Organizace školy - strana 6

  • Článek
Dne 1. 10. 2023 nabyla účinnosti transpoziční novela zákoníku práce. V důsledku tohoto dochází ke změně doručování, úpravě výkonu práce z domova a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Novou úpravou se také vyjasňují některé výkladové problémy a rozšiřují možnosti smluvních stran při sjednávání pracovního poměru. V tomto článku změny zákoníku práce stručně shrnu a popíšu.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Změny za období červen-říjen 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D., specialista na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Vyhláška č. 121/2023 Sb., o požadavcích na pokrmy Částka 63/2023 Sbírky...
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
V čele spolku MŮŽEŠ PODNIKAT stojí Tereza Moravcová, která se celý život zabývá osobním rozvojem a rozvojem potenciálu. Vystudovala kulturní a sociální antropologii na UK, absolvovala navazující rozvojový a sebezkušenostní výcvik, žila v USA a učila 20 let angličtinu, stála u zrodu neziskového sektoru v ČR, pracovala vždy v transformačních projektech a její celoživotní vášeň je vzdělávání, seberozvoj a posouvání hranic komfortní zóny.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Prvního září vstoupila v platnost aktualizace rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání v informatické oblasti. Týká se všech středních škol a všech oborů. Co to pro školy, jejich vedení a učitele znamená a jak nejlépe využít dva roky, které na přípravu změn mají k dispozici?
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Mgr. Daniel Honeš vystudoval egyptologii, obecnou lingvistiku a fonetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Aby toho nebylo málo, na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích ještě absolvoval studium pedagogiky. Během vysokoškolského života se zabýval starověkými jazyky, písemnými systémy, pojetím jazyka a jeho percepcí ve starověku a nyní působí jako učitel na druhém stupni ZŠ Dolákova v Praze. Egyptologii a jazykovědě se věnuje už od útlého věku a své nadšení pro obor předává účastníkům online kurzů Centra talentované mládeže (CTM) z oblasti dějin, archeologie a kultury starověkého Egypta, to vše v angličtině. Pro centrum vytvořil online kurz egyptských hieroglyfů pro začátečníky i pokročilé, kde srozumitelně seznamuje posluchače s jazykem a písmem starověkých Egypťanů.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Vzdělávání Paměti národa zpracovává pamětnické příběhy a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. Kinopříběhy jsou stále ještě relativně novým vzdělávacím formátem z dílny Post Bellum, s jejich uváděním na školách jsme totiž začali teprve před pandemií covidu-19. I přes „novost“ tohoto formátu však můžeme říct, že s kinopříběhy máme velice pozitivní zkušenost a dostáváme skvělou zpětnou vazbu od pedagogů a jejich žáků či studentů, kteří kinopříběhy již zhlédli.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Střední školy už nějakou dobu standardně pořádají dny otevřených dveří. Někdy proto, aby nalákaly více uchazečů, předvedly jim i jejich rodičům, jak je škola moderní a pěkná, učitelé vlídní, laskaví, vstřícní, studenti spokojení i jakou mají budoucí studenti perspektivu během studia (např. zahraniční pobyty, rozmanité stáže) a po absolutoriu. Tam, kde je velký převis zájemců, jde škole nepochybně o to, aby všechny maximálně přesně a autenticky informovala o podmínkách a požadavcích a současně aby dobrý obrázek školy dále podpořila. Jedná se tedy vždy i o investici do budoucnosti. Setkání také jistě může dopředu odradit uchazeče, kteří by se hlásili nerealisticky.
