Školní poradenské pracoviště
Jedná se o metodické doporučení ke spolupráci škol a školských zařízení s Policií České republiky při preventivních aktivitách a při vyšetřování protiprávních činů dětí a trestných činů páchaných na dětech.
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025?
Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Žákyně střední školy odjíždí na soukromý zahraniční jazykový kurz v délce 2,5 měsíce. Je vhodné situaci řešit standardním uvolněním z výuky s podmínkou doplnění klasifikace dle školního řádu a se započtenou absencí, nebo spíše prostřednictvím IVP či PLPP?
Metodika Skills Builder rozvíjí základní dovednosti, které potřebujeme ke zvládnutí téměř jakéhokoli úkolu. Osvojení těchto dovedností pomáhá dětem uspět ve škole i v životě.
- Článek
V minulém díle jsme si představili dva scénáře možných rizik spojených s umělou inteligencí ve vzdělávání: roztříštěnou pozornost a epistemickou bezmoc. Dnes se podíváme na další dvě výzvy, které už můžeme v zárodku pozorovat a které mohou zásadně ovlivnit, jak děti přemýšlejí a navazují vztahy.
- Článek
Jde o jednoduchý, stručný a přehledný soupis kritérií efektivní všeobecné primární prevence. Checklist ukazuje, jak by měla (či naopak neměla) vypadat preventivní práce se žáky, ať už ji realizuje škola sama, nebo za pomoci externistů, např. lektorů neziskové organizace, policistů, zkrátka kohokoliv.
- Článek
Dynamika třídy poukazuje na to, jak skupina žáků jako celek funguje – jaké vztahy, pravidla a role se ve třídě postupně vytvářejí. Lze říci, že je to vlastně taková „neviditelná síť“, která ovlivňuje, kdo se ve třídě cítí dobře, kdo je v centru dění, kdo je spíš stranou, jak třída spolupracuje a jak reaguje na autority.
- Článek
Každý školní rok začíná podobně. Září je měsícem očekávání, plánů, nadšení a energie. Vyučující přicházejí s novými nápady, žáci a žákyně bývají zvědaví a otevření změnám. Jenže s příchodem dalších měsíců se atmosféra často promění. První vlna euforie vyprchá a nastupuje každodenní realita – hromadící se úkoly, hodnocení, administrativa, vztahové výzvy ve třídě a komunikace s rodiči. Začíná se projevovat únava, frustrace a pocit vyčerpání. Co s tím?
- Článek
Přinášíme rozhovor se Zuzanou Libánskou, výchovnou poradkyní a členkou pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+.
- Článek
Aktivní roli v rozhodovacích procesech v základních i středních školách u nás hrají především učitelky a učitelé. Pouze 25,3 % žáků základních škol a 31,9 % žáků středních škol se nějakým způsobem podílí na rozhodování o školních záležitostech a vytváří ve školách organizované struktury. To jsou zjištění České školní inspekce ze školního roku 2016/2017,1) kdy proběhlo šetření ve 3 662 základních a 1 130 středních školách zaměřené na participaci žáků na fungování a rozvoji školy; zkoumalo detailněji především roli žákovských parlamentů.
- Článek
Zaměřili jsme se na stále aktuální fenomén, který se týká většiny dnešních studentů – spánkovou prokrastinaci. Možná ji znáte i ze své praxe: žáci přicházejí nevyspalí, nesoustředění, podráždění. A přitom večer „jen chvíli“ scrollovali instagram nebo hráli hru. Co se za tímto chováním skrývá? A jak může škola pomoci?
- Článek
Asociace sociálních pedagogů (ASOCP) vznikla z potřeby zásadních změn v systému školního poradenství, zaměřila se na legislativní zakotvení a metodickou podporu sociálních pedagogů. Její cíle – zakotvení profese v zákoně a vytvoření první celostátní metodiky práce pro sociální pedagogy – se staly klíčovými kroky k uznání důležité role sociálních pedagogů. Během své krátké existence se ASOCP aktivně zapojila do dialogu se státními institucemi a posílila propojení se školami a odborníky, čímž přispívá k podpoře kvalitního školního poradenství a poskytování podpory žákům.
