Aktuality - strana 1
Projednávaná novela školského zákona převede financování platů školníků, uklízeček, kuchařek či účetní apod. na kraje a obce.
Centrum LOCIKA nově nabízí bezplatné právní poradenství pro děti, které se staly obětí násilného trestného činu a jejich nenásilné rodiče.
Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
Úřad práce ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium (SSPŠ) uzavřely Memorandum o spolupráci, které podpoří zapojení škol do digitálního vzdělávání. Cílem je rozšířit nabídku rekvalifikací a digitálních kurzů, jejichž význam na trhu práce neustále roste.
Národní etický kodex sportu vytvořený Národní sportovní agenturou stanovuje elementární morální a etické principy pro všechny účastníky sportovního prostředí v České republice.
Těší nás váš zájem o učebnici češtiny pro malé cizince. Co vše obsahuje kompletní sada? Jak učebnici používat? Už jsme se této knížce na webu Řízení školy dlouhou dobu nevěnovali. Pojďme si připomenout, jak učebnici používat a jak všechny části této edice vhodně kombinovat.
Jak odlišit vysoce citlivé jedince od těch s poruchou autistického spektra?
Analýza úřadu práce ukazuje, kterým absolventům hrozí dlouhodobá nezaměstnanost.
Pondělní kulatý stůl v Senátu na téma Vzdělávání bez bariér: personální příležitosti ve vzdělávání dětí s potřebou podpory pod záštitou Jaromíry Vítkové, místopředsedkyně Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva, a za účasti široké odborné veřejnosti, zástupců škol i pomáhajících organizací, jasně ukázal, že plánované zrušení podpůrného opatření „další učitel“ může postavit mimo školní docházku na sedm stovek těch nejvíce zranitelných dětí.
Řešíte jako pedagog nebo pracovník Školního poradenského pracoviště ve škole s některým z žáků opakované problémy spojené s agresivitou a násilím? Nevíte si s těmito situacemi rady a rádi byste získali odbornou pomoc a možnost dlouhodobé podpory takového žáka? Vyzkoušejte některou z bezplatných služeb, které v rámci programu „Stop násilí“ nabízí Diakonie
4. února začíná Týden pro wellbeing ve škole. Naskočte s námi na fialovou vlnu a vklidu a pohodě si proplavte našimi články, které jsou pro vás otevřeny zdarma, bez nutnosti přihlášení.
Přijímací zkoušky na střední školu představují velkou výzvu. Ve snaze o co nejlepší přípravu pak řada rodičů pro své děti volí nejrůznější přípravné kurzy, které často představují značné finanční zatížení. Jak se tedy na testy co nejlépe připravit i bez externího a placeného doučování? S přípravou může dobře pomoci bezplatná aplikace InspIS SETmobile od České školní inspekce, kde jsou pro procvičování k dispozici testy vytvořené Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) až do roku 2020.
Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
Mateřským, základním, středním, základním uměleckým a vyšším odborným školám, konzervatořím a školním družinám zřizovaným krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí byly v systému zveřejněny roční výše finančních prostředků na vzdělávání a školské služby a počet zaměstnanců stanovené ministerstvem na rok 2025 včetně parametrů pro financování pedagogických pracovníků.
Špatná známka není ani měřítkem hodnoty dítěte ani rodičovských kompetencí. LOCIKA - centrum pro děti ohrožené domácím násilím přináší 6 tipů pro rodiče.
Oborový didaktik Martin Rusek o nové podobě chemie v RVP ZV
Vyjádření EDUin: Poslanecká sněmovna na konci minulého roku projednala a schválila pozměňovací návrh k Lex Ukrajina III, který základním školám umožňuje dělat zápis do 1. ročníku ve dvou vlnách. