Vzdělávací programy
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka lze zpravidla získat studiem příslušného oboru vzdělávání na střední či vyšší odborné škole nebo studijního programu na vysoké škole. V určité míře však mají možnost získat příslušnou kvalifikaci i absolventi nepedagogických oborů za předpokladu absolvování konkrétního studia v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Článek
Příběhy našich sousedů jsou zavedený a osvědčený vzdělávací projekt, který navazuje na aktivity archivu vzpomínek Paměť národa. Je určen pro žáky základních a středních škol a MŠMT jej doporučuje k výuce novodobých dějin, kterou propojuje s mediální výchovou a občanským vzděláváním. Tolik stručná definice tohoto projektu.
- Článek
Projekt České společnosti ekonomické s názvem Experti do škol byl v loňském roce velmi úspěšný. V letošním roce usilujeme o podobnou úspěšnost. V projektu je zapojeno ještě více přednášejících a nabízíme více témat přednášek. Zaměřujeme se na pokrytí ve všech krajích republiky. Níže přinášíme ohlédnutí za tím, jaký loňský rok byl, a shrnutí, co nás čeká letos, co plánujeme a co máme připraveno.
- Článek
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
- Článek
Příspěvek s dovolením začnu nedávnou osobní vzpomínkou. Ve vzdělávání Paměti národa, kde pracuji jako metodik a koordinátor, nám běží spousta projektů, ale ten s nejdelší dobou trvání a snad největším dopadem i dosahem je dokumentaristický projekt Příběhy našich sousedů.
- Článek
„Revize RVP jsou tady a my nevíme, kde začít.“ „Nemáme čas pročítat stohy materiálů, potřebujeme jasné odpovědi.“
- Článek
Z některých sociálních sítí by se mohlo zdát, že zásadnější změny ve vzdělávání stát dobře dělat neumí. Konkrétně mám na mysli kurikulární reformy, tedy změny rámcových vzdělávacích programů (RVP), podle kterých si školy vytvářejí vlastní školní programy. Opak je ale pravdou.
- Článek
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými se reformní kroky mají řídit, je podle něj povinnost škol zajistit všem českým dětem takové vzdělání, díky kterému obstojí v konkurenci se svými zahraničními vrstevníky.
- Článek
Modernizace rámcových vzdělávacích programů (RVP) přináší do českých škol nové příležitosti. Hlavním cílem změn je posílit rozvoj klíčových kompetencí, zvýšit úroveň funkční gramotnosti a podpořit wellbeing žáků. Co konkrétně tyto změny znamenají pro učitele a jak mohou přispět k efektivnější výuce?
- Článek
Už pošesté otevíráme brány Letní školy Paměti národa a srdečně zveme učitelky a učitele, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické dovednosti a hledají inspiraci pro výuku moderních dějin. Letní škola proběhne od 7. do 10. července 2025 v jedinečném prostředí Broumovského kláštera, kde se budeme věnovat tématu poválečného odsunu německého obyvatelstva.
- Článek
Jak vytvořit podmínky pro zapojení žáků do změn ve škole i v okolí? Vodní prvek ve městě, sdílená zahrada nebo lepší podmínky pro dojíždění na kole do školy – to všechno jsou nápady žáků. Jak je uvést v život a přitom získat nové kompetence?
- Článek
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě vzdělávací systém měl na tyto změny reagovat jako první. Pokud chceme děti připravit na svět, kde algoritmy ovlivňují rozhodování, informace i vztahy, nemůžeme AI zavřít jen do hodin informatiky.
- Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro děti, které vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
Tematická zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.
- Článek
Zkuste zavřít oči a představit si, jaká by mohla být zahrada ve vaší mateřské škole – pokud byste měli kouzelný prsten a jeho pootočením byste mohli změnit cokoli. Možná by zmizely asfaltové cestičky a místo nich by se objevila bludiště z keřů, dřevěná kuchyňka pro blátivé dobroty nebo kout plný přírodního materiálu, ze kterého si děti mohou stavět bunkry. Dost možná máte se zahradou konkrétní plány, ať už promyšlené a prodiskutované s kolegyněmi, anebo jen tajné sny, co by se dalo, kdyby… kdyby bylo dost peněz, času, pomocníků.
- Článek
V květnu se po celé České republice opět poběží za všechny, kteří se nevzdali. Nezisková organizace Post Bellum pořádá jubilejní 10. ročník Běhu pro Paměť národa. Tento běh připomíná nejen osudy politických vězňů, válečných veteránů, disidentů a dalších hrdinů, ale i těch, kteří za svobodu bojují dnes. Přidejte se k tisícům běžců a oslavte desítku právě během!
- Článek
Dům zahraniční spolupráce (DZS) už posedmé ocenil projekty, které díky mezinárodní spolupráci posouvají vzdělávání vpřed. Ocenění, která nesou název Ceny DZS, zviditelňují nejen úspěšné iniciativy, ale také motivují další organizace k zapojení do mezinárodních vzdělávacích aktivit.
- Článek
Poslední díl seriálu představujícího edukační aktivity pro školy, které nabízí Rodný dům Antonína Dvořáka v Nelahozevsi, bude věnován programům, které jsou zaměřeny na život na české vesnici v době skladatelova dětství. Dvořákův rok je určen zejmé na žákům prvního stupně ZŠ, výtvarná dílna Rodný dům Antonína Dvořáka je vhodná pro žáky zhruba od druhého ročníku.
- Článek
Téma umělé inteligence rezonuje v českých školách víc a víc. Ucelený a praktický rámec pro výuku AI na základních a středních školách přináší Kurikulum umělé inteligence. Pojďme si představit, jak vypadá koncepce pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ a SŠ a jaké dovednosti má u dětí rozvíjet.