V květnu 2025 se v Poslanecké sněmovně PČR uskutečnil seminář o konkurzech na ředitele škol, pořádaný pod záštitou poslance Jana Berkiho. Cílem bylo sdílet zkušenosti s dosavadním průběhem těchto výběrových řízení a debatovat o jejich možném dalším vývoji. Na žádost redakce nabízím shrnutí svého vystoupení, poznatků z práce se zřizovateli škol a také několik doporučení k případné novelizaci konkurzní vyhlášky.
Jak se osvědčuje konkurzní vyhláška?
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
programový ředitel EDUinu a odborný garant Klubu zřizovatelů
Vystoupení jednotlivých řečníků se soustředila na zkušenosti s uplatňováním
s reflexí její podstatné
novelizace v roce 2019
. Od novely uběhlo 6 let, tedy jedno funkční ředitelské období, a proto je ideální čas bilancovat a zamýšlet se nad případným dalším posunem k ještě lepší praxi.Pokusím se na tomto místě shrnout nejčastější pozitiva a negativa v uplatňování vyhlášky a v průběhu konkurzů. EDUin v rámci svého
Klubu zřizovatelů
kontinuálně konzultuje se zástupci samospráv jejich radosti a starosti a máme zmapovány i větší vyvstalé problémy jednotlivých konkurzních řízení.Kontinuita
Mandát
ředitele školy je šestiletý a často bývá automaticky prolongován, ředitelé tak slouží ve funkci mnoho let.
Mandát
starosty je čtyřletý, na rozdíl od ředitele ví, že pokaždé musí v komunálních volbách do svého „konkurzu“. Přestože v mnoha obcích jde o formalitu s jedinou kandidátkou, a i starostové tam tedy sloužívají celá desetiletí, dynamika je v politice přesto mnohem větší a často doprovázená dost dramatickými opozičními zvraty. Starostové se zkrátka mění rychleji než ředitelé jejich škol. Nejsou úplně ojedinělé případy, kdy se opozice ujímá vlády po volbách způsobem, kdy od předchozí garnitury nedostane ani přís