Vzdělávací programy
Tradiční konference, kterou pro zřizovatele škol pořádá EDUin. Každé dítě si zaslouží férovou šanci na kvalitní vzdělání. Letošní téma konference se zaměří na snižování nerovností ve vzdělávání.
- Článek
Od ledna 2025 má Česká republika první strategický materiál, který se komplexně věnuje dobrovolnictví. Jednotlivé obory, jako např. dobrovolnictví v práci s dětmi a mládeží nebo dobrovolnictví v sociálních službách, zůstávají přitom v působnosti příslušných ministerstev. Hlavním nástrojem pro výchovu k dobrovolnictví, který mohou pedagogové využít, je spolupráce škol s mimoškolními institucemi a organizacemi. Propojování formálního a neformálního vzdělávání doporučuje i nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí školení angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtnář, když ví jak a má vhodné materiály.
- Článek
Na následujících řádcích bychom rádi pozvali učitelky a učitele a jejich školní skupiny na návštěvu Národní galerie Praha. Ať už vás umění baví, zajímá, či je to pro vás okrajové téma, věříme, že objevování uměleckých děl v jejich nejživější podobě – v originále, v jedinečném prostoru a v dialogu – může být pro všechny přínosné.
- Článek
V minulé, úvodní části našeho seriálu jsme zdůrazňovaly, jak je důležité přijmout změnu a připravit si jednotlivé kroky pro její realizaci. V dnešní části se zaměříme na to, jak se do řízení změny aktivně zapojit a nebýt jenom pasivním objektem, ale i aktivním subjektem v celém procesu.
- Článek
Back in Time je moderní zážitkové muzeum, které představuje dějiny Prahy formou, jakou si dnešní žáci opravdu zapamatují – pomocí 5D technologií, hologramů, prostorového zvuku a interaktivních scén. Návštěvníci se zde během 50 minut přenesou do osmi historických období – od dob bájné kněžny Libuše až po Pražské povstání. Místo klasických vitrín a textových panelů zde žáci vstupují do samotného děje: ocitají se u stavby Karlova mostu, probouzejí golema nebo se ocitnou uprostřed roku 1945.
- Článek
V kontextu demografických změn souvisejících se snižující se porodností, stárnutím obyvatelstva a vylidňováním venkova pro školy vyplývají nové výzvy. O změnách týkajících se konkrétně RVP PV1) jsme si povídali s Michaelou Trejtnarovou, odborníkem v oblasti předškolního vzdělávání, a Ladou Nevečeřalovou, vedoucí projektu Učíme se na Náchodsku – MAP 4 (reg. č. CZ.02.02.XX/00/23_017/0008475).
- Článek
Když zavzpomínám na tvorbu Rámcového vzdělávacího programu pro ZUŠ před dvaceti lety a připomenu si některé argumenty tehdejších odpůrců, vybaví se mi tři, které zaznívaly dokonce i poté, co byl RVP ZUV vytvořen a schválen.
- Článek
Statutární město Ostrava se zapojilo v roce 2020 do výzvy pro zapojení samospráv v rámci projektu Europe Goes Local, který podporuje práci s mládeží na úrovni samosprávy. Jedním z výstupů tohoto projektu bylo zpracování Analýzy potřeb mladých lidí ve věku 15 až 30 let ve městě Ostrava.
- Článek
Vzdělávání Paměti národa je organismus, který se neustále vyvíjí už více než třináct let. Za tuto dobu jsme vdechli život mnoha nápadům. Zdaleka ne všechny se zrodily v hlavách členů našeho týmu, mnohé vznikly díky inspiraci, kterou nám přinášíte právě vy nebo pedagogové škol, které vedete. Jsme vám za to vděční. A chceme s vámi sdílet, co se nám společně daří vyvíjet.
- Článek
V úvodním rozhovoru jsme společně s Pavlem Škramlíkem prošli všech 7 inteligencí, které jsou důležité nejen pro práci ředitelů škol. V dnešním rozhovoru se zaměříme podrobněji na jednu z nich, na emoční inteligenci, s níž nás seznámí Eva Mohauptová.
