Školní družina
- Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
- Článek
Pracovní doba pedagogických pracovníků je ze své podstaty poměrně složitá věc. Proto často vznikají různé otázky, zejména v souvislosti s tím, co se do pracovní doby započítává, co je součástí přímé pedagogické činnosti. Náplň práce vychovatele ve školní družině je odlišná od náplně práce učitele, proto je třeba některé činnosti posuzovat odlišně.
- Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
- Článek
Původně jsem dubánky začal tvořil jen tak pro radost - pro pobavení své, svých dětí i přátel na sociálních sítích. Postavičky ze žaludů a dalších přírodnin brzy získaly spoustu fanoušků a postupně se z jejich fotografií začaly rodit první produkty, jako kalendáře, pohlednice, a dokonce i dětské knihy. V posledních letech ale dubánci udělali další významný krok: našli si cestu přímo do škol a školek. Začal jsem s nimi vytvářet různé výukové materiály pro učitele v mateřských školách a na prvním stupni základních škol.
Materiál reaguje na zvýšení maximální možné výše měsíční úplaty v mateřských školách, školních družinách a klubech od 1. 1. 2025. Pro MŠ činí až 1 664 Kč a pro školní družiny a školní kluby 832 Kč měsíčně.
- Článek
Rádi byste si zpestřili procházku venkovní hledačkou? Stačí dětem vytisknout list, který zrovna potřebujete, a vyrazit ven.
- Článek
Každý, kdo pracuje s dětmi ve školní družině, přemýšlí, jak je zabavit, zaujmout. Mezi dětmi oblíbené hry patří jazykové hry s textem. Pomáhají dětem uvědomit si podobu českých slov a vět, jejich stavbu, dělení vět na slova a slov na jednotlivé hlásky. Děti se při hrách učí správně a kultivovaně používat český jazyk v běžných situacích, rozvíjí schopnost vyjadřovat vlastní názory, vystupovat před ostatními dětmi. Díky čtení či poslechu se děti učí vnímat literární text, rozumět jeho významu a smyslu, učí se převyprávět čtené texty, vytváří si základní čtenářské dovednosti a návyky.
- Článek
Materiál obsahuje 24 dvojic kartiček s dubnovými pranostikami a jejich obrázky a pracovní list dvojí úrovně sloužící k procvičení znění jednotlivých pranostik.
- Článek
Dětský svět je plný barev a my spolu s dětmi v družině můžeme v rámci celoroční hry, nazvané jednoduše "Barevný rok", tyto barvy mnoha způsoby objevovat. Každý měsíc nám odkryje jednu barvu, které se budeme věnovat. Budeme s ní experimentovat, tvořit, zpívat a číst si o ní, hledat ji v přírodě. Příspěvek nabízí pro inspiraci několik vybraných aktivit z realizace. Barevně se mohou propojit a zapojit všechna družinová oddělení.
- Článek
Častá otázka, která se týká zájmového vzdělávání, je možnost jeho ukončení. Dva nejobvyklejší důvody jsou neplacení úplaty za zájmové vzdělávání a zdravotní či jiné problémy účastníka, které poskytování zájmového vzdělávání komplikují.
- Článek
Děti z naší družiny se pravidelně účastní na jaře a na podzim víkendových pobytů v Jeseníkách. Nebylo tomu jinak ani letos, kdy Jeseníky zasáhla velká voda. I přesto, že některá místa byla vodou poničená, děti si pobyt náramně užily.
- Článek
Materiál obsahuje čtyři autorské zimní básničky, ve kterých jsou písmena zašifrovaná pomocí obrázků.
- Článek
Nechte se inspirovat dny, které táhnou ven. Každý měsíc se nám objevuje jedinečná příležitost, jak se napojit společně s dětmi na rytmus přírody. Každý den je dobrý na to vyrazit ven. Vyberte si, který den láká právě vás!
- Článek
Právní předpisy jsou, pokud jde o úpravu činnosti školní družiny, velmi úsporné. Vyhláška o zájmovém vzdělávání1) stručně uvádí, že činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. K pravidelné denní docházce lze přijímat i děti z přípravných tříd základní školy nebo přípravného stupně základní školy speciální, žáky druhého stupně základní školy, žáky nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. K pravidelné denní docházce nemohou být přijati žáci, kteří jsou přijati k činnosti klubu.
- Článek
Ve 2. pololetí školního roku 2024/2025 je vhodné se zaměřit na zkvalitnění pedagogického vedení školní družiny a školního klubu a na vyhodnocení správnosti a srozumitelnosti informací předávaných zákonným zástupcům účastníků o výši úplaty za zájmové vzdělávání ve veřejné školní družině a školním klubu, právu na osvobození od úplaty nebo snížení úplaty ve veřejné školní družině nebo školním klubu.
- Článek
Znáte dubánky? Jsou to malí žaludoví panáčci, kteří žijí v dubových lesích, pomáhají přírodě, a protože jsou strašně zvědaví, pozorují lidi a snaží se je napodobovat.
- Článek
Podzimní tvoření je skvělou příležitostí k tomu, abychom děti naučili něco o ročních obdobích. Podzim je nádherným obdobím roku, který nás obdaruje nejen sklizněmi a deštěm, ale také dechberoucími barevnými scenériemi. Využijte tedy tuto podzimní sezónu s dětmi na maximum a dopřejte si prostor ke kreativním aktivitám.
- Článek
Materiál obsahuje 12 vánočních aktivit a her do třídy vhodných do předvánoční družiny nebo k třídnímu posezení před vánočními prázdninami.
- Článek
Jitka Kvasničková pracovala 10 let jako zástupkyně pro školní družinu na Základní škole Bohumila Hrabala v Praze, kde se starala o 15 oddělení s celkovou kapacitou 450 účastníků. Jak to tak ale bývá, situace se změnila a ona se rozhodla odejít a začít někde jinde. Konkrétně na Základní škole Litvínovská 500 v Praze na Proseku, kde společně s novým panem ředitelem, opět ve stejné funkci zástupkyně, začíná nový školní rok 2024/2025.
Od 1. 9. 2024 ředitel může účastníkovi družiny nebo klubu snížit výši úplaty nebo ho od úplaty osvobodit, jestliže splní jednu z podmínek: a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi, b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře d) účastník družiny má nárok na přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře. Lze ve vnitřním předpise stanovit, že v bodě a-c lze snížit o 100 % a v bodě d) např. o 50 %, nebo pojem snížit a osvobodit je rovnocenný a je jen další nepřesností z dílny MŠMT?