Práva a povinnosti školy
Vybírání peněz od žáků: neodpovídá druhu práce „učitel“. Zaměstnanec, který má sjednán druh práce „učitel“, má vykonávat činnosti odpovídající tomuto druhu práce.
Jedním z nejčastějších dotazů, který přichází ze škol s jarem, je, jaký je správný postup v případě, že pedagog zjistí, že dítě má přistáté klíště. Pokud odpovíme na tento dotaz opravdu poctivě, musíme říct, že neexistuje žádný postup, u něhož bychom mohli s obecnou platností říct, že právě tento je ten správný.
Pražská hygienická stanice nám nařídila vyměnit světla v učebnách výtvarné tvorby za světla s 750lux. Není tato hodnota spíše doporučením pro detailní, jemné kreslící práce než povinností?
Je k dispozici nějaký přehled základních řádů, a vnitřních předpisů a směrnic, které musí mít gymnázium v platném stavu? Ideálně rozdělené podle úseků-ekonomický, výchovně-vzdělávací apod.?
Ředitel vydal rozhodnutí o přijetí žáka do 1. ročníku. Rozhodnutí nabylo právní moci. Zákonný zástupce žáka oznámil, že dítě nastoupí do 1. ročníku na jinou ZŠ. Může vzít zákonný zástupce svou žádost zpět, má se odvolat proti rozhodnutí, jiná škola pošle rozhodnutí o přestupu, když ještě nezačal nový školní rok, nebo jen žák v září nenastoupí? Jak postupovat?
- Článek
Každá škola se snaží prezentovat na veřejnosti svoji činnost. Dělají to kromě jiného zveřejňováním fotografií a audio a videozáznamů. Na důležitosti tento způsob prezentace nabývá u základních uměleckých škol.
S nástupem do funkce ředitele školy potřebuji stávajícího statutárního zástupce učinit pouze zástupcem a zároveň nového pedagoga jmenovat statutárním zástupcem ředitele školy. Jak mám správně postupovat? Musím statutárního zástupce odvolat a znovu jmenovat, ale na pozici zástupce?
Pokud do mateřské školy přijmeme dítě, které se po nástupu začne chovat nevhodným způsobem nebo bude opakovaně porušovat školní řád (např. agresivní chování vůči dětem či personálu, nebo jiné nezvladatelné chování), existuje nějaká tzv. adaptační/zkušební lhůta, během které je možné ukončit docházku dítěte do MŠ bez udání konkrétního důvodu, případně s důvody uvedenými výše? Případně, lze v takové situaci dítě vyloučit z předškolního vzdělávání? Jaký je postup a jaké lhůty je nutné dodržet? Liší se situace, pokud dítě ještě nemá povinnou předškolní docházku? Existuje k tomu relevantní právní úprava nebo metodický pokyn?
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Po přečtení článku s titulkem uvedeným v názvu otázky mám otázku, zda učitel nesmí testovat ani při podezření, zdůrazňuji důvodném, že žák je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky na pracovišti praxe. Mám na mysli například zemědělské práce, nebo práce na zařízeních pod napětím. Kde může dojít k vážnému úrazu i s následkem smrti. Chápu, že testovat na hodině češtiny není nezbytné. Je opravdu nutné volat k takovému případu Policii ČR nebo strážníky Městské policie? Bohužel naše zkušenost je taková, že Policie s námi odmítla spolupracovat a odkázala nás na náš školní řád. U nezletilých žáků si poradíme, zodpovídá rodič, ale u zletilých těch možností moc není. Je obtížné vykázat žáky z výuky jen na základě podezření.
Děkuji za odpověď.
Jaké kroky a postupy je nutné udělat, když potřebuji navýšit kapacitu školní jídelny? Je také potřeba vyjádření hygieny?
Jak správně řešit situaci, kdy žákovi při výuce upadne školní tablet a rozbije se?
Jak je to s možností přihlášení dítěte do jiné mateřské školy v průběhu školního roku v situaci, kdy již dítě dochází do jiné MŠ? Konkrétně se jedná o případ, kdy dítě v současnosti navštěvuje jednu mateřskou školu, avšak v jiné MŠ se v průběhu roku (od května) uvolnilo místo. Rodiče mají zájem o přijetí dítěte do této nové školky, ovšem s nástupem až od září – tedy až s počátkem nového školního roku. Je možné provést přijímací řízení již nyní, s nástupem dítěte až od září? Je možné, aby dítě bylo současně zapsáno ve dvou MŠ (s tím, že do nové by fyzicky nenastoupilo dříve než v září)? Nebyl by takový postup v rozporu s platnou legislativou (např. školským zákonem)? Jaký je v takových případech doporučený postup z hlediska evidence a nároku na státní příspěvek a úplatu?
