Školní poradenské pracoviště - strana 3
- Článek
Sporným bodem ve spolupráci škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) je názor škol, že tento vztah je jednostranný, protože OSPOD odmítá informovat školu o tom, zda s dítětem, resp. rodinou, pracuje a jakým způsobem, a to i na přímý dotaz školy. OSPOD má ale zákonem natolik přísně stanovenou povinnost mlčenlivosti, že jiný postup není možný.
- Článek
Nechráněný sex, sexting, grooming nebo sexuální nátlak – rizikové sexuální chování dospívajících se může projevovat různými způsoby, ať už v reálném světě, nebo online. Tyto projevy představují nejen zdravotní, ale i psychická a sociální rizika, a právě proto je nutné, aby jim školy věnovaly pozornost. Jak tato témata uchopit a jak v prevenci postupovat, shrnuje metodický materiál zpracovaný kolektivem autorů z Univerzity Palackého. Na 15 stranách nabízí praktické návody, které pedagogům umožní efektivně pracovat s tímto citlivým tématem ve školním prostředí.
- Článek
Na redakci našeho časopisu se čtenáři obracejí s návrhy témat z oblasti rizikového chování, kterým by bylo vhodné se více věnovat. Někdy je tento zájem vyvolán jednorázovou dramaticky vyhrocenou situací, která má ohlas ve veřejném prostoru a médiích, ač ji zatím nevidíme zachycenou v řeči statistik výzkumných šetření. Jindy se problém odehrává mimo větší zájem veřejnosti, ale je právě statistikami zachycen a je mnoha pomáhajícím profesionálům pravidelnou náplní jejich preventivních, poradenských a terapeutických služeb. Do této druhé skupiny dle našeho názoru patří také rizikové herní chování dětí a mladých lidí v online prostředí. V článku bychom rádi ukázali, proč se jedná o problém a jakého je rozsahu. Možné postupy řešení budou obsahem navazujícího článku.
- Článek
Pracovníci školních poradenských pracovišť i pedagogové mohou využít podpůrné nástroje, které jsou bezplatně k dispozici v programu Stop násilí1) Diakonie ČCE.
- Článek
V našem časopise jsme se již věnovali představení preventivních programů, které se neodehrávají klasicky ve školní třídě, ale zaměřují se na práci s rodinou či rodiči. Jedním z těchto programu je ChildTalks+, jenž je zaměřen na podporu dětí, jejichž rodiče žijí s duševním onemocněním (tzv. COPMI). S autorkou metodiky Karin van Doesum jsme si povídali o potřebách těchto dětí a jejich rodičů a o zkušenostech s podporou duševního zdraví v Holandsku.
- Článek
Jak rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, to je otázka, kterou si jistě klade mnoho pedagogů. Čtenáři tohoto článku zde najdou zkušenosti z mé konkrétní praxe speciální pedagožky. Popisuji v něm, jaké publikace jsem využívala v hodinách speciálně pedagogické praxe a proč. Podobně uvádím i publikace, které jsem doporučovala rodičům na domácí práci, ať už šlo o trénink techniky čtení, nebo o posilování porozumění textu.
- Článek
Nevynucené opouštění osmiletých gymnázií, resp. přechod na jejich čtyřletou variantu není jev, se kterým by se učitelé, rodiče a žáci obraceli na Linku pro rodinu a školu 116 000 denně. Co ho činí pozoruhodným je fakt, že rodiče i učitelé jsou vysvětlením svých dětí, resp. žáků obvykle zaskočeni a častokrát přiznávají, že to pro ně není relevantní důvod pro přestup. Účelem tohoto článku tedy je podívat se jednak na důvody, které k tomu studenty vedou, a jednak na možnosti, jak takovým přestupům předcházet.
- Článek
Ztráta blízké osoby je jednou z nejvíce traumatizujících událostí, které mohou člověka v životě potkat. Pro žáky základní školy je tato zkušenost obzvlášť těžká, neboť se se ztrátou vyrovnávají ve věku, kdy se teprve učí poznávat svět a sami sebe. V minulém čísle časopisu1) jsem si dovolila uveřejnit tři z případů ztráty blízké osoby u školou povinných žáků, se kterými jsem se během své praxe setkala.
- Článek
Statutární město Ostrava vytváří ve spolupráci s odborným garantem Moravskoslezským paktem zaměstnanosti, z. s., zapojenými školami a místními zaměstnavateli unikátní systém podpory rozvoje služeb kariérového poradenství pro žáky ZŠ. Společné úsilí bylo v roce 2021 odměněno Národní cenou kariérového poradenství.
- Článek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spolu s Národním pedagogickým institutem (NPI) připravily nástroje pro přesnější zacílení podpory pro sociálně znevýhodněné žáky a pro komplexnější diagnostiku rozumových schopností dětí a žáků.
- Článek
Vždy, když se mediálním prostorem prožene kauza spojená s vykrystalizovanou šikanou mezi žactvem v některé z českých základních či středních škol, následuje horlivá debata zřizovatelů škol, odborníků z oboru pedagogiky, sociologie a psychologie, ředitelů škol a samozřejmě také rodičů dětí a široké veřejnosti nad tím, co je správná prevence zmíněného patologického chování jinak kolikrát slušně vychovaných dětí, jak předcházet často velmi krutému ponižování mezi vrstevníky a jak metodicky postupovat v případě vzniku podezření, že ve svěřeném kolektivu dochází k šikaně. Co tedy děláme špatně, že se se šikanou ve školním prostředí potkává každé čtvrté dítě a dvanáct procent dětí se ocitá dokonce v roli oběti?
