Vzdělávací programy

  • Článek
Alternativní školy rozhodně netrpí nedostatkem sebevědomí. Aby ne! Pustili byste se snad do anabáze spojené se zakládáním alternativní školy, kdybyste nedůvěřovali vlastnímu úsudku ohledně toho, jak má vypadat vzdělávání? To, čím tyto školy však disponují už méně, je podloženost výzkumnými daty. Ne že by snad trpěly nechutí k empirickému poznání. Ověřovat výsledky alternativního vzdělání však není snadné. Možná si říkáte: co je na tom tak těžkého? Nestačí prostě rozdat absolventům testy z matematiky a češtiny a porovnat je s výsledky ostatních? Nestačí. Existují minimálně dva důvody proč.
  • Článek
Vzdělávání Paměti národa se již více než 12 let snaží, aby pamětnické příběhy byly nedílnou součástí výuky dějepisu v základních a středních školách po celé České republice. Naše mise je jasná: přinést autentické svědectví o minulosti přímo do tříd a inspirovat tím nejen studenty, ale i pedagogy.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Reforma oborové soustavy je tématem diskuzí již mnoho let. Zmiňuje se o ní již Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Důvody pro inovaci oborové soustavy v České republice přitom stále sílí. MŠMT letos představí návrh nové soustavy středoškolských oborů, jehož cílem má být zejména zpřehlednění a zjednodušení struktury. EDUin ve svém pravidelném Auditu vzdělávacího systému nabízí v této analýze nezávislý popis aktuálního stavu a témata, která vyžadují pozornost.1)
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
O změnách a trendech ve středoškolském vzdělávání, kapacitě škol a inovaci oborové soustavy jsme mluvili s náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem a s Matějem Bulantem, ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Co je lokální strategie vzdělávání a má vůbec smysl ji vytvářet? Nejde jen o „módní“ záležitost? Text popisuje reálné výhody, které strategie vzdělávání může zřizovatelům škol přinést, a shrnuje, na co při její tvorbě nezapomenout a jak mohou vypadat navržené cíle. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Přinášíme vám první díl ze seriálu rozhovorů s odborníky a odbornicemi v oblasti vzdělávací politiky. Tento seriál by vám měl nabídnout vhled do toho, jak o podobě vzdělávací politiky přemýšlejí ti, kdo na ni mají vliv a zároveň rozumějí i teoretickým východiskům, na nichž je rozvoj vzdělávání potřeba stavět. Jako první vám představíme prof. PaedDr. Ivu Stuchlíkovou, CSc., proděkanku pro vědu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a odbornici na pedagogickou psychologii.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Úpravy v souvislosti s revizemi vzdělávacího programu jsou dnes nezbytnou součástí cesty ke kvalitnímu a modernímu vzdělávání. Ředitelé a pedagogové tak čelí výzvě, jak tyto změny vhodně, smysluplně a citlivě začlenit do školního prostředí a zároveň udržet motivaci všech zúčastněných. Pojďme se zaměřit na klíčové kroky, které mohou školám pomoci projít tímto transformačním procesem úspěšně.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Od února roku 2022 do České republiky dorazilo mnoho ukrajinských uprchlíků, včetně mnoha matek s dětmi, hledajících bezpečí před válkou. Jednou z hlavních výzev bylo zajistit pokračování vzdělávání jejich dětí v českých školách a zvládnout výuku podle ukrajinského školního systému. Učitelé a ředitelé škol se museli snažit integrovat žáky do nového vzdělávacího prostředí navzdory jazykovým bariérám a odlišnému školnímu systému, než na který byly děti zvyklé. Digitální vzdělávací materiály projektu Red Monster se staly cenným nástrojem pro učitele, umožňujícím žákům procvičovat látku a materiály podle českého i ukrajinského vzdělávacího plánu.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Nový školní rok už má za sebou první měsíc a nedávno také podle kalendáře začal podzim. Výuka na středních školách je v plném proudu a u toho nesmí chybět projekt České společnosti ekonomické, z. s., pod názvem Experti do škol. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka1) . Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR 2) a Nadací CERGE-EI 3) . Web projektu, kde si střední školy poptávají vybrané přednášející a jejich témata pomocí jednoduchého, intuitivního poptávkového formuláře, opět naleznete na známé adrese https://www.cse.cz/experti. Skýtá více než 50 uznávaných ekonomů a pestrou škálu témat. Stačí si jen poptat a přednášející se vám ozve.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Chtěli byste se místo několika hodin dějepisu přenést se svou třídou do nějakého období našich novodobých dějin a na konkrétním příběhu pamětníka žákům tento úsek představit? Nebo by vás lákalo svým žákům s pomocí našich metodických listů osvětlit význam Dne válečných veteránů a pak s nimi vyrazit do ulic a zapojit se do sbírky? Nebo byste jim chtěli doporučit smysluplnou volnočasovou aktivitu, která propojuje historii a divadlo? Pak neváhejte prozkoumat náš web skoly.pametnaroda.cz, kde jsou všechny nové i osvědčené aktivity pro vás, pedagogy, i vaše žáky. Nebo nás kontaktujte přímo, rádi vše vysvětlíme a poradíme vám.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
