Organizace školy
Je možné, aby nepovinný předmět naší školy (sborový zpěv) navštěvovali v případě zájmu i žáci jiných škol? Pokud ano, za jakých podmínek (pojištění v případě úrazu na akci, bezpečnost, odpovědnost za škodu)? Stejnou otázku řešíme i v případě zájmových kroužků, především sportovních.
- Článek
Jak vypadá učící se škola v každodenní praxi? Když ředitel vytvoří prostor pro důvěru, spolupráci a profesní růst, začíná skutečná transformace. Školy, které změnu vnímají jako společnou cestu, ukazují, že učící se kultura má konkrétní dopad – na výuku, vztahy i myšlení lidí.
- Článek
V úvodní části našeho seriálu (Řízení školy 9/2025) jsme zdůrazňovali, jak je důležité přijmout změnu a připravit si jednotlivé kroky pro její realizaci. V dnešní části se zaměříme na to, jak vytvořit tým řídící změnu a jak změnu v rámci porady oznámit.
- Článek
I letos pro širokou veřejnost připravujeme Sametovou Paměť národa v Café Louvre a srdečně vás zveme, abyste za námi 17. listopadu přišli. A také jsme se rozhodli vám přiblížit očima žáků základní školy, jak se díky našemu projektu Příběhy našich sousedů dozvěděli více o sametové revoluci. Přinášíme vám rozhovor, který vede třída 9. A ze ZŠ Škvorec s týmem spolužáků, kteří pod vedením paní učitelky Jany Sigmundové natáčeli a zpracovávali příběh pamětníka Prokopa Tomka.
- Článek
Iva Adámková je učitelka francouzštiny a češtiny jako mateřského i cizího jazyka, která za svoji činnost a přínosy do vzdělávání získala řadu domácích i zahraničních ocenění. Je také zkušenou koordinátorkou projektů spolupráce mezinárodního vzdělávání v programech Erasmus+ či dnes již ukončeného programu Comenius. Její inovativní koncept „Létající lektor francouzského jazyka ve Zlínském kraji“ získal Evropskou jazykovou cenu LABEL. Nyní působí jako koordinátorka mezinárodních vztahů Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť. Jak projekty mezinárodní spolupráce posouvají učitele i celou školu? A na co si dát při koordinaci projektu pozor?
- Článek
Pokud jste o Edutenu ještě neslyšeli, zbystřete. Jde o moderní online nástroj pro procvičování matematiky, který propojuje digitální technologie s dlouholetým finským výzkumem v oblasti vzdělávání. Nabízí tisíce interaktivních úloh pro různé věkové kategorie, dokáže se přizpůsobit úrovni každého žáka a motivuje k učení prostřednictvím herních prvků i okamžité zpětné vazby. Díky přehledným výsledkům poskytuje podporu jak učitelům, tak rodičům, a dětem pomáhá vnímat matematiku jako zábavnou a srozumitelnou disciplínu. V zářijovém čísle Učitelského měsíčníku se o Edutenu rozpovídal učitel matematiky a laureát GTP Tomáš Chrobák, který neskrýval své nadšení z tohoto severského programu.1) Tentokrát díky němu přinášíme i konkrétní data, která stojí za pozornost.
- Článek
Posudek o zdravotní způsobilosti je dokument, který školy a školská zařízení vyžadují od zákonných zástupců v případě pořádání zotavovacích akcí a škol v přírodě, popř. také v případě vícedenních výletů. Zákon o ochraně veřejného zdraví upravuje situace, kdy je třeba jej vyžadovat, a vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti obsahuje v příloze č. 3 závazný vzor tohoto posudku. Proto není možné jej nahradit jiným dokumentem.
- Článek
Odlišit fakt od názoru a domněnky patří k základním dovednostem nejen kritického čtení, ale hlavně zkoumání a poznávání světa. Díky zařazení čtenářsko-pisatelské gramotnosti do nového RVP budou mít brzy možnost tuto dovednost nacvičovat všichni žáci a žákyně českých základních škol. Následující řádky jim mohou být inspirací.
- Článek
V letošním roce pokračoval Národní pedagogický institut ČR v práci na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (zkráceně RVP ZUV) tvorbou návrhu koncepce revize. Navázalo se tak na předchozí úvahy a analyzování dostupných podkladů za období platnosti stávajícího vzdělávacího programu. Celý proces revize přitom vychází z opatření Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2023–2027 a je také v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+.
- Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, k němuž kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. Jednou z podzimních plodin, která by v našem jídelníčku neměla chybět, je dýně.
- Článek
Projektový den „Vlastní cestou k umění“ v Národní galerii Praha nabízí žákům 8. a 9. tříd výjimečnou příležitost, jak si hledat vztah ke světu umění a otevřít se novým otázkám, perspektivám i způsobům komunikace, které z umění pramení. Umožňuje žákům poznávat skrze umění sama sebe i druhé, a to s respektem a otevřeností k nejednoznačnosti a rozmanitosti. V době, kdy se mladí lidé rozhodují, kam se chtějí v životě ubírat, nabízí galerie prostor, kde mohou uplatnit vlastní volbu a zjistit, jaký jazyk umění je jim nejbližší.
- Článek
Digitální nástroje se rychle stávají součástí práce každého učitele. Jedním z nejdostupnějších a nejpřehlednějších pomocníků je Canva - jednoduchý online editor grafiky a vizuálního obsahu, který využijí nejen pedagogové, vychovatelé ve školních družinách, ale i žáci v každodenní praxi. Ať už jde o přípravu výukových materiálů, nebo tvorbu moderních prezentací či videí, Canva otevírá široké možnosti pro kreativní práci.
- Článek
Materiál obsahuje 24 kartiček, které podle obrázků pomáhají rozdělit děti do dvojic, trojic, čtveřic a šestic.
- Článek
Listopad nemusí být pochmurný. Naopak - právě v tomto období vznikají ta nejkrásnější dílka. Stačí málo - přírodní materiály z procházky, pár zbytků papíru, lepidlo, nůžky a chuť tvořit. Nápady, které potěší i zahřejí, mohou vznikat každý den. Dnes se s vámi podělím o snadný obrázek ledního medvěda z otisku ruky nebo si vyrobíme velmi snadné podzimní ozdoby ze slaného těsta.
- Článek
Materiál obsahuje 24 vánočních stromečků s úkoly, které tvoří adventní kalendář. Úkoly jsou vymyšlené tak, aby byly proveditelné jak společně s dětmi, tak i samostatně doma.
- Článek
V českých školách je téma recyklace odpadů dobře zavedené. Děti zpravidla vědí, jaký odpad patří do kterého kontejneru. Avšak znalost, jak přeměnit odpad v něco hodnotnějšího, často chybí. Jak tedy efektivně zařadit principy upcyklace do vzdělávání a jaké aktivity zvolit, aby měly hlubší smysl?
- Článek
Lze snížit úplatu za školní družinu účastníkovi, který je trvale přihlášen na 4 dny v týdnu?
- Článek
Jak správně uvést v pracovní smlouvě 80 % úvazek vychovatelky školní družiny? PPČ je 30 hodin týdně při plném úvazku. Jedná se mi o to, jestli mám napsat, že ze 40hodinové pracovní doby je její pracovní doba 32 hodin, a také napsat její přímou a nepřímou hodinovou pracovní dobu. Kolik bude činit ta nepřímá v hodinách?
- Článek
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
- Článek
Přechod do období podzimu nám přináší spousty změn. Teplé dny se krátí, vzduch je chladivější a my se pozvolna přesouváme do strukturovanějšího rytmu školního roku, pracovních úkolů a ranních budíků za ranní tmy.