Účetnictví, financování, rozpočet - strana 4

  • Článek
Před rokem touto dobou probíhaly na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy důležitá jednání a přípravné kroky směřující k vyhlášení výzvy č. 02_22_003 Šablony pro SŠ a VOŠ I a nyní je podávání žádostí o podporu skončeno. Výzva byla otevřená pro střední a vyšší odborné školy, domovy mládeže a internáty od 30. 5. 2022 do (původně) 30. 11. 2022. Na podzim došlo k prodloužení lhůty pro podávání žádostí o podporu až do 31. 1. 2023 do 14 hodin.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
S dobou vedlejších a hlavních prázdnin je spojeno případné povinné snížení úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině zřízené státem, krajem obcí nebo svazkem obcí. Cílem článku je připomenout základní pravidla uvedeného snížení úplaty.
Vydáno: 21. 02. 2023
Zařazování do platového stupně je upraveno v zákoníku práce a nařízení vlády č. 341/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno: 24. 01. 2023
Faktory, které mají vliv na zařazení do platové třídy. Na zařazení do platové třídy mají vliv dva faktory: 1) nejnáročnější druh vykonávané nebo řízené práce; 2) vzdělání zaměstnance. Zaměstnavatel posoudí náročnost druhu práce, a tím i platovou třídu, podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Pokud není určitá práce v tomto nařízení uvedena, zařadí se zaměstnanec do platové třídy, která je srovnatelná s vykonávanou prací.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Kořeny zřízení instituce sociálního pedagoga v základních školách Prahy 7 vedou do období distančního vyučování v „době covidové“.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Věděli jste, že se některé aktivity zjednodušených projektů OP JAK mohou realizovat i v zahraničí?
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Komponenta 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy (v gesci MŠMT) má za sebou první rok čerpání finančních prostředků přidělených školám na digitální technologie. Jak postupovat při závěrečném vyúčtování finančních prostředků za rok 2022 na digitalizaci škol a jak bude probíhat metodická podpora?
Vydáno: 24. 01. 2023
Jsme příspěvková organizace zřízená obcí. Můžeme prosím proplácet poplatek za vystavení výpis z rejstříku trestů, který požadujeme po pedagogických pracovnících.  
Vydáno: 18. 01. 2023
Příspěvková organizace, mateřská školka zřízená obcí, přijala dary, které byly písemně schváleny zřizovatelem a zaúčtovala je následovně. 1) Vánoční sladké balíčky pro děti ve výši nákupu 8 200 Kč - MD 112/D 649 a MD 501/D 112. 2) Dostala 1x kytaru (úplně nová - i se stvrzenou za částku 12 000 Kč) - MD 028/D 649 a MD 558/D 088. 3) Dostala peněžní dar na bankovní účet 6 000 Kč - MD 241/D 414 a následně z něho koupila hračky za 2 000 na fakturu MD 501/D 321 a dar aktivovala ve výši 2 000 - MD 414/D 648 a na účtu, resp. ve fondu 414 zbylo ještě 4 000 Kč. Může tato částka zůstat ještě nevyčerpaná do roku 2023, tj. bude se evidovat stále na účtu 414? Jiné dary PO neobdržela, je ale dále možné, aby v budoucnu přijala i jiné dary s jiným „typem“ zaúčtování, které se právě u PO využívají?
Vydáno: 09. 01. 2023
Jak legislativně správně může škola, příspěvková organizace, organizovat školní jarmark, jestli vůbec může? Žáci by mohli prodávat své výrobky a by se konala např. besídka pro rodiče. Co vše by měla škola mít ošetřeno a jak účtovat příjem z jarmarku?
