Artefiletika ve školní praxi může výrazně obohatit proces výchovy a vzdělávání. Jedná se o reflexivní, tvořivé a zážitkové pojetí práce ve výtvarné výchově. Díky prožitku z tvorby se můžeme mnohému naučit, porozumět lépe lidem kolem nás i sobě samému. Techniky práce lze využít s kýmkoliv s cílem rozvoje jeho osobnosti. Tím se artefiletika liší od arteterapie, která využívá výtvarný projev k redukci obtíží. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, například u těch s mentálním postižením, je to skvělý způsob, jak posilovat jejich deficity v různých oblastech života.
Rozvoj soft skills pomocí artefiletiky s přesahem do arteterapie u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Mgr.
Aneta
Koželuhová
speciální pedagožka, učitelka v ZŠ zřízené podle § 16 odst. 9, školní
Výtvarný projev je zdrojem inspirace, uvolnění, kreativity a možnosti vyjádřit se jinak než pouze skrze slova. Pomocí různých uměleckých technik lze žáky nenásilně učit takovým dovednostem, které jim budou v životě ku prospěchu.
Přestože je artefiletika účinným nástrojem pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, její přístupy a metody jsou vhodné pro širokou skupinu lidí bez ohledu na jejich věk či schopnosti.
Co si představit pod pojmem soft skills?