Personalistika - strana 4
Od 1. 1. 2025 může zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se neuplatní u pedagogických pracovníků. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se může uplatnit u nepedagogických pracovníků. Je nutné věnovat pozornost podmínkám sjednaným v písemné dohodě o „samorozvrhování“ pracovní doby.
- Článek
Před čtyřmi lety se naše škola stala součástí projektu Pomáháme školám úspěchu, jehož prostřednictvím podporuje nadace rodiny Kellnerových učitele základních škol. Byla nám blízká jeho vize – „Každý žák se učí naplno a s radostí a své učení si řídí“ – a nadchla nás atmosféra v jedné ze škol zapojených do projektu, kterou jsme měli možnost navštívit. Díky společnému profesnímu učení se nám daří posouvat přemýšlení o jednotlivých hodinách a sledujeme, že se žáci lépe a ochotněji učí.
- Článek
Již v první vlně šablon OP JAK byla pro vykazování personálních šablon využívána metoda produktivních hodin. Také v projektech druhé vlny (Šablony II) se výstupy všech personálních šablon vykazují metodou produktivních hodin.
- Článek
Partnerství pro vzdělávání 2030+ uskutečnilo už historicky třetí studijní cestu do inspirativního vzdělávacího systému. První byla realizována v roce 2021 do Nizozemska, druhá v roce 2023 do Estonska a Finska a třetí proběhla na konci října roku 2024 do Skotska.
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na změnu ve vedení školy. A povídat si tentokrát budeme netradičně pouze s paní ředitelkou. Mgr. Štěpánka Černá, MBA, ředitelka 6. základní školy v Chebu, totiž Ředitele naživo absolvovala s původním panem zástupcem a teprve poté se rozhodla pro změnu ve vedení školy.
- Článek
„Řekni mi, příteli, kam bych se měl vydat, když z čisté lásky chci hrát a vroucně zpívat? Kde dobrá hudba je k mání od baroka po swingování? A když pohyb rád mám, ale v tanci moc se nevyznám!? Řekni mi, příteli, kde já mohu růst, kde mohu najít ten správný groove?“ „Jeď do Salcburku!“
- Článek
Pečená husa patří k podzimu stejně neodmyslitelně jako třeba svatomartinské víno. Husí hody se na Slovensku staly přímo podzimní kulinářskou povinností. I proto se na svátek svatého Martina vydali pracovníci školních jídelen Pardubického kraje na stipendijní studijní stáž do Prešovského samosprávného kraje.
- Článek
Překážky v práci na straně zaměstnance jsou skutečnosti, které dočasně brání zaměstnanci ve výkonu práce v pracovněprávním vztahu. Zaměstnavatel má zpravidla v souvislosti s překážkou v práci povinnost zaměstnanci poskytnout pracovní volno, tj. omluvit jeho nepřítomnost v práci a v případech stanovených právními normami poskytnout zaměstnanci i náhradu platu nebo mzdy.
- Článek
S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnost nové ustanovení zákoníku práce, umožňující rozvrhování pracovní doby samotným zaměstnancem. Za jakých podmínek si bude zaměstnanec moct sám rozvrhovat pracovní dobu a jaké využití může mít tento institut v regionálním školství, popíšu v tomto článku.
Ředitel základní školy má v záměru jmenovat do funkce nového statutárního zástupce. Nyní tento pracovník vykonává funkci zástupce ředitele v jednom z útvarů organizace, a je zařazen ve 12. platové třídě. Vzhledem ke stutečnosti, že v organizaci jsou v dalším útvaru někteří pedagogové zařazeni ve 13. platové třídě, se domnívám, že při tomto jmenování by měl být tento "nový" statutární zástupce zařazen do zmiňované 13. platové třídy, neboť v opačném případě by v nepřítomnosti ředitele školy řídil "podřízené", kteří jsou zařazeni ve vyšší platové třídě, což podle mého právního názoru by nebylo v souladu s platnou legislativou.
Ptám se, zda je můj názor správný.
Má náš zaměstnanec, který pracuje jako učitel v základní škole, nárok na placené volno v případě promoci svého dítěte? Pokud ano, je možné ten den proplatit jako pracovní den, nebo jako dovolenou?
Je možné poskytnout zaměstnancům organizace z FKSP z volných prostředků potravinový balíček, např. Mersi a kávu jako poděkování za celoroční práci?
- Článek
V listopadovém čísle časopisu Řízení školy jsme pod názvem „Kvalita vzduchu ve školách a současná právní úprava – jak se v ní vyznat?“ popsali, jak vypadá současná legislativa, která se vyjadřuje ke kvalitě vzduchu a mikroklimatu ve školách. V dnešním třetím díle našeho seriálu se zaměříme na techniky měření kvality vzduchu s důrazem na CO2, jelikož zvýšené koncentrace tohoto plynu mají velký vliv na kognitivní funkce a zdraví dětí i školního personálu.
- Článek
V předchozích dvou číslech časopisu Řízení školy jsme se věnovali tomu, jak nastavit pravidla čerpání různých benefitů poskytovaných z i mimo FKSP, abychom se vyhnuli diskriminaci. Některé dílčí otázky ale ještě nebyly zodpovězeny. Bude se jim proto věnovat tento článek.
- Článek
Pokud jste nově v roli třídního učitele, je dobré vědět, s jakými finančními a nefinančními odměnami můžete počítat a jaké možnosti máte k dispozici. Ve čtvrtém díle našeho seriálu přinášíme shrnutí klíčových informací, které vám mohou pomoci se v oblasti odměňování lépe orientovat.
- Článek
Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
- Článek
Do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který už 15 let podporuje rodinná nadace Kellnerových, jsme jako lokalita vstupovali ve školním roce 2020/2021.
- Článek
V minulých částech našeho seriálu jsme probírali legislativní ukotvení třídního učitele, jeho výběr i vzdělávání, a to včetně adaptace. Dnes se zase posuneme dále a podíváme se na ocenění práce třídního učitele. A zaměříme se nejen na povinnou složku odměňování, ale i na nepovinné položky, finanční i nefinanční.
Je možné, abychom jako základní škola (příspěvková organizace) poskytovali zaměstnancům v rámci zaměstnaneckých benefitů uvedených v kolektivní smlouvě tzv. sick days? Upravuje tuto problematiku nějaká právní norma?