Školní poradenské pracoviště
Metodika Skills Builder rozvíjí základní dovednosti, které potřebujeme ke zvládnutí téměř jakéhokoli úkolu. Osvojení těchto dovedností pomáhá dětem uspět ve škole i v životě.
Může základní umělecká škola zřídit místo asistenta pedagoga pro kolektivní výuku nehudebních oborů? Může tatáž škola zřídit místo asistenta pedagoga (koordinátora) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření prvního stupně? Je v kompetenci ředitele školy stanovit v obou případech přímou a nepřímou pedagogickou činnost? Na vytvořenou pracovní pozici si škola nebude nárokovat finanční prostředky ze státního rozpočtu nad rámec přidělených finančních prostředků.
"Neporazitelní jsou 'projekt', který má ambici inspirovat, propojovat a otevírat témata, která se dotýkají nás všech – odvaha, motivace, vnitřní síla, druhé šance. Přinášejí silné lidské téma, které vytváří pocit hrdosti, sounáležitosti a sdílené naděje. Jsou odpovědí na rozdělenost dnešní doby, ukazují, že navzdory odlišnostem a těžkostem máme mnohem víc společného, než si myslíme."
- Článek
S Martinou Hamplovou se známe už ze základní školy. Naše cesty se znovu setkaly, když jsme do naší mateřské školy dostali z ORTOPTIKY Dr. OČKA nabídku screeningu vad zraku, zejména tupozrakosti. Domluvili jsme osobní návštěvu a prevenci přímo ve školce. Vzájemně jsme byly překvapené, když se dveře školky otevřely a my se poznaly. Od té doby pravidelně spolupracujeme.
- Článek
Plynulý přechod mezi mateřskou a základní školou, bez zdržení a s podporou. Tak by šlo stručně charakterizovat motto, které stálo za tzv. odkladovou novelou školského zákona. Ta byla v průběhu letních měsíců schválena Parlamentem ČR a vstoupila v platnost. Co vše novela přináší a co bude znamenat pro praxi?
- Článek
Profese sociálních pedagogů je už delší dobu etablovaná v některých zemích v zahraničí, v České republice s ní má ale dlouhodobější zkušenost zatím jen menší množství škol. V souvislosti s prosazením této profese do zákona o pedagogických pracovnících, ke kterému došlo v tomto roce, lze ale očekávat, že se počty sociálních pedagogů budou v nejbližších letech zvyšovat. Zkušenosti z projektu, ve kterém Národní pedagogický institut provázel 141 sociálních pedagogů zaměstnaných v 125 základních a středních školách, ukazují, že práce sociálních pedagogů má řadu významných specifik – oproti některým jiným pedagogickým pracovníkům například daleko více pracují v terénu, intenzivněji spolupracují s mimoškolními organizacemi a jejich práce s žáky je více postavena na důvěře a vzájemném vztahu.
- Článek
Klimatická změna ovlivňuje nejen přírodu, ale i psychickou pohodu dětí. K posilování jejich odolnosti může významně přispět škola – ať už rozvojem sociálních dovedností, předáváním znalostí, nebo zapojením do smysluplných aktivit s reálným dopadem.
Z podpůrných opatření budou od 1. 1. 2026 hradit obce veškeré pomůcky, které napíše SPC, PPP s finanční náročností nebo pouze ty nad 40000 Kč?
- Článek
Digitální wellbeing představuje nesporně téma, které rezonuje se školním prostředím. Panuje poměrně silné konsenzuální přesvědčení, že „by se s ním mělo začít něco dělat“, ale není úplně snadné říci co. Tak jako u závislostního chování i v případě práce s digitálními technologiemi platí dvě důležité zásady – vlastní problémy marginalizujeme a velkou část zodpovědnosti nese mimo jedince i sociální systém či prostředí, ve kterém se pohybuje.
- Článek
Stále více lékařů i dalších odborníků v poslední době zdůrazňuje vliv umělého světla na lidský organismus. Elektrické světlo zásadně ovlivňuje fyzické i psychické zdraví všech lidí, mimořádný vliv má však na děti, které tráví většinu dne ve školních třídách.
- Článek
Adaptační kurzy ve Škole da Vinci jsou nejen zážitkem, ale i důležitým nástrojem rozvoje kompetencí a kultivace mezilidských vztahů. Jejich příprava vyžaduje potřebnou péči a koordinaci. Děti – ale i učitelé – si z kurzu odnášejí nová přátelství, zkušenost spolupráce, odvahu zvládat výzvy a jasnější vědomí toho, čím osobně přispívají ke zdravé komunitě.
