Organizace školy - strana 4
- Článek
Ve světě, kde technologie hrají čím dál významnější roli, se digitální kompetence stávají základem úspěchu nejen v profesním, ale i v osobním životě. Školy připravují žáky na budoucnost, v níž bude práce s digitálními nástroji nezbytná. Ředitelé škol nejsou jen správci, ale především lídři modernizace vzdělávání. Národní pedagogický institut nabízí podporu při zavádění digitálních technologií do výuky tak, aby dávaly smysl a přinášely užitek.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na rodičovské a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Dnes se budeme bavit o těch, kdo nám školní akce pomáhají realizovat.
- Článek
Už jste ve vaší škole zjišťovali, jaký je vztah učitelů a učitelek k reformovanému rámcovému vzdělávacímu programu (RVP)? Z článků a rozhovorů, které se k tomuto tématu v poslední době objevují, je zřejmé, že návrh a způsob prezentace vzbuzuje rozmanité reakce u ředitelů, učitelů i odborné veřejnosti. Někteří vítají větší důraz na kompetence a volnost, jiní se obávají, že nový RVP nechává příliš mnoho nejasností a ukládá školám náročné úkoly – zejména pro tvorbu školního vzdělávacího programu (ŠVP), plánování hodinových dotací nebo zajištění kvalifikovaných vyučujících.
- Článek
Jedním z nejdiskutovanějších témat v souvislosti s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP) je otázka hodinových dotací jednotlivých předmětů. Mnohé debaty však vycházejí z mylných předpokladů a zkreslují skutečný záměr těchto změn. Nové RVP dávají školám větší autonomii při plánování výuky a umožňují jim lépe reagovat na individuální potřeby žáků i regionální specifika.
- Článek
Pokud pojmeme digitalizaci pouze jako převod postupů analogového světa do světa digitálního, nedosáhneme kýžených zlepšení. Potenciál využívání digitálních technologií musí mít větší ambice. Ve vzdělávání se musí ve výsledku jednat o zkvalitnění vzdělávání a podporu spolupráce. Zejména v oblasti vzdělávání musíme mít při zavádění digitálních technologií stále na mysli, že naším cílem není pouhá náhrada současných postupů, naše cíle musí být zásadně vyšší. Na tuto premisu jsme v Národním pedagogickém institutu mysleli, když jsme se pustili do úkolu vytvořit nový Rámcový vzdělávací program jako digitální nástroj. Tak o něm totiž hovoří i původní Hlavní směry revize RVP pro základní vzdělávání vydané MŠMT.
- Článek
Změny za období březen 2025 Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance Č. 35/2025 Sbírky...
Základní a mateřská škola má jako součást pouze školní jídelnu-výdejnu, a tudíž dováží stravu pro žáky a děti z jiné školy, která disponuje školní jídelnou, kde se strava vaří. Jak je to s financováním nákladů na stravu pro žáky a zaměstnance školy s výdejnou? Je škola s jídelnou, kde se vaří, oprávněna požadovat po škole s výdejnou úhradu věcných režijních nákladů v určité výši za každý dodaný oběd pro žáky ZŠ a MŠ, nebo na tyto žáky, kteří jsou pro mne z dostupných údajů zapsáni ke školnímu stravování do školy s jídelnou, čerpají prostředky na režijní náklady z jiných prostředků např. krajských normativů? A jak je to s těmito náklady u zaměstnanců školy se školní jídelnou-výdejnou?
Ráda bych v příštím školním roce jmenovala vedoucí vychovatelku zástupkyní pro družinu a školní řád. Důvodem je, abych jí mohla snížit pracovní úvazek v rámci banky odpočtů. V současné době máme 8 oddělení družiny a 1 oddělení školního klubu, celkem 240 dětí. Administrativní práce je náročná, snížení úvazku je žádoucí. Je to v souladu s předpisy?
Mateřská školka, zřízená obcí, příspěvková organizace. Má vlastní školní kuchyň, kde vaří paní kuchařky (počet: pět zaměstnankyň včetně vedoucí ŠJ). MŠ vaří pouze pro své žáky a zaměstnance. Dozvěděli jsme se, že pokud MŠ vaření pro své zaměstnance (nikoliv však pro další cizí strávníky - příchozí), měla by se mzdovými náklady právě na kuchařky podílet i nějakým procentem obec, tedy kuchařky by neměly být placeny pouze z MŠMT. Je toto tvrzení správné? Kde bychom mohli najít oporu v zákoně, resp. ve vyhlášce? Abychom spočetli, jaký objem finančních prostředků budeme jako příspěvková organizace po obci pro rok 2025 žádat, je možné např. udělat součet všech mzdových nákladů na kuchařky za rok 2024 (hrubé mzdy, odvody za zaměstnavatele, FKSP, zákonné pojištění): počtem celkových obědů (pro žáky i zaměstnance) a tuto částku pak v roce 2025 vynásobíme počtem odebraných obědů pro zaměstnance. Touto částkou by nám měla pak obec přispět pro paní kuchařky? Znamená to tedy, že 100% úvazek paní kuchařky se bude zčásti hradit z MŠMT (např. z 90 %) a ostatní část úvazku (např. 10 %) uhradí obec? Obci se to vůbec nelíbí a nerozumí tomu, že by měla část platu kuchařek hradit, a proto děkuji za případné odkazy na právní normy.
Zástupce ředitele má na ZŠ o 15 hodin sníženou vyučovací povinnost. Celkem by tedy měl učit 7 hod./týden. Zároveň však má 3 hodiny nad tuto povinnost, celkem pravidelně učí týdně 10 hodin každý týden. Má nárok na proplacení těchto 3 hodin jako nadúvazkových 2násobkem průměrné mzdy, nebo se na ně může nahlížet jako na doplnění do úvazku? A jak mu mají být proplaceny hodiny, které jde suplovat za nemocného kolegu?
Může školní klub fungovat i během vyučování mezi výukovými bloky? Jak a kde provoz školního klubu evidovat a vykazovat?
- Článek
Kateřina Pernicová, zástupkyně ředitele a zkušená učitelka angličtiny, španělštiny, matematiky a chemie na Gymnáziu Rájec-Jestřebí, kdysi poprvé vystoupila ze své komfortní zóny a vyrazila na zahraniční pobyt. Jak ji tato zkušenost ovlivnila a jak dnes vnímá mezinárodní vzdělávací programy, prozradila Lucii Kalivodové z Domu zahraniční spolupráce (DZS).
- Článek
Proměna toho, co a jak se mají děti a studenti ve školách učit, je v posledních týdnech a měsících velkým tématem. Přispívá k tomu mimo jiné i skutečnost zrychlujícího se světa a častěji se měnících potřeb pracovního trhu. Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) proto zpracoval šetření o tom, jak si učitelé a školy stojí při implementaci RVP v oblasti digitálních technologií. A většina respondentů hlásí, že již začali.
- Článek
V prvním díle seriálu o edukačních programech v Rodném domě Antonína Dvořáka jsme představili dva, které se zaměřují na skladatelovy inspirace a jeho dětství v Nelahozevsi. Další dva spadají do kategorie programů vycházejících z literárních děl, která Antonín Dvořák hudebně zpracoval. Prvním z nich je U lavice dítě stálo…, druhým pak Povedené nebo podvedené. Oba jsou určeny pro žáky druhého stupně základních škol a středoškolské studenty.
- Článek
V tomto roce uběhne 80 let od konce druhé světové války. Víme, že je důležité si tuto historickou událost neustále připomínat. Stejně tak je nutné vědět, co jí předcházelo a co následovalo. Konec války s sebou přinesl radost, štěstí a hlavně naději, že už bude jen lépe. Ale platilo to pro všechny?
- Článek
Jak udržet pozornost dnešních žáků, kteří vyrůstají s technologiemi na dosah ruky? Interaktivní výuka je klíčem k získání jejich zájmu a rozvoji dovedností pro jejich budoucnost. Výukové materiály Red Monster propojené přímo se školním informačním systémem Edookit nabízejí učitelům nové možnosti, jak hodiny obohatit a proměnit učení ve skutečně zábavnou a efektivní záležitost. Připravte se s námi objevit svět digitální výuky, která inspiruje k učení nejen žáky, ale i vás!
- Článek
Schopnost kriticky myslet je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou učitelé svým žákům předat. Ve spojení s výukou finanční gramotnosti získává tato dovednost ještě větší význam. Jak učit studenty klást správné otázky, odhalovat skryté motivy a činit informovaná rozhodnutí? Tento článek nabízí inspiraci, praktické příklady a konkrétní aktivity, které mohou učitelé snadno začlenit do své výuky. Připravme společně žáky na svět plný složitých rozhodnutí a manipulací.
- Článek
Škola solidární, projekt platformy Young Caritas, přináší do výuky témata, jako je sociální spravedlnost, empatie i kritické myšlení. Je to vzdělávací program pro základní školy, který žákům umožňuje aktivně se zapojit do řešení problémů v jejich okolí a připravuje je na roli odpovědných občanů. V čem spočívá jeho jedinečnost a jak může proměnit každodenní školní život? I o tom jsme si povídali s Mgr. Václavem Šnebergerem, který v Young Caritas pracuje jako hlavní metodik, věnuje se vzdělávání lektorů i jejich supervizi, tvorbě e-learningových kurzů a metodických materiálů. Mimo to vede i semináře pro pedagogickou veřejnost, včetně mentoringu.