Organizace školy - strana 3

  • Článek
Heslo, které si řada dospělých spojí s mistrovstvím světa v ledním hokeji v roce 1969. Ale co o této události ví naše mladší generace? Zná příběhy sportovců, kteří si kromě vítězství nad SSSR přivezli problémy se stávajícím režimem, a to jen proto, že projevili veřejně nesouhlas s okupací v srpnu 1968? Jakým způsobem to udělali a co jejich gesto znamenalo pro občany tehdejšího Československa?
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Školská rada (ŠR) je z pohledu zákona po řediteli nejsilnější orgán školy. Velká část učitelů je ale vůči ŠR značně skeptická. Připravená série článků se zabývá otázkou, zda je to způsobené jejich zkušenostmi, jejich osobním přístupem nebo třeba nastavením školské rady v systému vzdělávání a ekosystému školy. Série bude zakončena tipy na řešení rozmanitých situací týkajících se ŠR z pohledu učitele.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Pro školy a učitelský sbor je v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání často důležitá otázka spolupráce s externími subjekty. Řada z nich má již navázané spojení se státními institucemi, oborovými komorami, personálními agenturami nebo zaměstnavateli ze soukromé sféry. Velmi flexibilní, nezávaznou a celoročně dostupnou alternativu představuje program Den pro školu, který reaguje na potřeby pracovního trhu 21. století a sdružuje ve své databázi přes 1 200 prověřených odborníků různých profesí z aktuálních oborů a z celé republiky.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Lze snížit počet odkladů a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Dnešní květnové tvoření bude tak trošku jiné v tom, že jsem si pro vás připravila společné tvoření s dětmi, vyrobí si dvě společné práce a tím tak upevní vztahy mezi sebou. Začneme Stromem přátelství. Do dnešního článku jsem také pro děti použila novou techniku - akrylový pouring. Pomocí této metody můžeme vytvářet různé abstrakce - třeba na plátně, a to si právě dnes zkusíme. Co budeme potřebovat?
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Děti z naší družiny již několik let navštěvují seniory z nedalekého Centra sociálních služeb v Prostějově. Ovšem nejsou to jen obyčejné návštěvy. Každá návštěva má svůj cíl a program a každá má jiné zaměření. Nápadů na společná setkání máme mnoho a z každé návštěvy děti odchází plné dojmů, zážitků a pocitů, že prožily něco krásného a udělaly radost lidem, kteří se těší dětskou přítomností. Děti díky společným setkáváním zjišťují realitu života, že starší lidé pomoc mladších, a tedy i našich dětí potřebují.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Bio-psycho-socio-spirituální rovina je vše to, co sdružuje pojem wellbeing. Dokáže definovat kvalitu života, od které se následně vše odvíjí. Pokud jsme nemocní, nespokojení, rozladění, nemůžeme očekávat produktivitu - ať už ze strany žáka, dítěte, tak ze strany vychovatele v jakékoliv sféře společnosti a života.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Pěstování zeleniny pro mě bylo pro velkou vášní už od dětství. Začínala jsem na balkoně a nyní pokračuji ve své zahradě, kterou vedu jako přírodní a nepoužívám žádnou chemii. Celkový stav životního prostředí mě přivedl k myšlence vytvořit publikaci pro malé děti, které tráví volné chvíle na zahradě. Cílem je děti motivovat k zahrádkaření a ochraně životního prostředí. Vznikl tak Deníček malého zahradníka.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Jednoduché hry mají v družině své nezastupitelné uplatnění. Některé hry se uplatní v rámci přípravy na vyučování, jiné děti rozveselí a uvolní atmosféru. Hry upevňují kamarádské vztahy a spolupráci. Další hry si mohou děti zahrát individuálně. Příspěvek nabízí mini výběr oblíbených her se slovy či s kostkou z naší družiny, které si dokážou připravit děti samy.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
V minulé části našeho seriálu jsme už tak trochu „naťukli“ spolupráci mezi vychovatelkami a učitelkami v souvislosti se vzájemným zastupováním. Dnes se vrátíme na úplný začátek a podíváme se na tvorbu dvojice vychovatelka-učitelka.