- Článek
Snižování nerovností a podpora žáků se sociálním znevýhodněním patří mezi zásadní úkoly našeho vzdělávacího systému. Na jaké žáky by ale měla být podpora v této oblasti zaměřena? S odpovědí na tuto otázku přichází metodika, která vznikla v projektu Národního pedagogického institutu ČR a je určená k identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřských, základních a středních školách. Výsledky identifikace podle této metodiky by měly být do budoucna základem podpory škol vzdělávajících děti a žáky se sociálním znevýhodněním; od září 2025 budou výsledky identifikace také součástí pravidelného výkaznictví pro MŠMT.
- Článek
Může být plošný zákaz mobilních telefonů ve školách přínosem, nebo je stávající platná legislativa dostačující? Lze považovat plošný zákaz mobilních telefonů ve školách za skutečně efektivní opatření s cílem více podpořit a rozvíjet duševní zdraví žáků a studentů?
- Článek
Komplexnější diagnostika rozumových schopností dětí a diagnostické nástroje k posouzení adaptivního chování či sociálního znevýhodnění zajistí cílenější doporučení k edukaci a narovnání podmínek pro získání potřebného vzdělání.
- Článek
Ucelený systém podpory nadaných žáků realizovaný v ZŠ Klatovy, Čapkova ul. je postaven na třech klíčových úrovních: bezpečném školním klimatu, diferenciaci výuky a podpoře osobního rozvoje žáků. Text popisuje konkrétní nástroje a organizační opatření, jako jsou propustné skupiny, barevné hodiny, barevné semináře a výběrové akce, které umožňují individualizovaný přístup k nadaným žákům bez jejich vyčleňování z kolektivu. Důraz je kladen na spolupráci pedagogického sboru, školního poradenského pracoviště a aktivní zapojení žáků. Článek nabízí inspiraci pro školy, které se zajímají o systematickou a inkluzivní podporu nadání.
- Článek
V 1. pololetí školního roku 2025/2026 bude výchovný poradce a školní metodik prevence vykonávat nové činnosti, poskytovat nové informace v závislosti na novelách právních předpisů účinných od 1. 9. 2025 a účinných od 1. 1. 2026.1)
- Článek
Od září 2025 bude nově součástí pravidelného výkaznictví škol i kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“. Pro rozpoznávání a určení počtu těchto žáků byla v projektu NPI ČR vytvořena metodika identifikace žáků se sociálním znevýhodnění, která je aktuálně volně k dispozici všem poradenským pracovníkům škol i učitelům. Práce s touto metodikou se v praxi škol může dobře doplňovat s některými dalšími materiály, například u výrazně ohrožených žáků může být doplněna prací s kartou KID od neziskové organizace SOFA, u vícejazyčných žáků může být vhodně doplněna prací s materiály pro zjištění úrovně znalosti vyučovacího jazyka od neziskové organizace META.
- Článek
Nová Linka PRISON neziskové organizace Romodrom přináší krizovou pomoc pro osoby ve výkonu trestu, jejich děti a blízké. Jde o unikátní projekt a první takto zaměřenou službu v České republice, která reaguje na dlouhodobě přehlížené potřeby rodin ovlivněných vězením.
- Článek
Jak vypadá škola, kde chování žáky učí? Kde jsou hodnoty školy vidět nejen na chodbách, ale i ve vztazích? A kde mají žáci skutečný vliv na to, jak vypadá jejich každodenní školní život?
- Článek
V dnešní dynamické a často polarizované společnosti je klíčové, aby mladí lidé rozvíjeli svou empatii, schopnost komunikace a udržování zdravých vztahů. Program Jeden svět na školách (JSNS) poskytuje vyučujícím efektivní nástroje, jak s žáky otevírat citlivá témata, rozvíjet jejich emoční inteligenci a podporovat třídní klima. Zaměřuje se i přímo na metodiky prevence – pořádá pro ně semináře, spolupracuje s krajskými i oblastními metodiky prevence a nedávno představil nový Rozcestník lekcí pro prevenci, který nabízí oporu a aktivity pro prevenci rizikového chování, které mohou využít sami zaměstnanci školy.