2. část: Rodiče ve škole

Vydáno: 1 minuta čtení

Rodiče jsou nedílnou součástí školního života. Nejen že svěřují pedagogům to nejcennější, co mají, ale zároveň s nimi sdílejí společný cíl: výchovu a vzdělávání svých dětí. Jak konkrétní spolupráci s rodiči nastavit? V druhé části Letního speciálu se můžete inspirovat. Michal Ševčík přináší příklad dobré praxe ze Základní a Mateřské školy Tehov, a to třístranné třídní schůzky, jejichž aktivním účastníkem je i samotný žák a při nichž učitel sehrává roli průvodce či facilitátora. Lucie Sádlová z lesní mateřské školy v Kutné Hoře považuje rodiče nejen za partnery při vzdělávání dětí, ale také za aktivní spolutvůrce školního života. A přináší konkrétní nápady, jak je zapojit. Protože každý rodič je stejně jako jeho dítě jedinečný, každý může komunitě něco ze sebe darovat, a tím ji obohatit. Manželé Jonášovi popisují důvody, proč založili školu Vitae na pražském Opatově, která už oslavila první dekádu svého fungování. Také tento článek přináší spoustu inspirace, a to i v souvislosti s revizí školního vzdělávacího programu. Chcete ve vaší škole nastavit méně formální setkávání s rodiči? Co třeba Rodičovské kavárny? Právě o nich píše Lucie Jindrová. Abychom mohli spolupracovat s rodiči, potřebujeme mít dostatek žáků - tedy naplnit kapacitu školy. Jak rodiče oslovit? Články Zuzany Svobodové a Jana Vody vám rozhodně ukážou cestu. Ale i v situaci, kdy už rodiče ve škole máme, musíme s nimi komunikovat a vysvětlovat jim případné změny. „Pokud rodičům nevysvětlíme, co a proč se mění, budou od školy čekat to, co sami zažili. A to už dnes nestačí,“ říká Marcela Murgašová, zakladatelka iniciativy Měníme osnovy. Závěr druhé části Letního speciálu patří nastínění podpory, která pomůže nejen rodičům: školnímu poradenskému pracovišti. Autorky z Partnerství pro vzdělávání 2030+ zdůrazňují, že silné a funkční školní poradenské pracoviště není luxus, je to základní předpoklad moderní školy.