Školní družina

  • Článek
Novým momentem v činnosti veřejné školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku 2025/2026 je nové vymezení osob, které mají právo na osvobození od úplaty nebo snížení úplaty za zájmové vzdělávání, a to od 1. 10. 2025.
  • Článek
Se začátkem nového školního roku mám pro vás trošku jiné tvoření. Tentokrát si totiž vyrobíme bílé plastelínové těsto bez vaření. Snadno se připravuje, a to pouze ze dvou dostupných ingrediencí. Zároveň se pustíme do výroby hub z papírových sáčků. Tento projekt inspirovaný přírodou je velmi jednoduchý a lze ho využít třeba k vystavení ve třídě.
Vydáno: 21. 08. 2025
  • Článek
Naše školní družina již řadu let spolupracuje s nedalekým Centrem sociálních služeb. A že to není jen tak ledajaká spolupráce, o tom svědčí spousty krásných chvil, které prožily děti a senioři společně. Naše děti se snažíme vychovávat k úctě ke stáří, k uvědomění si, že je potřeba vnímat okolní svět a pomáhat účelně využít společně strávený čas.
Vydáno: 21. 08. 2025
  • Článek
Dětský svět je plný barev a my spolu s dětmi v družině můžeme v rámci celoroční hry, nazvané jednoduše "Barevný rok", tyto barvy mnoha způsoby objevovat. Příspěvek navazuje na 1. část, která byla publikována ve Speciálu pro školní družiny 2/2025, a na 2. část, která byla publikována ve Speciálu pro školní družiny 4/2025.
Vydáno: 21. 08. 2025
  • Článek
Materiál obsahuje pět autorských básniček vhodných na začátek školního roku, ve kterých jsou písmena zašifrovaná pomocí obrázků. Ke každé básničce je pro děti vymyšlený krátký úkol.
Vydáno: 21. 08. 2025
  • Článek
Zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.) upravuje případy, kdy je zaměstnavatel povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci, případy, při kterých vzniká z vymezených důvodů zaměstnanci nárok na pracovní volno. Častou otázkou bývá, zda je možné v době pracovní neschopnosti pracovat. Odpověď zní, že za určitých podmínek ano, ale není to povinnost zaměstnance.
Vydáno: 21. 08. 2025
  • Článek
Letošní prázdninové tvoření s dětmi bude jako vždy hravé a rozmanité. Připravila jsem si pro vás hned několik kreativních a jednoduchých nápadů na tvoření s letní tematikou. Například si s dětmi vyrobíme nanuk nebo vějíř pro horké letní dny.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Materiál obsahuje 36 kartiček s obrázky a slovním popisem jednotlivých emocí. Kartičky vytiskněte (každou stranu víckrát - podle potřeby) tak, aby děti měly na výběr z mnoha kartiček a dokázaly si vybrat tu svou. Pro delší trvanlivost kartičky zalaminujte.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Školní družina při Základní škole Jana Palacha v Kutné Hoře dlouhodobě spolupracuje s Domovem Barbora, kde žijí lidé s mentálním postižením. Naše pravidelná setkávání trvají již řadu let a přinášejí neocenitelné zkušenosti nejen dětem, ale i nám, pedagogům. S velkou radostí a hrdostí sdílíme, že naše aktivity byly oceněny prvním místem ve 13. ročníku soutěže Brána k druhým, pořádané Českou radou dětí a mládeže, což potvrzuje smysluplnost a dopad naší práce. Věříme, že naše zkušenost může být inspirací i pro vás.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Dětský svět je plný barev a my spolu s dětmi v družině můžeme v rámci celoroční hry, nazvané jednoduše "Barevný rok", tyto barvy mnoha způsoby objevovat. Každý měsíc nám odkryje jednu barvu, které se budeme věnovat. Budeme s ní experimentovat, tvořit, zpívat a číst si o ní, hledat ji v přírodě. Příspěvek navazuje na 1. část, která byla publikována ve Speciálu pro školní družiny 2/2025.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Původně jsem dubánky začal tvořil jen tak pro radost - pro pobavení své, svých dětí i přátel na sociálních sítích. Postavičky ze žaludů a dalších přírodnin brzy získaly spoustu fanoušků a postupně se z jejich fotografií začaly rodit první produkty, jako kalendáře, pohlednice, a dokonce i dětské knihy. V posledních letech ale dubánci udělali další významný krok: našli si cestu přímo do škol a školek. Začal jsem s nimi vytvářet různé výukové materiály pro učitele v mateřských školách a na prvním stupni základních škol.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Pracovní doba pedagogických pracovníků je ze své podstaty poměrně složitá věc. Proto často vznikají různé otázky, zejména v souvislosti s tím, co se do pracovní doby započítává, co je součástí přímé pedagogické činnosti. Náplň práce vychovatele ve školní družině je odlišná od náplně práce učitele, proto je třeba některé činnosti posuzovat odlišně.
Vydáno: 24. 04. 2025
Materiál reaguje na zvýšení maximální možné výše měsíční úplaty v mateřských školách, školních družinách a klubech od 1. 1. 2025. Pro MŠ činí až 1 664 Kč a pro školní družiny a školní kluby 832 Kč měsíčně.
Vydáno: 23. 04. 2025
  • Článek
Rádi byste si zpestřili procházku venkovní hledačkou? Stačí dětem vytisknout list, který zrovna potřebujete, a vyrazit ven.
Vydáno: 18. 02. 2025
  • Článek
Každý, kdo pracuje s dětmi ve školní družině, přemýšlí, jak je zabavit, zaujmout. Mezi dětmi oblíbené hry patří jazykové hry s textem. Pomáhají dětem uvědomit si podobu českých slov a vět, jejich stavbu, dělení vět na slova a slov na jednotlivé hlásky. Děti se při hrách učí správně a kultivovaně používat český jazyk v běžných situacích, rozvíjí schopnost vyjadřovat vlastní názory, vystupovat před ostatními dětmi. Díky čtení či poslechu se děti učí vnímat literární text, rozumět jeho významu a smyslu, učí se převyprávět čtené texty, vytváří si základní čtenářské dovednosti a návyky.
Vydáno: 18. 02. 2025
  • Článek
Materiál obsahuje 24 dvojic kartiček s dubnovými pranostikami a jejich obrázky a pracovní list dvojí úrovně sloužící k procvičení znění jednotlivých pranostik.
Vydáno: 18. 02. 2025