Účetnictví, financování, rozpočet
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé?
- Článek
V letošní novele školského zákona byla schválena tzv. indexace, v rámci které by školy vzdělávající žáky se sociálním znevýhodněním v budoucnu mohly mít navýšené normativy na pokrytí potřeb žáků se sociálním znevýhodněním. Obdobnou formu dotace na hrazení přímých nákladů spojených se vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním si více než čtyři sta škol mohlo vyzkoušet už v projektu Podpora rovných příležitostí (NPI/MŠMT, 2022–2025). Jak tuto podporu školy využívaly? Jaké byly očekávané přínosy této podpory a na jaké překážky toto financování naráželo? A co lze z této projektové zkušenosti využít pro budoucí indexované financování?
- Článek
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele, zkráceně JMHZ, je slovní spojení, které se v poslední době stále častěji skloňuje v oblasti mezd a mzdového účetnictví. JMHZ se dotkne v příštím roce každé mzdové účetní. A co to tedy je?
Řídicí kontrola je součástí vnitřního kontrolního systému. Je zaměřena na přípravu a plánování finančních operací.
Ministerstvo financí vydává tento metodický pokyn pro příspěvkové organizace, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení. Tento metodický pokyn dané téma rozpracovává v kontextu finančních a majetkových operací, které jsou specifické pro školy a školská zařízení.
Od září 2025 jsme zapojeni do v rámci OP JAK II do tzv. šablon (Výzva č. 02_24_035), kde je 5% účast příjemce dotace (naší školy). V předchozích šablonách byly náklady hrazeny z dotace ve výši 100%. Jak budu účtovat konkrétní náklad v nových šablonách...např. mzdy, faktury aj. Budu rozúčtovávat každý doklad na dvě UZ (EU a CZ) a zbytek ve výši 5 % půjde z provozních prostředků školy?
- Článek
Základní školy s vyšším podílem znevýhodněných žáků od roku 2026 získají více prostředků na cílenou podporu žáků. Nový systém financování zohlední náročnost vzdělávání a pomůže zajistit rovné šance pro všechny.
- Článek
Téměř dva miliony dětí jsou od září zpátky ve školách. To, co v nich každý den zažívají, má klíčový vliv nejen na jejich budoucnost, ale i na prosperitu celé země. Navzdory tomu je školství na chvostu politického zájmu. Je žádoucí, aby se vzdělávání stalo jednou z priorit nové vlády a nezůstalo jen u předvolebních slibů.
Obracím se na Vás s dotazem ohledně financování školního stravování v případě soukromé střední školy, která nemá vlastní jídelnu a zajišťuje obědy pro žáky prostřednictvím jiné školy na základě smlouvy. Ráda bych se zeptala: 1. Zda existuje ze strany střední školy jakákoli zákonná povinnost (nebo doporučení) přispívat na obědy žákům v tomto režimu. 2. Zda je v normativním financování soukromých škol zahrnuta položka či částka, která by mohla být určena na tento účel, případně podle čeho se výše takového příspěvku řídí.
- Článek
Ředitelé škol, jejich zástupci i administrativní pracovníci se ve své praxi často setkávají s tzv. „stošestkou“, tedy žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Mezi časté a zároveň problematické požadavky žadatelů patří žádosti o informace týkající se výše platů, mezd nebo jiných finančních plnění, a to buď směřující na celou vzdělávací instituci, nebo jen na konkrétní skupinu pracovníků. Tyto dotazy žadatelů často vyvolávají řadu nejasností, a to jak z hlediska jejich oprávněnosti, tak i způsobu, jak na ně dle zákona reagovat.
- Článek
V září 2025 končí příjem žádostí o podporu do druhé vlny Šablon OP JAK pro mateřské a základní školy
Výzva č. 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II Operačního programu Jan Amos Komenský, která byla vyhlášena na konci září 2024, v blízké době ukončí příjem žádostí o podporu. Možnost podat žádost o podporu mají mateřské a základní školy, základní umělecké školy a střediska volného času již pouze do 30. 9. 2025 do 14 hodin.
- Článek
V loňském roce došlo ke změnám školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) a v souvislosti s tím i ke změně vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb.). Podle současné úpravy rozhoduje o výši úplaty zřizovatel, který již není vázán výší neinvestičních nákladů. Výpočet je vázán na výši minimální měsíční mzdy.
Z FKSP využíváme příspěvek na pobytové akce. Lze proplatit ke konci kalendářního roku fakturu s tím, že se pobyt uskuteční až v dalším kalendářním roce nebo je nutné, aby se uskutečnil ještě do konce kalendářního roku, kdy byla faktura proplacena? Paní učitelce byla proplacena faktura na pobytovou akci z FKSP, ale podala výpověď (ještě před uskutečněním pobytové akce). Jak tuto situaci správně řešit? Musí peníze do FKSP vracet či nikoli? Pokud z FKSP čerpáme nadstandardní jednotné oblečení s logem školy, podléhá, či nepodléhá dani?
Předpokládám, že všichni zaměstnanci základní školy mají nárok na čerpání příspěvků z FKSP. Znamená to, že:
a) škola stanoví, na co konkrétně bude zaměstnancům přispívat, a pokud se najde zaměstnanec, který si z nabídky nevybere, nemá na čerpání příspěvku v jiné formě nárok, tudíž příspěvek nezíská, nebo
b) škola musí nabídnout takové možnosti, ze kterých si všichni zaměstnanci nějakou formu příspěvku vyberou?
Která možnost je správná, případně, jestli existuje i jiná možnost?
Jsme střední škola, zřízená krajem, plátce DPH. Obdrželi jsme věcný dar od firmy: učební pomůcky na výuku geodézie. Musíme z tohoto daru odvést DPH?
Jsem OSVČ, zapojil jsem se do odborného vzdělávání žáka střední odborné školy. V rámci praktického vyučování ho připravuji na budoucí povolání. Je možné uplatnit daňové zvýhodnění, když v rámci odborného výcviku odpracoval 210 hodin?
Základní škola, příspěvková organizace města, využila v roce čerpání fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření minulých let (čerpání rezervního fondu k dalšímu rozvoji činnosti): MD 413/D 648. Bude zaúčtovaná částka na 648 daňová nebo nedaňová? Resp. na jakém řádku daňového přiznání se bude vylučovat? Případně jsou tam nějaké souvislosti, které nám řeknou, zda zůstane v daňovém základu pro výpočet daně z příjmů právnických osob, či nikoliv?
- Článek
Řídicí orgán Operačního programu Jan Amos Komenský zveřejnil na konci března 2025 výzvu č. 02_25_040 Podpora poradenského systému. Výzva je zaměřena na podporu psychického zdraví dětí a mladistvých.
- Článek
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými se reformní kroky mají řídit, je podle něj povinnost škol zajistit všem českým dětem takové vzdělání, díky kterému obstojí v konkurenci se svými zahraničními vrstevníky.
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení?
Je u školské příspěvkové organizace nutný souhlas zřizovatele s přijetím účelově určeného nadačního příspěvku? Podle jakého právního předpisu?