Vydáno: 24. 10. 2023
Jsme soukromá základní a střední škola s právní formou zapsaného ústavu. Školskou radu máme v této chvíli jednu společnou šestičlennou, tj. 2 zástupci za každou třetinu, toto zatím plánujeme zachovat i do budoucna. V roce, kdy byla jmenována, jsme měli pouze ZŠ, nyní máme i SŠ. Za cca 1/2 roku končí ŠR funkční období a čekají nás nové volby. K této situaci bychom se chtěli zeptat na pár věcí k volbě do ŠR a k jejímu fungování. Kvůli lepšímu strukturování odpovědi jsem dotaz rozložil do několika podtémat. Je v pořádku, pokud volební řád stanoví omezení, že jeden zákonný zástupce (nebo zletilý žák) ucházející se o místo v ŠR musí být za ZŠ a jeden za SŠ? Mohou být voliči omezeni tak, že volí zástupce jen za ZŠ nebo jen za SŠ podle toho, kde mají dítě? Stejná otázka, jen na pedagogické pracovníky – může být jeden vyučující za ZŠ a jeden za SŠ? Může být volba hlasu pedagogického pracovníka omezena jen na zástupce druhu školy, ve které pedagogicky působí? Co když učí na obou? Na koho je vázaný hlas – na žáka, nebo na zákonného zástupce? Typová situace – rodina, 2 rodiče a 3 děti, nejstarší dva jsou žáky naší SŠ, třetí je žákem naší ZŠ – kolik má taková rodina hlasů do ŠR? Jak se tato situace změní, pokud nejstarší dítě je/není plnoleté? Má vedení školy možnost nějak zasáhnout v případě, že školská rada nekoná nebo se aktivně staví proti škole, např. zamítne (nebo jen neprojedná) výroční zprávu školy nebo školní řád, čímž ohrozí získání provozní dotace na příští rok? Myslím tím nad rámec § 168 odst. 3 ŠZ? Když učitelka, která je zástupkyní ped. pracovníků ve školské radě, odejde na mateřskou dovolenou, přestává být automaticky pedagogickým pracovníkem a ředitel musí vyhlásit doplňovací volby? V tom případě ke kterému datu? Nebo je to na rozhodnutí učitelky a v případě, že se rozhodne v činnosti pro ŠR dál pokračovat, v ní i nadále může (resp. musí) zůstat? Podle § 167 odst. 9 písm. d) ŠZ skončí funkce člena ŠR v případě opakované neomluvené neúčasti, pokud to stanoví volební řád. Kdo je ten, který rozhodne o naplnění tohoto ustanovení? Ředitel školy se jednání ŠR nemá právo účastnit (pouze povinnost, je-li předvolán dle § 167 odst. 7), takže se o tom nemá jak dozvědět. ŠZ říká, kdo u neveřejných škol plní úkoly zřizovatele směrem k ŠR na dvou místech – § 167 odst. 2 a § 168 odst. 4, oba jsou vztažené ke konkrétním větám zákona. Kdo stojí ve funkci zřizovatele v ostatních případech, např. § 167 odst. 9 písm. b) nebo § 168 odst. 1 písm. h), resp. i) ŠZ? Existuje obecný právní názor na to, kdo u neveřejné školy plní funkci zřizovatele (mimo těch několik málo konkrétních případů, kde to ŠZ přímo říká)? Je to ředitel? Ten, kdo ředitele jmenoval do funkce? Zakladatel ústavu? Pokud žák, jehož rodič je členem ŠR, absolvuje 9. třídu naší ZŠ a je od září přijat na naši SŠ, je to v kontextu předchozích otázek možné, případně nutné vykládat jako naplnění § 167 odst. 9 písm. f) ŠZ?
Vydáno: 23. 10. 2023
Podle ustanovení § 306 odst. 5 zákoníku práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo vyhlášku č. 263/2007 Sb.,kterou stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných např. krajem. Při veřejnosprávní kontrole jsem byl dotazován, proč nemáme vydaný pracovní řád školy. Uvedl jsem, že toto je řešeno vyhláškou. Další náležitosti pracovněprávních vztahů jsou řešeny v jiných vnitřních předpisech (dokumentech) školy v souladu se zákoníkem práce. Mám povinnost vydávat pracovní řád školy, když je toto řešeno výše uvedenou vyhláškou?
Vydáno: 06. 10. 2023
V naší škole, jejímž zřizovatelem je město, máme školní družinu. Vybíráme od rodičů školné ve výši 800 Kč na žáka. Které náklady lze hradit z tohoto vybíraného školného? Vychovatelky přišly s požadavkem na pořízení kopírky, školení pro vychovatelky.
