Pozice školského logopeda ve školách hlavního vzdělávacího proudu je dosud spíše ojedinělá, i když je umožněna právními normami obsaženými v několika právních předpisech. Kompetence školského logopeda se liší od kompetencí speciálního pedagoga a tzv. logopedického asistenta, což je patrné zejména u provádění nebo neprovádění přímé logopedické intervence a logopedické diagnostiky. Správné vymezení kompetencí a činností zajišťuje, že se jejich aktivity doplňují a systematicky podporují vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda
Školský logoped ve škole, 1. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;
PhDr.
Petr
Kopečný
Ph.D.
ředitel Základní školy
Přehled právní úpravy
Normy upravující pozici školského logopeda a vztahy související s činností školského logopeda jsou obsaženy v několika právních předpisech.
1. Druh pedagogického pracovníka
: Školský logoped jako druh pedagogického pracovníka je s účinností od 1. 9. 2023 uveden v § 2 odst. 2 písm. e) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.Má-li určitý pedagogický pracovník ve škole pracovat jako školský logoped, je nutné sjednat druh práce jako „školský logoped“ (nikoli např. jako učitel základní školy nebo speciální pedagog).
2.
Odborná kvalifikace
: Vzdělání vedoucí k získání odborné kvalifikace školského logopeda*
s účinností od 1. 9. 2023 vymezuje v § 18a a § 22 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
*
s účinností od 1. 10. 2023 stanoví § 6a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším