Organizace školy - strana 2

  • Článek
Zájem škol o mezinárodní spolupráci prostřednictvím programu Erasmus+ v posledních letech roste. Ne všechny školy ale mají kapacity na vlastní žádost o grant a realizaci projektu. Jedním z řešení, jak se přesto do programu zapojit, je účast v akreditovaném konsorciu.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Jak vypadá školství v zemi, kde je vzdělání cestou k národnímu úspěchu a výkon téměř občanskou povinností? Vydáváme se do Singapuru – ostrovního státu, který se za jedinou generaci proměnil v globální vzdělávací velmoc. Tento první díl naší série propojuje dojmy z cesty s pohledem na širší kulturně-politický rámec, ve kterém se zdejší školy rozvíjejí.
  • Článek
Podle ICT revizí z roku 2021 učí povinně už všechny základní školy, střední to čeká od školního roku 2025/26. Jak na změnu, která přinesla rozvoj digitálních kompetencí do všech předmětů, navazuje současný revidovaný RVP ZV a v čem se můžeme poučit z revizí, které ve školách už naplno běží, popisuje Daniela Růžičková z NPI ČR. Na obou revizích se totiž podílela.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
V lednu letošního roku ministerstvo zveřejnilo nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (PV) a základní vzdělávání (ZV), které prošly velkými revizemi. Při této proměně bylo podstatné si ujasnit pravidla tvorby RVP, způsob pojetí i přístupu, vyjasnit si potřeby jednotlivých aktérů a sladit požadavky napříč úrovněmi vzdělávání. Ze složitých diskusí postupně vykrystalizoval logický systém práce a členění dokumentů RVP, který sjednotil užívané pojmy a přístupy.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Představte si, že byste měli k dispozici nástroje, které by vám pomohly připravit hodiny efektivněji, zvýšily zájem žáků a poskytovaly okamžitou zpětnou vazbu o jejich pokrocích. Digitální vzdělávací materiály se stávají nezbytností pro učitele i rodiče, protože nabízejí přizpůsobitelné nástroje pro individualizovanou výuku. Jak mohou digitální pomůcky zjednodušit přípravu, zlepšit motivaci žáků a usnadnit sledování jejich výsledků?
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Blíží se konec školního roku a s ním i zasloužený čas prázdnin. Co kdyby ale letní dny vašich žáků nebyly jen o lenošení, ale i o objevování vlastního hlasu, kreativity a o hlubokém zamyšlení nad světem kolem nás? Divadlo Paměti národa otevírá v létě své brány a zve mladé lidi ve věku 11–18 let na pětidenní divadelní dílnu s názvem „Hlas svobody – mezi projevem a respektem (80 let od konce druhé světové války)“.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Pro laickou populaci je učitel „ten, který něco učí žáky ve třídě“, případně hlasuje na pedagogické radě o „dvojce z chování“. Kromě vedení skupiny žáků je ale učitel sám členem řady skupin v různých orgánech školy a účastní se mnoha složitých jednání. Při nich se občas těžko hledá společná řeč. Času je málo, lidí hodně nebo málo, témata jsou složitá, pozornost kolísá a emoce rostou. V článku nabízíme facilitaci jako metodu, která s tím umí pomoct.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
S panem učitelem Janem Brožkem ze ZŠ v Cholticích na Pardubicku jsme si povídali o nové digitální platformě Skoala, která pomůže s výukou finanční gramotnosti na českých školách. Jan se Skoalou nejenže učí, ale rovněž se spolu s dalšími 30 učiteli a řediteli podílel na jejím vývoji a testování.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
„Naším cílem není učit děti počítat úroky, ale učit je přemýšlet o životě,“ říká Jana Merunková z organizace yourchance. S kolegy pomáhá školám začlenit finanční gramotnost a podnikavost do běžné výuky tak, aby se z tabulek staly nástroje a z dětí sebevědomí mladí lidé připravení na svět.
Vydáno: 22. 05. 2025
Může být jmenován předsedou maturitní komise a komisařem vysokoškolský učitel vykonávající přímou pedagogickou činnost 15 let na VŠ, který učí na střední škole 3 roky? Obornou kvalifikaci v příslušném oboru splňuje.
