Organizace školy - strana 3
- Článek
Jedno z nejkrásnějších období v roce je tu! Všude to náramně voní, bzučí a pučí. Zavřete oči a zkuste hádat, co cítíte. Sladkou vůni šeříku či fialek, nebo omamnou vůni bezu a růží? Jaro nás doslova tahá za nos a láká k procházkám, ochutnávání a objevování.
- Článek
Dle studií Státního zdravotního ústavu školní obědy dětem neposkytují vše, co by měly, a naopak obsahují nadlimitní množství soli, která může při nadměrné konzumaci představovat zdravotní riziko. Spotřební koš, který určuje, z jakých potravin se dětem vaří, si po více než 30 letech zaslouží aktualizaci. Jídelny potřebují jasné pokyny ke skladbě jídelníčků, o které by se mohly opřít, aby měly jistotu, že při dodržení pravidel spotřebního koše nabídnou dětem plnohodnotnou stravu. Takové jídelníčky musejí oproti aktuální situaci obsahovat méně soli a více bílkovin a vlákniny, stejně jako dalších živin, vitamínů a minerálních látek. Děti mají dostávat výživná jídla podporující jejich psychický i fyzický vývoj.
- Článek
V souvislosti s rostoucím počtem neplatičů za stravování ve školách se stále častěji objevuje otázka, jak může škola, resp. školní jídelna reagovat na tuto situaci, aby jednala s péčí řádného hospodáře a dluh nenarůstal. Jako první se nabízí možnost přestat dítěti obědy vydávat. Tento krok ale není jednoduchý a je třeba rozlišovat, o jaký stupeň školy se jedná.
- Článek
Zdravá a vyvážená strava hraje zásadní roli ve fyzickém i duševním vývoji dětí. Jednou z důležitých složek školního jídelníčku by měly být celozrnné obiloviny, které poskytují nejen důležité živiny, ale také pomáhají předcházet civilizačním onemocněním. Jak je správně zařadit do školního stravování a proč jsou pro děti tak důležité?
- Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí příkladem dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout - kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodný realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
- Článek
Petr Klíma je šéfkuchařem v základní škole Na Hanspaulce, publikuje články na svém blogu www.greenwayfood.cz. Propojuje českou i světovou kuchyni, kterou poznal při svých cestách. Vydává kuchařky, přednáší ve školách o luštěninách a vede kroužky pro děti. Nejen o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.
- Článek
Když v září roku 2022 otevřela společnost Primirest v Tanvaldu první samoobslužnou školní jídelnu, nikdo ještě nemohl vědět, co to všechno způsobí. Dnes už je to jasné: děti se díky ní naučily jíst i jídla, kterým se do té doby vyhýbaly, a hlavně nic z obědů nevyhazují, takže jídelna funguje jako téměř bezodpadová.
- Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
- Článek
Pracovní doba pedagogických pracovníků je ze své podstaty poměrně složitá věc. Proto často vznikají různé otázky, zejména v souvislosti s tím, co se do pracovní doby započítává, co je součástí přímé pedagogické činnosti. Náplň práce vychovatele ve školní družině je odlišná od náplně práce učitele, proto je třeba některé činnosti posuzovat odlišně.
- Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
- Článek
Původně jsem dubánky začal tvořil jen tak pro radost - pro pobavení své, svých dětí i přátel na sociálních sítích. Postavičky ze žaludů a dalších přírodnin brzy získaly spoustu fanoušků a postupně se z jejich fotografií začaly rodit první produkty, jako kalendáře, pohlednice, a dokonce i dětské knihy. V posledních letech ale dubánci udělali další významný krok: našli si cestu přímo do škol a školek. Začal jsem s nimi vytvářet různé výukové materiály pro učitele v mateřských školách a na prvním stupni základních škol.
Materiál reaguje na zvýšení maximální možné výše měsíční úplaty v mateřských školách, školních družinách a klubech od 1. 1. 2025. Pro MŠ činí až 1 664 Kč a pro školní družiny a školní kluby 832 Kč měsíčně.
V příštím školním roce bude probíhat kompletní rekonstrukce naší školní jídelny. Žáci 8. a 9. ročníku se budou stravovat v jídelně gymnázia v docházkové vzdálenosti cca 500 metrů. Jedná se o cestu klidnou vilovou čtvrtí. Jsme povinni zajistit doprovod žáků do této školní jídelny? Předpokládáme, že cestu z jídelny domů, případně na odpolední vyučování, už určitě ne. V případě, že by tato povinnost pro nás vyplývala, je možné nahradit ji prohlášením rodičů, že za své dítě přebírají po dobu této cesty právní zodpovědnost? Jedná se o nejstarší školáky, doprovodu z naší strany se budou bránit.
- Článek
Vzdělávací systém v České republice prochází zásadní proměnou. Nová oborová soustava, která byla nedávno představena, slibuje modernizaci a zefektivnění počtu oborů vzdělávání. Tato inovace přinese nejen aktualizované rámcové vzdělávací programy, ale také nové metody výuky, které lépe vybaví absolventy kompetencemi potřebnými pro další profesní i neprofesní vzdělávání, osobní život a dlouhodobou uplatnitelnost na trhu práce. Jaké změny nás čekají a jaký dopad budou mít na budoucí generace?
- Článek
Příběhy našich sousedů jsou zavedený a osvědčený vzdělávací projekt, který navazuje na aktivity archivu vzpomínek Paměť národa. Je určen pro žáky základních a středních škol a MŠMT jej doporučuje k výuce novodobých dějin, kterou propojuje s mediální výchovou a občanským vzděláváním. Tolik stručná definice tohoto projektu.
- Článek
Projekt České společnosti ekonomické s názvem Experti do škol byl v loňském roce velmi úspěšný. V letošním roce usilujeme o podobnou úspěšnost. V projektu je zapojeno ještě více přednášejících a nabízíme více témat přednášek. Zaměřujeme se na pokrytí ve všech krajích republiky. Níže přinášíme ohlédnutí za tím, jaký loňský rok byl, a shrnutí, co nás čeká letos, co plánujeme a co máme připraveno.
- Článek
Příspěvek s dovolením začnu nedávnou osobní vzpomínkou. Ve vzdělávání Paměti národa, kde pracuji jako metodik a koordinátor, nám běží spousta projektů, ale ten s nejdelší dobou trvání a snad největším dopadem i dosahem je dokumentaristický projekt Příběhy našich sousedů.
- Článek
Ve Škole da Vinci věříme, že vzdělávání není pouze o předávání znalostí, ale o vytváření prostředí, které podporuje dialog, spolupráci a sdílenou odpovědnost. Nejen učitelé, ale také studenti i rodiče by proto měli mít možnost aktivně ovlivňovat dění ve škole. V článku vám přiblížíme, jak se demokratické principy uplatňují v každodenním chodu naší školy.
- Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
- Článek
„Revize RVP jsou tady a my nevíme, kde začít.“ „Nemáme čas pročítat stohy materiálů, potřebujeme jasné odpovědi.“