V předchozích dvou vydáních Školního poradenství v praxi1) jsme se věnovali tématům duševního zdraví, návykových látek a spánku. V tomto článku navážeme tématem digitálních technologií. Výsledky zde prezentované pocházejí ze sběrů dat, které proběhly v listopadu a v prosinci v letech 2023 a 2024. Anonymní dotazníkové šetření je realizováno na druhém stupni základních škol a na středních školách v Praze, výsledný datový soubor po vyčištění čítal 10 097 respondentů v roce 2023 a 10 238 respondentů v roce 2024.
Trendy v užívání digitálních technologií u dětí a dospívajících
Mgr.
Dominika
Matějovcová
socioložka, datová analytička Anreva Solution, s. r. o.
Bc.
Roman
Petrenko
sociolog, výzkumný pracovník Centra sociálních služeb Praha
Zvýšilo se excesivní používání internetu
V roce 2022 a 2023 jsme do výzkumu zařadili téma excesivního užívání internetu (viz následující infobox). Vysoce problémových případů excesivního užívání internetu (tedy těch žáků, kteří naplňují všech pět dimenzí excesivního užívání internetu) je mezi pražskými žáky 1,7 %, dalších 5,1 % naplňuje čtyři dimenze excesivního použ