Práva a povinnosti školy
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Po přečtení článku s titulkem uvedeným v názvu otázky mám otázku, zda učitel nesmí testovat ani při podezření, zdůrazňuji důvodném, že žák je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky na pracovišti praxe. Mám na mysli například zemědělské práce, nebo práce na zařízeních pod napětím. Kde může dojít k vážnému úrazu i s následkem smrti. Chápu, že testovat na hodině češtiny není nezbytné. Je opravdu nutné volat k takovému případu Policii ČR nebo strážníky Městské policie? Bohužel naše zkušenost je taková, že Policie s námi odmítla spolupracovat a odkázala nás na náš školní řád. U nezletilých žáků si poradíme, zodpovídá rodič, ale u zletilých těch možností moc není. Je obtížné vykázat žáky z výuky jen na základě podezření.
Děkuji za odpověď.
Jaké kroky a postupy je nutné udělat, když potřebuji navýšit kapacitu školní jídelny? Je také potřeba vyjádření hygieny?
Jak správně řešit situaci, kdy žákovi při výuce upadne školní tablet a rozbije se?
Jak je to s možností přihlášení dítěte do jiné mateřské školy v průběhu školního roku v situaci, kdy již dítě dochází do jiné MŠ? Konkrétně se jedná o případ, kdy dítě v současnosti navštěvuje jednu mateřskou školu, avšak v jiné MŠ se v průběhu roku (od května) uvolnilo místo. Rodiče mají zájem o přijetí dítěte do této nové školky, ovšem s nástupem až od září – tedy až s počátkem nového školního roku. Je možné provést přijímací řízení již nyní, s nástupem dítěte až od září? Je možné, aby dítě bylo současně zapsáno ve dvou MŠ (s tím, že do nové by fyzicky nenastoupilo dříve než v září)? Nebyl by takový postup v rozporu s platnou legislativou (např. školským zákonem)? Jaký je v takových případech doporučený postup z hlediska evidence a nároku na státní příspěvek a úplatu?
Jak postupovat, když u žáka ZŠ najdeme alkohol či jiné omamné a návykové látky, příp. je žák už pod vlivem těchto látek? Náš školní řád tuto situaci upravuje tak, že na první místě kontaktujeme rodiče žáka. Byl-li by žák pod vlivem, budeme trvat na tom, aby si ho rodič vyzvedl ze školy. Otázka zní, kdy a zda vůbec máme kontaktovat Policii ČR? S tím souvisí i podotázka, jak situaci řešit na mimoškolních akcích (např. sportovní kurz). Je přípustná praxe, kdy v takové situaci kontaktujeme telefonicky rodiče a požadujeme, aby si žáka z akce vyzvedl, a ukončil tím tak jeho vzdělávání na této akci? Máme v takové situaci kontaktovat Policii ČR?
Jak interpretovat hypotetickou situaci, kdy žák není hodnocen z výchovného předmětu (např. výtvarná výchova) na konci 2. pololetí, pakliže se žák nedostaví nebo neodevzdá požadované práce ani v náhradním termínu (do 31. 8., resp. 15. 9.)? Předpokládáme, že na vysvědčení obdrží „nehodnocen“ a v celkovém hodnocení „neprospěl“. Může ale postoupit do vyššího ročníku, bude-li mít celkové hodnocení „neprospěl“? Nebo bude mít uvedeno „prospěl“, ačkoliv nebude hodnocen? Pak by ale pro žáka ze situace nevyplývaly žádné důsledky.
Máme na školních akcích povinnost nabízet alternativní stravování pro muslimské studenty? Jedná se např. o zajištění stravování během týdenního sportovního kurzu.
Je potřeba zajistit od zletilých žáků nebo zákonných zástupců nezletilého žáka souhlas s činností školního psychologa zvlášť, nebo stačí požadovat jen souhlas či nesouhlas s činností ŠPP, jehož je školní psycholog součástí? Na naší škole se vyjadřují zákonní zástupci nebo zletilí žáci formou tzv. generálního souhlasu mimo jiné i s tím, že s žákem budou pracovat členové Školního poradenského pracoviště ve složení výchovný poradce, školní metodik prevence a školní psycholog. Je třeba ve zvláštním bodě vymezit činnost školního psychologa a požadovat udělení souhlasu či nesouhlasu s jeho přímým působením na žáka a uvést to takto mimo požadavek o udělení souhlasu či nesouhlasu s činností ŠPP?
Chtěli bychom otevřít 6. třídu na malotřídní podlimitní škole. Dosud u nás děti chodily pouze od 1. – 5. ročníku, rádi bychom ovšem postupně otevírali i další ročníky druhého stupně.
Můžeme jako malotřídní škola s podlimitním počtem žáků otevřít 6. třídu (zřizovatel školy je ochoten chybějící peníze na platy zaměstnanců doplácet). I se 6. třídou bychom se vešli do kapacity školy 45 žáků a máme i prostory. Máme v plánu rekonstrukci půdy, kde by měly vzniknou další 3 třídy, poté bychom mohli pokračovat až do 9. ročníku.
