Personalistika
Od 1. 1. 2025 může zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se neuplatní u pedagogických pracovníků. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se může uplatnit u nepedagogických pracovníků. Je nutné věnovat pozornost podmínkám sjednaným v písemné dohodě o „samorozvrhování“ pracovní doby.
Ředitel základní školy má v záměru jmenovat do funkce nového statutárního zástupce. Nyní tento pracovník vykonává funkci zástupce ředitele v jednom z útvarů organizace, a je zařazen ve 12. platové třídě. Vzhledem ke stutečnosti, že v organizaci jsou v dalším útvaru někteří pedagogové zařazeni ve 13. platové třídě, se domnívám, že při tomto jmenování by měl být tento "nový" statutární zástupce zařazen do zmiňované 13. platové třídy, neboť v opačném případě by v nepřítomnosti ředitele školy řídil "podřízené", kteří jsou zařazeni ve vyšší platové třídě, což podle mého právního názoru by nebylo v souladu s platnou legislativou.
Ptám se, zda je můj názor správný.
Má náš zaměstnanec, který pracuje jako učitel v základní škole, nárok na placené volno v případě promoci svého dítěte? Pokud ano, je možné ten den proplatit jako pracovní den, nebo jako dovolenou?
Je možné poskytnout zaměstnancům organizace z FKSP z volných prostředků potravinový balíček, např. Mersi a kávu jako poděkování za celoroční práci?
- Článek
V minulých částech našeho seriálu jsme probírali legislativní ukotvení třídního učitele, jeho výběr i vzdělávání, a to včetně adaptace. Dnes se zase posuneme dále a podíváme se na ocenění práce třídního učitele. A zaměříme se nejen na povinnou složku odměňování, ale i na nepovinné položky, finanční i nefinanční.
- Článek
Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
- Článek
V listopadovém čísle časopisu Řízení školy jsme pod názvem „Kvalita vzduchu ve školách a současná právní úprava – jak se v ní vyznat?“ popsali, jak vypadá současná legislativa, která se vyjadřuje ke kvalitě vzduchu a mikroklimatu ve školách. V dnešním třetím díle našeho seriálu se zaměříme na techniky měření kvality vzduchu s důrazem na CO2, jelikož zvýšené koncentrace tohoto plynu mají velký vliv na kognitivní funkce a zdraví dětí i školního personálu.
- Článek
Do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který už 15 let podporuje rodinná nadace Kellnerových, jsme jako lokalita vstupovali ve školním roce 2020/2021.
- Článek
V předchozích dvou číslech časopisu Řízení školy jsme se věnovali tomu, jak nastavit pravidla čerpání různých benefitů poskytovaných z i mimo FKSP, abychom se vyhnuli diskriminaci. Některé dílčí otázky ale ještě nebyly zodpovězeny. Bude se jim proto věnovat tento článek.
- Článek
Pokud jste nově v roli třídního učitele, je dobré vědět, s jakými finančními a nefinančními odměnami můžete počítat a jaké možnosti máte k dispozici. Ve čtvrtém díle našeho seriálu přinášíme shrnutí klíčových informací, které vám mohou pomoci se v oblasti odměňování lépe orientovat.
Je možné, abychom jako základní škola (příspěvková organizace) poskytovali zaměstnancům v rámci zaměstnaneckých benefitů uvedených v kolektivní smlouvě tzv. sick days? Upravuje tuto problematiku nějaká právní norma?
Učitel střední školy má HPP a náplň práce klasického pedagogického pracovníka. Jak se dá řešit situace, kdy tohoto učitele chceme vyslat na prezentační akci školy např. Kam po ZŠ? Musí mít DPP na tuto akci? Jestliže musí mít DPP s ohledem na náplň práce, jak správně rozvrhnout pracovní dobu, když je prezentační akce v době od 8 do 16 hodin? Akce je tedy ve stejné době jako HPP. Má ředitel možnost vyslat učitele v rámci HPP a za jakých podmínek?
Může zaměstnanec uplatnit slevu na dítě, pokud má dítě 19 let, studuje, ale již nebydlí spolu ve společné domácnosti? Dítě bydlí s přítelem a má tam trvalé bydliště.
Výchovné poradkyni byla od 1. 9. 2024 změněna platová třída z 12. na 13. Má zástupkyně pro teoretické vyučování automaticky nárok na zvýšení platové třídy z 12. na 13. z pozice vedoucí úseku, do kterého jako učitelka spadá i výchovná poradkyně? Školní poradenské pracoviště, ve kterém působí výchovná poradkyně jako vedoucí, je doposud řízeno přímo ředitelem, který pravidelně svolává porady a projednává a přiděluje úkoly jednotlivým členům tohoto pracoviště.
- Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
- Článek
Dne 1. 8. 2024 nabyl účinnosti zákon č. 230/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Jednou ze změn, které tento zákon přinesl, je zrušení tzv. zaručené mzdy a její nahrazení zaručeným platem.
- Článek
Vzdělávání ve školách se netýká jen žáků a dětí, ale i jejich zaměstnanců. V regionálním školství jsou prioritou pro vzdělávání pedagogičtí pracovníci. V tomto článku se však zaměřím na možnosti vzdělávání nepedagogických pracovníků v rámci pracovněprávního vztahu.
- Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na hodnocení a podávání zpětné vazby.
- Článek
Zaměstnavatelé mohou dle svých finančních možností a organizačních potřeb zaměstnancům poskytovat různé benefity. Mohou také pro jejich čerpání nastavit různé podmínky – nesmí přitom ale diskriminovat. Jaká pravidla pro čerpání různých benefitů jsou diskriminační a jaká jsou v pořádku, osvětlíme v tomto článku.