Vzdělávání zaměstnanců

  • Článek
„Řekni mi, příteli, kam bych se měl vydat, když z čisté lásky chci hrát a vroucně zpívat? Kde dobrá hudba je k mání od baroka po swingování? A když pohyb rád mám, ale v tanci moc se nevyznám!? Řekni mi, příteli, kde já mohu růst, kde mohu najít ten správný groove?“ „Jeď do Salcburku!“
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Pečená husa patří k podzimu stejně neodmyslitelně jako třeba svatomartinské víno. Husí hody se na Slovensku staly přímo podzimní kulinářskou povinností. I proto se na svátek svatého Martina vydali pracovníci školních jídelen Pardubického kraje na stipendijní studijní stáž do Prešovského samosprávného kraje.
  • Článek
Před čtyřmi lety se naše škola stala součástí projektu Pomáháme školám úspěchu, jehož prostřednictvím podporuje nadace rodiny Kellnerových učitele základních škol. Byla nám blízká jeho vize – „Každý žák se učí naplno a s radostí a své učení si řídí“ – a nadchla nás atmosféra v jedné ze škol zapojených do projektu, kterou jsme měli možnost navštívit. Díky společnému profesnímu učení se nám daří posouvat přemýšlení o jednotlivých hodinách a sledujeme, že se žáci lépe a ochotněji učí.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Partnerství pro vzdělávání 2030+ uskutečnilo už historicky třetí studijní cestu do inspirativního vzdělávacího systému. První byla realizována v roce 2021 do Nizozemska, druhá v roce 2023 do Estonska a Finska a třetí proběhla na konci října roku 2024 do Skotska.
  • Článek
Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který už 15 let podporuje rodinná nadace Kellnerových, jsme jako lokalita vstupovali ve školním roce 2020/2021.
  • Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
  • Článek
Vzdělávání ve školách se netýká jen žáků a dětí, ale i jejich zaměstnanců. V regionálním školství jsou prioritou pro vzdělávání pedagogičtí pracovníci. V tomto článku se však zaměřím na možnosti vzdělávání nepedagogických pracovníků v rámci pracovněprávního vztahu.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
  • Článek
Když jsme začínali se společným profesním učením, už jsme měli zkušenosti s tandemy a otevírali jsme hodiny kolegům. Díky projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme teoreticky znali i formáty 3S, „lesson study“ a „teachers learning community“ neboli učící se skupiny. Navíc jsme měli podporu v ostatních školách a lokalitách, s nimiž jsme mohli naše cesty sdílet. Zdálo se, že realizovat profesní učení bude snadné, jdeme s učiteli po dobře značené cestě, kterou téměř všichni chtějí… Tak lehké to však nebylo. Něco se nedařilo, něco ano, něco se nedaří dodnes. Ale to, co se daří, je natolik cenné, že bychom krok zpět už neudělali.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Možná si říkáte, jestli je leadership téma, které patří do řízení školy. V rámci spolupráce se školními týmy se setkáváme s různými tématy, která řeší – od spolupráce a komunikace mezi kolegy až po angažovanost a zapojení učitelů v rámci zavádění změn ve školách. Základní věc, se kterou bychom na základě zkušeností doporučil7i začít každé škole, která uvažuje o vzdělávání, je účast ředitele a zástupce právě v leadershipovém programu. Pojďme se podívat proč.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Profesní učící se komunita (PUK) je skupina profesionálů, které spojuje zájem o stejnou věc – obor, téma, problém. Pravidelně se scházejí, aby se společně učili tím, že zkoumají vlastní praxi. Usilují o to, aby společně odhalili, co dobře funguje. To nemění. Zjišťují při tom, co nefunguje tak, jak by mohlo. To promyšleně proměňují. Ve školství se to týká pedagogů, kteří se učí s oporou o evidence sledovat dopad své výuky či lídrovské práce na učení a spokojenost žáků či studujících a plánují a ověřují další postupy, které dávají větší naději na úspěch žáků a studentů při učení.
