Organizace školy
MŠMT vydává aktualizovanou metodiku v reakci na novelu školského zákona a vyhlášky v roce 2025. Prostřednictvím této metodiky MŠMT shrnuje informace týkající se ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou a provedené změny.
Tradiční setkání zřizovatelů v rámci konference Lepší škola se letos bude věnovat myšlence, jak mohou obce i města pomoci snižovat nerovnosti ve vzdělávání – ať už jde o přímou podporu školy, meziobecní spolupráci nebo práci s komunitou.
Jsou žáci, kterým škola musí umožnit konzumaci vlastního jídla společně s ostatními dětmi, zařazeni ve výkazech mezi strávníky?
Při exkurzi do zahraničí se zaměstnanci do dohody o provedení práce do kolonky Místo výkonu pracovní činnosti napíše místo skutečného místa výkonu v zahraničí nebo místo vysílající kmenové školy? A cestovní příkaz se tedy vzhledem k místu výkonu práce bude účtovat jak?
- Článek
V minulé, úvodní části našeho seriálu jsme zdůrazňovaly, jak je důležité přijmout změnu a připravit si jednotlivé kroky pro její realizaci. V dnešní části se zaměříme na to, jak se do řízení změny aktivně zapojit a nebýt jenom pasivním objektem, ale i aktivním subjektem v celém procesu.
- Článek
Od ledna 2025 má Česká republika první strategický materiál, který se komplexně věnuje dobrovolnictví. Jednotlivé obory, jako např. dobrovolnictví v práci s dětmi a mládeží nebo dobrovolnictví v sociálních službách, zůstávají přitom v působnosti příslušných ministerstev. Hlavním nástrojem pro výchovu k dobrovolnictví, který mohou pedagogové využít, je spolupráce škol s mimoškolními institucemi a organizacemi. Propojování formálního a neformálního vzdělávání doporučuje i nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí školení angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtnář, když ví jak a má vhodné materiály.
- Článek
Na následujících řádcích bychom rádi pozvali učitelky a učitele a jejich školní skupiny na návštěvu Národní galerie Praha. Ať už vás umění baví, zajímá, či je to pro vás okrajové téma, věříme, že objevování uměleckých děl v jejich nejživější podobě – v originále, v jedinečném prostoru a v dialogu – může být pro všechny přínosné.
- Článek
Back in Time je moderní zážitkové muzeum, které představuje dějiny Prahy formou, jakou si dnešní žáci opravdu zapamatují – pomocí 5D technologií, hologramů, prostorového zvuku a interaktivních scén. Návštěvníci se zde během 50 minut přenesou do osmi historických období – od dob bájné kněžny Libuše až po Pražské povstání. Místo klasických vitrín a textových panelů zde žáci vstupují do samotného děje: ocitají se u stavby Karlova mostu, probouzejí golema nebo se ocitnou uprostřed roku 1945.
- Článek
Klub zřizovatelů vznikl v roce 2017 z iniciativy neziskové organizace EDUin jako platforma pro obce a města, kterým na školách záleží. Nabízí prostor ke sdílení, aktuální informace i podporu. Letos se jeho vedení ujala Jana Münzbergerová, která v rozhovoru přibližuje jeho fungování i vizi.
- Článek
Pro osmý rozhovor o vzdělávací politice jsme oslovili doc. RNDr. Janu Strakovou, Ph.D., která pracuje v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vystudovala fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Měla na starosti koordinaci mezinárodních výzkumů vědomostí a dovedností žáků (TIMSS, PISA) i dospělých (PIAAC) v ČR. Dlouhodobě se věnuje výzkumu nerovností ve vzdělávání. Spolupracuje s řadou nevládních organizací i s institucemi státní správy. Na expertní bázi spolupracuje rovněž s Evropskou komisí a UNESCO. Pravidelně publikuje v českých a zahraničních odborných časopisech. Jana Straková obdržela v roce 2019 Cenu Nadace České spořitelny za dlouhodobé prosazování rovného přístupu ke kvalitnímu veřejnému vzdělávání.
- Článek
Téměř dva miliony dětí jsou od září zpátky ve školách. To, co v nich každý den zažívají, má klíčový vliv nejen na jejich budoucnost, ale i na prosperitu celé země. Navzdory tomu je školství na chvostu politického zájmu. Je žádoucí, aby se vzdělávání stalo jednou z priorit nové vlády a nezůstalo jen u předvolebních slibů.
- Článek
Jihomoravský kraj pořádá v Mikulově dva dny trvající setkání pro všechny ředitele škol, které zřizuje. Na konci školního roku je účast ředitelů vždy hojná a vzájemně se radíme, přirozeně spolu souzníme, smějeme se, sdílíme vzájemné školní problémy a utužujeme kamarádské vztahy.
- Článek
Když zavzpomínám na tvorbu Rámcového vzdělávacího programu pro ZUŠ před dvaceti lety a připomenu si některé argumenty tehdejších odpůrců, vybaví se mi tři, které zaznívaly dokonce i poté, co byl RVP ZUV vytvořen a schválen.
- Článek
Činnost základní umělecké školy v prvním pololetí školního roku 2025/2026 je ovlivněna zejména novelou školského zákona účinnou od 1. 9. 2026 nebo od 1. 1. 2026.
- Článek
Statutární město Ostrava se zapojilo v roce 2020 do výzvy pro zapojení samospráv v rámci projektu Europe Goes Local, který podporuje práci s mládeží na úrovni samosprávy. Jedním z výstupů tohoto projektu bylo zpracování Analýzy potřeb mladých lidí ve věku 15 až 30 let ve městě Ostrava.
- Článek
Vzdělávání Paměti národa je organismus, který se neustále vyvíjí už více než třináct let. Za tuto dobu jsme vdechli život mnoha nápadům. Zdaleka ne všechny se zrodily v hlavách členů našeho týmu, mnohé vznikly díky inspiraci, kterou nám přinášíte právě vy nebo pedagogové škol, které vedete. Jsme vám za to vděční. A chceme s vámi sdílet, co se nám společně daří vyvíjet.
- Článek
V úvodním rozhovoru jsme společně s Pavlem Škramlíkem prošli všech 7 inteligencí, které jsou důležité nejen pro práci ředitelů škol. V dnešním rozhovoru se zaměříme podrobněji na jednu z nich, na emoční inteligenci, s níž nás seznámí Eva Mohauptová.
- Článek
V kontextu demografických změn souvisejících se snižující se porodností, stárnutím obyvatelstva a vylidňováním venkova pro školy vyplývají nové výzvy. O změnách týkajících se konkrétně RVP PV1) jsme si povídali s Michaelou Trejtnarovou, odborníkem v oblasti předškolního vzdělávání, a Ladou Nevečeřalovou, vedoucí projektu Učíme se na Náchodsku – MAP 4 (reg. č. CZ.02.02.XX/00/23_017/0008475).
- Článek
Činnost mateřské školy v 1. pololetí školního roku 2025/2026 ovlivní nová právní úprava, a to od 1. září 2025, 1. října 2025 a 1. ledna 2026.