Legislativa
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025?
Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Žákyně střední školy odjíždí na soukromý zahraniční jazykový kurz v délce 2,5 měsíce. Je vhodné situaci řešit standardním uvolněním z výuky s podmínkou doplnění klasifikace dle školního řádu a se započtenou absencí, nebo spíše prostřednictvím IVP či PLPP?
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé?
- Článek
Snad každý ředitel, učitel i rodič už někdy narazil na otázku, zda je nutné doložit nepřítomnost žáka potvrzením od lékaře. Metodický pokyn MŠMT přitom naznačuje poměrně širokou možnost škol takové potvrzení vyžadovat, skutečný právní rámec je však odlišný: lékaři povinnost vydávat potvrzení pro školu nemají, odpovědnost za omluvení absence nese výhradně zákonný zástupce či zletilý žák a školní řád může určit jen formu, jakou se omluva dokládá. Tento článek přináší nezávislou analýzu toho, kde se metodické výklady rozcházejí se zákonem, a ukazuje také přiléhavý postup školy při řešení problémů s absencí žáků. U zaměstnanců je situace zcela odlišná, neboť povinnost dokládat pracovní neschopnost či jiné překážky v práci je u nich jasně a závazně stanovena zákoníkem práce.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení. Změny za období říjen 2025
Změny za období říjen 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz Sdělení č. 356/2025 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu...
- Článek
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí vzdělávání. Žáci ji používají doma, školy ji testují v hodinách a oficiální rámce Národního pedagogického institutu (NPI) i UNESCO ji samozřejmě doporučují. Zdánlivě se jedná o neškodného pomocníka, ale hranice mezi „AI jako pomocníkem“ a „AI jako rizikem“ je nebezpečně tenká. A právě v této tenké hranici se skrývá byrokratický, etický a datový labyrint, do kterého školy vstupují s iluzí kontroly.
Je možné, a pokud ano, za jakých podmínek lze přijmout dítě do 1. ročníku SŠ mimo vyhlášené přijímací řízení? Aktuálně (v říjnu) řeším žádost o přijetí dítěte ke studiu 1. ročníku učňovského oboru – dítě ukončilo povinnou školní docházku ve školním roce 2024/2025, na jaře bylo neúspěšné u přijímacího řízení do maturitních oborů na jiných školách a nyní není žákem žádné školy. U nás ve škole aktuálně nemáme otevřené žádné kolo přijímacího řízení. Mohu přesto dítě do 1. ročníku přijmout?
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy.
MŠMT vydává aktualizovanou metodiku v reakci na novelu školského zákona a vyhlášky v roce 2025. Prostřednictvím této metodiky MŠMT shrnuje informace týkající se ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou a provedené změny.
Dobrý den,
ráda bych se informovala, po jakou dobu je nutné archivovat rozvrhy pracovní doby zaměstnanců z předešlých školních roků.
Zajímá mě také, zda se doba archivace liší u pedagogických, nepedagogických pracovníků či zaměstnanců pracujících na dohody (DPP/DPČ).
Předem děkuji za odpověď.
Existuje nějaký právní předpis, který zakazuje realizovat přestup žáka 1. ročníku střední školy na jinou střední školu v období hlavních prázdnin?
Jaký je minimální počet hodin přímé pedagogické činnosti vedoucího učitele odborného výcviku?
Je možné, aby škola měla SRPŠ bez právního podložení, tzn. nemáme stanovy, řád, nejsme zapsáni v rejstříku? Můžeme mít na webu školy informace o SRPŠ a členech? Jaký je přesný a správný postup u založení a chodu SRPŠ?
Jak se řeší otázka přestupu žáka na jinou školu v případě, že jeden z rodičů výslovně sdělil s přestupem svůj nesouhlas? Situace je o to složitější, že rodiče nejsou sezdaní, matka nepracuje, otec rodinu živí a přijíždí pouze na víkendy, dítě má PO 3 a je vázáno na AP. Vstupuje do problému i OSPOD?
Na jaké aktivity potřebují žáci v ZŠ potvrzení od lékaře?
- Článek
Pořizování nahrávek pedagogů ze strany žáků a jeho limity jsou častým tématem diskusí. Zástupci školy mají obvykle pocit, že jsou dáni žákům všanc a nemohou se bránit. Situace ale takto černobílá není. I žáci, byť nezletilí, musí respektovat hranice dané právními předpisy a pedagogové mají práva, jen se musí umět kvalifikovaně bránit.
- Článek
Je relativně běžné, že základní umělecké školy na začátku školního roku „půjčují“ svým, především nově nastoupivším, žákům hudební nástroje. Smyslem toho je jednak umožnit jim vyzkoušet si různé nástroje, aniž by si je museli hned pořizovat, když často ani nevědí, zda právě u tohoto nástroje vydrží, případně poskytnout jim příležitost učit se hře na hudební nástroje, jejichž pořizovací cena je vysoká. Právní ukotvení takového půjčování je však relativně komplikované.
- Článek
Činnost mateřské školy v 1. pololetí školního roku 2025/2026 ovlivní nová právní úprava, a to od 1. září 2025, 1. října 2025 a 1. ledna 2026.
- Článek
S účinností od 1. 9. 2025 nabývají obecné účinnosti dvě zásadní novely školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.). Obě novely předpokládaly také změny prováděcích právních předpisů. Dne 25. 8. 2025 proto byla publikována další novela, která mění některé vyhlášky v oblasti školství, a to s účinností od 1. 9. 2025. Novela této vyhlášky upřesňuje nové povinnosti, které vznikají především mateřským, ale návazně i základním školám v důsledku změn, které se týkají odkladů.