Organizace školy - strana 42
- Článek
V týdnu od 3. do 7. 10. probíhala na naší zbraslavské škole ve všech jedenácti odděleních celodružinová akce „Jablíčkový týden“.
- Článek
V případě potřeby zaměstnavatele mohou být zaměstnanci vysláni k výkonu práce i mimo místo výkonu práce. Za jakých podmínek tak může zaměstnavatel učinit a jaké nároky zaměstnancům v souvislosti s pracovní cestou vznikají, popíšu v tomto článku.
- Článek
Mezi rodiči dětí často dochází ke sporům, a to bez ohledu na to, zda v danou chvíli probíhá rozvod/rozchod, jsou již rozvedeni nebo stále žijí spolu. Tyto spory se pak obvykle dotýkají i jejich dítěte či dětí a následně se přenášejí na půdu školy, která je tím do konfliktu zatahována.
- Článek
Cílem článku je shrnout aktivity a skutečnosti důležité pro činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2022/2023. V případě, že se činnost týká pouze družin nebo školních klubů určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena. Text vychází z právní úpravy platné a účinné ke dni publikování článku.
- Článek
Omeleta se slaninou 3/4 l mléka, 4 vejce, 30 dkg mouky, lžička prášku do pečiva, sůl, nakrájené plátky slaniny, sádlo nebo máslo Do mouky s práškem nalijeme trošku mléka,...
- Článek
Pavlína Berzsiová s cukrařinou spojila celý svůj život. Věnuje se jí už čtyřicet let profesionálně i na pedagogické úrovni, kdy předává zkušenosti žákům gastronomických škol i široké veřejnosti v rámci kurzů. Mediálně známá autorka řady kuchařek a držitelka mnoha cen, mimo jiné zlaté medaile Magdaleny Dobromily Rettigové, říká, že její obor v posledních letech kvete. O tom, ale i na téma náhražek ve vaření nebo o sladkých výrobcích ze supermarketů jsme si povídali v dnešním rozhovoru.
- Článek
Dle výzkumu organizace "Skutečně zdravá škola" skončí v koších českých závodních a školních jídelen až 50 tisíc tun potravin ročně. Do odpadu a následně na skládky se ale nedostanou pouze zbytky z biologického odpadu v pravém slova smyslu, jako jsou odřezky či slupky, ale také prošlé potraviny nebo celé nesnědené pokrmy, s nimiž se tak ve velkém plýtvá a končí nevyužité na skládkách, kde produkují škodlivé emise. Co můžeme kromě náležité edukace o předcházení vzniku odpadu udělat my, zaměstnanci či vedení škol a lektoři?
- Článek
Už jenom představa toho, jak se nám na jazyku rozplývá kousek čokolády, vyvolává na tváři blažený úsměv. Proč v nás ale tento pamlsek vzbuzuje tak příjemný pocit a u některých lidí dokonce opravdovou závislost? Pro mnoho z nás je to více než obyčejná sladkost, dodává nám útěchu, napomáhá uvolnění po dni plném stresu a je pohlazením po duši. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak se kakaové boby zpracovávají a co vše si z nich můžeme připravit.
- Článek
Článek se zaměřuje na základní činnosti školní jídelny v průběhu 2. pololetí školního roku 2022/2023. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny). V případě, že se činnost týká pouze školních jídelen určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
- Článek
Cílem článku je shrnout důležité činnosti střední školy ve druhém pololetí školního roku 2022/2023, a to zejména v kontextu nových právních předpisů. Obsah článku se shodně vztahuje na školy veřejné i neveřejné. Text vychází z právní úpravy platné ke dni publikování článku.
- Článek
Radim Dvořák je jedním z loňských absolventů gymnázia Open Gate v Babicích u Prahy. Studium uzavřel jak českou maturitou, tak i mezinárodní International Baccalaureate, která je často pomyslnou vstupenkou na zahraniční univerzitu. Jako jeden z mála studentů po celém světě dosáhl Radim v IB magické hranice plného počtu 45 bodů. Ze šesti skupin předmětů absolvoval na tzv. high level matematiku, ekonomii a českou literaturu, na standard level pak chemii, angličtinu a globální politiku. Nyní studuje na Trinity College v Dublinu a my jsme se zeptali na zkušenosti s IB i první dojmy z jeho alma mater.
