Organizace školy
Na našem Gymnáziu se povinně maturuje z dvou předmětů profilově, tj. se povinně skládá maturitní zkouška ze 4 předmětů. V zákoně je dáno, že je možné nahradit jednu povinnou zkoušku z cizího jazyka pouze v případě, že koná žák povinnou profilovou zkoušku alespoň ze 4 předmětů. Mám nyní tři otázky. -Pokud si u nás na škole žák zvolí ve státní části matematiku, nelze mu uznat v profilové části zkoušku z cizího jazyka jako povinnou v žádném případě, i kdyby měl další profilové zkoušky nepovinné. Je to tak? -Pokud si žák na naší škole zvolí matematiku ve státní části, v profilové maturuje například z ČJ, ZSV a INFORMATIKY, lze uznat certifikátem anglický jazyk jako nepovinnou zkoušku?
Školní jídelny se řídí 30 let starou vyhláškou o školním stravování, která v rámci tzv. spotřebního koše stanovuje, z jakých potravin školákům vařit. Pilotní testování připravovaných změn potvrdilo jejich proveditelnost. Aktualizované složení spotřebního koše se pak promítne do novely vyhlášky o školním stravování, jejíž platnost se předpokládá nejdříve v září roku 2025.
- Článek
Divadlo Paměti národa, založené v roce 2019 v neziskové organizaci Post Bellum, nabízí mladým lidem jedinečnou příležitost aktivně se zapojit do uměleckého zpracování skutečných historických příběhů. Děti a mládež se setkávají s pamětníky událostí minulého století, naslouchají jejich příběhům a nechávají se jimi inspirovat při tvorbě divadelních inscenací. To jim umožňuje lépe porozumět minulosti, reflektovat současnost a rozvíjet své kreativní a prezentační dovednosti.
- Článek
„Změna je to jediné, co je v životě jisté“ – určitě tento výrok znáte a nezbývá vám než s ním souhlasit. Ve školství možná platí více než jinde. Zkušenější zažili školské úřady a nyní hledají podobnou podporu ve středním článku. Všichni jsme smířeni s neustále se měnící legislativou a statečně udržujeme krok s nabízejícími se výzvami ve formě projektů. Nově nám do toho všeho ještě vstupuje umělá inteligence s téměř neomezenými možnostmi. A tak jsme usoudily (opravdu s „y“, protože jsme tři autorky), že je potřeba vše trochu teoreticky učesat, doplnit konkrétní pedagogickou změnou a také nabídnout nové inspirace. Ač jsme se společně se Zuzkou Svobodovou věnovaly spíše školskému managementu, pod vlivem Terky Bočanové jsme zamířily více pedagogickým směrem. A přicházíme s knihou Nově projektově: O změnách nejen ve školství.
- Článek
Neformální vzdělávání je v současné době ve školství výrazným trendem, který školám pomáhá nejen zkvalitňovat výuku, ale i posilovat jejich postavení v konkurenčním prostředí. Stále častější je však také zájem o neformální vzdělávání s mezinárodním rozměrem. Programy jako Evropský sbor solidarity a Erasmus+ nabízejí vedení škol jedinečnou možnost zapojit žáky a učitele do mezinárodních projektů zaměřených na osobnostní rozvoj a dobrovolnictví. Tyto programy, spolu s více než dvaceti dalšími, spravuje v Česku Dům zahraniční spolupráce (DZS), česká národní agentura pro mezinárodní vzdělávání a výzkum.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na mateřské dovolené a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Minule si povídaly o tom, co je školní akce, a dnes budou pokračovat rolí rodičů při plánování a realizaci školních akcí.
- Článek
Leden není pouze měsícem nových začátků, ale také obdobím několika významných výročí. Jedno z nich připadá na 27. ledna, kdy si připomínáme Mezinárodní den památky obětí holocaustu.
- Článek
Školy připravují žáky na budoucnost, která je čím dál více digitální. Internetové bankovnictví se pro nás všechny stalo normou a svou totožnost můžeme prokazovat elektronickou verzí občanského průkazu. Podnikatelé mají povinnost mít datovou schránku, komunikují s úřady online, dokonce vyplňují elektronická daňová přiznání. Změny ve vzdělávacích plánech se snaží na tuto skutečnost reagovat mimo jiné zavedením rozvoje digitálních kompetencí.
- Článek
Programy Evropský sbor solidarity a Erasmus+ otevírají učitelům cestu k mezinárodním projektům a aktivitám, které mohou studenty nadchnout a rozvíjet jejich dovednosti i mimo hranice formální výuky. Využití těchto jedinečných příležitostí přenáší vzdělávání do praxe, rozšiřuje žákům obzory a přináší do školního prostředí novou inspiraci. Je na čase posílit neformální vzdělávání, které přináší jak učitelům, tak žákům skutečné výsledky i osobnostní růst.
- Článek
Rodný dům Antonína Dvořáka je unikátní svou interaktivní expozicí. Propojuje prvky ze skladatelova dětství a vesnického prostředí tehdejší doby s moderními technologiemi. Od září 2024 mohou školy navíc využít nabídku několika vzdělávacích programů a obohatit a rozšířit jejich prostřednictvím výuku žáků základních i středních škol. Jsou navrženy tak, aby doplňovaly výuku a navazovaly na rámcové vzdělávací programy.