Vydáno: 20. 09. 2023
  • Článek
„Celý program se mi moc líbil a mrzí mne, že už skončil,“ okomentovala Školní program jeho nedávná účastnice, žákyně 4. třídy ZŠ. Původně irský program, který reintegruje žáky vracející se z léčby závažných onemocnění nebo děti chronicky nemocné a současně posiluje celý třídní kolektiv, do ČR adaptuje nezisková organizace Spolu s odvahou. Program, jedinečně doplňující nabídku preventivních programů pro školy, je pro podpořeného žáka a jeho školu zdarma.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Škola dítě učí a připravuje je pro život. Dnešní příprava je ve srovnání s minulostí stále delší. Zatímco před sto lety představovala u nás obecná škola vzdělání pro všechny, měšťanka pro část, vysoká škola pro 3 %, dnes se pozvolna blížíme stavu, kdy střední všeobecné vzdělání zasáhne celou populaci a alespoň na bakalářský stupeň vysoké školy dosahuje už dnes také řádově víc studentů.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Program Zkus učit! vznikl jako příležitost pro zájemce o učitelství z jiných oborů, aby se na základě vlastní zkušenosti mohli rozhodnout, jestli je pro ně učitelství to pravé. Vytvořili jsme ho tak, aby ověřil jejich motivaci a poskytl zážitek sebe sama v učitelské roli v reálné škole. A protože toho není málo, co musíte udělat, pokud se chcete za katedru dostat z jiného oboru a bez pedagogické kvalifikace, dbáme na to, aby se účastníci mohli soustředit na učení, a my se staráme o všechno ostatní – zejména o kvalitní podporu.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Jihočeské Muzeum v Českých Budějovicích v rámci svých edukačních programů nabízí Archeologické muzejní kufříky. Jejich prostřednictvím se žáci všech věkových kategorií mohou seznámit s historií doslova „na vlastní kůži“. Na otázky, co Archeologické muzejní kufříky jsou a v čem spočívá jejich nevšednost, odpovídá vedoucí edukačního oddělení Jihočeského muzea Mgr. Lukáš Faktor.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Souzníte s myšlenkou, že by se více dětí mělo učit venku, ve svém přirozeném prostředí pomocí pozorování, vlastních prožitků a zároveň v souvislostech? Hledáte výukové plány, které vám budou v tomto směru dobrým pomocníkem? Možná jste je právě našli!
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Ve 2. díle seriálu o čtení v oborech se učitelka ZŠ Plešivec Dagmar Kopřivová věnuje přínosům čtení neučebnicových textů ve vlastivědě a přírodovědě. Uvádí řadu zdrojů takových textů a popisuje postupy, které ve škole využívají.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Předsudků se člověk nejlépe zbaví tak, že se o věci a dění kolem sebe aktivně zajímá a zapojuje se do něho. Členové žákovského parlamentu ze základní školy v litvínovském Janově se proto rozhodli zapojit do městského participativního rozpočtu a vybudovat v okolí své školy příjemné místo pro sousedské setkávání. Na místě vybydleného panelového domu, ve kterém bydleli kdysi jejich příbuzní, nechali vybudovat venkovní kuličkovou dráhu.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Puberta a dospívání jsou náročným obdobím, během něhož studující začínají řešit vlastní identitu, vztahy a s nimi spojenou intimitu a tělesnost. Internet, pornografie a „přestávkové“ konverzace s vrstevníky a vrstevnicemi jsou pro dospívající běžnými zdroji informací. Možnost probrat svoje otázky a obavy s dospělou autoritou je však v daném věku k nezaplacení. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Čím dál častěji a z různých stran slýcháme, že škola žáky dostatečně nepřipravuje na budoucnost. Že mnohé informace, které se učí a memorují, nejsou pro jejich další studentský, osobní ani pracovní život podstatné. Tento rozhovor ale vypovídá o něčem úplně jiném. S Veronikou Haissingerovou, která působí jako projektová manažerka v Centru pro přenos poznatků a technologií Univerzity Karlovy, jsme si povídali o tématu podnikavosti. Sadě dovedností, které jsou potřeba pro současný život v neustále se měnícím světě a kterým se už na mnoha školách věnují.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
„Pochazam z Kravařa z hausirnickeho rodu. Fater i muter ježdžili po rajchu hausirovač a zarobili se fajne penize. Tymu chčeli, abych začala hausirovač i ja. Co to obnašalo? Chodžič po domoch a prodavač belejake zboži. Korale, krajkove šnuptychle, svate obrazky nebo gardyny. Moc se mi to podobało, bo’ch se došč narajzovala a ke všeckymu aj fajně zarobiła.“
Vydáno: 19. 09. 2023