Školní poradenské pracoviště - strana 3

  • Článek
K diagnostice pedagogických a psychologických problémů v oblasti školství využíváme zdravotnickou klasifikaci Světové zdravotnické organizace. Stále u nás platí Mezinárodní klasifikace nemocí v 10. úpravě z roku 1993 (MKN10). Od roku 2022 je v platnosti ICD11 (u nás MKN11) s pětiletým přechodným obdobím, během něhož je třeba anglickou verzi přeložit a postupně implementovat do tuzemské zdravotnické praxe. Zcela určitě nás mimo zdravotnictví nikdo nemůže nutit, abychom změny, které přináší, akceptovali, a jistě se dlouho domluvíme i s dosud a léta používanými termíny. Novou terminologii bychom však měli alespoň znát, abychom rozuměli, když ji bude někdo používat. Je totiž pravděpodobné, že přinejmenším lékaři (pojišťovny) ji používat budou.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Na přelomu listopadu a prosince 2023 proběhl již poosmé sběr dat k šetření duševního zdraví a rizikového chování žáků druhého stupně základních škol a středních škol v Praze. Anonymního dotazníkového šetření se v roce 2023 zúčastnilo 13 063 pražských žáků ve věku 11 až 21 let, po vyčištění dat výsledný výběrový soubor čítá 10 097 respondentů.
  • Článek
Podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, jsou na žádost poskytovány standardní poradenské služby výchovného poradce a školního metodika prevence a krizová intervence školního psychologa. Na základě uděleného písemného souhlasu poskytuje poradenskou službu školní psycholog (psychologickou poradenskou službu odlišnou od krizové poradenské intervence) a školní speciální pedagog.
  • Článek
Nové momenty plánu činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence spočívají ve vyhodnocení poskytování poradenských služeb, poskytování informací v podmínkách právní úpravy, která proběhla již v 1. pololetí školního roku 2024/2025 (možnost postupovat podle Lex Ukrajina v souvislosti s dobou požívání dočasné ochrany, podmínky zařazení cizince do skupiny pro jazykovou přípravu, možnost zařadit žáka o jeden ročník níže). Nově se v plánu činnosti výchovného poradce projeví sjednocení termínů činností souvisejících s přijímacím řízením ke vzdělávání ve středních školách pro obory vzdělání s talentovou zkouškou a obory vzdělání bez talentové zkoušky (změna v „načasování“ poskytování poradenských služeb žákům, kteří budou konat talentové zkoušky).
  • Článek
V posledních letech dochází (nejen) v České republice k alarmujícímu nárůstu psychických obtíží dětí a dospívajících. Podle řady výzkumných šetření (např. Anreva Solution, 2023; NUDZ, 2023) se u čím dál většího procenta mladých lidí objevují symptomy deprese a úzkosti, poruchy spánku, sebepoškozování, myšlenky na sebevraždu a obecně snížený wellbeing. Tento negativní vývoj potvrzují také data z mezinárodních studií a statistik (Formánek a kol., 2019; WHO, 2022).
  • Článek
I’mO (I’m Original) je online program, který hravou formou pomáhá učit se rychleji a snadněji.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
V Dobré rodině věří, že každé dítě patří do rodiny. Pokud z nějakého důvodu nemůže vyrůstat v té vlastní, nejlepší alternativou je náhradní rodinná péče. Posláním organizace je zajištění bezpečí, naplnění zájmů dítěte a podpora náhradních rodičů. Zároveň ale šíří i osvětu a informují o náhradním rodičovství širokou veřejnost, podporují systémové změny, tvoří metodiky a pracují na mnoha projektech. O tom všem jsme si povídaly s odbornou pracovnicí v Dobré rodině Martinou Loutnou.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Téma rozpadu rodiny se v posledních desetiletích týká velkého množství dětí. Rozvod či rozchod rodičů s sebou přináší veliké znejistění a nabourání základních jistot, které děti v životě mají. Prožívání takové situace je velmi individuální, ale téměř vždy je spojeno se spoustou pocitů a myšlenek, ve kterých se děti nevyznají a s nimiž si nevědí rady. Někdy není možné obrátit se na rodiče a žádat je o podporu, mnoho dětí zůstává v tomto zmatku osamocených a bezradných. Knížka „Máma s tátou už nejsou spolu“ je tak velice vítanou publikací, která může dětem pomoci se v nastalé situaci zorientovat a lépe jí projít.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
„Psychologové a speciální pedagogové v pedagogicko-psychologických poradnách mohou projevy komplikovaného sociálního zázemí romských dětí mylně interpretovat jako mentální postižení,“ uvádí v monitorovací zprávě o naplňování práva na rovné zacházení veřejný ochránce práv.1)
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Školy, jejich vedení, učitele, ale i žáky oslovuje mnoho organizací s nabídkou různých vzdělávacích programů, seminářů, akcí, konferencí či iniciativ. Mnohé z nich upozorňují na problémy a vzdělávací výzvy 21. století a jejich činnost lze považovat za záslužnou. Stejně tak se kupříkladu v oblasti ochrany životního prostředí, lidských práv nebo míru angažují organizace HWPL nebo IPYG. Jejich činnost je ovšem potenciálně riziková, protože jsou úzce propojeny s novým náboženským hnutím Sinčchondži.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
V dnešní školní třídě se čím dál více dbá na sociální a emocionální zdraví žáků nad rámec prostého rozvoje kognitivních schopností a znalostí. Proto je měření školního klimatu důležitým tématem, které se stává předmětem mnoha školních šetření.