- Článek
Osvojování jazyka patří bezesporu k nejdůležitějším předpokladům zdravého vývoje v dětském věku. Jazyk je zásadním prostředkem sociální komunikace, ovlivňuje kvalitu sociálních vztahů a fungování ve vrstevnických kolektivech a je zároveň důležitým nástrojem v procesu vzdělávání, protože výuka ve školských a jiných vzdělávacích zařízeních se na jazykových schopnostech nemalou měrou zakládá.
- Článek
E-learningový kurz „Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů“, který si mohou zájemci projít kdykoli a odkudkoli, nabízí nejen svobodu ve studiu, ale především praktické nástroje, interaktivní obsah a hlubší vhled do světa dětí s náročným chováním. Tato vzdělávací platforma je primárně určena pracovníkům ústavních zařízení (včetně dětských domovů), ale může být užitečná i jiným pedagogickým pracovníkům nebo osobám, které se věnují dětem.
- Článek
Film Sbormistr, který nedávno vstoupil do českých kin, není jen dalším uměleckým počinem české kinematografie. Je to především silná výpověď o realitě, která se odehrává kolem nás – o realitě sexuálního zneužívání, které probíhá přímo před našima očima, aniž bychom ho mnohdy dokázali nebo chtěli rozpoznat.
- Článek
Výzkumy ukazují, že smrt blízkého člověka u dětí do 15 let není výjimečnou událostí. Ztrátou a procesem truchlení projde 25 % dětské populace,1) a proto je třeba se tématu věnovat.
- Článek
Rozvod, rozchod nebo „jenom“ hádky rodičů, které otravují domácí klima. Střety a nepochopení mezi sourozenci. Vlastní krize hodnot, identity nebo prvního partnerství. Úmrtí blízkých nebo rozepře s přáteli. Ale také šikana, závislosti. To všechno jsou situace, ve kterých se student může stáhnout do sebe, nebo se naopak začít chovat do té doby neobvykle extrovertně, drze či odevzdaně. Ne vždy je pro dospívajícího možné takto náročné situace bezpečně otevřít v úzkém rodinném kruhu. Svou roli může hrát stud, obava z „přidělávání starostí“ již tak vytíženým rodičům nebo dřívější zkušenost s nepochopením obdobné situace v rodinném kruhu – například s její bagatelizací.
- Článek
Proč se lékaři většinou brání radám z internetu a příliš je nedoporučují pacientům? Důvodů je nepochybně víc. Internet nemá základní všeobecné medicínské vzdělání. Neumí se zatím zeptat. Nezná konkrétní kontext, tedy ani individuální historii, takže je nemůže začlenit do rozhodování. Nemá praxi ani zkušenosti. Totéž ovšem platí i pro obvyklé laické uživatele. Na druhé straně pracuje s existujícími zdroji tak, jak to nedokáže žádná jednotlivá osoba. Dokonce ani běžný odborník. Navíc využívá nejnovější, byť někdy dosud důkladněji neprověřené poznatky. A vlastně asi nikterak nerozlišuje mezi validními a podezřelými informacemi. Leckdy je zapotřebí používat kritický přístup, abychom se pokusili udělat si věrohodnější obrázek o problému.
- Článek
Centrum LOCIKA už deset let stojí po boku dětí, které zažívají násilí v rodině, a podporuje rodiče i odborníky na cestě k dětství bez násilí. Za tu dobu se stalo místem, kde více než 4 600 dětí znovu našlo bezpečí a naději. Jak se nám podařilo posunout se od skromných začátků k systematické práci na změně celého systému péče o dětské oběti v Česku? Pojďte se s námi na chvíli zastavit, ohlédnout se zpět a podívat se, co všechno se za těch deset let podařilo – a především proč právě školy mohou být místem, kde začíná změna.
- Článek
Dospívající potřebují bezpečné a přijímající prostředí, aby se mohli úspěšně vzdělávat a rozvíjet. Je proto žádoucí, aby vyučující otevírali témata, která třídu polarizují. Projekt Učímolgbt.cz nabízí nástroje, které pomohou škole naplnit socializační roli a zároveň minimalizují riziko konfliktů.