Práva a povinnosti školy - strana 2
Je možné přijmout od druhého pololetí žáka do ZUŠ do druhého stupně studia varhan, pokud měl k 1. září 2024 17 let, ale 9. ledna již dovrší 18 let? Posuzuje se u přijetí věk k 1. září daného školního roku, nebo ke dni nástupu do ZUŠ?
Jak máme postupovat v případě, že žák svojí nepřítomnost omluví až po stanoveném termínu? Musíme takovou omluvenku uznat a hodiny omluvit, nebo tyto hodiny necháme jako neomluvené?
Student 1. ročníku vyšší odborné školy v letním období neuspěje ve zkouškovém období a požádá o opakování 1. ročníku. Avšak již je v běhu přijímací řízení do prvních ročníků na VOŠ. Máme držet místo pro studenta, který si požádal o opakování, nebo musí student vyčkat, zda vůbec bude pro něho místo po ukončení přijímacího řízení?
K přijímacím zkouškám na osmileté gymnázium se k nám bude hlásit hoch, který aktuálně chodí do 4. třídy ZŠ a v pololetí postoupí jako nadaný žák do 5. třídy. Podle ředitelky ZŠ bude mít na vysvědčení za 4. třídu známky za 1. pololetí a ve 2. poletí bude mít napsáno neabsolvoval. K 30. červnu 2025 dostane vysvědčení za 5. třídu, kde za 1. pololetí bude mít napsáno neabsolvoval a známky bude mít za 2. pololetí, čímž dokáže absolvování prvních 5 ročníků ZŠ, což je podmínka pro přijetí na víceleté gymnázium. Naše škola má pouze 2 hlavní kritéria pro přijetí:
1. prospěch v obou pololetích 4. třídy a v 1. pololetí 5. třídy ZŠ,
2. výsledky jednotné přijímací zkoušky.
Z uvedeného vyplývá, že v jeho případě budou některá vysvědčení chybět. Abych ho nepoškodil u přijímaček, můžu mu počítat vysvědčení za 3. třídu a pololetní ze 4. třídy? Nemůže nás někdo napadnout z toho důvodu, že učivo 3. třídy je snazší než z 5. třídy?
Níže ještě připojuji formulaci kritérií, jak ji hodlám zveřejnit. Uchazeči budou přijímáni ke vzdělávání na základě hodnocení:
a) na vysvědčení z 1. a 2. pololetí 4. ročníku ZŠ (respektive předposledního absolvovaného ročníku vzdělávání na ZŠ) a 1. pololetí 5. ročníku ZŠ (respektive posledního absolvovaného ročníku vzdělávání ZŠ),
b) výsledků přijímací zkoušky konané formou centrálně zadávaných jednotných písemných testů z Českého jazyka a literatury a z Matematiky a její aplikace v roce 2025.
Od 1. 12. má dítě v mateřské škole dle doporučení poradny nárok na asistenta pedagoga. K datumu 29. 11. se mi stále nepodařilo doporučenou pozici obsadit. Je nějaká časová lhůta na získání AP nebo se musím striktně řídit doporučením?
Má stejně jako v předešlém školním roce na základě Opatření obecné povahy z 27. 11. 2023 žák ukrajinské národnosti, který přišel do České republiky v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině, redukovaný nejnižší počet slov v písemné práci z českého jazyka (200 slov) a právo předložit seznam četby pouze s 15 tituly?
Platí toto opatření i pro letošní školní rok, nebo bude vydáno jiné, popř. bude platit, že letošní ukrajinští maturanti již toto zvýhodnění mít nebudou?
Může student, který splnil poslední ročník studia na VOŠ, ale neodevzdal absolventskou práci, konat absolutorium?
Co musí obsahovat Pracovní posudek zaměstnance? Jedná se o žádost bývalého ředitele, který žádá o vytvoření posudku po ukončení jeho pracovního poměru k 31. 10. 2024.
Učitelka MŠ má rozvrženou přímou pracovní dobu. Může v rámci jednoho týdne ředitel nařídit změnu rozvržení přímé pracovní činnosti? Například v pondělí místo PPČ 7:00 - 13:00 bude učitelka MŠ pracovat 7:00 - 14:00 a v úterý místo 7:00 - 13:00 pracovat jen do 12:00?
Může takto JEDNORÁZOVĚ změnit rozvržení PPČ i v rámci několika týdnů? Kdy učitelka v jednom týdnu odpracuje o hodinu PPČ více a v dalším týdnu si ji "vybere"? Nemyslím tím situaci, kdy je PPČ rozvržena stabilně nerovnoměrně.
Ředitel může nařídit až 4 hodiny PPČ týdně navíc. Jak dlouho dopředu musí o tomto informovat učitele MŠ pokud tyto hodiny jsou v rámci rozvržené pracovní doby? Pokud by tyto hodiny zasahovaly mimo rozvrženou pracovní dobu, je lhůta pro informování jiná?
Musí ředitel přijmout žáka k základnímu vzdělávání (mimo zápis do 1. ročníku) pokud se rodina přistěhovala a v dané obci nemá trvalé bydliště, škola tedy není žákovou spádovou školou?
Jak se posuzuje IVP na uměleckém oboru školy, např. Textilní výtvarnictví, kde je nutná přítomnost žáka na výuce. Lze IVP nepovolit? A v jakých případech?
ŠPZ doporučilo pro žáka SŠ IVP. Rodič však zpracování IVP odmítl s tím, že se žák bude vzdělávat bez IVP. Jsme povinni tento IVP zpracovávat?
Je možné povolit IVP žákovi střední školy, který se vzdělává ve studijním oboru denní formy z důvodu jeho budoucího zaměstnání? Jako závažný důvod uvádí kritickou finanční situaci a nutnost přechodu z DPČ na hlavní pracovní poměr, čímž nebude schopen absolvovat denní formu studia.
Jak se má zachovat vychovatelka při předávání dítěte zákonnému zástupci, který přijel autem a vykazuje známky opilosti nebo má vychovatelka podezření, že je ZZ pod vlivem drog?
- Článek
Článek je určen mateřským, základním, středním a vyšším odborným školám bez ohledu na jejich zřizovatele. Ve 2. části autoři vyvozují a komentují tyto důležité poznatky o prostorových podmínkách dle nové „hygienické vyhlášky“:
- Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V druhé části článku autoři:
Jak postupovat v případě, pokud žák přerušil studium na SŠ a po ukončení přerušení nejeví o další studium zájem a nekomunikuje? Jaké má škola v takové chvíli možnosti?
- Článek
V roce 2025 nás čeká důležitá změna, která ovlivní všechny mateřské školy v České republice. Nová legislativa přinese povinnost vést školní matriku digitálně prostřednictvím školních informačních systémů (ŠIS). Digitalizace matriky a zavedení školního informačního systému vám přinese nejen splnění legislativních požadavků, ale také zjednodušení vaší práce a zlepšení komunikace s rodiči.
Chystáme se na obměnu vnitřních cedulí, jimiž jsou označeny třídy, učebny a další prostory školy. Zajímá mě, zda na ceduli musí být uvedeny všechny účely, k nimž daná prostora slouží. Konkrétně: probíhá-li v kmenové třídě I. ročníku ZŠ také školní družina, zda to na ceduli na dveřích musí být uvedeno. Ještě komplikovanější to je u prostor školního klubu – ten probíhá prakticky ve všech kmenových třídách. Důležité je, že nemáme zvláštní prostory (samostatné, resp. nemáme jich tolik) pro školní klub a některá oddělení školní družiny.
Rozšíření vší ve škole je evergreenem, který zná každá škola. Vši se vrací s železnou pravidelností a vedení školy vždy hledá nejlepší řešení této situace.