Vydáno: 21. 05. 2025
Z důvodu nouze máme málo tělocvikářů, jsme střední škola, gymnázium. Je možné na začátku roku (například formou turistického kurzu apod.) naplnit časovou dotaci tělesné výchovy během roku a poté například v druhém pololetí tělesnou výchovu neučit? Či snížit její časovou dotaci? Samozřejmě chápu, že bychom toto museli zdůraznit a změnit v našem ŠVP. 
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Řízení mateřské školy je dnes komplexní úkol, který dalece přesahuje hranice pedagogiky. Ředitel či ředitelka musí být nejen odborným garantem vzdělávání, ale také lídrem týmu, správcem organizace, garantem kvality a inspirátorem změn. V této náročné roli vám může být oporou nová publikace z produkce Wolters Kluwer: Kvalitní (ve) vedení mateřské školy.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Erasmus+ už dávno není jen pro vysokoškoláky. Do programu se s úspěchem zapojují také mateřské školy – a to včetně skupinových mobilit malých dětí. Jak takový výjezd probíhá? Co všechno přináší dětem i pedagogům? A proč se nebát udělat první krok? O své zkušenosti se s námi podělily hned dvě ředitelky – Anna Polehlová Jourová z třebíčské Kindergarten At The Castle – Mateřské školy Na Hradě a Martina Janečková z MŠ Brno, Černopolní 3a.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Než zaměříme pozornost k tvorbě školního vzdělávacího programu, představme si změny v kontextu úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2025). Některé z nich nejsou viditelné na první pohled, protože se zásadně nezměnilo samotné pojetí předškolního vzdělávání. Pro mnoho mateřských škol v podstatě nepředstavuje úprava RVP PV (2025) žádnou velkou změnu. Pro jiné to změna nesporně bude, protože mají stále rezervy v přijímání principů, jako je osobnostní pojetí dítěte či individualizace, nebo v oblasti pedagogického diagnostikování, které se, i podle dat například České školní inspekce, také příliš nedaří.
Vydáno: 20. 05. 2025
Musí koordinátor ŠVP absolvovat příslušné studium, aby mohl tuto specializovanou činnost vykonávat?
Vydáno: 05. 05. 2025
Odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka lze zpravidla získat studiem příslušného oboru vzdělávání na střední či vyšší odborné škole nebo studijního programu na vysoké škole. V určité míře však mají možnost získat příslušnou kvalifikaci i absolventi nepedagogických oborů za předpokladu absolvování konkrétního studia v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. 
Jsme ZŠ, ZUŠ a MŠ a připravujeme rekonstrukci školní jídelny. Paní ředitelku by zajímalo, jakým nařízením (zákonům, směrnicím, vyhlášek apod.) výdej obědů podléhá, a zda tedy podle toho jsme povinni vydávat jídlo žákům ZŠ. Pro děti z MŠ jsme zajistili dovoz obědů z jiné MŠ a ostatní jídla připravíme sami, tam o té povinnosti víme, ale nejsme si jisti základní školou.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Jedno z nejkrásnějších období v roce je tu! Všude to náramně voní, bzučí a pučí. Zavřete oči a zkuste hádat, co cítíte. Sladkou vůni šeříku či fialek, nebo omamnou vůni bezu a růží? Jaro nás doslova tahá za nos a láká k procházkám, ochutnávání a objevování.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Dle studií Státního zdravotního ústavu školní obědy dětem neposkytují vše, co by měly, a naopak obsahují nadlimitní množství soli, která může při nadměrné konzumaci představovat zdravotní riziko. Spotřební koš, který určuje, z jakých potravin se dětem vaří, si po více než 30 letech zaslouží aktualizaci. Jídelny potřebují jasné pokyny ke skladbě jídelníčků, o které by se mohly opřít, aby měly jistotu, že při dodržení pravidel spotřebního koše nabídnou dětem plnohodnotnou stravu. Takové jídelníčky musejí oproti aktuální situaci obsahovat méně soli a více bílkovin a vlákniny, stejně jako dalších živin, vitamínů a minerálních látek. Děti mají dostávat výživná jídla podporující jejich psychický i fyzický vývoj.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Zdravá a vyvážená strava hraje zásadní roli ve fyzickém i duševním vývoji dětí. Jednou z důležitých složek školního jídelníčku by měly být celozrnné obiloviny, které poskytují nejen důležité živiny, ale také pomáhají předcházet civilizačním onemocněním. Jak je správně zařadit do školního stravování a proč jsou pro děti tak důležité?
Vydáno: 24. 04. 2025