Práva a povinnosti školy
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
Nový interaktivní nástroj je určen nejen pro ředitele, ale také pro zřizovatele škol a školských zařízení. Poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy.
Je možné, aby škola měla SRPŠ bez právního podložení, tzn. nemáme stanovy, řád, nejsme zapsáni v rejstříku? Můžeme mít na webu školy informace o SRPŠ a členech? Jaký je přesný a správný postup u založení a chodu SRPŠ?
Na jaké aktivity potřebují žáci v ZŠ potvrzení od lékaře?
- Článek
Na školy a školská zařízení, zejména pokud mají veřejné zřizovatele, dopadají v plném rozsahu povinnosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Musejí aktivně zveřejňovat zákonem předepsané informace a musejí rovněž poskytovat informace na základě individuálních žádostí. Následující text stručně provádí jednotlivými povinnostmi, které na ně uvedený zákon klade.
Přechod dítěte z mateřské do základní školy představuje jedno z klíčových období v jeho životě. Jde o významnou změnu nejen v oblasti vzdělávání, ale i v sociálním a emočním vývoji dítěte. Úspěšné zvládnutí tohoto přechodu může zásadně ovlivnit postoj dítěte ke škole i jeho další vzdělávací dráhu. Zajištění plynulého a úspěšného přechodu je proto jedním z klíčových úkolů vzdělávacího systému.
Dle jaké legislativy je možný přestup žáka z 1. ročníku střední školy ze Slovenska do 1. ročníku střední školy v ČR. Žák nekonal přijímací řízení v ČR. Přestup je možný jen mezi školami, které jsou zapsané ve Školském rejstříku, nelze tedy postupovat dle §66 odst. 4. školského zákona.
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
O kolik dětí ve třídě se snižuje jejich maximální počet, když jsou ve třídě 3 děti
s PO3?
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
Dítě bylo řádně přijato v rámci vyhlášeného zápisu pro školní rok 2024/2025 do 1. třídy. Žákyně do školy nenastoupila, takže škola začala podnikat kroky, aby zjistila, proč nenastoupila. Snažila se o komunikace emailem, na který matka nereagovala. Později se emailem ozvala babička s informací, že dcera s vnučkou se odstěhovala do Německa. Škola požadovala potvrzení o nástupu dítěte do školy v Německu, ale byl jí zaslán pouze naskenovaný jakýsi dokument v německém jazyce bez jakékoli další informace od zákonného zástupce. Z překladu dokumentu škola zjistila, že škola v Německu povolila odklad povinné školní docházky. Škola požadovala oficiální dokument a poté i další doklad o docházce např. do mateřské školy, který nebyl přiložen. Po této emailové zprávě se školou přerušila babička jakoukoli komunikaci. Telefonní čísla na rodinu byla již na začátku září 2024 nedostupná. Poté škola nahlásila situaci na OSPOD. Na základě výše uvedeného nemá škola od zákonného zástupce po celou dobu 1. ročníku žádnou informaci ani omluvu, takže u ní evidují neomluvené hodiny. Jak má dále škola postupovat, aby se neomluvené hodiny nadále nenavyšovaly? Jak vést žákyni v evidenci matriky?
Žák SŠ neprospěl v 2. pololetí z nejvýše 2 povinných předmětů, škola stanovila opravnou zkoušku podle § 69 odst. 7 ŠZ na 29.8. Pokud žák u zkoušky neuspěje nebo se k ní nedostaví (vzdá se pokusu), jakou lhůtu může (musí) škola umožnit pro podání žádosti o opakování ročníku podle § 66 odst. 7? Nebo obráceně, od kdy už škola nemůže vyjít žádosti vstříc a musí ji odmítnout žádost z důvodu pozdního podání, i kdyby chtěla? Má žádost o opakování ročníku stanovenou formu, např. stačí ústní žádost po telefonu, pokud škola chce vyjít žákovi vstříc?
Od nového školního roku bude navštěvovat naši školu žákyně z Vietnamu, která nikdy nenavštěvovala školu na území ČR, česky neumí. Jedná se o přijetí žáka nebo o přestup? Ve Vietnamu ukončila druhou třídu. Můžeme ji zařadit opět do 2. ročníku?
Jsme střední škola bez vlastní jídelny a žáci (stejné věkové kategorie) se stravují ve dvou různých zařízeních. Jedno zařízení spadá pod město, druhé pod kraj. Ceny obědů jsou u každé jídelny jiné. Musí škola zajistit sjednocení cen obědů pro žáky? Prosíme o radu, jak případně postupovat.
Je povinné mít spisovou a skartační službu i pro soukromé školy, nebo se tato povinnost vztahuje pouze na veřejné školy?
Jsou zaměstnanci školy povinni např. pero Epipen? Jak podávání léků ošetřit ve školním řádu?
Má správně ředitel školy své zástupce jmenovat nebo pověřit? A např. vedoucího nepedagogického úseku má jmenovat nebo pověřit?
Hospodářka školy má širokou náplň práce, která spadá do více položek zařazení prací do platových tříd dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb. Mohou být v pracovní náplni vyjmenované všechny nebo se uvádí jen jedna, nejnáročnější požadovaná práce, od které se odvíjí platové zařazení? Vycházím také z Metodického výkladu k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č.j.: MSMT- 29019/2023-1, kde k tomuto pracovnímu zařazení je na str. 56 pouze zmínka, že se jedná o kumulaci různých činností. Domnívám se, že by měly být vyjmenované všechny činnosti dle Katalogu činností, včetně specifikace dle odpovídající platové třídy. Bylo možné získat nějaký vzor pro tyto nepedagogické pracovníky? Případně také doporučení, jaké zařazení do platové třídy je doporučováno nebo nejvíce praktikováno.
Ráda bych se informovala ohledně docházky dítěte v posledním povinném předškolním roce do mateřské školy. Je možné, aby dítě docházelo pouze dva dny v týdnu, pokud by byly zbývající dny řádně omluveny? Jak je takový režim docházky posuzován z hlediska platné legislativy?
Letní speciál vás přesvědčí, že spolupráce mezi školami a rodiči je přitom předpokladem pro úspěšné vzdělávání dětí. Že to už dávno víte? Výborně! Máme pro vás pár dalších tipů!