Legislativa
S nástupem do funkce ředitele školy potřebuji stávajícího statutárního zástupce učinit pouze zástupcem a zároveň nového pedagoga jmenovat statutárním zástupcem ředitele školy. Jak mám správně postupovat? Musím statutárního zástupce odvolat a znovu jmenovat, ale na pozici zástupce?
Pokud do mateřské školy přijmeme dítě, které se po nástupu začne chovat nevhodným způsobem nebo bude opakovaně porušovat školní řád (např. agresivní chování vůči dětem či personálu, nebo jiné nezvladatelné chování), existuje nějaká tzv. adaptační/zkušební lhůta, během které je možné ukončit docházku dítěte do MŠ bez udání konkrétního důvodu, případně s důvody uvedenými výše? Případně, lze v takové situaci dítě vyloučit z předškolního vzdělávání? Jaký je postup a jaké lhůty je nutné dodržet? Liší se situace, pokud dítě ještě nemá povinnou předškolní docházku? Existuje k tomu relevantní právní úprava nebo metodický pokyn?
Jaké právní kroky musí nastat při sloučení základní a mateřské školy, a v jakém časovém horizontu?
Z důvodu nouze máme málo tělocvikářů, jsme střední škola, gymnázium. Je možné na začátku roku (například formou turistického kurzu apod.) naplnit časovou dotaci tělesné výchovy během roku a poté například v druhém pololetí tělesnou výchovu neučit? Či snížit její časovou dotaci? Samozřejmě chápu, že bychom toto museli zdůraznit a změnit v našem ŠVP.
Jak postupovat a jaké běží lhůty, kdy se škole vrátilo rozhodnutí o nepřijetí k základnímu vzdělávání do 1. ročníku? Rozhodnutí bylo zasláno doporučeným dopisem do vlastních rukou jen adresátovi (červený pruh s doručenkou) na adresu trvalého pobytu zákonného zástupce a vrátilo se z důvodu, že adresát je na uvedené adrese neznámý. Jaké kroky musíme následně konat a kdy lze dopis považovat za doručený fikcí?
Je nutné mít na žádosti k předškolnímu vzdělávání razítko lékaře, i když bude dítě předškolák a nemá žádné zdravotní omezení ani alergie?
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Po přečtení článku s titulkem uvedeným v názvu otázky mám otázku, zda učitel nesmí testovat ani při podezření, zdůrazňuji důvodném, že žák je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky na pracovišti praxe. Mám na mysli například zemědělské práce, nebo práce na zařízeních pod napětím. Kde může dojít k vážnému úrazu i s následkem smrti. Chápu, že testovat na hodině češtiny není nezbytné. Je opravdu nutné volat k takovému případu Policii ČR nebo strážníky Městské policie? Bohužel naše zkušenost je taková, že Policie s námi odmítla spolupracovat a odkázala nás na náš školní řád. U nezletilých žáků si poradíme, zodpovídá rodič, ale u zletilých těch možností moc není. Je obtížné vykázat žáky z výuky jen na základě podezření.
Děkuji za odpověď.
Jaké kroky a postupy je nutné udělat, když potřebuji navýšit kapacitu školní jídelny? Je také potřeba vyjádření hygieny?
Jak správně řešit situaci, kdy žákovi při výuce upadne školní tablet a rozbije se?
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se potkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
Jsme ZŠ, ZUŠ a MŠ a připravujeme rekonstrukci školní jídelny. Paní ředitelku by zajímalo, jakým nařízením (zákonům, směrnicím, vyhlášek apod.) výdej obědů podléhá, a zda tedy podle toho jsme povinni vydávat jídlo žákům ZŠ. Pro děti z MŠ jsme zajistili dovoz obědů z jiné MŠ a ostatní jídla připravíme sami, tam o té povinnosti víme, ale nejsme si jisti základní školou.
- Článek
V souvislosti s rostoucím počtem neplatičů za stravování ve školách se stále častěji objevuje otázka, jak může škola, resp. školní jídelna reagovat na tuto situaci, aby jednala s péčí řádného hospodáře a dluh nenarůstal. Jako první se nabízí možnost přestat dítěti obědy vydávat. Tento krok ale není jednoduchý a je třeba rozlišovat, o jaký stupeň školy se jedná.
- Článek
Příplatek za rozdělenou směnu má zaměstnanci kompenzovat určité nepohodlí, které je způsobené tím, že směna, a tedy i vykonávaná práce, jsou přerušovány a roztaženy do delšího časového úseku dne. Vzhledem ke specifickému charakteru pracovní doby pedagogických pracovníků v některých případech vznikají pochybnosti o tom, kdy tento nárok vzniká, ale také se objevují pochyby ředitelů škol o nutnosti tento příplatek vyplácet.
Materiál reaguje na zvýšení maximální možné výše měsíční úplaty v mateřských školách, školních družinách a klubech od 1. 1. 2025. Pro MŠ činí až 1 664 Kč a pro školní družiny a školní kluby 832 Kč měsíčně.
- Článek
Sporným bodem ve spolupráci škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) je názor škol, že tento vztah je jednostranný, protože OSPOD odmítá informovat školu o tom, zda s dítětem, resp. rodinou, pracuje a jakým způsobem, a to i na přímý dotaz školy. OSPOD má ale zákonem natolik přísně stanovenou povinnost mlčenlivosti, že jiný postup není možný.
- Článek
Rok 2025 přinesl velkou tzv. flexinovelu zákoníku práce. Hlavním cílem změn je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce.
- Článek
Příspěvek vznikl jako reakce na dotazy ředitelů školských zařízení v případech nebezpečného vyhrožování studentů ostatním spolužákům či učitelům. Pokud se ředitelé rozhodnou vzniklou situaci řešit podáním trestního oznámení, ocitnou se v informační asymetrii, neboť z pohledu orgánů činných v trestním řízení mají ředitelé či školská zařízení postavení toliko oznamovatele trestného činu, kterému je podávání bližších informací z trestního řízení zákonem zapovězeno.
- Článek
Problematika školních úrazů a jejich odškodňování visí nad školami a jejich zřizovateli jako pověstný Damoklův meč. Obsahuje v sobě totiž citlivou otázku zdraví a života žáků a studentů a pro školy představuje významné právní i finanční riziko. S ohledem na aktuální právní rámec je pro školy a jejich zřizovatele klíčové porozumět základům a principům odpovědnosti za úrazy žáků a studentů a pochopit některé související otázky. V tomto článku se proto společně seznámíme s právním rámcem odpovědnosti škol za úrazy žáků a studentů, podrobně se zaměříme na její fungování, předpoklady a na otázku liberace a v neposlední řadě se zamyslíme nad vhodností současné právní úpravy i ve vztahu k palčivé otázce pojištění škol.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období duben 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz...