Komunikace se zákonnými zástupci žáka

  • Článek
Jako třídní učitel máte jedinečnou příležitost ovlivnit vztahy mezi školou, rodiči a žáky. Přestože komunikace s rodiči může na první pohled vypadat náročně a někteří třídní učitelé z ní mohou mít obavy, není důvod k nejistotě. Klíčem je dobrá příprava, která vám pomůže získat jistotu a efektivně zvládnout jakýkoli rozhovor. Navíc dobře vedená komunikace s rodiči je příležitostí, jak posílit důvěru, budovat pozitivní vztahy a zlepšit spolupráci ve prospěch vašich žáků.
  • Článek
„Mami, Honzík byl na mě ve škole zlý a zlomil mi pastelku.“ Věta, kterou slyšel, a situace, kterou musel řešit nejeden rodič. Záležitost, která je nepříjemná jak pro dítě, tak pro jeho rodiče, učitele. Děti se ve školním kolektivu setkávají s různými situacemi, v některých si nevědí rady a nastávají první konflikty. Mnohé konflikty jsou malé a končí omluvou a slibem kamarádství, jiné mohou narůstat a přejít v nepříjemné dění, které ovlivní nejednoho školáka. Někdy se přihodí, že se dítě stane obětí legrace či útoku jiné skupinky dětí a neví, co má dělat. Nechce být „žalobníčkem“, a tak si svou - ač bolavou - zkušenost, která může trvat, nechává pro sebe.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Škola má potenciál plnit komunitní roli v obci zcela přirozeně. Zřizovatel ji v tom může šikovným způsobem podpořit. Článek nabízí obvyklé, ale i méně známé tipy, jak to lze udělat, a vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
V prvních čtyřech částech našeho seriálu o třídním učiteli jsme podrobně vymezili jeho funkci a dotkli jsme se i vzdělávání a odměňování. Nyní nastává část začít se věnovat oblastem spolupráce mezi ním a dalšími aktéry vzdělávacího procesu. A začneme těmi, o kterých se na pedagogických fakultách studenti moc nedovědí, tedy rodiči.
  • Článek
Vedle pedagožek a pedagogů ze všech stupňů vzdělávací soustavy se na Linku pro rodinu a školu 116 000 obracejí i rodiče těchto dětí. Jako nedávno otec pětileté dcerky, která se právě vrátila ze školky v přírodě a vyprávěla, jak je tam jedna spolužačka ráno a večer fackovala. Jelikož se jednalo o tzv. hvězdu třídy, tak si to ostatní dívenky nechaly líbit a jediná, která se ozvala, byla právě dcerka volajícího. Krom toho už dcerka volajícího stihla fackování vyzkoušet na své mladší sestře, do které se pustila toho dne ráno. Otec se pochopitelně zajímal, jak tuto situaci řešit, a odmítal větu svého okolí, že dítě z toho vyroste.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V druhé části článku autoři:
  • Článek
Kolem 15 procent rodičů se nezúčastňuje třídních schůzek. Jedním z hlavních důvodů je neefektivní časová organizace setkávání s učiteli. Většina by uvítala možnost rezervovat si schůzku na přesný čas. Některé školy v Česku proto začínají využívat rezervační systémy, které časovou náročnost nejen třídních schůzek snižují. Při jakékoli školní akci navíc výrazně usnadňují administrativní práci učitelům. S Ondřejem Šibravou a Pavlem Ivonem, tvůrci rezervačního systému Reservando, jsme si přesně o tomto tématu povídali.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V přechozích číslech časopisu Školní poradenství v praxi jsme vám představili metodické materiály pro školy k tématu násilí na dětech, týrání, zneužívání a zanedbávání žáka. Jednalo se o příručku s názvem „Týrané zneužívané a zanedbávané dítě ve škole – doporučené postupy pro pracovníky škol“ a související stejnojmennou přílohou metodického doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování. V tomto článku pokračujeme s vybranými otázkami týkajícími se komunikace v situacích podezření na žáka ohroženého týráním, zneužíváním, zanedbáváním či domácím násilím.
  • Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V první části článku autoři ukazují, že:
Jak postupovat v případě, pokud žák přerušil studium na SŠ a po ukončení přerušení nejeví o další studium zájem a nekomunikuje? Jaké má škola v takové chvíli možnosti?
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si budeme v tomto školním roce povídat s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na zavádění triád, tedy setkávání učitel – žák – rodič.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Propojení rodiny a školy představuje spojení dvou zásadních sfér, které mají významný vliv na vývoj dětí. Vzájemný respekt, aktivní dialog a efektivní spolupráce mezi rodiči, jejich dětmi a školou jsou základními pilíři pro rozvoj a vzdělávání. Tato synergie posiluje důvěru mezi všemi zúčastněnými stranami a zároveň podněcuje radost z vyučování a učení se. Pojďme se společně podívat, jak komunikaci co nejlépe nastavit ve prospěch dětí.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Děti se dnes hýbou bohužel čím dál méně, což potvrzují mnohé průzkumy. Proto je tu projekt „Hýbeme se s NOTÝSKEM“, který to chce změnit. Jeho cílem je podpořit u dětí přirozenou radost z pohybu, posílit jejich fyzické zdraví a pomoci jim vytvořit si pevný základ pro aktivní a zdravý životní styl.
Vydáno: 21. 09. 2024
  • Článek
Na Lince pro rodinu a školu 116 000 jsme vedli mnoho hovorů s pedagožkami z MŠ, které nám mezi jiným sdělily, jak jsou někdy vyčerpávají rozhovory s rodiči svěřených dětí. Společným jmenovatelem těchto hovorů je přitom opakované a dlouhodobé zasahování do jejich pedagogických kompetencí právě ze strany rodičů. Tuto situaci není možné jedním článkem napravit, je v něm ale možno předat tipy ze školek, kde se s ní vypořádávají vesměs úspěšně.
Vydáno: 21. 09. 2024
Když věnujete čas důkladné přípravě, dovede vás to k vyšší sebejistotě a menší nervozitě.
Vydáno: 02. 09. 2024
Přesvědčivé vystupování je základ. Je to dovednost, která se dá trénovat. 
Vydáno: 29. 08. 2024
  • Článek
V profesi učitele je klíčové nejen podporovat žáky, ale také efektivně spolupracovat a komunikovat s rodiči. To není nic nového, co by čtenáři už neznali. Přesto mě při cestách po školách v České republice překvapuje rozdílný přístup jednotlivých škol a pedagogů. Proto bych rád napsal několik řádků o tom, co vnímám jako podpůrnou službu.
Vydáno: 20. 08. 2024
Najděte správný tón hlasu, který je příjemný jak pro vás, tak pro posluchače. 
Vydáno: 15. 08. 2024
  • Článek
„Mám takovou teorii. Když se obklopíte rodiči, kteří vám fandí, vytvoříte si kolem sebe bariéru a nedostanou se k vám rodiče, kteří vám třeba zas tak úplně nefandí. A když s nimi navážete vztah, jde pak všechno úplně jinak, než když jednáte jen z pozice moci,“ říká Matěj Žák, ředitel česko-anglické školy Victoria School v Klánovicích. Školy, kde jsou rodiče vítáni - i proto mají stejnojmennou certifikaci od Řízení školy. Jaké aktivity s rodiči realizují? A vyplácí se tykat si s nimi? Nejen na to jsme se zeptali pana ředitele v našem rozhovoru.
Vydáno: 11. 06. 2024