouhodobé dopady, kam až AI v lavicích může dojít. Podívejme se na nesourodý výpis možných dopadů. Nijak vás ale nezrazuji od smysluplného využití třeba právě pro vaši přípravu na výuku.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Nástroje jako ChatGPT jsou již běžnou součástí života mnoha žáků a školy hledají cesty, jak na tuto situaci reagovat. Zatímco většina vzdělávacích institucí řeší, jak AI integrovat do výuky, na pražské ZŠ Nika se paralelně věnují i opačné otázce: jak zajistit, aby děti neztrácely kontakt s realitou mimo obrazovky.
Vydáno: 20. 03. 2025