Vydáno: 20. 08. 2024
Vedení školy plánuje své další vzdělávání v oblasti školského managementu v rámci MBA studia. Jde o pravidelná setkání 1× měsíčně s moduly pro oblast vzdělávání u soukromé instituce. Studium je zahájeno v září/říjnu, ukončováno v červnu obhajobou práce. S ohledem na cenu vzniká požadavek a zároveň jistá možnost poskytnout úhradu části studia (např. 30 % celkové částky) např. formou úhrady za jeden z modulů. Je možné tuto částku poskytnout z ONIV, mj. s ohledem na fakt, k jakým změnám došlo v legislativě od září 2023 a na co také navazuje dopis Mgr. Mareše z MŠMT? Samozřejmě je povinností moduly zahrnout do plánu DVPP a mít v ONIV prostředky. Vzdělávání je nyní jako celek akreditováno u MŠMT, nikoliv jeho moduly. Způsob fakturace je možné s institucí dohodnout. 
Vydáno: 17. 06. 2024
  • Článek
Chyby jsou s námi stále a je jen na nás, jak se k nim postavíme. My ve Škole rodu ženského jsme si vybraly poučení a sdílení. Poučení ideálně znamená chyby již neopakovat. A sdílíme je, aby se z nich poučili i ostatní. Dnes představujeme naši další chybu a tou je nezacílené vzdělávání.
  • Článek
Ve Strategii 2030+ se dočteme, že „základním východiskem pro posílení rovného přístupu ke vzdělávání je zajištění srovnatelné a vysoce kvalitní výuky ve všech školách“. A kdo je z pozice legislativy zodpovědný za vysoce kvalitní výuku školy? Ředitel.
Vydáno: 21. 05. 2024
Dobrý den, kolegyně vystudovala VŠ v magisterském programu obor Informační a knihovnická studia (Filozoficko-přírodovědecká fakulta). Dále absolvovala státní jazykovou zkoušku z Aj. Musí pro splnění kvalifikace učitelky 2. stupně ZŠ (zejména pro výuky Aj) doplnit oborovou didaktiku a doplňující pedagogické minimum? Jak dlouho mohu zaměstnávat nekvalifikovanou učitelku? 
Vydáno: 02. 05. 2024
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
Vydáno: 25. 04. 2024
  • Článek
Ať už vyučujete svůj předmět, poskytujete výchovné poradenství, vedete třídu, děláte prevenci či psychologické konzultace, nebo vedete pedagogický sbor, moc dobře nejspíš víte, že škola umí být radostné, ale i drsné místo.
Vydáno: 23. 04. 2024
Jak je to s čerpáním volna na samostudium u pedagogických pracovníků, kteří mají zkrácený úvazek? U pedagogů se zkráceným úvazkem se úměrně snižuje rozsah volna a snížení rozsahu volna lze zaokrouhlit na půl den. Ve výkladu MŠMT č. j. 32 932/2005-25 k § 24 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., je uvedeno, že volno k samostudiu zákon č. 563/2004 Sb. stanoví v pracovních dnech, a proto ředitel školy určuje dobu jeho čerpání v celých dnech. Pouze ve výjimečných případech, kdy pedagogickým pracovníkům s kratší pracovní dobou přísluší rozsah volna, který neodpovídá celým pracovním dnům (např. ve výši 3,5 dne), umožní ředitel školy dočerpání příslušné kratší části volna. Je možné při čerpání volna na samostudium čerpat půl dne, případně počet hodin připadajících na konkrétní den dle rozvržení pracovní doby, nebo pouze celé dny a až naposledy jen zbývající část volna k samostudiu? Příklad: učitel s úvazkem 0,2 má nárok na samostudium ve výši 0,2 × 12 = 2,4 po zaokrouhlení 2,5 dne za školní rok. V pátek má pracovat 2 hodiny, bude čerpat volno k samostudiu a dostane náhradu platu odpovídající 2 hodinám v práci. Kolik ale bude čerpat volna k samostudiu z těch 2,5 dne - 2 hodiny, půl dne nebo celý den? 
Vydáno: 02. 02. 2024