Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda. Školský logoped ve škole, 1. část

Pozice školského logopeda ve školách hlavního vzdělávacího proudu je dosud spíše ojedinělá, i když je umožněna právními normami obsaženými v několika právních předpisech. Kompetence školského logopeda se liší od kompetencí speciálního pedagoga a tzv. logopedického asistenta, což je patrné zejména u provádění nebo neprovádění přímé logopedické intervence a logopedické diagnostiky. Správné vymezení kompetencí a činností zajišťuje, že se jejich aktivity doplňují a systematicky podporují vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.

Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda
Školský logoped ve škole, 1. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;
PhDr.
Petr
Kopečný
Ph.D.
ředitel Základní školy
Přehled právní úpravy
Normy upravující pozici školského logopeda a vztahy související s činností školského logopeda jsou obsaženy v několika právních předpisech.
1. Druh pedagogického pracovníka
: Školský logoped jako druh pedagogického pracovníka je s účinností od 1. 9. 2023 uveden v § 2 odst. 2 písm. e) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Má-li určitý pedagogický pracovník ve škole pracovat jako školský logoped, je nutné sjednat druh práce jako „školský logoped“ (nikoli např. jako učitel základní školy nebo speciální pedagog).
2.
Odborná kvalifikace
: Vzdělání vedoucí k získání odborné kvalifikace školského logopeda
*
s účinností od 1. 9. 2023 vymezuje v § 18a a § 22 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
*
s účinností od 1. 10. 2023 stanoví § 6a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Novela školského zákona
Novela maturitní vyhlášky
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální konzultace na půdě školy
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Školský zákon a jeho vyhlášky
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Školní psycholog na základní škole
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců

Poradna

Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků