Legislativa
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
O kolik dětí ve třídě se snižuje jejich maximální počet, když jsou ve třídě 3 děti
s PO3?
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
Dítě bylo řádně přijato v rámci vyhlášeného zápisu pro školní rok 2024/2025 do 1. třídy. Žákyně do školy nenastoupila, takže škola začala podnikat kroky, aby zjistila, proč nenastoupila. Snažila se o komunikace emailem, na který matka nereagovala. Později se emailem ozvala babička s informací, že dcera s vnučkou se odstěhovala do Německa. Škola požadovala potvrzení o nástupu dítěte do školy v Německu, ale byl jí zaslán pouze naskenovaný jakýsi dokument v německém jazyce bez jakékoli další informace od zákonného zástupce. Z překladu dokumentu škola zjistila, že škola v Německu povolila odklad povinné školní docházky. Škola požadovala oficiální dokument a poté i další doklad o docházce např. do mateřské školy, který nebyl přiložen. Po této emailové zprávě se školou přerušila babička jakoukoli komunikaci. Telefonní čísla na rodinu byla již na začátku září 2024 nedostupná. Poté škola nahlásila situaci na OSPOD. Na základě výše uvedeného nemá škola od zákonného zástupce po celou dobu 1. ročníku žádnou informaci ani omluvu, takže u ní evidují neomluvené hodiny. Jak má dále škola postupovat, aby se neomluvené hodiny nadále nenavyšovaly? Jak vést žákyni v evidenci matriky?
Dne 1. 9. 2025 nabyla účinnosti novela školského zákona, která přinesla zásadní změny v odkladech povinné školní docházky (OŠD). Tato změna je doprovázena několika dalšími úpravami, které by měly napomoci snadnějšímu vstupu nezralých žáků so výuky na základní škole.
V přechozím znění školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.) v § 37 stanovil možnost odložení začátku povinné školní docházky (dále jen „OŠD”) ředitelem základní školy o jeden školní rok, pokud byla žádost zákonného zástupce doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení (dále jen „ŠPZ“) a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Žák SŠ neprospěl v 2. pololetí z nejvýše 2 povinných předmětů, škola stanovila opravnou zkoušku podle § 69 odst. 7 ŠZ na 29.8. Pokud žák u zkoušky neuspěje nebo se k ní nedostaví (vzdá se pokusu), jakou lhůtu může (musí) škola umožnit pro podání žádosti o opakování ročníku podle § 66 odst. 7? Nebo obráceně, od kdy už škola nemůže vyjít žádosti vstříc a musí ji odmítnout žádost z důvodu pozdního podání, i kdyby chtěla? Má žádost o opakování ročníku stanovenou formu, např. stačí ústní žádost po telefonu, pokud škola chce vyjít žákovi vstříc?
Od nového školního roku bude navštěvovat naši školu žákyně z Vietnamu, která nikdy nenavštěvovala školu na území ČR, česky neumí. Jedná se o přijetí žáka nebo o přestup? Ve Vietnamu ukončila druhou třídu. Můžeme ji zařadit opět do 2. ročníku?
Jsme střední škola bez vlastní jídelny a žáci (stejné věkové kategorie) se stravují ve dvou různých zařízeních. Jedno zařízení spadá pod město, druhé pod kraj. Ceny obědů jsou u každé jídelny jiné. Musí škola zajistit sjednocení cen obědů pro žáky? Prosíme o radu, jak případně postupovat.
- Článek
Nové činnosti nebo příprava na nové činnosti střední školy v průběhu 1. pololetí školního roku 2025/2026 vyplývají z očekávaných novel zákonů a prováděcích právních předpisů. Jejich očekávaná účinnost připadá na 1. září 2025 nebo na 1. ledna 2026.
- Článek
Novela školského zákona rozšiřuje pravomoci školské rady a nárokuje některé konkrétní úkony ředitele školy. V článku se podíváme na znění některých úprav, jejich smysl a postupy, jak se s novinkami vypořádat. Protože je školská rada orgán „celoškolní“, řada věcí se bude týkat všech aktérů a institucí školy.
- Článek
Stížnosti a podněty, které jsou ze strany nejrůznějších osob směřovány jak k ředitelům škol, tak i k České školní inspekci, jsou ve vzdělávacím prostředí dlouhodobým a poměrně živým tématem. Ředitelé škol by měli věnovat pozornost všem podáním, včetně stížností, věnovat čas jejich prošetření a řešení. Správné vyřešení stížnosti totiž snižuje riziko podání stížnosti České školní inspekci nebo zřizovateli.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období červen a červenec 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů...
- Článek
V 1. pololetí školního roku 2025/2026 bude výchovný poradce a školní metodik prevence vykonávat nové činnosti, poskytovat nové informace v závislosti na novelách právních předpisů účinných od 1. 9. 2025 a účinných od 1. 1. 2026.1)
- Článek
Činnost školní jídelny nebo výdejny v 1. pololetí školního roku 2025/2026 podstatně ovlivní očekávaná změna školského zákona účinná od 1. 1. 2026 a očekávané změny vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů, účinné od 1. 9. 2025 nebo od 1. 9. 2026.
Od 1. 9. 2025 se mění pravidla pro evidenci úrazů žáků podle vyhlášky č. 64/2005 Sb.
Vydáno: 20. 08. 2025
- Článek
Dne 1. 8. 2024, resp. 1. 1. 2025 nabyl účinnosti zákon č. 230/2004 Sb., který mimo jiné novelizoval zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.). Novela přinesla změněnou koncepci osobního příplatku v § 131 zákoníku práce. Změnila pojetí jeho poskytování a tím i možnosti jeho úpravy, ať už směrem nahoru (zvýšení), nebo dolů (snížení nebo odebrání).
Je povinné mít spisovou a skartační službu i pro soukromé školy, nebo se tato povinnost vztahuje pouze na veřejné školy?