Vzdělávací programy
- Článek
Od února roku 2022 do České republiky dorazilo mnoho ukrajinských uprchlíků, včetně řady matek s dětmi, hledajících bezpečí před válkou. Jednou z hlavních výzev bylo zajistit pokračování vzdělávání jejich dětí v českých školách a zvládnutí výuky podle ukrajinského školního systému. Učitelé a ředitelé škol se museli snažit integrovat žáky do nového vzdělávacího prostředí navzdory jazykovým bariérám a odlišnému školnímu systému, než na který byly děti zvyklé. Digitální vzdělávací materiály projektu Red Monster se staly cenným nástrojem pro učitele, umožňujícím žákům procvičovat látku a materiály podle českého i ukrajinského vzdělávacího plánu.
- Článek
Vrcholem celoroční práce spolku Díky, že můžem je 17. listopadu Korzo Národní. Není to ale zdaleka jeho jediná aktivita. Právě naopak. V průběhu celého roku aktivizuje společnost a mladé lidi, například letos novým projektem Díky, že můžem volit. Se začátkem podzimu spustil spolek poprvé Akademii Díky, že můžem v celoročním formátu, nicméně zájemci se stále mohou hlásit i do jednotlivých víkendových akcí. Nejbližší část Akademie se uskuteční 10.–11. ledna a přihlásit se bude možné od prosince na webu dikyzemuzem.cz/akademie.
- Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
- Článek
Hesla, která se v listopadu 1989 nesla po celé republice a která každému z nás připomínají sametovou revoluci. Letos tomu bude 35 let, co se studenti vysokých škol setkali na Albertově, aby uctili památku studenta Jana Opletala a připomněli si tak uzavření vysokých škol nacistickým Německem v roce 1939. Tento akt přerostl především vzhledem k brutálnímu zásahu tehdejšího totalitního režimu ve studentskou demonstraci a odstartoval politický převrat v Československu. Komunistický režim padl a do naší republiky se vrátila svoboda a demokracie.
- Článek
Projekt „Etiketa do škol“, jehož autorkou je Ilona Křížková, úspěšně ukončil svou druhou sezónu a vstupuje do třetího roku působení na plzeňských školách. Cílovou skupinou jsou žáci všech ročníků základních škol. Projekt má dětem osvětlit základy slušného chování, které jsou rozděleny do čtyř hlavních oblastí, a to zdravení, společenské chování, oblékání a stolování.
- Článek
Téma kreativity otevíráme v Učitelském měsíčníku pravidelně, tentokrát jsme si o něm povídali s Janem Čtvrtníkem. Hercem, hudebním skladatelem, vedoucím edukačních aktivit Divadla na cucky a v neposlední řadě umělcem, který byl součástí projektu Kreativní učení. Ten zapojil kreativce a umělce do výuky v několika třídách základních škol na Olomoucku. Jan celé jedno pololetí docházel do Fakultní základní školy Olomouc, Hálkova. Protože jsme kamarádi, během rozhovoru si tykáme.
- Článek
Slezské gymnázium vstoupilo do programu Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (v originále The Duke of Edinburgh’s International Award, zkráceně DofE) v roce 2014 a ani jedinkrát toho od té doby nezalitovalo. Studenti si sami vybírají aktivity, v nichž se chtějí zdokonalit, což zaručuje vysokou úroveň angažovanosti. Celý program má navíc i dobrovolnickou složku.
- Článek
Odolnost a klima třídy v jednom balíčku. Expedice v přírodě mimo civilizaci umožňuje studentům zažít reálné důsledky jejich jednání a rozhodování. Kvalita jejich života závisí na pár dní jen na nich samých a na schopnosti spolupráce.
- Článek
Už více než dva a půl roku uplynulo od začátku ruské invaze na Ukrajinu a v České republice našlo útočiště přes 23 tisíc mladých Ukrajinců a Ukrajinek ve věku středoškolské docházky. Na české střední školy chodí ale jen méně než polovina z nich. Je klíčové poskytnout této generaci podporu a příležitost ke vzdělávání. Adaptační centrum Paměti národa proto ve spolupráci s Gymnáziem Paměti národa otevírá již třetí nultý ročník, který pomáhá ukrajinské mládeži připravit se na studium v českém vzdělávacím systému.