- Článek
V druhé polovině letošního roku probíhá první výcvik trenérů programu AART v češtině. Jde o dosavadní vyvrcholení několikaleté snahy přinést tuto metodiku do České republiky. V uplynulých letech se neziskové organizaci Aisis, z. ú., podařilo s pomocí podpory EU (Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání) a MŠMT, hlavního města Prahy a nadace RSJ metodiku přeložit a vycvičit české školitele. Nyní probíhající výcvik je podpořen MŠMT a realizován v rámci krajského projektu na podporu prevence v Praze. V jeho rámci tři desítky pedagogů základních a středních škol i pracovníků školních poradenských zařízení z Prahy prochází šedesátihodinovým tréninkem práce se skupinou.
- Článek
Interní komunikace ovlivňuje atmosféru ve škole, spokojenost žáků a pedagogů, efektivitu organizace i pověst školy. Zároveň jde o nejvíce přehlíženou část komunikace škol – každá nástěnka vypadá jinak, najdete na nich roky neaktuální informace, běžně se používají nevhodné fonty, každá oficiální prezentace vypadá jinak.
Podle archivního zákona mají školy povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií.
Fikce neúspěšného vykonání maturitní zkoušky, fikce ukončení zkoušky
Jsme soukromá lesní mateřská škola, školská právnická osoba, zřizovaná spolkem. Nemáme registrovanou výdejnu. Školní stravování zajišťujeme soukromou firmou, se kterou máme uzavřenu smlouvu o školním stravování, tato firma nám stravu také vydává (obědy, svačiny i přesnídávky). Ani tato firma není zapsána jako zařízení školního stravování. Tedy ani naše školka, ani stravovací firma nepobíráme na stravování žádné dotace (normativ). Je tedy v tomto případě mou povinností zajistit plnění spotřebního koše? Ve vyhlášce č. 107/2005 Sb. je definováno: „Typy zařízení školního stravování jsou a) školní jídelna, b) školní jídelna – vývařovna (dále jen ‚vývařovna‘), c) školní jídelna – výdejna (dále jen ‚výdejna‘), d) výdejna lesní mateřské školy. “ Nejsme ani jedno z výše jmenovaných zařízení, tudíž usuzuji, že se tato povinnost na nás nevztahuje?
- Článek
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ překvapivě zmiňuje servisní učení již ve svém úvodu (s. 12), kde kolektiv autorů uvádí, že „představuje nejpokročilejší stadium místně zakotveného učení, kdy žáci v rámci výuky pomáhají řešit problém či plní potřebu obce. Dochází při něm k mezioborové spolupráci. Žák nezískává pouze nové znalosti a dovednosti, ale prakticky přispívá i ke kvalitě života v obci.“
- Článek
Po komunálních volbách 2018 jsem se stal v Ostravě-Porubě zastupitelem a jako uvolněnému místostarostovi mi byla svěřena oblast vzdělávání. Volby 2022 i následná široká podpora potvrdily, že bych v této práci měl pokračovat, vnitrostranické hlasování nicméně rozhodlo jinak. Politickou epizodu tak mohu považovat za uzavřenou a dovolit si její reflexi.
- Článek
Když se řekne Post Bellum, přiznám se, že první, co si vybavím, jsou Příběhy našich sousedů. Má vůbec ještě smysl pokračovat v natáčení pamětníků, když ti nejvyhledávanější z 2. světové války nebo 50. let už tu nejsou nebo brzy nebudou? Zeptali jsme se Magdalény Benešové, vedoucí vzdělávacích projektů Post Bellum.
- Článek
V minulých dvou částech našeho seriálu o skupinách spolupracujících učitelů jsme se podívali na jejich historii a popsali náplň činnosti. V dnešní části se zaměříme na personální obsazení, a to včetně zařazení vedoucího metodického sdružení nebo předmětové komise do organizační struktury školy.