Vydáno: 23. 04. 2024
Může se žák, který neukončil poslední ročník studia (je neklasifikován/neprospěl) přihlásit k pozimnímu termínu maturitní zkoušky, když bude opravné zkoušky konat na konci srpna nebo je pro tyto žáky posledních ročníků nutné vypsat termíny opravných zkoušek před termínem podání přihlášky k podzimní MZ, aby již bylo zřejmé zda prospěli či ne?
Vydáno: 15. 04. 2024
Provoz školní družiny byl v březnu 2024 dvakrát přerušen a to v době jarních prázdnin od 11. 3. - 15. 3. 2024 na dobu 5 dnů a v době velikonočních prázdnin dne 28. 3. 2024 na dobu 1 dne. Celkově byla činnost školní družiny přerušena v měsíci březnu na dobu 6 dnů. Přerušení v délce 6 dnů však nebylo souvislé. Ve vyhlášce č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, se neuvádí, že by dny přerušení v délce více než 5 dní měly být souvislé, proto se domníváme, že by v tomto případě mělo dojít ke snížení úplaty za školní družinu. Je tento názor správný?
Vydáno: 02. 04. 2024
Co dělat při pochybách o kvalitě či postupu školy? Kontrolovány mohou být veškeré aktivity hrazené z veřejných prostředků. Každá škola provádí autoevaluaci, vypracovává výroční zprávu a dále školu hodnotí i ČŠI.
Vydáno: 29. 03. 2024
  • Článek
Svobodné demokratické vzdělávání se po dekádách existence na okraji stává respektovaným vzdělávacím proudem z důvodu rychle se měnících požadavků na absolventy škol. Touto cestou vám představujeme dvě nové publikace, které mohou podpořit rozvoj demokratického vzdělávání v České republice nejen přímo ve svobodných demokratických školách: Průvodce učitele svobodné demokratické školy a Kurikulum demokratických nástrojů.
Vydáno: 20. 03. 2024
  • Článek
Vezměte své žáky do Pardubic nebo do Brna na výlet do československé historie, který je zaujme i vzdělá! Cestovatele pohltí rozšířená realita, netradiční projekce, dotykové obrazovky, vizuální a zvukové efekty. Sami se navíc aktivně zapojí do zkoumání a pomocí tabletu budou moci příběh i ovlivňovat.
Vydáno: 20. 03. 2024
  • Článek
Problematika týkající se poruch příjmu potravy se řeší u dospělých, ne však u dětí. Komplexnější pojetí tohoto tématu na půdě škol ale většinou chybí. Studenti Slezského gymnázia v Opavě proto nabízejí základním i středním školám možnost k nim přijet a zdarma si poslechnout přednášku v rámci projektu HELP P3. O tom, kdy a jak vše začalo, jak se dá zvládnut 32 přednášek za rok nebo o které poruchy se konkrétně jedná, jsme si povídali s Kamilou Tkáčovou, školní metodičkou prevence, učitelkou základů společenských věd a tělocviku a především koordinátorkou zmiňovaného projektu.
Vydáno: 20. 03. 2024
Máme jako střední škola právo si určit maximální možnou hranici tolerované absence? Např. 30 % v každém předmětu za pololetí a v případě překročení žádat např. přezkoušení? Zejména u studentů posledních ročníků bývá ve druhém pololetí docházka tristní. 
Vydáno: 19. 03. 2024
  • Článek
Příběhy našich sousedů jsou dokumentaristický projekt určený pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a studenty středních škol. Ti se na několik měsíců stanou mladými dokumentaristy a v týmech pod vedením svých pedagogů a regionálních koordinátorů vyhledají pamětníka ze svého okolí, natočí jeho celoživotní vyprávění a to zpracují do poutavé reportáže. Píší také pamětníkův životopis, získávají dobové fotografie i další materiály a mohou se zúčastnit zajímavých workshopů a exkurzí.