Jak postupovat, když u žáka ZŠ najdeme alkohol či jiné omamné a návykové látky, příp. je žák už pod vlivem těchto látek? Náš školní řád tuto situaci upravuje tak, že na první místě kontaktujeme rodiče žáka. Byl-li by žák pod vlivem, budeme trvat na tom, aby si ho rodič vyzvedl ze školy. Otázka zní, kdy a zda vůbec máme kontaktovat Policii ČR? S tím souvisí i podotázka, jak situaci řešit na mimoškolních akcích (např. sportovní kurz). Je přípustná praxe, kdy v takové situaci kontaktujeme telefonicky rodiče a požadujeme, aby si žáka z akce vyzvedl, a ukončil tím tak jeho vzdělávání na této akci? Máme v takové situaci kontaktovat Policii ČR?
Jak interpretovat hypotetickou situaci, kdy žák není hodnocen z výchovného předmětu (např. výtvarná výchova) na konci 2. pololetí, pakliže se žák nedostaví nebo neodevzdá požadované práce ani v náhradním termínu (do 31. 8., resp. 15. 9.)? Předpokládáme, že na vysvědčení obdrží „nehodnocen“ a v celkovém hodnocení „neprospěl“. Může ale postoupit do vyššího ročníku, bude-li mít celkové hodnocení „neprospěl“? Nebo bude mít uvedeno „prospěl“, ačkoliv nebude hodnocen? Pak by ale pro žáka ze situace nevyplývaly žádné důsledky.
Máme na školních akcích povinnost nabízet alternativní stravování pro muslimské studenty? Jedná se např. o zajištění stravování během týdenního sportovního kurzu.
Je potřeba zajistit od zletilých žáků nebo zákonných zástupců nezletilého žáka souhlas s činností školního psychologa zvlášť, nebo stačí požadovat jen souhlas či nesouhlas s činností ŠPP, jehož je školní psycholog součástí? Na naší škole se vyjadřují zákonní zástupci nebo zletilí žáci formou tzv. generálního souhlasu mimo jiné i s tím, že s žákem budou pracovat členové Školního poradenského pracoviště ve složení výchovný poradce, školní metodik prevence a školní psycholog. Je třeba ve zvláštním bodě vymezit činnost školního psychologa a požadovat udělení souhlasu či nesouhlasu s jeho přímým působením na žáka a uvést to takto mimo požadavek o udělení souhlasu či nesouhlasu s činností ŠPP?
Chtěli bychom otevřít 6. třídu na malotřídní podlimitní škole. Dosud u nás děti chodily pouze od 1. – 5. ročníku, rádi bychom ovšem postupně otevírali i další ročníky druhého stupně.
Můžeme jako malotřídní škola s podlimitním počtem žáků otevřít 6. třídu (zřizovatel školy je ochoten chybějící peníze na platy zaměstnanců doplácet). I se 6. třídou bychom se vešli do kapacity školy 45 žáků a máme i prostory. Máme v plánu rekonstrukci půdy, kde by měly vzniknou další 3 třídy, poté bychom mohli pokračovat až do 9. ročníku.
Musíme podat na kraj žádost o schválení otevření 6. třídy, ne celého 2. stupně, nevím zda v tom je rozdíl, případně o změnu v zápisu v rejstříku. Vím, že někdy na konci roku bychom museli požádat o změnu kódu na 31/13, pod jakým nám posílají peníze na PHmax).
Ráda bych si jen potvrdila, že je už nyní možné slučovat třídy i v rámci 2. stupně, což dříve nešlo.
Ve vyhlášce je napsáno, že se nesmí slučovat žáci 1. a 2. stupně. Mohli bychom na 1 rok požádat o výjimku z tohoto pravidla? Moc by nám to pomohlo.
Je možné, aby ve firmě, se kterou má škola uzavřenu smlouvu o praktickém vyučování, vzdělával žáky učitel pratického vyučování, který je zaměstnancem školy? Nevzdělával by je tedy instruktor z firmy. Firma by si pak daňově nárokovala jen náklady spojené s materiálem, stroji apod., ale ne 200 Kč na žáka a hodinu. Jestliže je to možné, co by bylo ještě potřeba smluvně ošetřit?