Musíme podat na kraj žádost o schválení otevření 6. třídy, ne celého 2. stupně, nevím zda v tom je rozdíl, případně o změnu v zápisu v rejstříku. Vím, že někdy na konci roku bychom museli požádat o změnu kódu na 31/13, pod jakým nám posílají peníze na PHmax).
Ráda bych si jen potvrdila, že je už nyní možné slučovat třídy i v rámci 2. stupně, což dříve nešlo.
Ve vyhlášce je napsáno, že se nesmí slučovat žáci 1. a 2. stupně. Mohli bychom na 1 rok požádat o výjimku z tohoto pravidla? Moc by nám to pomohlo.
Je možné, aby ve firmě, se kterou má škola uzavřenu smlouvu o praktickém vyučování, vzdělával žáky učitel pratického vyučování, který je zaměstnancem školy? Nevzdělával by je tedy instruktor z firmy. Firma by si pak daňově nárokovala jen náklady spojené s materiálem, stroji apod., ale ne 200 Kč na žáka a hodinu. Jestliže je to možné, co by bylo ještě potřeba smluvně ošetřit?
Je možné přijmout od druhého pololetí žáka do ZUŠ do druhého stupně studia varhan, pokud měl k 1. září 2024 17 let, ale 9. ledna již dovrší 18 let? Posuzuje se u přijetí věk k 1. září daného školního roku, nebo ke dni nástupu do ZUŠ?
Jak máme postupovat v případě, že žák svojí nepřítomnost omluví až po stanoveném termínu? Musíme takovou omluvenku uznat a hodiny omluvit, nebo tyto hodiny necháme jako neomluvené?
Student 1. ročníku vyšší odborné školy v letním období neuspěje ve zkouškovém období a požádá o opakování 1. ročníku. Avšak již je v běhu přijímací řízení do prvních ročníků na VOŠ. Máme držet místo pro studenta, který si požádal o opakování, nebo musí student vyčkat, zda vůbec bude pro něho místo po ukončení přijímacího řízení?
K přijímacím zkouškám na osmileté gymnázium se k nám bude hlásit hoch, který aktuálně chodí do 4. třídy ZŠ a v pololetí postoupí jako nadaný žák do 5. třídy. Podle ředitelky ZŠ bude mít na vysvědčení za 4. třídu známky za 1. pololetí a ve 2. poletí bude mít napsáno neabsolvoval. K 30. červnu 2025 dostane vysvědčení za 5. třídu, kde za 1. pololetí bude mít napsáno neabsolvoval a známky bude mít za 2. pololetí, čímž dokáže absolvování prvních 5 ročníků ZŠ, což je podmínka pro přijetí na víceleté gymnázium. Naše škola má pouze 2 hlavní kritéria pro přijetí:
1. prospěch v obou pololetích 4. třídy a v 1. pololetí 5. třídy ZŠ,
2. výsledky jednotné přijímací zkoušky.
Z uvedeného vyplývá, že v jeho případě budou některá vysvědčení chybět. Abych ho nepoškodil u přijímaček, můžu mu počítat vysvědčení za 3. třídu a pololetní ze 4. třídy? Nemůže nás někdo napadnout z toho důvodu, že učivo 3. třídy je snazší než z 5. třídy?
Níže ještě připojuji formulaci kritérií, jak ji hodlám zveřejnit. Uchazeči budou přijímáni ke vzdělávání na základě hodnocení:
a) na vysvědčení z 1. a 2. pololetí 4. ročníku ZŠ (respektive předposledního absolvovaného ročníku vzdělávání na ZŠ) a 1. pololetí 5. ročníku ZŠ (respektive posledního absolvovaného ročníku vzdělávání ZŠ),
b) výsledků přijímací zkoušky konané formou centrálně zadávaných jednotných písemných testů z Českého jazyka a literatury a z Matematiky a její aplikace v roce 2025.
Od 1. 12. má dítě v mateřské škole dle doporučení poradny nárok na asistenta pedagoga. K datumu 29. 11. se mi stále nepodařilo doporučenou pozici obsadit. Je nějaká časová lhůta na získání AP nebo se musím striktně řídit doporučením?
Má stejně jako v předešlém školním roce na základě Opatření obecné povahy z 27. 11. 2023 žák ukrajinské národnosti, který přišel do České republiky v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině, redukovaný nejnižší počet slov v písemné práci z českého jazyka (200 slov) a právo předložit seznam četby pouze s 15 tituly?
Platí toto opatření i pro letošní školní rok, nebo bude vydáno jiné, popř. bude platit, že letošní ukrajinští maturanti již toto zvýhodnění mít nebudou?
Může student, který splnil poslední ročník studia na VOŠ, ale neodevzdal absolventskou práci, konat absolutorium?
Co musí obsahovat Pracovní posudek zaměstnance? Jedná se o žádost bývalého ředitele, který žádá o vytvoření posudku po ukončení jeho pracovního poměru k 31. 10. 2024.