- Článek
Zážitek jako z prestižních českých pódií i pro nejmenší děti? Na vážné hudbě je krásné i to, že se líbí nejen dospělým, ale i malinkým dětem. Projekt Filharmoniště vznikl před sedmi lety a od té doby pomohl zprostředkovat zážitek z poslechu krásné hudby tisícům dětí. Takhle se třeba líbil program s baletkou a houslemi:
- Článek
Znáte kdysi populární knihu Ludvíka Součka „Obrazový opravník obecně oblíbených omylů“? Vzpomněl jsem si na ni, když jsem v květnovém čísle Řízení školy četl rozhovor s ministrem školství Mikulášem Bekem. Novinářka se ho na jednom místě ptá na připravované kurikulum pro nové pojetí lycea. Konfrontuje ho s faktem, že ač se RVP Lyceum prezentuje jako všeobecné, má daleko větší podíl odborných hodin než lycea stávající. Ministr je touto informací překvapen a říká doslova: „Nové lyceum je vzdělávací cesta, která reaguje na poptávku po všeobecnějším středoškolském vzdělávání. A žiju v přesvědčení, že objem odbornosti je u něj někde na půl cesty mezi průmyslovkou a gymnáziem.“
- Článek
Změna klimatu už není jen vzdáleným pojmem. Stále viditelněji ovlivňuje náš každodenní život, a proto by měla být také přirozenou součástí školní výuky. Právě na tuto potřebu reaguje vzdělávací projekt EFG Educa, který již více než dva roky poskytuje environmentální semináře pro školy, školní stravovací zařízení i dětské tábory. U příležitosti letošního Dne Země připravil tým vzdělávací organizace novou metodiku pro učitele středních škol, která má výuku klimatické změny usnadnit. Tematicky se zaměřuje na hlubší porozumění souvislostem mezi lidskou činností a klimatickou krizí. Žáky středních škol podněcuje k otevřené diskusi nad změnou chování směrem k udržitelnému způsobu fungování společnosti a rozvoji kritického myšlení.
- Článek
Ve Vzdělávání Paměti národa máme výběr programů a aktivit vhodných právě pro středoškoláky. Přinášíme vám jejich stručný přehled a věříme, že vás a vaše studenty zaujmou. Neváhejte se nám ozvat nebo prozkoumat náš web skoly.pametnaroda.cz.
- Článek
Jak zvládnout rozpočet, nepodlehnout reklamám nebo rozjet vlastní podnikání ještě před maturitou? Finanční gramotnost (FG) a podnikavost nejsou jen teorie – projekt yourchance pomáhá školám i studentům připravit se na život v realitě. Ředitelka organizace Jana Merunková vysvětluje, proč se vyplatí mít přehled o penězích už na střední.
- Článek
V dnešní dynamické a často polarizované společnosti je klíčové, aby mladí lidé rozvíjeli svou empatii, schopnost komunikace a udržování zdravých vztahů. Program Jeden svět na školách (JSNS) poskytuje vyučujícím efektivní nástroje, jak s žáky otevírat citlivá témata, rozvíjet jejich emoční inteligenci a podporovat třídní klima. Zaměřuje se i přímo na metodiky prevence – pořádá pro ně semináře, spolupracuje s krajskými i oblastními metodiky prevence a nedávno představil nový Rozcestník lekcí pro prevenci, který nabízí oporu a aktivity pro prevenci rizikového chování, které mohou využít sami zaměstnanci školy.
- Článek
Znáte Libchavy? Malá obec nedaleko Ústí nad Orlicí, ale velmi významná pro české školství. Akademie Libchavy totiž už více než 10 let vzdělává vedení škol i učitele, vytváří programy pro školy i prostor pro zastavení pedagogů, společné hledání a objevování. Jak ale absolventi uplatňují získané dovednosti ve své praxi? V sérii rozhovorů budete mít možnost nahlédnout pod pokličku vzdělávání, dozvědět se o zkušenostech účastníků i o jejich posunu právě díky absolvování jednotlivých programů. V dnešním čísle se dozvíte více o vzdělávacím programu Učitel koučem pohledem absolventa Marka Lněničky.
- Článek
Finské školství je dlouhodobě inspirací pro mnohé země, včetně České republiky. Jeho důraz na smysluplnost, pohodu ve výuce i využívání digitálních nástrojů zcela bez stresu přináší výsledky, o kterých se často mluví s obdivem. Jedním z nástrojů, který právě z Finska přichází a získává si pozornost i v Česku, je platforma Eduten – digitální prostředí pro výuku matematiky, jež klade důraz na radost z učení, adaptivní přístup a chytrou práci s daty. Mezi první, kteří se této platformě u nás začali věnovat systematicky, patří pedagog, didaktik i laureát Global Teacher Prize Tomáš Chrobák. A právě jeho jsme oslovili, abychom se dozvěděli více. Co Eduten umí, proč má smysl se o něj zajímat a jaké výzvy i příležitosti jeho zavádění do českých škol přináší?
- Článek
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomuto tématu se věnuje nový seriál připravovaný ve spolupráci s odborníky projektu Pomáháme školám k úspěchu, který bude celý tento školní rok vycházet v Učitelském měsíčníku. Zaměříme se v něm na to, jak je možné ZGČP v praxi rozvíjet a využívat pro lepší učení žáků v každém oboru.