Vydáno: 04. 01. 2023
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená jihomoravským krajem. Výhradně pro hlavní činnost ( vzdělávání, osvobozené dle § 57 od DPH) jsme používali osobní vozidlo pořízené v roce 2005. V říjnu letošního roku došlo k havárii vozu a ten byl následně vydražen v aukci za cenu 33 250,- Kč včetně DPH. JMK jako vlastník vozidla ( z hlediska PO se jedná o majetek svěřený ) vystavil pro kupujícího fakturu v částce bez DPH, tj. ve výši 27 479,34 Kč s tím, že případné DPH má s kupujícím vypořádat naše PO. Domníváme se, že vzhledem k tomu, že vozidlo bylo pořízeno před účinností novely zákona o DPH, tj. před 1. 4. 2009 (přesně 18.2.2009), nemá kupující nárok na odpočet DPH a my DPH odvádět nebudeme. Prosím Vás o vyjádření, zda je tento náš názor správný. Dále bych chtěla vědět, jaký postup by byl správný v případě, že by vozidlo bylo pořízeno až po 1.4.2009. JMK by opět vystavil fakturu kupujícímu bez DPH. Dle metodického pokynu bychom my ( příspěvková organizace ) měli k datu převzetí majetek posoudit z hlediska DPH. Jednalo by se v tomto případě o zdanitelné plnění podle ZDPH, přesto, že vozidlo nebylo používáno k ekonomické činnosti? Pokud ano, jakým způsobem vypořádáme DPH? Dle metodického pokynu bychom měli vystavit doklad o použití a na jeho základě odvést DPH. V tomto případě nebude mít kupující doklad pro odpočet DPH. Nebo máme vystavit kupujícímu fakturu pouze na DPH a na jejím základě DPH odvést? 
Vydáno: 22. 12. 2022
Příspěvková organizace (základní škola) v roce 2021 skončila se ztrátovým hospodářským výsledkem (i po použití rezervního fondu). Musí v roce 2022 skončit se ziskovým hospodařením minimálně v hodnotě předchozí ztráty a to pak zaúčovat (např. po schválení zřizovatele převedením do rezervního fondu a pak úhradou ztráty z předchozích let)? Nebo je to jinak? Nebo lze tuto ztrátu účtovat už přímo v průběhu roku 2022? V případě, že škola vytvoří zisk a překročí hodnotu 300 000 Kč musí platit daň (zisk nebude z povolené doplňkové činnosti)?
Vydáno: 06. 12. 2022
  • Článek
Projekty a granty umožňují získat finanční prostředky na rozvoj školy, zkvalitnění výuky a rozvoj žáků a učitelů. Řada škol se do projektů z různých důvodů nezapojuje, případně využívá služeb externích firem, které odčerpávají finanční zdroje na tzv. řízení projektů. Článek se na příkladu konkrétní střední školy snaží ukázat, že projekty a granty mohou školám poskytovat velkou konkurenční výhodu a být cenným mimorozpočtovým zdrojem.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
První dvě výzvy na Šablony I pro MŠ a ZŠ a pro SŠ a VOŠ byly vyhlášeny před více než pěti měsíci. K 31. říjnu 2022 bylo podáno 2 955 žádostí o podporu a mnoho škol a školských zařízení již zahájilo realizaci svého projektu.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK) byly v květnu 2022 vyhlášeny dvě výzvy k podávání žádostí o podporu zjednodušených projektů. Výzva č. 02_22_002 pro MŠ a ZŠ I a výzva č. 02_22_003 pro SŠ a VOŠ I. V obou výzvách mají školy a školská zařízení k dispozici personální šablony, se kterými se příjemci měli možnost seznámit již ve výzvách z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), a navíc jednu novou šablonu reagující na současnou situaci na Ukrajině. Jedná se o šablonu Dvojjazyčný asistent.
Vydáno: 23. 08. 2022
OP JAK bude v oblasti VaV podporovat intervence v tématech reagujících na zásadní nedostatky českého systému VaVaI formulované zejména v Národní politice VaVaI 2021+, Národní výzkumné a inovační strategii inteligentní specializace ČR (Národní RIS3 strategie), Inovační strategii ČR 2019-2030 a v dalších strategických a analytických materiálech národní i evropské úrovně.
Vydáno: 01. 03. 2022
  • Článek
Město Ostrava realizuje již třetí inkluzivní projekt, který je hrazen z prostředků Evropské unie. Účelem projektu je zajistit a udržet odborné personální pozice ve školách, které pomohou pedagogům zabezpečit rovné příležitosti ve vzdělávání dětí a žáků a umožní podporovat rodiny ze sociokulturně znevýhodněných lokalit.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Co přineslo šest let akčního plánování středním školám? A co školám po ukončení projektu Podpora akčního plánování zůstává k dispozici pro jejich další plány a jejich realizaci?
Vydáno: 14. 12. 2021
Základní předpisy zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Vydáno: 13. 07. 2021