317/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 27. července 2005
o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním
systému pedagogických pracovníků
Změna: 412/2006 Sb.
Změna: 329/2013 Sb.
Změna: 272/2014 Sb.
Změna: 291/2023 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") stanoví
podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona
č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění
zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č.
183/2023 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
DRUHY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
§ 1
Studium pedagogiky
(1) Studium pedagogiky se uskutečňuje v délce trvání alespoň
a) 300 vyučovacích hodin pro učitele druhého stupně základní školy a
učitele střední školy,
b) 120 vyučovacích hodin v ostatních případech.
(2) Studium pedagogiky se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou
ústní zkouškou před zkušební komisí.
nadpis vypuštěn
§ 2
Zvláštní pravidla pro studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní
školy a učitele střední školy
(1) Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v
písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který
vedl praxi, a
d) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
(2) Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné
práce je pohovor o portfoliu účastníka studia.
(3) Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který
se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
(4) Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované
studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň
a) obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy
a
b) způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy do uskutečňování
studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
(5) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky
pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba,
která
a) je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor
1. v
oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. který charakterem
odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu
střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti
o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí
činnost, a
b) získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti
jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi
a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích
hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době
nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace
vzdělávacího programu.
(6) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky
pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba,
která
a) je absolventem doktorského studijního programu
1. v oblasti pedagogiky,
psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. v oboru, který charakterem
odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu
střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti
o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí
činnost, a
b) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti
jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží
jako psycholog nebo speciální pedagog.
(7) Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky
pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba
splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která
a) získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti
jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží
jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
b) je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a
která získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický
pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako
psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu
přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede
dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
§ 3
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost
spočívající v pomocných výchovných pracích
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost
spočívající v pomocných výchovných pracích, se uskutečňuje v délce trvání alespoň
120 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
§ 4
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou
pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou
pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se uskutečňuje v délce trvání alespoň
40 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
§ 5
Studium pro ředitele škol a školských zařízení
(1) Studiem pro ředitele škol a školských zařízení3) získává jeho absolvent
znalosti a dovednosti v oblasti řízení vzdělávání a výchovy, vedení a řízení zaměstnanců,
bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi, které
jsou kvalifikačním předpokladem pro výkon činnosti na pracovním místě ředitele školy
nebo školského zařízení.
(2) Studium pro ředitele škol a školských zařízení se uskutečňuje v délce
trvání alespoň 100 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před
zkušební komisí.
§ 6
Studium k rozšíření odborné kvalifikace
(1) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se uskutečňuje v délce trvání
alespoň
a) 200 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vykonávat přímou
pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy,
b) 250 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vyučovat další předměty
nebo vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a
třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami,
c) 350 vyučovacích hodin pro získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga.
(2) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se ukončuje obhajobou závěrečné
písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
§ 6a
Studium pro přípravu školských logopedů
Studium pro přípravu školských logopedů se uskutečňuje v délce trvání alespoň
350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou
ústní zkouškou před zkušební komisí.
nadpis vypuštěn
§ 7
Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky
(1) Studiem pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona
o pedagogických pracovnících získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti
řízení právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména
znalosti teorie a praxe školského managementu, včetně vedení a řízení zaměstnanců,
práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace
a práce s digitálními technologiemi.
(2) Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona
o pedagogických pracovnících se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání
na vysoké škole v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou
závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
§ 8
Studium pro výchovné poradce
(1) Studiem pro výchovné poradce získává jeho absolvent specializaci v
základním oboru4) zaměřenou na oblast pedagogiky, speciální pedagogiky a psychologie.
Tato specializace je předpokladem pro výkon specializované metodologické činnosti
výchovného poradce.
(2) Studium pro výchovné poradce se uskutečňuje v rámci programu celoživotního
vzdělávání na vysoké škole nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné
práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
§ 9
Studium k výkonu specializovaných činností
(1) Studiem získává jeho absolvent další kvalifikační předpoklady pro
výkon specializovaných činností, kterými jsou:
a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií,
b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích
programů vyšších odborných škol,
c) prevence sociálně patologických jevů,
d) specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy, nebo
e) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených.
(2) Studium k výkonu specializovaných činností se uskutečňuje v délce trvání
alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou
ústní zkouškou před zkušební komisí.
ČÁST DRUHÁ
AKREDITAČNÍ KOMISE
§ 11
Složení akreditační komise
(1) Akreditační komise5) (dále jen "komise") má 25 členů, skládá se z předsedy,
2 místopředsedů a dalších členů. Komise se člení na pracovní sekce, které vedou její
místopředsedové. Předsedu a místopředsedy volí komise ze svých členů.
(2) Funkční období člena komise je pětileté.
