Legislativa

Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025? Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé? 
Žákyně střední školy odjíždí na soukromý zahraniční jazykový kurz v délce 2,5 měsíce. Je vhodné situaci řešit standardním uvolněním z výuky s podmínkou doplnění klasifikace dle školního řádu a se započtenou absencí, nebo spíše prostřednictvím IVP či PLPP? 
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí vzdělávání. Žáci ji používají doma, školy ji testují v hodinách a oficiální rámce Národního pedagogického institutu (NPI) i UNESCO ji samozřejmě doporučují. Zdánlivě se jedná o neškodného pomocníka, ale hranice mezi „AI jako pomocníkem“ a „AI jako rizikem“ je nebezpečně tenká. A právě v této tenké hranici se skrývá byrokratický, etický a datový labyrint, do kterého školy vstupují s iluzí kontroly.
  • Článek
Snad každý ředitel, učitel i rodič už někdy narazil na otázku, zda je nutné doložit nepřítomnost žáka potvrzením od lékaře. Metodický pokyn MŠMT přitom naznačuje poměrně širokou možnost škol takové potvrzení vyžadovat, skutečný právní rámec je však odlišný: lékaři povinnost vydávat potvrzení pro školu nemají, odpovědnost za omluvení absence nese výhradně zákonný zástupce či zletilý žák a školní řád může určit jen formu, jakou se omluva dokládá. Tento článek přináší nezávislou analýzu toho, kde se metodické výklady rozcházejí se zákonem, a ukazuje také přiléhavý postup školy při řešení problémů s absencí žáků. U zaměstnanců je situace zcela odlišná, neboť povinnost dokládat pracovní neschopnost či jiné překážky v práci je u nich jasně a závazně stanovena zákoníkem práce.
  • Článek
Změny za období říjen 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz Sdělení č. 356/2025 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu...
  • Článek
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
  • Článek
Senátem byla schválena novela školského zákona, která obsahuje i zásadní změnu financování nepedagogických pracovníků. V tomto článku popíšu, jaký dopad může mít novela, jež má nabýt účinnosti 1. 1. 2026, na pracovněprávní vztahy nepedagogů.
  • Článek
Nekoná-li zaměstnanec práci řádně, má zaměstnavatel možnost mu nedostatky v jeho práci vytknout. Výtky přitom jsou i předpokladem pro výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnavatele, splňují-li náležitosti stanovené zákoníkem práce. V tomto článku se zaměřím zejména na podmínky, které musí výtka splňovat, aby mohl být rozvázán pracovní poměr. Popíšu, které výpovědní důvody vyžadují, aby zaměstnanci byla výtka doručena, a jak by zaměstnanec měl na výtku reagovat.
  • Článek
Škola se často dostává do nepříjemné situace, když se ocitne dvěma znesvářenými rodiči a je třeba řešit, jak postupovat, aby byla zachována práva obou zákonných zástupců a škola nebyla zatahována do případného soudního řešení jejich sporu. Ač se to může jevit jako velmi zvláštní, tyto spory se mohou týkat také přihlášení ke školnímu stravování. Jak se k této situaci postavit? Potřebuje školní jídelna mít přihlášku podepsanou oběma rodiči?
  • Článek
Řešení problematiky záškoláctví není pro školu jednoduché. Na rozdíl od jiných rizikových chování má ale v tomto případě škola v ruce nástroje, které je možné použít jak vůči žákovi (studentovi), tak vůči zákonným zástupcům. Je však třeba důsledně rozlišovat, v jaké situaci je možné je využít.
Je možné, a pokud ano, za jakých podmínek lze přijmout dítě do 1. ročníku SŠ mimo vyhlášené přijímací řízení? Aktuálně (v říjnu) řeším žádost o přijetí dítěte ke studiu 1. ročníku učňovského oboru – dítě ukončilo povinnou školní docházku ve školním roce 2024/2025, na jaře bylo neúspěšné u přijímacího řízení do maturitních oborů na jiných školách a nyní není žákem žádné školy. U nás ve škole aktuálně nemáme otevřené žádné kolo přijímacího řízení. Mohu přesto dítě do 1. ročníku přijmout? 
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy. 
MŠMT vydává aktualizovanou metodiku v reakci na novelu školského zákona a vyhlášky v roce 2025. Prostřednictvím této metodiky MŠMT shrnuje informace týkající se ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou a provedené změny. 
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskutečnil ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídl prostor pro sdílení zkušeností, inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos jsme se potkali v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka.
Dobrý den, ráda bych se informovala, po jakou dobu je nutné archivovat rozvrhy pracovní doby zaměstnanců z předešlých školních roků. Zajímá mě také, zda se doba archivace liší u pedagogických, nepedagogických pracovníků či zaměstnanců pracujících na dohody (DPP/DPČ). Předem děkuji za odpověď.
  • Článek
Novela školského zákona (tvz. Velká) rozšiřuje možnosti využití školské právnické osoby. Jedním z hlavních cílů této novely je umožnit společné zřizování škol více zřizovateli včetně nových konfigurací veřejných zřizovatelů.
  • Článek
Cílem novely zákoníku práce je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů a uvolnit v řadě případů rigidní nastavení právní úpravy se záměrem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce. Jedná se velmi obsáhlou novelu, která obsahuje mnoho novelizačních bodů. Některé jsou pouze legislativně-technickou změnou, jiné jsou opravdu zásadní.
  • Článek
Cílem zavedení institutu tzv. kvalifikované meziobecní spolupráce, nebo-li společenství obcí je podpořit a usnadnit dobrovolnou spolupráci obcí za účelem efektivnějšího poskytování služeb a výkonu agend podle místních potřeb. Nabízí se tedy také možnost využít sdílení kapacity pedagogů.