Wellbeing ve školním prostředí a role výchovného poradenství

Vydáno: 3 minuty čtení

Wellbeing, tedy celková pohoda a duševní zdraví, se stává klíčovým prvkem školního prostředí. Toto téma bylo ústředním bodem Kongresových dnů výchovného poradenství v Brně ve dnech 3. a 4. října 2024. Asociace výchovných poradců se jako součást iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+ aktivně podílí na podpoře wellbeingu v rámci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Tato strategie se zaměřuje na zlepšení kvality vzdělávání a podporu duševního zdraví ve školách.

Wellbeing ve školním prostředí a role výchovného poradenství
Lucie
Třískalová
předsedkyně Asociace výchovných poradců
Asociace se účastní pracovních skupin, které mají na starosti implementaci opatření na podporu wellbeingu. Pracovní skupina Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+, vedená Lenkou Felcmanovou, navrhuje opatření a závazky, které pomáhají partnerským organizacím dosáhnout stanovených cílů. Důležitou součástí práce Asociace výchovných poradců je také rozvoj kvality výchovného, studijního a profesního poradenství, včetně účasti na domácích i mezinárodních projektech. Tímto přispívá k výměně znalostí a podporuje spolupráci odborníků v oblasti výchovného poradenství.
Přístup k podpoře wellbeingu a překážky v práci s kolektivem
Wellbeing je klíčovým prvkem školního prostředí a výchovní poradci mají zásadní roli při jeho podpoře. Ve školách se potýkáme s řadou výzev – pasivitou žáků, neochotou k řešení problémů, slabší disciplínou a nárůstem agresivního chování. Podpora wellbeingu a příjemného školního prostředí začíná na každé konkrétní škole. Příkladem může být plně organizovaná základní škola, na které působím a kde si uvědomujeme důležitost podpory třídních kolektivů. Zapojením do Asociace výchovných poradců jsme získali přístup k programům jako Akademie SOFA, které podporují duševní zdraví žáků a pedagogů. Díky konzultacím a školením v rámci tohoto programu jsme zahájili cestu ke změnám. Cílem je vytvoření psychicky vyrovnaného kolektivu, který bude pozitivně působit na žáky a tím je podporovat v překonávání životních překážek a hledání řešení. Prvním impulsem k těmto změnám byl webinář v rámci Týdne pro wellbeing ve škole v roce 2024, který nám ukázal, jak důležitá je podpora vztahů v třídních kolektivech.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Na druhém stupni jsme zavedli pravidelné třídnické hodiny, přesto se potýkáme s určitými obtížemi v komunikaci mezi učiteli. Někteří vnímají třídnické hodiny jako zátěž a někteří učitelé na prvním stupni se do aktivit zapojují jen málo. Jako pedagogové potřebujeme podporu, abychom byli i my schopni potřebnou podporu poskytovat svým žákům. Pracujeme pod tlakem a čelíme kritice, což vytváří obavy z nepochopení a odmítnutí.
Pro vytvoření bezpečného a podporujícího školního prostředí je nezbytné mít k dispozici základní psychologické znalosti a efektivní komunikační dovednosti. Bez externí pomoci a potřebných informací nejsme schopni stanovit jasné cíle. Podpora, kterou poskytujeme, nám umožňuje vytvářet lepší prostředí nejen pro žáky, ale i pro učitele a tím dosahovat lepších výsledků ve vzdělávání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kariérové poradenství
Individuální výchovný plán
Minimální preventivní program
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Supervizní a intervizní činnost ve školském a školním poradenském systému
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Jednání výchovné komise

Poradna

Několik výchovných poradců ve škole
Snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti u výchovných poradců
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti výchovných poradců
Výchovný poradce
Platová třída zástupce ředitele školy
Funkce výchovného poradce - pověření a odvolání
Platová třída u zástupce ředitele
Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce