Personalistika - strana 4
Ke dni 31. 3. 2025 má pedagog vyčerpáno 12 dní studijního volna. Podává výpověď s ukončením pracovního poměru k 31. 5. 2025. Neodpracuje celý školní rok, a tudíž má nárok na 3/4 z 12 dní tedy pouze 9 dní. Co z toho vyplývá pro zaměstnance ve vztahu ke mzdě a nároku na dovolenou:
nic, nedá se s tím nic dělat, zaměstnanec prostě přečerpal,
sníží se o 3 dny nárok na dovolenou,
jiné řešení.
Je možné uznat kvalifikaci učitelce praktických činností ZŠ (výuka vaření), která 25 let byla mistrovou odborného výcviku na střední škole? Má absolvované střední odborné vzdělání zakončené maturitní zkouškou a absolvovala program celoživotního vzdělávání na VŠ na pedagogické fakultě - pedagogický kurs pro mistry odborné výchovy a učitele předmětu praxe (ukončeno v roce 2000).
Jaký je prosím týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 6 tříd základní školy a 4 oddělení školní družiny s tím, že bude zároveň vykonávat funkci výchovného poradce? Pro upřesnění, veřejná základní škola, pouze první stupeň 1. – 5. třída.
Jedné naší zaměstnankyni končí PPM 7. 4. 2025. Pak bude čerpat řádnou dovolenou. Z roku 2024 nemá již žádnou dovolenou. Její pracovní doba je 40 hod týdně. Za rok má nárok na 320 hod dovolené. Je správně, že bude čerpat po skončení PPM řádnou dovolenou ve výši 240 hod?
Dále máme zaměstnankyni, které končí PPM 19. 4. 2025. Z roku 2024 má 24 hod dovolené. Po skončení PPM bude čerpat řádnou dovolenou. Také má 40hodinovou týdenní pracovní doba, paní učitelka nárok na 320 hod dovolené za rok. Bude po skončení PPM čerpat 289 hod dovolené? Po skončení čerpání dovolené nastoupí obě zaměstnankyně na rodičovskou dovolenou a zároveň začnou pobírat rodičovský příspěvek od úřadu práce. Mohou na úřad práce nastoupit ihned po skončení PPM, tedy 8. 4. a 20. 4. nebo až po vyčerpání řádné dovolené?
Jsme škola s doplňkovou činností. Alokujeme poměrnou část mezd (určité procento) na doplňkovou činnost (DČ) . Je mzda v DČ základem pro odvod do FKSP, nebo se z těchto mezd odvod do FKSP neprovádí?
Musí mít při uzavírání DPP či DPČ např. v rámci Šablon OP JAK, ale i mimo ně pracovník, se kterým je uzavírání vstupní lékařskou prohlídku?
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
Kooperace - identifikace - důvěra To jsou tři klíčové prvky pro účinnou pomoc ohroženému dítěti, které tvoří název tohoto praktického nástroje.
Jak je to s výpovědí danou zaměstnavatelem, pozbyl-li zaměstnanec zdravotní způsobilost? Nezpůsobil si pracovní úraz, ani nemoc z povolání. Pokud nemůžeme zaměstnance převést na jiný druh práce a dáme mu 2měsíční výpověď, jak je to s náhradou platu?
Prosím kdo tvoří maturitní komisi a jaká jsou hlasovací práva jednotlivých členů?
- Článek
Jak vypadá příprava budoucích učitelů v praxi? Sociální sítě často přinášejí skeptické připomínky na adresu pedagogických fakult, přesto se mnoho kateder snaží pružně reagovat na měnící se potřeby škol. Zavádějí předměty zaměřené na současné trendy – formativní hodnocení, badatelskou výuku i efektivní komunikaci s rodiči. Jedním z předmětů již delší dobu se osvědčujícím je učitelské praktikum, které absolvují studenti oboru učitelství pro 1. stupeň na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy ve druhém ročníku. Předmět zahrnuje dopolední návštěvy škol, dvě náslechové vyučovací hodiny, hodinu povídání o škole s následnou reflexí a odpolední teoretickou přípravou.
- Článek
V následující sérii tří článků bychom rádi představili naši ucelenou linku vzdělávání pro učitele a zároveň s tím nabídli naše přemýšlení, proč si myslíme, že má tato cesta smysl, o co se na ní opíráme, a také ukázali, že koučování pro nás není jen dalším pomíjivým trendem. Hlásíme se skrze něj k tradici, která má v naší kultuře hluboké kořeny. V dnešním, prvním článku vás proto zveme, abyste se stali svědky netradičního rozhovoru. Tak nějak by se podle nás mohla odvíjet rozprava J. A. Komenského s učitelem, který prošel kurzem koučování. Představte si tichou školní knihovnu a začtěte se do následujících řádků…
- Článek
Velmi často se mluví o šikaně ve školách. Toto rizikové jednání je tématem, kterému je věnována značná pozornost. Nicméně veškerá diskuse se zabývá šikanou mezi žáky. Téměř nikdy se nepřipouští, že by mohlo dojít také k šikaně pedagoga ze strany dětí, popřípadě ze strany kolegů.
- Článek
Učitelská profese je považována za zodpovědnou, náročnou a často vyčerpávající. Vysoké pracovní tempo a neustále se měnící i narůstající pracovní nároky, spolu s limitovanými individuálními možnostmi je zvládat, patří k hlavním důvodům, proč někteří učitelé tuto profesi opouštějí. Odchody z učitelské profese v kombinaci s nízkým počtem absolventů, kteří nastupují do škol, přispívají k prohlubujícímu se nedostatku učitelů. Klíčovým přístupem k řešení těchto výzev je individuální přizpůsobení pracovních nároků a podpora rozvoje pracovní schopnosti učitelů.
- Článek
Už podruhé se uskutečnil Týden pro wellbeing ve škole. Jedná se o kampaň, jejímž cílem je spojit síly všech, kdo staví na tom, že wellbeing je nutnou podmínkou pro kvalitní učení.
- Článek
Jak dosáhnout toho, aby se děti těšily do škol a učitelé a učitelky měli tu nejlepší práci na světě?
Rozhovor s Klárou Bezděkovou o tom, jak s tímhle (v Čechách ambiciózním) cílem může NPI školám pomoci a jak se o to snaží i ona sama.
- Článek
Od 19. 2. 2025 organizace nemusejí použít nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. I nadále však mohou nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu fondu použít na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Možná změna použití fondu předpokládá vydání nového rozpočtu a nových pravidel čerpání fondu nejdříve s účinností od 19. 2. 2025.
- Článek
Změny za období březen 2025 Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance Č. 35/2025 Sbírky...