Legislativa
Žák je podmíněně vyloučen, přesto do školy nedochází, absenci má neomluvenou. V případě vyloučení, musí být znovu zahájeno správní řízení, kde mu musí být dána možnost vyjádřit se k podkladům nebo může být rovnou vypracováno rozhodnutí o vyloučení?
Co má být vyplněno v Žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání u posledního bodu „na dítě se nevztahuje povinné předškolní vzdělávání“?
Podle kterého zákona a paragrafu archivuje mateřská škola dokumenty a které přesně má povinnost archivovat? Nacházím rozpor v zákonech, pravděpodobně mám špatný výklad.
Rodič nás žádá o zapůjčení druhé sady učebnic, protože si tu, kterou škola zapůjčuje zdarma, nechává žák ve škole. V minulosti jsme vydávali druhou sadu učebnic na základě lékařského doporučení nebo na doporučení s PPP/SPC žákovi s PO4 (tělesným postižením).
Jak při takové žádosti postupovat? Jakou legislativou se řídí? Musíme mít vnitřní směrnici, která toto upravuje? (kdy poskytnout zdarma - např.: pouze na základě lékařské zprávy nebo doporučení PPP, vyžadovat potvrzení od Úřadu práce o hmotné nouzi?). Může škola odmítnout nebo naopak zpoplatnit takovou zápůjčku?
Nejsme státní školou, naším zřizovatelem je církev, ale protože čerpáme ze státního rozpočtu řídíme se platnou legislativou.
- Článek
Rozvržení pracovní doby pedagogických pracovníků je složitá alchymie – vzhledem k tomu, že pracovní doba pedagogů je tvořena přímou pedagogickou činností a hodinami činnosti nepřímé a každá složka má jiný režim, ovlivněný zákonem o pedagogických pracovnících. Také proto se k některým otázkám vyjádřil Nejvyšší soud.
- Článek
V předminulém školním roce jsme zahájily naše rozhovory mezi tenkrát ještě ředitelkou a advokátkou o pracovněprávních záležitostech. Vloni jsme si vybraly jako téma školní akce a některá jejich specifika. I v tomto školním roce chceme v našich rozhovorech pokračovat. A tentokrát to bude skutečně „vyšší dívčí“. Povídat si totiž budeme o rozhodnutích soudů, která se týkají školství nebo jsou nějakým způsobem pro školy a jejich vedení důležitá. První rozhovor z této série byl o úrazech a odpovědnosti školy za ně, dnes se podíváme na pracovní právo a postavení ředitele školy.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období listopad 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz...
- Článek
Jedním z nejčastějších dotazů zaměstnavatelů bez ohledu na oblast a obor je, jaké jsou jejich povinnosti při návratu zaměstnance z mateřské a rodičovské dovolené. Tyto povinnosti se liší podle toho, v jakém věku dítěte zaměstnanec ohlásil návrat. Změny přinesla i poslední novela zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.), která stanovila zaměstnavateli další povinnosti a motivuje rodiče malých dětí k dřívějšímu návratu do pracovního procesu.
- Článek
Česká školní inspekce… Všichni ji známe, využíváme její portál Kvalitní škola, bereme si informace z jednotlivých tematických i výročních zpráv. Jak ale Česká školní inspekce funguje? Co všechno řeší? Nejen o tom je rozhovor s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.
V souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny a následnou migrací obyvatelstva přijala ČR právní úpravy pro vzdělávání dětí, žáků a studentů z Ukrajiny tak, aby usnadnily začlenění ukrajinských dětí do vzdělávacího systému. Jaké jsou povinnosti škol při přijímání ukrajinských dětí? Jaké právní normy se na vzdělávání žáků cizinců vztahují?
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025?
Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé?
Žákyně střední školy odjíždí na soukromý zahraniční jazykový kurz v délce 2,5 měsíce. Je vhodné situaci řešit standardním uvolněním z výuky s podmínkou doplnění klasifikace dle školního řádu a se započtenou absencí, nebo spíše prostřednictvím IVP či PLPP?
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání je klíčovou událostí pro děti, rodiče a školy. Pracovní situace pojednává o právních předpisech a organizačních aspektech zápisu do prvního ročníku základního vzdělávání v České republice. Předkládá pravidla pro stanovení místa a doby zápisu, jakož i kritéria pro přijetí žáků, včetně specifik pro cizince a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Příprava a průběh správního řízení ve věci odkladu povinné školní docházky
Zahájení správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Obecné informace sdělené před konáním zápisu k povinné školní docházce
Informace pro jednotlivé uchazeče předávané v průběhu zápisu
Speciální pravidlo spolupráce spádové školy a obecního úřadu je vymezeno v § 36 odst. 8 školského zákona: Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod základní školy, poskytuje této škole s dostatečným předstihem před termínem zápisu k povinné školní docházce seznam dětí, pro které je tato škola spádová a jichž se týká povinnost podle odstavce 4. Seznam obsahuje vždy jméno, popřípadě jména, a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu dítěte.
Zápis
Smlouva o poskytování vzdělávání za úplatu
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Mzda