Školní stravování
Jsme základní škola, která vaří denně cca 800 obědů. Ve vnitřním řádu školní jídelny je stanoveno, že nevyzvednuté obědy v daný den jsou přednostně na konci stravovací doby nabídnuty jako přídavek žákům, kteří mají zájem. Dále je v řádu stanoveno, že pokud nejsou vydány nevyzvednuté obědy žákům z důvodu jejich nezájmu, je možno prodat oběd či jeho část formou zbytkového obědu za sníženou cenu. Také platí, že zbytkový oběd si nemůže koupit zaměstnanec ani žák, pokud v daný den nemá zaplacen svůj oběd. V rámci kontrolní činnosti nám bylo sděleno, že škola nesmí žádný „zbytkový“ oběd prodat, ale musí dané jídlo dát do odpadu. Jaký je správný postup, který odpovídá platné legislativě?
- Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
- Článek
Proč zařadit houby do našeho jídelníčku? Houby jsou vhodné nejen jako zdroj výživy, ale obsahují také řadu látek, které slouží jako prevence mnoha civilizačních i infekčních chorob (působí například proti nádorovým onemocněním, cukrovce, kardiovaskulárním nemocem, virovým onemocněním), zvyšují imunitu a snižují hladinu cholesterolu. V houbách najdeme vitamíny (provitamín A, vitamín B), minerály (draslík, vápník, hořčík a železo), vlákninu, bílkoviny.
- Článek
Navazujeme předposledním příspěvkem na předchozí čísla Speciálu pro školní jídelny, kde jsme vám nabídli informace týkající se provedeného dotazníkového šetření odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje - úvodník, kompilaci dotazníkového šetření, první, druhou, třetí a čtvrtou skupinu otázek.
- Článek
Přibývá dětí, ale i dospělých, kteří mají problémy s konzumací živočišného mléka ať už z důvodu nesnášenlivosti, nebo alergie na nějakou z jeho složek. Je tedy potřeba mléko v jídelníčku nahradit. Možností máme hned několik. V dnešní době nemusíme nutně chodit do specializovaných obchodů, základní sortiment nabízí už supermarkety. Stačí si vyzkoušet oblíbenou značku a pak najít ideální příchuť. Pokud nám záleží na kvalitě a čerstvosti, můžeme si takový rostlinný nápoj připravit i sami. A o tom bude dnešní článek.
- Článek
Osobní příplatek je složkou platu, která obecně ve školství není na rozdíl od odměn významně využívána. V tomto článku popíšu, za jakých podmínek může být osobní příplatek přiznán, odebrán a jaká je jeho maximální výše.
- Článek
Vedoucí školní jídelny předložila přeplatky za stravné (některé jsou starší dvou let), které si strávníci nevyzvedli v hotovosti a nemáme je ani kam vrátit (neznáme číslo účtu, adresu atd.). Jak máme postupovat ohledně těchto přeplatků z hlediska účtování atd.?
- Článek
Má student pedagogické školy nárok v době konání své povinné praxe ve škole na dotovanou stravu?
- Článek
Cílem článku je shrnout důležité činnosti školní jídelny v průběhu 1. pololetí školního roku 2024/2025. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny).
- Článek
Navazujeme na předchozí čísla Speciálu pro školní jídelny, kde jsme vám nabídli informace týkající se dotazníkového šetření odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje - úvodník, kompilaci dotazníkového šetření, první, druhou a třetí skupinu otázek.
- Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
- Článek
Přichází doba vysokých teplot, a tak i zvýšená potřeba pitného režimu. Obzvlášť u dětí je často těžké ohlídat dostatečný příjem tekutin. Pomoci nám mohou potraviny, které obsahují vysoký podíl vody. Hydrataci lze zajistit nejen skrze pitný režim, ale i pomocí běžných potravin.
Má student pedagogické školy nárok v době konání své povinné praxe ve škole na dotovanou stravu?
- Článek
Blíží se sezóna dozrávání jahod, a to je příležitost připravit si různé pečené i nepečené dobroty z nich. Dříve, než se do přípravy rozmanitých jahodových pokrmů děti s paními učitelkami pustí, mohou se v rámci různých činností zapojit do pěstování tohoto ovoce a zároveň mají možnost pozorovat vývoj rostliny od období brzkého jara přes květenství až k dozrávajícím plodům. Do pěstování jahod a souvisejích činností se mohou zapojit také rodiče, což umocní prožitek dětí.
- Článek
Je tomu pár měsíců zpět, co proběhl 6. ročník soutěže pro kuchařky a kuchaře z mateřských škol, základních škol, středních škol, nemocnic, léčebných zařízení, lázní, domovů seniorů atd., tedy kulinářská soutěž pro školní jídelny "Nejlepší kuchařka/kuchař roku 2023 ve společném stravování". Soutěž měla ukázat možnosti v jednotlivých oblastech společného stravování, měla odhalit rezervy, splnit požadavky současných strávníků a inspirovat ke zdravému trendovému vaření. Zda byla očekávání naplněna, nechť posoudí jednotliví aktéři - soutěžící, organizátoři, mentoři, odborná i laická veřejnost.
- Článek
Zdravá 5 vyhlásila další ročník kuchařské soutěže pro školáky, vyhlásila na podporu udržitelnosti. Děti budou připravovat snídaně, svačiny a sendviče s ohledem na efektivní využití surovin bez plýtvání. Týmy se skládají ze tříčlenných skupin, každý tým pod vedením pedagoga. Děti budou soupeřit o účast ve velkém finále, které se bude konat 24. května v Praze, kde se bude soutěžit o zajímavé věcné ceny a zážitky.
- Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
- Článek
Blíží se sezóna dozrávání jahod, a to je příležitost připravit si různé pečené i nepečené dobroty z nich. Dříve, než se do přípravy rozmanitých jahodových pokrmů děti s paními učitelkami pustí, mohou se v rámci různých činností zapojit do pěstování tohoto ovoce a zároveň mají možnost pozorovat vývoj rostliny od období brzkého jara přes květenství až k dozrávajícím plodům. Do pěstování jahod a souvisejících činností se mohou zapojit také rodiče, což umocní prožitek dětí.
- Článek
Navazujeme na předchozí čísla Speciálu pro školní jídelny, kde jsme vám nabídli informace týkající se dotazníkového šetření odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje - úvodník, kompilaci dotazníkového šetření, první a druhou skupinu otázek.
- Článek
Barvy jsou všude kolem nás, neovlivňují jenom naši psychiku, ale dávají nám i určité informace o našem okolí. Zrak je nezastupitelná funkce, která ovlivňuje naše chování, jednání nebo například prožívání. Skrze zrak dokážeme identifikovat potravu a vyhodnotit její texturu, barvu, původ nebo třeba vhodnost. Výběr a hodnocení potravin zrakem můžeme nazvat také senzorickou analýzou. Již dříve se naši předci v okolí orientovali právě skrze barevnost.