(3) Jednání komise organizačně a administrativně zabezpečuje tajemník komise,
který není jejím členem.
(4) Účast členů v komisi je jiným úkonem v obecném zájmu6), při němž členům
komise může být ministerstvem poskytnuta odměna. Členům této komise dále náleží náhrada
jízdních výdajů v prokázané výši, náhrada prokázaných výdajů za ubytování a stravné;
poskytovatelem těchto náhrad je ministerstvo. Stravné se poskytuje ve výši a za podmínek
stanovených zvláštním právním předpisem7).
§ 12
Činnost komise
(1) Komise zasedá podle potřeby na základě písemných žádostí o vydání akreditace
vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu.
(2) Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích
členů, a usnáší se nadpoloviční většinou přítomných členů. Není-li přítomen předseda,
komise se nejprve usnese, který z místopředsedů zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti.
(3) Komise posuzuje žádosti o akreditaci vzdělávacích programů a vzdělávacích
institucí na základě stanoviska pracovních sekcí.
(4) Stanovisko komise má charakter doporučení, o kterém tajemník komise
vyhotoví protokol. Protokol obsahuje vždy
a) číslo jednací,
b) název vzdělávací instituce a její adresu,
c) název vzdělávacího programu,
d) stanovisko komise a jeho zdůvodnění,
e) místo, datum a podpis předsedy nebo zastupujícího místopředsedy.
ČÁST TŘETÍ
POVINNOSTI VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE
§ 12a
Rozsah, způsob vedení a doba uchovávání dokumentace o uskutečňování vzdělávacího
programu
(1) Vzdělávací instituce vede o uskutečňování vzdělávacího programu písemnou
dokumentaci, která obsahuje
a) přihlášky pedagogických pracovníků,
b) prezenční listiny, třídní knihy nebo jiné doklady o účasti pedagogických
pracovníků a o uskutečňování vzdělávacího programu,
c) protokoly o průběhu a výsledku obhajob závěrečných písemných prací,
pokud se konaly, a závěrečných ústních zkoušek,
d) závěrečné písemné práce, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou
závěrečné písemné práce, a
e) plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a závěrečnou
zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle § 12b odst. 4.
(2) Vzdělávací instituce uchovává dokumentaci uvedenou v odstavci 1 po dobu
3 let ode dne uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena
nebo prodloužena a ve které tato dokumentace vznikla, s výjimkou dokladů uvedených
v odstavci 1 písm. c), které vzdělávací instituce uchovává po dobu 50 let ode dne
jejich vyhotovení.
§ 12b
Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu
(1) Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu zahrnuje
alespoň nástroje a pravidla pro
a) sběr a vyhodnocení dat a
b) využití výstupu vyhodnocení dat v dalším uskutečňování vzdělávacího
programu.
(2) Sběr dat je zaměřen alespoň na
a) zjišťování vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu,
b) hodnocení organizačního, materiálního a personálního zajištění uskutečňování
vzdělávacího programu a
c) dosažené kompetence účastníků vzdělávacího programu a jejich praktické
využití.
(3) Sběr dat a jejich vyhodnocení se provádí
a) před zahájením každého uskutečnění vzdělávacího programu,
b) v průběhu každého uskutečnění vzdělávacího programu, stanoví-li tak
plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu,
c) bezprostředně po ukončení každého uskutečnění vzdělávacího programu
a
d) alespoň 6 měsíců po ukončení sběru dat podle písmene c), nejde-li
o uskutečnění vzdělávacího programu ukončeného méně než 6 měsíců před uplynutím doby,
na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena; v takovém
případě se tento sběr dat a vyhodnocení neprovádí.
(4) Vzdělávací instituce vyhotoví
a) před zahájením uskutečňování vzdělávacího programu plán vnitřního
hodnocení kvality vzdělávacího programu, který stanoví uskutečňování systému vnitřního
hodnocení kvality vzdělávacího programu podle odstavců 1 až 3 po dobu, na kterou
byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, a
b) přede dnem uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu
udělena nebo prodloužena, závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu popisující uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu, jeho výsledky a přijatá opatření.
ČÁST ČTVRTÁ
KARIÉRNÍ SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
§ 13
Podmínky zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů
(1) Kariérní systém jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků je stanoven
v přílohách č. 1 až 9 k této vyhlášce.
(2) Pedagogičtí pracovníci se zařazují do kariérních stupňů podle
a) složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané činnosti,
b) vykonávané specializované činnosti a
c) plnění odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů.
ČÁST PÁTÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 14
Společné ustanovení
(1) Vyučovací hodina trvá 45 minut.
(2) Zkušební komise je alespoň tříčlenná, většinou hlasů volí předsedu, jehož
hlas rozhoduje v případě rovnosti hlasů, a hlasuje o výsledku obhajoby závěrečné
písemné práce a o výsledku závěrečné ústní zkoušky.
(3) Zkušební komise vyhotoví protokol o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky,
který obsahuje
a) jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu účastníka
dalšího vzdělávání,
b) název vzdělávacího programu a číslo akreditace,
c) název závěrečné písemné práce a výsledek její obhajoby, včetně zdůvodnění,
pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce,
d) zadání a výsledek závěrečné ústní zkoušky, včetně zdůvodnění,
e) jména a příjmení členů zkušební komise a jejich podpisy a
f) datum konání obhajoby závěrečné písemné práce, konání závěrečné ústní
zkoušky a vyhotovení protokolu.
(4) Lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která
získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti
nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která
a) získala vysokoškolské vzdělání v akreditovaném magisterském studijním
programu, nebo
b) splňuje požadavek odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických
pracovnících.
§ 15
Přechodná ustanovení
(1) Studium k získání dalších kvalifikačních předpokladů podle dosavadních
právních předpisů zahájené před účinností této vyhlášky se dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
(2) Absolventi specializačního studia pro výchovné poradce podle § 6 vyhlášky
č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, a absolventi kvalifikačního
studia podle přílohy k vyhlášce č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické
způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců,
se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 8.
(3) Absolventi bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice
ve studijním oboru Školský management a bakalářského studijního programu Pedagogika
ve studijním oboru Pedagogické poradenství a školský management se považují pro účely
této vyhlášky za absolventy studia podle § 7.
(4) Absolventi programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou
školou zaměřeného na organizaci a řízení školství nebo studenti, kteří toto studium
zahájili přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a toto studium úspěšně ukončí,
se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 7.
(5) Absolventi funkčního studia podle § 7 vyhlášky č. 61/1985 Sb. se považují
pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 5.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Příl.1
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL MATEŘSKÉ ŠKOLY
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 6 z. ne
směřující k získávání vědomostí,
dovedností a návyků dětí
v mateřské škole podle
vzdělávacího programu.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Tvorba vzdělávacího programu ne § 6 z. 1 rok praxe
třídy mateřské školy. Aplikace
vzdělávacích a výchovných metod
včetně případné individuální
práce s dětmi se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Tvorba vzdělávacího programu ano § 6 z. § 9 v.
třídy mateřské školy. Aplikace 1 rok praxe
vzdělávacích a výchovných metod
včetně případné individuální
práce s dětmi se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba a koordinace školního ano § 6 z. § 9 v.
vzdělávacího programu mateřské 3 roky praxe
školy nebo tvorba vzdělávacích
programů pro děti se speciálními
vzdělávacími potřebami
a individuálních vzdělávacích
plánů.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování koncepce rozvoje ano § 6 z. § 7 a § 9 v.
školních vzdělávacích programů 4 roky praxe
mateřských škol včetně jejich
koordinace v regionu.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.2
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL ZÁKLADNÍ ŠKOLY, ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, STŘEDNÍ ŠKOLY, KONZERVATOŘE,
VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY, JAZYKOVÉ ŠKOLY S PRÁVEM STÁTNÍ JAZYKOVÉ ZKOUŠKY A ZAŘÍZENÍ
PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
(S VÝJIMKOU UČITELE PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 7 a 8, ne
zaměřená na získávání vědomostí § 9 odst. 1,
a dovedností ve všeobecně 2, 6, § 10,
vzdělávacích nebo odborných § 11 odst. 1,
předmětech podle školního 4, § 12, § 13
vzdělávacího programu, podle a 14 z.
vzdělávacího programu vyšší
odborné školy nebo podle
individuálních vzdělávacích plánů
ve spolupráci s dalšími odborníky
a dalších metodických doporučení
z oblasti pedagogiky a psychologie.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Komplexní vzdělávací a výchovná ne § 7 a 8, 1 rok praxe
činnost ve všeobecně vzdělávacích § 9 odst. 1,
nebo odborných předmětech spojená 2, 6, § 10,
s tvorbou a průběžnou aktualizací § 11 odst. 1,
pedagogické dokumentace, kterou 4, § 12, § 13
pedagogický pracovník vytváří, a 14 z.
a podle níž postupuje při výkonu
své přímé pedagogické činnosti
nebo spojená s tvorbou
a průběžnou aktualizací
individuálních vzdělávacích plánů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní vzdělávací a výchovná ano § 7 a 8, § 9 v.
činnost ve všeobecně vzdělávacích § 9 odst. 1, 3 roky praxe
nebo odborných předmětech spojená 2, 6, § 10,
s tvorbou a průběžnou aktualizací § 11 odst. 1,
pedagogické dokumentace, kterou 4, § 12, § 13
pedagogický pracovník vytváří, a 14 z.
a podle níž postupuje při výkonu
své přímé pedagogické činnosti nebo
spojená s tvorbou a průběžnou
aktualizací individuálních
vzdělávacích plánů.
Metodická a specializovaná
poradenská činnost poskytovaná
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Stanovování koncepce rozvoje ne § 7 a 8, 4 roky praxe
oboru středního vzdělání § 9 odst. 1,
s maturitní zkouškou nebo oboru 2, 6, § 10,
vzdělání ukončeného absolutoriem § 11 odst. 1,
nebo rámcových vzdělávacích 4, § 12, § 13
programů. a 14 z.
Tvorba a koordinace mezinárodních
projektů zaměřených na vzdělávání
a výchovu a projektů dalšího
vzdělávání přesahujících rámec
škol, tvorba a koordinace
vzdělávacích programů vyšších
odborných škol.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování koncepce rozvoje ano § 7 a 8, § 7 nebo § 8
oboru středního vzdělání § 9 odst. 1, nebo § 9 v.
s maturitní zkouškou nebo oboru 2, 6, § 10, a 4 roky praxe
vzdělání ukončeného absolutoriem § 11 odst. 1,
nebo rámcových vzdělávacích 4, § 12, § 13
programů. Specializovaná a 14 z.
metodologická činnost v oblasti
pedagogiky a psychologie,
k jejímuž výkonu je nezbytné
získání specializace stanovené
touto vyhláškou.
Tvorba a koordinace mezinárodních
projektů zaměřených na vzdělávání
a výchovu a projektů dalšího
vzdělávání přesahujících rámec
škol, tvorba a koordinace
vzdělávacích programů vyšších
odborných škol.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Tvorba koncepcí celostátních ano § 7 a 8, § 9 v.
nebo mezinárodních programů § 9 odst. 1, 5 roků praxe
vzdělávání. 2, 6, § 10,
(14. platová třída) § 11 odst. 1,
4, § 12, § 13
a 14 z.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.3
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v odborném výcviku při přípravě a 5, § 11
žáků v oborech středního odst. 2 a 3 z.
vzdělání s výučním listem.
Vzdělávací a výchovná činnost
v praktickém vyučování
v předmětech, jejichž obsahovou
náplní je řízení silničních
motorových vozidel, zaměřená
na přípravu žáků a studentů
k získání řidičského oprávnění
k řízení motorových vozidel.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v praktickém vyučování v oborech a 5, § 11
středního vzdělání s maturitní odst. 2 a 3 z.
zkouškou nebo v odborném výcviku
v náročných oborech středního
vzdělání s výučním listem.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzdělávací a výchovná činnost ano § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování v oborech a 5, § 11 2 roky praxe
středního vzdělání s maturitní odst. 2 a 3 z.
zkouškou nebo v odborném výcviku
v náročných oborech středního
vzdělání s výučním listem.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v praktickém vyučování v náročných a 5, § 11
oborech středního vzdělání odst. 2 a 3 z.
s maturitní zkouškou a v oborech
vyššího odborného vzdělání.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní koordinace vzdělávání ne § 9 odst. 3, 4 3 roky praxe
v praktickém vyučování nebo a 5, § 11
v odborném výcviku střední školy odst. 2 a 3 z.
nebo v praktické přípravě vyšší
odborné školy se znalostmi
a dovednostmi z jiných oborů
vzdělání a s teoretickým vyučováním.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Vzdělávací a výchovná činnost ano § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování v náročných a 5, § 11 2 roky praxe
oborech středního vzdělání odst. 2 a 3 z.
s maturitní zkouškou a v oborech
vyššího odborného vzdělání.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní koordinace vzdělávání ne § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování nebo a 5, § 11 3 roky praxe
v odborném výcviku střední školy odst. 2 a 3 z.
nebo v praktické přípravě vyšší
odborné školy se znalostmi
a dovednostmi z jiných oborů
vzdělání a s teoretickým vyučováním.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Tvorba koncepcí rozvoje oboru ano § 9 odst. 3, 4 § 7 nebo § 9 v.
středního vzdělání s výučním a 5, § 11 3 roky praxe
listem nebo skupiny příbuzných odst. 2 a 3 z.
oborů.
Metodická a specializovaná
poradenská činnost poskytovaná
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.4
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VYCHOVATEL
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vychovatelská činnost zaměřená ne § 16 z. ne
na rozvoj osobnosti dětí, žáků
nebo studentů, jejich zájmů,
znalostí a tvořivých schopností
probíhající v zájmovém vzdělávání
podle programu činnosti školského
nebo jiného zařízení.
Výchovná a vzdělávací činnost
zaměřená na vytváření a rozšiřování
vědomostí, dovedností a návyků
klientů zařízení sociální péče
nebo v záchytných zařízeních včetně
rozvíjení jejich zájmové činnosti
s využitím pedagogických metod.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Komplexní vychovatelská činnost ne § 16 z. ne
ve školách a školských nebo jiných
zařízeních rozvíjející zájmy,
znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
žáků i studentů nebo specificky
rozvíjející osobnost dítěte nebo
žáka i studenta včetně využívání
variantních výchovných metod
a hodnocení jejich účinnosti.
Odborné usměrňování zájmového
vzdělávání specializovanými
metodami výchovné práce, například
vůči dětem a žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami.
Komplexní výchovná a vzdělávací
činnost ve školách nebo
ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy a pro preventivně výchovnou
péči zaměřenou na specifické
potřeby dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami.
(9. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní vychovatelská činnost ano § 16 z. § 9 v.
ve školách a školských nebo jiných 2 roky praxe
zařízeních rozvíjející zájmy,
znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
žáků i studentů nebo specificky
rozvíjející osobnost dítěte nebo
žáka i studenta včetně využívání
variantních výchovných metod
a hodnocení jejich účinnosti.
Odborné usměrňování zájmového
vzdělávání specializovanými
metodami výchovné práce, například
vůči dětem a žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami.
Komplexní výchovná a vzdělávací
činnost ve školách nebo
ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy a pro preventivně výchovnou
péči zaměřenou na specifické
potřeby dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní výchovná, vzdělávací, ne § 16 z. ne
diagnostická a preventivní
činnost zaměřená na celkový rozvoj
osobnosti a na socializaci,
resocializaci a reedukaci včetně
navrhování cílených opatření
k optimalizaci procesu výchovy
a vzdělávání v rámci školy,
školského nebo jiného zařízení.
Koordinace protidrogové prevence
v rámci příslušného zařízení.
Koordinace činnosti vychovatelů
ve výchovných skupinách
ve školách a školských zařízeních.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní výchovná, vzdělávací, ano § 16 z. § 9 v.
diagnostická a preventivní 2 roky praxe
činnost zaměřená na celkový rozvoj
osobnosti a na socializaci,
resocializaci a reedukaci včetně
navrhování cílených opatření
k optimalizaci procesu výchovy
a vzdělávání v rámci školy,
školského nebo jiného zařízení.
Koordinace protidrogové prevence
v rámci příslušného zařízení.
Koordinace činnosti vychovatelů
ve výchovných skupinách
ve školách a školských zařízeních.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Samostatné zajišťování výchovné ne § 16 z. ne
a vzdělávací činnosti při uplatnění
speciálně pedagogických postupů.
Samostatné provádění specifických
pedagogických vyšetření a dalších
vysoce náročných pedagogických
činností.
Vytváření programů integrace
a inkluze dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami v daném zařízení,
poskytování pedagogických
konzultačních činností.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Metodická a specializovaná ano § 16 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 2 roky praxe
vychovatelům, tvorba výchovných
a vzdělávacích dokumentů,
evaluačních nástrojů
a preventivních programů.
Preventivní, primárně diagnostická
a konzultační činnost, koordinace
aplikace speciálně pedagogických
postupů, nových výchovných metod
a metod z jiných odvětví.
Samostatné zajišťování výchovné
a vzdělávací činnosti při uplatnění
speciálně pedagogických postupů.
Samostatné provádění specifických
pedagogických vyšetření a dalších
vysoce náročných pedagogických
činností.
Vytváření programů integrace
a inkluze dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami v daném zařízení,
poskytování pedagogických
konzultačních činností.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování a aplikace účinných ne § 16 z. 2 roky praxe
diagnostických a výchovných metod
a postupů v diagnostických
ústavech a v diagnostických
odděleních ústavů sociální péče
ve spolupráci s pediatry, neurology,
psychiatry a psychology.
Stanovování diagnostických
a výchovných postupů při výkonu
náhradní výchovné péče a asistenční
vzdělávání a výchovné práce
s adolescenty, spojené s řešením
problémů osob v krizových a mezních
životních situacích ve spolupráci
s odborníky z jiných odvětví.
(12. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Metodická a specializovaná ano § 16 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 2 roky praxe
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
Stanovování a aplikace účinných
diagnostických a výchovných metod
a postupů v diagnostických
ústavech a v diagnostických
odděleních ústavů sociální péče
ve spolupráci s pediatry, neurology,
psychiatry a psychology.
Stanovování diagnostických
a výchovných postupů při výkonu
náhradní výchovné péče a asistenční
vzdělávání a výchovné práce
s adolescenty, spojené s řešením
problémů osob v krizových a mezních
životních situacích ve spolupráci
s odborníky z jiných odvětví.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Specializovaná metodologická ano § 16 odst. 1 § 7 nebo § 9 v.
činnost v oblasti pedagogiky písm. a) a b) z. a 4 roky praxe
a psychologie, k jejímuž výkonu
je nezbytné získání specializace
stanovené touto vyhláškou.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.5
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEDAGOG VOLNÉHO ČASU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Výchovná a vzdělávací činnost ne § 17 z. ne
zaměřená na oblast volného času
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
se všeobecným zaměřením na rozvoj
jejich zájmů, znalostí, tvořivých
schopností, probíhající podle
rámcového plánu činnosti
školského zařízení.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Výchovná a vzdělávací činnost ne § 17 z. ne
zaměřená na oblast volného času
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
s odborným zaměřením na jejich
celkový i specifický rozvoj.
Provádění informační a konzultační
činnosti a odborné pomoci v oblasti
volného času pro školy, školská
zařízení, občanská sdružení
a další zájemce. Organizace
soutěží, přehlídek, soustředění,
pobytů a táborové činnosti
pro děti, žáky, studenty, mládež
nebo pedagogické pracovníky
a další dospělé zájemce.
(9. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Výchovná a vzdělávací činnost ano § 17 z. § 9 v.
zaměřená na oblast volného času 2 roky praxe
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
s odborným zaměřením na jejich
celkový i specifický rozvoj.
Provádění informační a konzultační
činnosti a odborné pomoci v oblasti
volného času pro školy, školská
zařízení, občanská sdružení
a další zájemce. Organizace
soutěží, přehlídek, soustředění,
pobytů a táborové činnosti
pro děti, žáky, studenty, mládež
nebo pedagogické pracovníky
a další dospělé zájemce.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní pedagogická, primárně ne § 17 z. ne
diagnostická a preventivní
činnost v oblasti volného času
včetně prevence sociálně
patologických jevů a prevence
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků, studentů, mládeže nebo
pedagogických pracovníků a dalších
dospělých zájemců.
Tvorba programů, poskytování
metodické a konzultační činnosti
a specializované odborné pomoci
subjektům působícím v oblasti
zájmového vzdělávání a volného
času. Zajišťování péče o talenty.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní pedagogická, primárně ano § 17 z. § 9 v.
diagnostická a preventivní 2 roky praxe
činnost v oblasti volného času
včetně prevence sociálně
patologických jevů a prevence
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků, studentů, mládeže nebo
pedagogických pracovníků a dalších
dospělých zájemců.
Tvorba programů, poskytování
metodické a konzultační činnosti
a specializované odborné pomoci
subjektům působícím v oblasti
zájmového vzdělávání a volného
času. Zajišťování péče o talenty.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba obecných celostátních nebo ne § 17 z. ne
krajských forem a metod ve výchově
a vzdělávání v oblasti volného
času dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců.
Komplexní metodická a koordinační
činnost v oblasti výchovy
a vzdělávání a dalšího vzdělávání
pracovníků.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvorba obecných celostátních nebo ano § 17 z. § 9 v.
krajských forem a metod ve výchově 2 roky praxe
a vzdělávání v oblasti volného
času dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců.
Komplexní metodická a koordinační
činnost v oblasti výchovy
a vzdělávání a dalšího vzdělávání
pracovníků.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Metodická a specializovaná ano § 17 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 3 roky praxe
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
Tvorba celostátní nebo krajské
koncepce rozvoje jednotlivých
oblastí zájmového vzdělávání
a volného času dětí, žáků, studentů,
mládeže, pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
(například oblasti spontánních
aktivit a prevence sociálně
patologických jevů, pravidelné
činnosti, příležitostných
a zájmových aktivit, pobytových
akcí a environmentálního
vzdělávání).
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Tvorba komplexní celostátní ano § 17 z. § 9 v.
koncepce rozvoje oblasti 5 roků praxe
volného času.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.6
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SPECIÁLNÍ PEDAGOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Kontaktní činnosti zaměřené ne § 18 z. ne
na jedince a skupiny dětí, žáků
a studentů se zvýšeným rizikem
školní neúspěšnosti nebo vzniku
problémů v osobnostním a sociálním
vývoji.
Provádění speciálně pedagogických
nápravných, edukačních,
reedukačních a kompenzačních
činností s jedinci i skupinami
dětí, žáků nebo studentů.
Speciálně pedagogické poradenství
v oblasti nápravných, edukačních,
reedukačních a kompenzačních
postupů, prevence poruch chování,
negativních jevů v sociálním vývoji
a v oblasti vzdělávací dráhy
a vedení programů prevence
sociálně patologických jevů.
Příprava a odborné vedení speciálně
pedagogických výcvikových,
preventivních, vzdělávacích
a dalších programů osobnostního
rozvoje.
Etopedické, logopedické,
somatopedické, psychopedické,
tyflopedické a další specializované
vyšetření dětí, žáků, studentů
nebo klientů se zdravotním
postižením a provádění nápravy
nebo psychoterapeutických
činností zaměřených na odstraňování
nebo zmírnění poruch učení
a chování.
