Rodiče vnímáme jako nejbližší partnery školy. Pojďme se ale na rodiče podívat z širšího úhlu pohledu: očima institucí, právníků i lidí zabývajících se dlouhodobě vzděláváním. A sluší se začít ministerstvem školství. Ludmila Třeštíková a Jan Mareš nabízejí ve svém článku řadu nástrojů a metodických materiálů, které vám pomohou v budování efektivních vztahů s rodiči. Česká školní inspekce má k dispozici množství dat, průběžně je zpracovává a dodává školám, aby je mohly využívat pro zlepšení své práce. Nejen o nich je řeč v článku Dany Pražákové - mimochodem nepoznáváte v úvodu jejího článku zápisy svých pedagogů? Jednou z cest zlepšení spolupráce školy a rodičů je i využívání jednotného informačního systému. Stěžejní byl v době covidu, ale jeho důležitost přetrvává. O Edookitu píše Martin Kohout a zdůrazňuje výhody, které přináší oběma stranám. Helena Zitková a Michal Ševčík, tedy zakladatelka a spoluautor osvětového webu Co nevíte o škole, zdůrazňují, že komunikace může být mostem ke spolupráci, ale také zdrojem napětí - záleží jen na tom, jak ji uchopíte. Návodem pro volbu té správné cesty může být právě jejich článek. Mluvíme o rodičích obecně, ale co se zamyslet také nad jejich individualitou? Jsou angažovaní, komunitní, spořádaní, či nenároční? Přečtěte si text Tomáše Feřteka a oslovujte rodiče podle jejich zaměření. A zkuste zohledňovat i jejich potřeby, to je vždy přínosné. Začít můžete třeba změnou školního řádu, aby byl srozumitelný a přinášel jasné informace. Právě tak jako školní řád základní školy Fostra Elementary, o kterém píše Jan Voda. Avizovaný pohled právníků na rodiče najdete v článcích Alice Kubů Frýbové a Jana Kaczora. A co na závěr první části Letního speciálu? Rozhovor s Klárou Stáňovou o certifikaci Rodiče vítáni, kterou se mohou pochlubit nejvstřícnější školy. Nechcete se přidat?
1. část: Rodiče a vzdělávání
Vydáno:
1 minuta čtení