V kurzu Člověka v tísni se žáci seznámí se zásadami kvality života ve městě. Poté zmapují vybrané téma a potřeby místních obyvatel v této oblasti. Nakonec připraví vlastní žákovský projekt, který má zlepšit vybraný aspekt života v jejich okolí. Vyzkouší si tím, jak oni sami mohou ovlivnit kvalitu života ve městě, kde žijí.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Program Erasmus+ otevírá dveře do světa zahraničního vzdělávání, které obohacuje nejen žáky, ale i učitele. Díky mezinárodním výjezdům učitelé zlepšují své jazykové a digitální dovednosti, rozšiřují profesní obzory a přinášejí do škol novou inspiraci. Erasmus+ tak podporuje nejen rozvoj jednotlivců, ale i škol jako celku, přičemž klade důraz na evropské hodnoty a mezikulturní porozumění.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Některá témata ve školství se občas z nějakých důvodů vynoří a pak zase na dlouhou dobu zcela zmizí. Podle mého přesvědčení se to bohužel týká i témat, která jsou docela důležitá pro další rozvoj vzdělávání a o kterých by se rozhodně mělo diskutovat.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Prší. Zase. Pršelo už celou noc. To budou zase ve zprávách říkat, kolik se rozvodnilo potoků a řek. No nic, jdu si dát tu vánočku. Mařenka ji tedy dělávala lepší, nešetřila na másle. Alespoň si ji namažu marmeládou, už je trochu tvrdá. Snad mi Jirka s Jonášem odpoledne přinesou třeba koláč nebo štrúdl.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Ve Strategii 2030+ je uvedeno, že mezipředmětovost mezi vzdělávacími obory, tj. zjednodušeně řečeno propojování učiva do větších tematických celků, musí být ještě podpořena dalšími kompetencemi: „Na významu přitom budou nabývat komplexní dovednosti, multidisciplinarita a informatické myšlení. Vzhledem k dynamice změn musí být vzdělávací systém také dostatečně flexibilní a zaměřovat se na rozvoj znalostí a dovedností uplatnitelných na budoucím, nikoli současném trhu práce“ (s. 32). Jak toto ve školách uchopit a zvládnout takto náročný proces změny, jsme v Didaktické dílně na FP TUL v Liberci podrobili čtyřletému zkoumání v experimentálním prostředí spolupracujících škol .
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Návaznost předškolního a prvostupňového vzdělávání a provázanost mezi prvním a druhým stupněm základní školy je v souvislosti s úpravami rámcových vzdělávacích programů pro předškolní i základní vzdělávání významným tématem. Jak v odborných kruzích, tak mezi laiky se diskutuje o potřebě jejich skutečné, nikoliv jen deklarované, návaznosti.
  • Článek
Instituty Paměti národa se nachází v Brně a Pardubicích a školám nabízí velké množství vzdělávacích aktivit zaměřených na události 20. století, které se snaží vyprávět skrze osudy pamětníků. Hlavním lákadlem obou institutů je expozice Tichá hrdinství, která přivádí k životu vzpomínky několika z nich. Dovolte nám pozvat vás a vaše žáky do našich institutů. Expozice je dostupná i v anglické variantě.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
V globalizovaném světě se stále více ukazuje, že mezinárodní vzdělávání hraje klíčovou roli jak pro žáky, tak pro učitele. Zapojení do mezinárodních projektů přináší pedagogům možnost obohatit své výukové metody, získat nové poznatky a rozvíjet interkulturní kompetence. Jednou z efektivních příležitostí pro mezinárodní partnerství je platforma eTwinning, kterou v Česku spravuje Dům zahraniční spolupráce (DZS). Tento nástroj umožňuje učitelům napříč Evropou propojit třídy a společně pracovat v bezpečném online prostředí na zajímavých projektech.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Poslední dobou se hojně skloňovaným tématem stala kreativita a její zapojení do vzdělávání. Právě kreativita totiž umožňuje přemýšlet mimo zaběhlé cesty a hledat nové způsoby řešení problémů. Do škol a výukových předmětů se propisuje prostřednictvím nejrůznějších výukových metod nebo díky inovativním projektům. Za jedním takovým projektem stojí Inovační centrum Olomouckého kraje. Pod jeho záštitou přicházeli v loňském školním roce do tříd umělci a kreativci z Olomoucka, kteří zastoupili obory, jako je například divadlo, architektura, audiovizuální či výtvarná tvorba a další. Kompetenčně zaštítily projekt dvě konzultantky kreativity. Jednou z nich je i Karolína Balcárková, s níž jsme si nejen o kreativitě povídali.
Vydáno: 20. 08. 2024