Zpracovávání programů integrace
a inkluze dětí, žáků, studentů
nebo klientů se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Provádění komplexní speciálně ne § 18 z. 1 rok praxe
pedagogické diagnostiky,
náročných nápravných, reedukačních
a kompenzačních činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se zdravotním postižením
a náročného speciálně pedagogického
poradenství při řešení problémů
ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
a studentů se zdravotním postižením
ve škole a v rodině.
Metodická a koordinační činnost
v oblasti speciálně pedagogických
preventivních a poradenských
služeb ve školství.
Samostatná aplikace logopedických,
etopedických, somatopedických,
psychopedických, tyflopedických
a dalších diagnostických postupů
a metodik stimulace, edukace,
reedukace, kompenzace a aplikace
vzdělávacích činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se speciálními vzdělávacími
potřebami a poskytování
specializované péče osobám
se zdravotním postižením
a znevýhodněním speciálně
pedagogickými metodami nebo
rehabilitačními metodami
a ve spolupráci a v návaznosti
na jiná odvětví. Tvorba koncepce
vyučování prostorové orientace
a samostatného pohybu zrakově
postižených podle akreditovaných
vzdělávacích programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Provádění komplexní speciálně ano § 18 z. § 9 v.
pedagogické diagnostiky, 2 roky praxe
náročných nápravných, reedukačních
a kompenzačních činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se zdravotním postižením
a náročného speciálně pedagogického
poradenství při řešení problémů
ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
a studentů se zdravotním postižením
ve škole a v rodině.
Metodická a koordinační činnost
v oblasti speciálně pedagogických
preventivních a poradenských služeb
ve školství.
Samostatná aplikace logopedických,
etopedických, somatopedických,
psychopedických, tyflopedických
a dalších diagnostických postupů
a metodik stimulace, edukace,
reedukace, kompenzace a aplikace
vzdělávacích činností s dětmi, žáky,
studenty nebo klienty se speciálními
vzdělávacími potřebami a poskytování
specializované péče osobám
se zdravotním postižením
a znevýhodněním speciálně
pedagogickými metodami nebo
rehabilitačními metodami
a ve spolupráci a v návaznosti
na jiná odvětví. Tvorba koncepce
vyučování prostorové orientace
a samostatného pohybu zrakově
postižených podle akreditovaných
vzdělávacích programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba zásadních koncepcí ne § 18 z. 3 roky praxe
systému speciálně pedagogických
preventivních a poradenských služeb
ve školství a sestavování prognóz
včetně případného poskytování
nejnáročnějších speciálně
pedagogických služeb (speciálně
pedagogická diagnostika, tvorba
a uplatňování nových speciálně
pedagogických metod).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Tvorba zásadních koncepcí ano § 18 z. § 7 nebo § 9 v.
systému speciálně pedagogických 5 roků praxe
preventivních a poradenských služeb
ve školství a sestavování prognóz
včetně případného poskytování
nejnáročnějších speciálně
pedagogických služeb (speciálně
pedagogická diagnostika, tvorba
a uplatňování nových speciálně
pedagogických metod).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.7
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PSYCHOLOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Kontaktní činnosti zaměřené ne § 19 z. ne
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji. Provádění
individuálních a skupinových
psychologických vyšetření dětí
a mládeže podle stanovených postupů.
Vedení výcvikových a dalších
programů osobnostního rozvoje
a prevence sociálně patologických
jevů u dětí, žáků a studentů.
Psychologické poradenství
související se vzděláváním
a výchovou dětí, žáků a studentů.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Poskytování krizové intervence ne § 19 z. 1 rok praxe
v obzvláště náročných životních
situacích.
Samostatné provádění náročných
kontaktních činností zaměřených
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji.
Samostatné provádění individuálních
a skupinových psychologických
vyšetření dětí, žáků a studentů.
Tvorba metodických a koncepčních
materiálů z oblasti psychologického
poradenství a prevence ve školství.
Provádění komplexní psychologické
diagnostiky a náročného
psychologického poradenství
při řešení problémů ve vývoji
a vzdělávání dětí, žáků a studentů
ve škole a v rodině.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Poskytování krizové intervence ano § 19 z. § 9 v.
v obzvláště náročných životních 2 roky praxe
situacích.
Samostatné provádění náročných
kontaktních činností zaměřených
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji.
Samostatné provádění individuálních
a skupinových psychologických
vyšetření dětí, žáků a studentů.
Tvorba metodických a koncepčních
materiálů z oblasti psychologického
poradenství a prevence ve školství.
