Organizace školy - strana 4
- Článek
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
- Článek
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými se reformní kroky mají řídit, je podle něj povinnost škol zajistit všem českým dětem takové vzdělání, díky kterému obstojí v konkurenci se svými zahraničními vrstevníky.
- Článek
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě vzdělávací systém měl na tyto změny reagovat jako první. Pokud chceme děti připravit na svět, kde algoritmy ovlivňují rozhodování, informace i vztahy, nemůžeme AI zavřít jen do hodin informatiky.
- Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro děti, které vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
- Článek
Modernizace rámcových vzdělávacích programů (RVP) přináší do českých škol nové příležitosti. Hlavním cílem změn je posílit rozvoj klíčových kompetencí, zvýšit úroveň funkční gramotnosti a podpořit wellbeing žáků. Co konkrétně tyto změny znamenají pro učitele a jak mohou přispět k efektivnější výuce?
- Článek
Už pošesté otevíráme brány Letní školy Paměti národa a srdečně zveme učitelky a učitele, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické dovednosti a hledají inspiraci pro výuku moderních dějin. Letní škola proběhne od 7. do 10. července 2025 v jedinečném prostředí Broumovského kláštera, kde se budeme věnovat tématu poválečného odsunu německého obyvatelstva.
- Článek
Jak vytvořit podmínky pro zapojení žáků do změn ve škole i v okolí? Vodní prvek ve městě, sdílená zahrada nebo lepší podmínky pro dojíždění na kole do školy – to všechno jsou nápady žáků. Jak je uvést v život a přitom získat nové kompetence?
Obracím se na Vás s dotazem týkajícím se navýšení kapacity školní jídelny. Dle rejstříku škola a školských zařízení je kapacita naší školní jídelny 250 stravovaných. Vaří se zde i obědy pro mateřskou školu ve vedlejší obci. Tato mateřská škola nyní zvyšuje kapacitu o 12 dětí, tudíž požadují od naší školní jídelny více obědů. V současné době vaříme 240 obědů, pokud bychom vyhověli mateřské škole ve vedlejší obci, jednalo by se o 2 obědy nad stanovenou kapacitu. Mateřské škole bychom rádi vyhověli. Jak mám nyní postupovat? Postačí k tomu souhlas zřizovatele nebo je nutno požádat o změnu v rejstříku škol?
Jsme příspěvková organizace zřízená obcí, školka. Máme zaměstnance na HPP, pondělí až pátek odpracuje pouze dvě hodiny, tj. má 25% úvazek. Má nárok na příspěvek z FKSP na obědy? Kdybychom měli zaměstnance na DPP, který by v daném kalendářním měsící odpracoval všechny dny po 8 hodinách, bude mít tento zaměstnanec nárok na příspěvek z FKSP na obědy, může mít nárok nebo musí či nemá vůbec? Najdu toto někde v zákoně nebo byly vyhlášky zrušeny a záleží na vnitřní směrnici?
Jak postupovat, když u žáka ZŠ najdeme alkohol či jiné omamné a návykové látky, příp. je žák už pod vlivem těchto látek? Náš školní řád tuto situaci upravuje tak, že na první místě kontaktujeme rodiče žáka. Byl-li by žák pod vlivem, budeme trvat na tom, aby si ho rodič vyzvedl ze školy. Otázka zní, kdy a zda vůbec máme kontaktovat Policii ČR? S tím souvisí i podotázka, jak situaci řešit na mimoškolních akcích (např. sportovní kurz). Je přípustná praxe, kdy v takové situaci kontaktujeme telefonicky rodiče a požadujeme, aby si žáka z akce vyzvedl, a ukončil tím tak jeho vzdělávání na této akci? Máme v takové situaci kontaktovat Policii ČR?
Tematická zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.
Obecné informace sdělené před konáním zápisu k povinné školní docházce
Informace pro jednotlivé uchazeče předávané v průběhu zápisu
Souhrnné informace pro základní školy zřízené státem, krajem, obcí či svazkem obcí, základní školy soukromé a církevní.
Máme na školních akcích povinnost nabízet alternativní stravování pro muslimské studenty? Jedná se např. o zajištění stravování během týdenního sportovního kurzu.
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
V naší škole máme uniformy. Pravidla pro nošení uniforem máme součástí školního řádu. Někteří rodiče/děti však jejich nošení nerespektují. Jak máme postupovat? Tuším, že je zmínka i v naší smlouvě se zástupcem dítěte. Pokud je tedy student nenosí, můžeme to kvalifikovat jako porušení školního řádu nebo porušení smlouvy? Pokud ano, jaké konsekvence to může mít: napomenutí, důtka třídního učitele, poznámka?