- Článek
Zahrada života je program osobního rozvoje pro studenty ve věku 15–20 let. Účastníci pod vedením zkušených lektorů pracují na tématech volby povolání, komunikace, rozvoje sebevědomí, odolnosti a životní rovnováhy. V článku se seznámíte s konceptem kurzu a dozvíte se, jak ho hodnotí rodiče a účastníci.
- Článek
Obecně prospěšná společnost yourchance připravuje další ročníky volně přístupných aktivit pro studenty středních škol, jako je celonárodní soutěž Rozpočti si to! a mezinárodní hnutí Global Money Week. Obě aktivity mají jedno společné: Přinášejí studentům způsob, jak se seznámit se zdravými finanční návyky a osvojit si je v reálném životě. Zapojte se a otevřou se vám dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
Stovka učitelů z celé České republiky se 12. září sešla na Slavnosti škol Paměti národa, která se tentokrát konala ve vile Grébovka v Praze 2. Do projektů a aktivit Vzdělávání Paměti národa se každoročně zapojuje více než tisíc učitelů a Slavnost škol je pro ně připravována jako poděkování a ocenění jejich práce a zájmu o nové trendy ve výuce moderních dějin.
- Článek
Začíná doba badatelská? Pojďme se podívat na to, jaké změny může také přinést nová revize rámcového vzdělávacího programu do českých škol a proč je podpora badatelsky orientované výuky klíčová pro rozvoj moderního vzdělávání.
- Článek
Alternativní školy rozhodně netrpí nedostatkem sebevědomí. Aby ne! Pustili byste se snad do anabáze spojené se zakládáním alternativní školy, kdybyste nedůvěřovali vlastnímu úsudku ohledně toho, jak má vypadat vzdělávání? To, čím tyto školy však disponují už méně, je podloženost výzkumnými daty. Ne že by snad trpěly nechutí k empirickému poznání. Ověřovat výsledky alternativního vzdělání však není snadné. Možná si říkáte: co je na tom tak těžkého? Nestačí prostě rozdat absolventům testy z matematiky a češtiny a porovnat je s výsledky ostatních? Nestačí. Existují minimálně dva důvody proč.
- Článek
Vzdělávání Paměti národa se již více než 12 let snaží, aby pamětnické příběhy byly nedílnou součástí výuky dějepisu v základních a středních školách po celé České republice. Naše mise je jasná: přinést autentické svědectví o minulosti přímo do tříd a inspirovat tím nejen studenty, ale i pedagogy.
- Článek
Reforma oborové soustavy je tématem diskuzí již mnoho let. Zmiňuje se o ní již Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Důvody pro inovaci oborové soustavy v České republice přitom stále sílí. MŠMT letos představí návrh nové soustavy středoškolských oborů, jehož cílem má být zejména zpřehlednění a zjednodušení struktury. EDUin ve svém pravidelném Auditu vzdělávacího systému nabízí v této analýze nezávislý popis aktuálního stavu a témata, která vyžadují pozornost.1)
- Článek
O změnách a trendech ve středoškolském vzdělávání, kapacitě škol a inovaci oborové soustavy jsme mluvili s náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem a s Matějem Bulantem, ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.
- Článek
Co je lokální strategie vzdělávání a má vůbec smysl ji vytvářet? Nejde jen o „módní“ záležitost? Text popisuje reálné výhody, které strategie vzdělávání může zřizovatelům škol přinést, a shrnuje, na co při její tvorbě nezapomenout a jak mohou vypadat navržené cíle. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Přinášíme vám první díl ze seriálu rozhovorů s odborníky a odbornicemi v oblasti vzdělávací politiky. Tento seriál by vám měl nabídnout vhled do toho, jak o podobě vzdělávací politiky přemýšlejí ti, kdo na ni mají vliv a zároveň rozumějí i teoretickým východiskům, na nichž je rozvoj vzdělávání potřeba stavět. Jako první vám představíme prof. PaedDr. Ivu Stuchlíkovou, CSc., proděkanku pro vědu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a odbornici na pedagogickou psychologii.
- Článek
Úpravy v souvislosti s revizemi vzdělávacího programu jsou dnes nezbytnou součástí cesty ke kvalitnímu a modernímu vzdělávání. Ředitelé a pedagogové tak čelí výzvě, jak tyto změny vhodně, smysluplně a citlivě začlenit do školního prostředí a zároveň udržet motivaci všech zúčastněných. Pojďme se zaměřit na klíčové kroky, které mohou školám pomoci projít tímto transformačním procesem úspěšně.