  • Článek
Násilí a zvláště násilí v rodině je pro předškolní děti neuchopitelná situace, která v nich vyvolává strach a nejistotu. Formy násilí nemusí být jen fyzické, ale i psychické. Tím hůř… Můžeme v mateřské škole dětem pomoci? Máme na to nástroje a postupy? Ano! „Dětství bez násilí“ má ve svém mottu Centrum LOCIKA.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Na učilišti jsme zavedli metodu sociomapování, abychom zlepšili klima ve třídách a celkovou atmosféru školy. Za použití anonymního dotazování a odborných doporučení jsme se zaměřili na vztahy mezi žáky, jejich spokojenost a komunikaci. Výsledky ukazují pozitivní změny.
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Víš, mami, dneska nám odpadlo odpolední vyučování. Zítra máme ředitelské volno. Bolí mě břicho, nemůžu do školy. Ve středu nepřijdu, budou mi trhat zub. Musel jsem doprovodit mladší sestru do školky. Některou z těchto vět jste možná od svých dětí doma nebo ve škole slyšeli. Mohou být pravdivé, ale mohou také krýt záškoláctví. Pojďme se společně podívat na to, co záškoláctví znamená, jaké jsou jeho příčiny a jak mu lze předcházet.
  • Článek
Narodil jsem se v roce 1980, a tak jsem jako žák ještě zažil slábnoucí dozvuky socialistického základního školství. Zažil jsem paní, která měla ve škole na starosti vydávání svačin, a dodnes si pamatuji barvu jejích vlasů, protože ladila s jejím příjmením. Jmenovala se Lišková, vlasy měla zrzavé a její místnost voněla po čerstvém chlebu. Zažil jsem zpívání v plynových maskách během branného cvičení a také několik pracovních sobot, které jsme strávili ve škole. Zažil jsem organizované přestávky, kde jsme korzovali po chodbách s rukama za zády a jedním směrem jsme opisovali ovál, dokud nezazvonil konec oddechu.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Často se setkávám u učitelů s názorem, že se žákovské pohodě věnuje nějak moc prostoru i času. Je to možné. Na druhou se ale stále v praxi potkáváme s tím, že mnoho psychických obtíží, se kterými žáci a studenti vyhledávají odborníky, pramení ze školního prostředí. Mnohdy jsou příčinou jejich návštěvy právě učitelé…
Vydáno: 19. 11. 2024
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Rozšířená a aktualizovaná verze metodiky je určena pro mateřské, základní i střední školy. 
Vydáno: 06. 11. 2024
Je možné na základě žádosti zákonných zástupců uvolnit žáka základní školy z výuky na účast na sportovních trénincích? Zákonný zástupce podal žádost, kde chce 4× týdně uvolnit zcela nebo částečně ze závěrečných hodin a dále žádá omlouvání pozdních příchodů na první vyučovací hodinu z důvodu ranních tréninků. Rád by využil možnosti individuálního vzdělávacího plánu, svoji žádost dokládá vyjádřením sportovního oddílu se zdůvodněním, že by žák „chtěl zlepšit své výsledky na republikové úrovni“. Jak máme jako škola v rámci legislativního rámce postupovat? 
Vydáno: 28. 10. 2024
Výchovné poradkyni byla od 1. 9. 2024 změněna platová třída z 12. na 13. Má zástupkyně pro teoretické vyučování automaticky nárok na zvýšení platové třídy z 12. na 13. z pozice vedoucí úseku, do kterého jako učitelka spadá i výchovná poradkyně? Školní poradenské pracoviště, ve kterém působí výchovná poradkyně jako vedoucí, je doposud řízeno přímo ředitelem, který pravidelně svolává porady a projednává a přiděluje úkoly jednotlivým členům tohoto pracoviště.
Vydáno: 22. 10. 2024