- Článek
Projekt Finanční gramotnost do škol, který v roce 2012 zahájila obecně prospěšná společnost yourchance, se stal nedílnou součástí vzdělávacího systému v České republice. Jeho cílem je vybavit mladou generaci potřebnými znalostmi a dovednostmi pro správu osobních financí a zodpovědné hospodaření. Projekt poskytuje žákům základní přípravu na reálný svět, kde je finanční gramotnost nezbytná pro úspěšný a stabilní život.
- Článek
Petr Pánek není vystudovaný učitel ani historik, přesto výrazně přispěl k výuce moderních dějin v tuzemských školách. Spolek PANT1) (dříve občanské sdružení), které v roce 2007 založil, se dlouhodobě věnuje popularizaci moderních dějin a vzdělávání. Zvídavost a široký záběr jsou charakteristiky, které Petra vystihují, a stejný popis lze použít i na Centrum PANT v Ostravě, které vede. To se stalo od svého založení unikátním vzdělávacím prostorem, který je otevřen pro všechny, kdo chtějí nad důležitými tématy přemýšlet.
Je možné na základě žádosti zákonných zástupců uvolnit žáka základní školy z výuky na účast na sportovních trénincích? Zákonný zástupce podal žádost, kde chce 4× týdně uvolnit zcela nebo částečně ze závěrečných hodin a dále žádá omlouvání pozdních příchodů na první vyučovací hodinu z důvodu ranních tréninků. Rád by využil možnosti individuálního vzdělávacího plánu, svoji žádost dokládá vyjádřením sportovního oddílu se zdůvodněním, že by žák „chtěl zlepšit své výsledky na republikové úrovni“. Jak máme jako škola v rámci legislativního rámce postupovat?
Jsme základní škola, která vaří denně cca 800 obědů. Ve vnitřním řádu školní jídelny je stanoveno, že nevyzvednuté obědy v daný den jsou přednostně na konci stravovací doby nabídnuty jako přídavek žákům, kteří mají zájem. Dále je v řádu stanoveno, že pokud nejsou vydány nevyzvednuté obědy žákům z důvodu jejich nezájmu, je možno prodat oběd či jeho část formou zbytkového obědu za sníženou cenu. Také platí, že zbytkový oběd si nemůže koupit zaměstnanec ani žák, pokud v daný den nemá zaplacen svůj oběd. V rámci kontrolní činnosti nám bylo sděleno, že škola nesmí žádný „zbytkový“ oběd prodat, ale musí dané jídlo dát do odpadu. Jaký je správný postup, který odpovídá platné legislativě?
- Článek
Od února roku 2022 do České republiky dorazilo mnoho ukrajinských uprchlíků, včetně řady matek s dětmi, hledajících bezpečí před válkou. Jednou z hlavních výzev bylo zajistit pokračování vzdělávání jejich dětí v českých školách a zvládnutí výuky podle ukrajinského školního systému. Učitelé a ředitelé škol se museli snažit integrovat žáky do nového vzdělávacího prostředí navzdory jazykovým bariérám a odlišnému školnímu systému, než na který byly děti zvyklé. Digitální vzdělávací materiály projektu Red Monster se staly cenným nástrojem pro učitele, umožňujícím žákům procvičovat látku a materiály podle českého i ukrajinského vzdělávacího plánu.
- Článek
Vrcholem celoroční práce spolku Díky, že můžem je 17. listopadu Korzo Národní. Není to ale zdaleka jeho jediná aktivita. Právě naopak. V průběhu celého roku aktivizuje společnost a mladé lidi, například letos novým projektem Díky, že můžem volit. Se začátkem podzimu spustil spolek poprvé Akademii Díky, že můžem v celoročním formátu, nicméně zájemci se stále mohou hlásit i do jednotlivých víkendových akcí. Nejbližší část Akademie se uskuteční 10.–11. ledna a přihlásit se bude možné od prosince na webu dikyzemuzem.cz/akademie.
- Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
- Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
- Článek
Hesla, která se v listopadu 1989 nesla po celé republice a která každému z nás připomínají sametovou revoluci. Letos tomu bude 35 let, co se studenti vysokých škol setkali na Albertově, aby uctili památku studenta Jana Opletala a připomněli si tak uzavření vysokých škol nacistickým Německem v roce 1939. Tento akt přerostl především vzhledem k brutálnímu zásahu tehdejšího totalitního režimu ve studentskou demonstraci a odstartoval politický převrat v Československu. Komunistický režim padl a do naší republiky se vrátila svoboda a demokracie.
- Článek
Projekt „Etiketa do škol“, jehož autorkou je Ilona Křížková, úspěšně ukončil svou druhou sezónu a vstupuje do třetího roku působení na plzeňských školách. Cílovou skupinou jsou žáci všech ročníků základních škol. Projekt má dětem osvětlit základy slušného chování, které jsou rozděleny do čtyř hlavních oblastí, a to zdravení, společenské chování, oblékání a stolování.