- Článek
Konflikty jsou běžnou součástí školního života. Někdy jsou zjevné, jindy doutnají pod povrchem a vynoří se ve chvíli, kdy dojde k nečekané situaci. Právě třídní učitel je často první osobou, která může napětí ve třídě rozpoznat a předejít jeho eskalaci. Z praxe často vyplývá, že konflikty vznikají nejen kvůli žákům, ale také z nedorozumění mezi školou a rodiči nebo uvnitř pedagogických sborů.
- Článek
V posledních letech stále zřetelněji vnímáme, jak velký vliv má školní prostředí na duševní zdraví žáků. Výsledky mezinárodních šetření, jako je PISA či TIMSS, ukazují, že čeští žáci chodí do školy výrazně méně rádi než jejich vrstevníci v jiných zemích. Často se ve škole necítí bezpečně, nemají dobré vztahy s ostatními a školu vnímají jako zdroj stresu a tlaku. Tyto skutečnosti nelze přehlížet. Ministerstvo školství proto představilo ucelený plán podpory dětského duševního zdraví, který vychází ze Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a Dlouhodobého záměru vzdělávání 2023–2027.
- Článek
Udržitelná uplatnitelnost absolventů znamená nejen schopnost najít si první zaměstnání po ukončení studia, ale také se dlouhodobě udržet a rozvíjet na proměnlivém trhu práce. Klíčovou roli v tomto procesu hraje celoživotní učení a schopnost sebepoznání. Kariérové vzdělávání a poradenství mají potenciál zmírňovat nerovnosti ve vzdělávání, zejména u žáků, kterým rodina nedokáže poskytnout potřebnou oporu. Český systém však postrádá legislativní ukotvení kariérových poradců, standardy kvality i stabilní financování. EDUin ve svém pravidelném Auditu vzdělávacího systému nabízí v této analýze nezávislý popis aktuálního stavu a návrh možných řešení.
- Článek
Duševní zdraví dětí a jeho podpora ve školním prostředí je stále aktuálnějším tématem. Výzkumy ukazují, že negativní zkušenosti v dětství mají významný dopad na psychické zdraví a vzdělávací dráhu žáků. Ať už se jedná o zkušenosti spojené s rodinným prostředím, např. násilí či rozpad rodiny, nebo o celospolečenské krize (pandemie, válka). Jaká opatření mohou přinést pozitivní změnu a jaký je jejich přínos pro školství?
Zaměstnáváme speciální pedagogy a chceme jim nastavit úvazky a rozpis pracovní doby na příští školní rok. Je upraveno zákonem nebo je nějaké doporučení, kolik nepřímé pracovní doby musí mít speciální pedagog na přímou pracovní dobu? Je třeba aby na jednu výukovou hodinu měl jednu hodinu příprav (nepřímé práce)? Jedná se o jednu výukovou hodinu s jedním žákem. Jak je ošetřen poměr přímá vs. nepřímá, přespočetné a přesčasové hodiny zákonem?
- Článek
Když se řekne ohrožené dítě, většina z nás si možná představí dítě z chudé rodiny, které bydlí s rodiči na ubytovně nebo v azylovém domě, rodiče nemají zaměstnání, a možná se dokonce některý z nich potýká se závislostí na alkoholu. Jenže tato představa je mylná, ohrožené dítě totiž může vyrůstat i v rodině inženýrů s velmi dobrým finančním zázemím. Ověřte si, zda poznáte ohrožené dítě ve škole.
- Článek
Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem v mnoha oblastech, včetně psychologického poradenství a podpory duševního zdraví obecně. Její použití může nabízet řadu výhod i výzev. Aktuálně v kontextu psychologické podpory pro dospívající, u kterých je nedostatek psychologických specialistů v současné době znatelný, je vlastně každá pomoc vítaná.
- Článek
Růst je přirozenou součástí lidského života. Nejde jen o fyzické dospívání, ale i o emocionální, intelektuální a sociální vývoj. Schopnost učit se, přizpůsobovat se a zlepšovat své dovednosti je klíčem k osobní spokojenosti i úspěchu ve společnosti, neméně ve školní třídě. V dnešní době je důraz na osobní rozvoj stále silnější – jak ve vzdělávacích institucích, tak v rodinách, v pracovních skupinách. Můžeme vlastně říci, že rosteme, učíme se celý život. Společnost si stále více uvědomuje důležitost sebevědomí a pozitivního sebepojetí jako pilířů zdravého a úspěšného života. Když totiž umíme ocenit sami sebe, uvědomujeme si svou hodnotu, dokážeme to i u druhého.
Do naší základní školy se chystá žák, který je nyní zapsán pouze v australské škole, v ČR není veden pod § 38 školského zákona, bude ale docházet pouze na měsíc. Poradíte, jak legislativně správně a co nejméně komplikovaně postupovat, a které dokumenty požadovat?