Práva a povinnosti školy
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
O kolik dětí ve třídě se snižuje jejich maximální počet, když jsou ve třídě 3 děti
s PO3?
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
Dítě bylo řádně přijato v rámci vyhlášeného zápisu pro školní rok 2024/2025 do 1. třídy. Žákyně do školy nenastoupila, takže škola začala podnikat kroky, aby zjistila, proč nenastoupila. Snažila se o komunikace emailem, na který matka nereagovala. Později se emailem ozvala babička s informací, že dcera s vnučkou se odstěhovala do Německa. Škola požadovala potvrzení o nástupu dítěte do školy v Německu, ale byl jí zaslán pouze naskenovaný jakýsi dokument v německém jazyce bez jakékoli další informace od zákonného zástupce. Z překladu dokumentu škola zjistila, že škola v Německu povolila odklad povinné školní docházky. Škola požadovala oficiální dokument a poté i další doklad o docházce např. do mateřské školy, který nebyl přiložen. Po této emailové zprávě se školou přerušila babička jakoukoli komunikaci. Telefonní čísla na rodinu byla již na začátku září 2024 nedostupná. Poté škola nahlásila situaci na OSPOD. Na základě výše uvedeného nemá škola od zákonného zástupce po celou dobu 1. ročníku žádnou informaci ani omluvu, takže u ní evidují neomluvené hodiny. Jak má dále škola postupovat, aby se neomluvené hodiny nadále nenavyšovaly? Jak vést žákyni v evidenci matriky?
Žák SŠ neprospěl v 2. pololetí z nejvýše 2 povinných předmětů, škola stanovila opravnou zkoušku podle § 69 odst. 7 ŠZ na 29.8. Pokud žák u zkoušky neuspěje nebo se k ní nedostaví (vzdá se pokusu), jakou lhůtu může (musí) škola umožnit pro podání žádosti o opakování ročníku podle § 66 odst. 7? Nebo obráceně, od kdy už škola nemůže vyjít žádosti vstříc a musí ji odmítnout žádost z důvodu pozdního podání, i kdyby chtěla? Má žádost o opakování ročníku stanovenou formu, např. stačí ústní žádost po telefonu, pokud škola chce vyjít žákovi vstříc?
Od nového školního roku bude navštěvovat naši školu žákyně z Vietnamu, která nikdy nenavštěvovala školu na území ČR, česky neumí. Jedná se o přijetí žáka nebo o přestup? Ve Vietnamu ukončila druhou třídu. Můžeme ji zařadit opět do 2. ročníku?
Jsme střední škola bez vlastní jídelny a žáci (stejné věkové kategorie) se stravují ve dvou různých zařízeních. Jedno zařízení spadá pod město, druhé pod kraj. Ceny obědů jsou u každé jídelny jiné. Musí škola zajistit sjednocení cen obědů pro žáky? Prosíme o radu, jak případně postupovat.
Je povinné mít spisovou a skartační službu i pro soukromé školy, nebo se tato povinnost vztahuje pouze na veřejné školy?
Jsou zaměstnanci školy povinni např. pero Epipen? Jak podávání léků ošetřit ve školním řádu?
Má správně ředitel školy své zástupce jmenovat nebo pověřit? A např. vedoucího nepedagogického úseku má jmenovat nebo pověřit?
Hospodářka školy má širokou náplň práce, která spadá do více položek zařazení prací do platových tříd dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb. Mohou být v pracovní náplni vyjmenované všechny nebo se uvádí jen jedna, nejnáročnější požadovaná práce, od které se odvíjí platové zařazení? Vycházím také z Metodického výkladu k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č.j.: MSMT- 29019/2023-1, kde k tomuto pracovnímu zařazení je na str. 56 pouze zmínka, že se jedná o kumulaci různých činností. Domnívám se, že by měly být vyjmenované všechny činnosti dle Katalogu činností, včetně specifikace dle odpovídající platové třídy. Bylo možné získat nějaký vzor pro tyto nepedagogické pracovníky? Případně také doporučení, jaké zařazení do platové třídy je doporučováno nebo nejvíce praktikováno.
Ráda bych se informovala ohledně docházky dítěte v posledním povinném předškolním roce do mateřské školy. Je možné, aby dítě docházelo pouze dva dny v týdnu, pokud by byly zbývající dny řádně omluveny? Jak je takový režim docházky posuzován z hlediska platné legislativy?
Letní speciál vás přesvědčí, že spolupráce mezi školami a rodiči je přitom předpokladem pro úspěšné vzdělávání dětí. Že to už dávno víte? Výborně! Máme pro vás pár dalších tipů!
Vybírání peněz od žáků: neodpovídá druhu práce „učitel“. Zaměstnanec, který má sjednán druh práce „učitel“, má vykonávat činnosti odpovídající tomuto druhu práce. Kdo má tedy peníze od žáků vybírat? Pokladník či jiný zaměstnanec, který má uzavřenou dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování.
Jedním z nejčastějších dotazů, který přichází ze škol s jarem, je, jaký je správný postup v případě, že pedagog zjistí, že dítě má přistáté klíště. Pokud odpovíme na tento dotaz opravdu poctivě, musíme říct, že neexistuje žádný postup, u něhož bychom mohli s obecnou platností říct, že právě tento je ten správný.
Pražská hygienická stanice nám nařídila vyměnit světla v učebnách výtvarné tvorby za světla s 750lux. Není tato hodnota spíše doporučením pro detailní, jemné kreslící práce než povinností?
Je k dispozici nějaký přehled základních řádů, a vnitřních předpisů a směrnic, které musí mít gymnázium v platném stavu? Ideálně rozdělené podle úseků-ekonomický, výchovně-vzdělávací apod.?
Ředitel vydal rozhodnutí o přijetí žáka do 1. ročníku. Rozhodnutí nabylo právní moci. Zákonný zástupce žáka oznámil, že dítě nastoupí do 1. ročníku na jinou ZŠ. Může vzít zákonný zástupce svou žádost zpět, má se odvolat proti rozhodnutí, jiná škola pošle rozhodnutí o přestupu, když ještě nezačal nový školní rok, nebo jen žák v září nenastoupí? Jak postupovat?
- Článek
Každá škola se snaží prezentovat na veřejnosti svoji činnost. Dělají to kromě jiného zveřejňováním fotografií a audio a videozáznamů. Na důležitosti tento způsob prezentace nabývá u základních uměleckých škol.
S nástupem do funkce ředitele školy potřebuji stávajícího statutárního zástupce učinit pouze zástupcem a zároveň nového pedagoga jmenovat statutárním zástupcem ředitele školy. Jak mám správně postupovat? Musím statutárního zástupce odvolat a znovu jmenovat, ale na pozici zástupce?