Jak rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, to je otázka, kterou si jistě klade mnoho pedagogů. Čtenáři tohoto článku zde najdou zkušenosti z mé konkrétní praxe speciální pedagožky. Popisuji v něm, jaké publikace jsem využívala v hodinách speciálně pedagogické praxe a proč. Podobně uvádím i publikace, které jsem doporučovala rodičům na domácí práci, ať už šlo o trénink techniky čtení, nebo o posilování porozumění textu.
Rozvoj čtenářské gramotnosti nejen v hodinách speciálně pedagogické péče, ale i doma
PhDr.
Kamila
Balharová
speciální
Co to vlastně čtenářská gramotnost je? Abychom si mohli dobře představit, co se od čtenářů očekává v různých obdobích, zvolila jsem pro porovnání definici čtenářské gramotnosti Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání (PIRLS) a druhou z Národní zprávy Mezinárodního šetření PISA od ČŠI. První definice pracuje se čtenáři ve věku 4. ročníku, druhá pak se žáky 9. ročníku.
„Čtenářská gramotnost je schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zač