Vzdělávání zaměstnanců
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
- Článek
Ředitelé, vedoucí pracovníci (a vlastně všichni pracovníci ve škole) jsou jako kouzelníci, kteří musí žonglovat s mnoha míčky různých barev, vah a velikostí najednou. Facilitace konkrétních jednání a skupinových setkání jim umožňuje předat některé míčky dočasně někomu jinému, aniž by nad nimi ztratili kontrolu. Mohou se více soustředěně věnovat řešení složitých problémů ve spolupráci s ostatními či naopak vytvořit prostor pro to, aby řešení našli sami kolegové.
- Článek
Koncem loňského roku se v rámci bienální konference České společnosti ekonomické konala, jak už se stalo tradicí, sekce pro učitele a učitelky ekonomických a finančních témat na základních a středních školách.
- Článek
Zkusili jste si někdy představit, že se na vaše konání ve třídě někdo dívá z dálky a vidí ho v celé šíři? Nebo dokonce že byste se na sebe a své žáky dívali vy sami? Nemusí jít jen o sen, jak ukazuje metoda videotréninku. Že nejde jen o to, natočit se na video, vysvětluje Jindřich Monček, ředitel poděbradské střední školy a průvodce škol v Centru podpory vzdělávání Kutnohorsko.
- Článek
Na začátku byl kurz Čteme s nečtenáři na ZŠ v Ostašově. Byla jsem nadšená! O svoji radost jsem se podělila i s kolegyněmi. Jejich reakce byly oproti mému entuziasmu poměrně vlažné. Otázky typu „A kdy jako stihnete přečíst čítanku?“ jsem statečně přecházela. Kde jsem k tomu všemu brala odvahu? Právě na našich společných setkáních v Ostašově.
- Článek
Tento článek je druhým z třídílné série, v níž bychom rádi představili naši ucelenou linku vzdělávání pro učitele a zároveň s tím nabídli naše přemýšlení, proč si myslíme, že má tato cesta smysl, a o co se na ní opíráme. V prvním článku jsme představili základní kurz Učitel koučem a ukázali, kde vidíme styčnou plochu koučování s učením J. A. Komenského. Dnešní článek představí navazující kurz, Učitel jako vědomý průvodce třídy, a tři pilíře, přes něž podle nás vede cesta k tomu, aby se z učitele takový vědomý průvodce stal.
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
- Článek
V následující sérii tří článků bychom rádi představili naši ucelenou linku vzdělávání pro učitele a zároveň s tím nabídli naše přemýšlení, proč si myslíme, že má tato cesta smysl, o co se na ní opíráme, a také ukázali, že koučování pro nás není jen dalším pomíjivým trendem. Hlásíme se skrze něj k tradici, která má v naší kultuře hluboké kořeny. V dnešním, prvním článku vás proto zveme, abyste se stali svědky netradičního rozhovoru. Tak nějak by se podle nás mohla odvíjet rozprava J. A. Komenského s učitelem, který prošel kurzem koučování. Představte si tichou školní knihovnu a začtěte se do následujících řádků…
Na základní škole mám zaměstnanou paní učitelku, která má vystudované vychovatelství a titul Bc. V současné době vyučuje v tandemu informatiku. Chci po ní doplnit vzdělání a na pedagogické fakultě UK jí doporučili následující studijní program: Učitelství pedagogiky pro střední školy, zaměřený na studium pedagogiky. Domnívám se, že i po absolvování tohoto studia bude pro naši školu nekvalifikovaná. Můžete mi prosím poradit, zda získá kvalifikaci, či nikoli.
- Článek
Kateřina Pernicová, zástupkyně ředitele a zkušená učitelka angličtiny, španělštiny, matematiky a chemie na Gymnáziu Rájec-Jestřebí, kdysi poprvé vystoupila ze své komfortní zóny a vyrazila na zahraniční pobyt. Jak ji tato zkušenost ovlivnila a jak dnes vnímá mezinárodní vzdělávací programy, prozradila Lucii Kalivodové z Domu zahraniční spolupráce (DZS).
- Článek
Vzdělávání se neustále vyvíjí a učitelé dnes čelí řadě nových výzev. Jak efektivně učit moderní dějiny? Jak podpořit mediální gramotnost žáků? Jak integrovat nové technologie do výuky? Odpovědi na tyto otázky mohou pedagogové nalézt mimo jiné díky vzájemné spolupráci. Právě na ní staví Síť škol Paměti národa, networkingový a vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum, který od roku 2019 propojuje učitele společenskovědních předmětů základních a středních škol napříč Českou republikou.
- Článek
Před čtyřmi lety se naše škola stala součástí projektu Pomáháme školám úspěchu, jehož prostřednictvím podporuje nadace rodiny Kellnerových učitele základních škol. Byla nám blízká jeho vize – „Každý žák se učí naplno a s radostí a své učení si řídí“ – a nadchla nás atmosféra v jedné ze škol zapojených do projektu, kterou jsme měli možnost navštívit. Díky společnému profesnímu učení se nám daří posouvat přemýšlení o jednotlivých hodinách a sledujeme, že se žáci lépe a ochotněji učí.
- Článek
Partnerství pro vzdělávání 2030+ uskutečnilo už historicky třetí studijní cestu do inspirativního vzdělávacího systému. První byla realizována v roce 2021 do Nizozemska, druhá v roce 2023 do Estonska a Finska a třetí proběhla na konci října roku 2024 do Skotska.
- Článek
„Řekni mi, příteli, kam bych se měl vydat, když z čisté lásky chci hrát a vroucně zpívat? Kde dobrá hudba je k mání od baroka po swingování? A když pohyb rád mám, ale v tanci moc se nevyznám!? Řekni mi, příteli, kde já mohu růst, kde mohu najít ten správný groove?“ „Jeď do Salcburku!“
- Článek
Pečená husa patří k podzimu stejně neodmyslitelně jako třeba svatomartinské víno. Husí hody se na Slovensku staly přímo podzimní kulinářskou povinností. I proto se na svátek svatého Martina vydali pracovníci školních jídelen Pardubického kraje na stipendijní studijní stáž do Prešovského samosprávného kraje.
- Článek
Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
- Článek
Do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který už 15 let podporuje rodinná nadace Kellnerových, jsme jako lokalita vstupovali ve školním roce 2020/2021.
- Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
- Článek
Možná si říkáte, jestli je leadership téma, které patří do řízení školy. V rámci spolupráce se školními týmy se setkáváme s různými tématy, která řeší – od spolupráce a komunikace mezi kolegy až po angažovanost a zapojení učitelů v rámci zavádění změn ve školách. Základní věc, se kterou bychom na základě zkušeností doporučil7i začít každé škole, která uvažuje o vzdělávání, je účast ředitele a zástupce právě v leadershipovém programu. Pojďme se podívat proč.
- Článek
Když jsme začínali se společným profesním učením, už jsme měli zkušenosti s tandemy a otevírali jsme hodiny kolegům. Díky projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme teoreticky znali i formáty 3S, „lesson study“ a „teachers learning community“ neboli učící se skupiny. Navíc jsme měli podporu v ostatních školách a lokalitách, s nimiž jsme mohli naše cesty sdílet. Zdálo se, že realizovat profesní učení bude snadné, jdeme s učiteli po dobře značené cestě, kterou téměř všichni chtějí… Tak lehké to však nebylo. Něco se nedařilo, něco ano, něco se nedaří dodnes. Ale to, co se daří, je natolik cenné, že bychom krok zpět už neudělali.