Personalistika
Zaměstnankyně nastoupila dne 10. 1. na neschopnost (rizikové těhotenství). Zatím přesně nevíme, kdy bude nastupovat na PPM, každopádně pokud by nastoupila na PPM např. dne 20. 5. 2025, jaký nárok bude mít na dovolenou? Její pracovní poměr je však na dobu určitou, a to do 31. 8. 2025. Je to pedagog, tj. za celý rok má nárok na 320 hod. dovolené.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví předkládají vysvětlení k problematice zajištění zdravotní podpory dětem a žákům ve školách a školských zařízeních. Jde o děti a žáky, kteří sami nedokáží provést zdravotní výkon.
Z FKSP využíváme příspěvek na pobytové akce. Lze proplatit ke konci kalendářního roku fakturu s tím, že se pobyt uskuteční až v dalším kalendářním roce nebo je nutné, aby se uskutečnil ještě do konce kalendářního roku, kdy byla faktura proplacena? Paní učitelce byla proplacena faktura na pobytovou akci z FKSP, ale podala výpověď (ještě před uskutečněním pobytové akce). Jak tuto situaci správně řešit? Musí peníze do FKSP vracet či nikoli? Pokud z FKSP čerpáme nadstandardní jednotné oblečení s logem školy, podléhá, či nepodléhá dani?
Předpokládám, že všichni zaměstnanci základní školy mají nárok na čerpání příspěvků z FKSP. Znamená to, že:
a) škola stanoví, na co konkrétně bude zaměstnancům přispívat, a pokud se najde zaměstnanec, který si z nabídky nevybere, nemá na čerpání příspěvku v jiné formě nárok, tudíž příspěvek nezíská, nebo
b) škola musí nabídnout takové možnosti, ze kterých si všichni zaměstnanci nějakou formu příspěvku vyberou?
Která možnost je správná, případně, jestli existuje i jiná možnost?
Jak správně máme postupovat při zaplacení přesčasových hodin vychovatelky na domově mládeže, když zastupuje za kolegyni?
Jedním z příplatků, které jsou vypláceny pedagogickým pracovníkům, je tzv. specializační příplatek. Náleží pedagogickému pracovníkovi, který vedle přímé pedagogické činnosti vykonává také specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady. Otázkou, která se často objevuje, je, zda tento příplatek může být vyplácen také zaměstnanci, který činnost reálně vykonává, ale nemá splněné kvalifikační předpoklady.
Které hodiny přímé pedagogické činnosti lze považovat za hodiny přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah s ohledem na jejich obsah a provedení výuky.
Změna zápočtu praxe zaměstnanců při zařazení do platového stupně.
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Jaké kroky a postupy je nutné udělat, když potřebuji navýšit kapacitu školní jídelny? Je také potřeba vyjádření hygieny?
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se potkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
- Článek
Pracovní doba pedagogických pracovníků je ze své podstaty poměrně složitá věc. Proto často vznikají různé otázky, zejména v souvislosti s tím, co se do pracovní doby započítává, co je součástí přímé pedagogické činnosti. Náplň práce vychovatele ve školní družině je odlišná od náplně práce učitele, proto je třeba některé činnosti posuzovat odlišně.
V příštím školním roce bude probíhat kompletní rekonstrukce naší školní jídelny. Žáci 8. a 9. ročníku se budou stravovat v jídelně gymnázia v docházkové vzdálenosti cca 500 metrů. Jedná se o cestu klidnou vilovou čtvrtí. Jsme povinni zajistit doprovod žáků do této školní jídelny? Předpokládáme, že cestu z jídelny domů, případně na odpolední vyučování, už určitě ne. V případě, že by tato povinnost pro nás vyplývala, je možné nahradit ji prohlášením rodičů, že za své dítě přebírají po dobu této cesty právní zodpovědnost? Jedná se o nejstarší školáky, doprovodu z naší strany se budou bránit.
- Článek
Ředitelé, vedoucí pracovníci (a vlastně všichni pracovníci ve škole) jsou jako kouzelníci, kteří musí žonglovat s mnoha míčky různých barev, vah a velikostí najednou. Facilitace konkrétních jednání a skupinových setkání jim umožňuje předat některé míčky dočasně někomu jinému, aniž by nad nimi ztratili kontrolu. Mohou se více soustředěně věnovat řešení složitých problémů ve spolupráci s ostatními či naopak vytvořit prostor pro to, aby řešení našli sami kolegové.
- Článek
Koncem loňského roku se v rámci bienální konference České společnosti ekonomické konala, jak už se stalo tradicí, sekce pro učitele a učitelky ekonomických a finančních témat na základních a středních školách.
- Článek
Rok 2025 přinesl velkou tzv. flexinovelu zákoníku práce. Hlavním cílem změn je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce.
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení?
- Článek
Tento článek je druhým z třídílné série, v níž bychom rádi představili naši ucelenou linku vzdělávání pro učitele a zároveň s tím nabídli naše přemýšlení, proč si myslíme, že má tato cesta smysl, a o co se na ní opíráme. V prvním článku jsme představili základní kurz Učitel koučem a ukázali, kde vidíme styčnou plochu koučování s učením J. A. Komenského. Dnešní článek představí navazující kurz, Učitel jako vědomý průvodce třídy, a tři pilíře, přes něž podle nás vede cesta k tomu, aby se z učitele takový vědomý průvodce stal.
- Článek
Zkusili jste si někdy představit, že se na vaše konání ve třídě někdo dívá z dálky a vidí ho v celé šíři? Nebo dokonce že byste se na sebe a své žáky dívali vy sami? Nemusí jít jen o sen, jak ukazuje metoda videotréninku. Že nejde jen o to, natočit se na video, vysvětluje Jindřich Monček, ředitel poděbradské střední školy a průvodce škol v Centru podpory vzdělávání Kutnohorsko.
- Článek
Na začátku byl kurz Čteme s nečtenáři na ZŠ v Ostašově. Byla jsem nadšená! O svoji radost jsem se podělila i s kolegyněmi. Jejich reakce byly oproti mému entuziasmu poměrně vlažné. Otázky typu „A kdy jako stihnete přečíst čítanku?“ jsem statečně přecházela. Kde jsem k tomu všemu brala odvahu? Právě na našich společných setkáních v Ostašově.