Provádění komplexní psychologické
diagnostiky a náročného
psychologického poradenství
při řešení problémů ve vývoji
a vzdělávání dětí, žáků a studentů
ve škole a v rodině.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Poskytování nejnáročnějších ne § 19 z. 3 roky praxe
psychoterapeutických služeb
včetně psychologického poradenství,
například řešení obzvláště
složitých případů rodin ohrožených
sociální patologií, rodin
zasažených nezaměstnaností,
domácím násilím, rodin pečujících
o těžce zdravotně postižené děti
i rodin ohrožených syndromem
týraného, zneužívaného či
zanedbávaného dítěte.
Tvorba, koordinace a hodnocení
nejsložitějších projektů z oblasti
vzdělávání a pedagogicko-
psychologické péče o psychický
a sociální vývoj, vzdělávání
a volbu životní dráhy jednotlivců
a skupin dětí, žáků a studentů.
Tvorba zásadních koncepcí
systému preventivních
a poradenských služeb ve školství.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Poskytování nejnáročnějších ano § 19 z. § 7 nebo § 9 v.
psychoterapeutických služeb 5 roků praxe
včetně psychologického poradenství,
například řešení obzvláště
složitých případů rodin ohrožených
sociální patologií, rodin
zasažených nezaměstnaností,
domácím násilím, rodin pečujících
o těžce zdravotně postižené děti
i rodin ohrožených syndromem
týraného, zneužívaného či
zanedbávaného dítěte.
Tvorba, koordinace a hodnocení
nejsložitějších projektů z oblasti
vzdělávání a pedagogicko-
psychologické péče o psychický
a sociální vývoj, vzdělávání
a volbu životní dráhy jednotlivců
a skupin dětí, žáků a studentů.
Tvorba zásadních koncepcí
systému preventivních
a poradenských služeb ve školství.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.8
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASISTENT PEDAGOGA
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Pomocné výchovné práce zaměřené ne § 20 písm. e) z. ne
na zkvalitnění společenského
chování dětí a žáků nebo studentů.
Pomocné výchovné práce zaměřené
na vytváření základních pracovních,
hygienických a jiných návyků.
(4. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Provádění rutinních prací ne § 20 písm. d) ne
při výchově dětí a žáků nebo a e) z.
studentů, upevňování jejich
společenského chování, pracovních,
hygienických a jiných návyků péče
a pomoc při pohybové aktivizaci
dětí a žáků nebo studentů.
(5. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Výchovné práce zaměřené ne § 20 písm. a) ne
na zkvalitnění společenského až d) z.
chování dětí a žáků nebo studentů.
Výchovné práce zaměřené
na vytváření základních pracovních,
hygienických a jiných návyků.
(6. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Výklad textu, popřípadě učební ne § 20 písm. a) ne
látky a individuální práce s dětmi až d) z.
a žáky nebo studenty podle
stanovených vzdělávacích programů
a pokynů.
(7. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 20 písm. a) ne
podle přesně stanovených postupů až d) z.
a pokynů učitele nebo vychovatele
zaměřená na speciální vzdělávací
nebo specifické výchovné potřeby
dítěte, žáka nebo studenta nebo
skupiny dětí, žáků nebo studentů.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Vzdělávací a výchovná činnost ano § 20 písm. a) § 9 v.
podle přesně stanovených postupů až d) z. 2 roky praxe
a pokynů učitele nebo vychovatele
zaměřená na speciální vzdělávací
nebo specifické výchovné potřeby
dítěte, žáka nebo studenta nebo
skupiny dětí, žáků nebo studentů.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příl.9
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TRENÉR
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Zajišťování odborné trenérsko ne § 21 z. ne
metodické činnosti a sportovní
přípravy v daném sportovním
odvětví.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Odborná trenérsko metodická ne § 21 z. ne
činnost při řízení sportovní
přípravy v daném sportovním
odvětví.
Vzdělávací a výchovná činnost
zaměřená na získávání vědomostí
a dovedností žáků studijního oboru
sportovní příprava podle školního
vzdělávacího programu a metodických
doporučení z oblasti pedagogiky,
psychologie a přírodních věd.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní koordinace trenérsko ne § 21 z. ne
metodického procesu přípravy
reprezentantů na evropské
a světové úrovni.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Komplexní koordinace trenérsko ano § 21 z. § 9 v.ĺ
metodického procesu přípravy
reprezentantů na evropské
a světové úrovni.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Komplexní tvorba, koordinace ano § 21 z. § 7 v.
a usměrňování odborných 2 roky praxe
trenérsko-metodických koncepcí
procesu přípravy sportovní
reprezentace nejvyšší světové
a evropské úrovně (vedoucí
trenér).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Vybraná ustanovení novel
Čl.XVI vyhlášky č. 306/2025 Sb.
neplatil
3) § 5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb.
4) Bod 2.16.2. přílohy nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog
prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech
zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 28 zákona č. 563/2004 Sb.
6) § 124 zákoníku práce.
7) Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů.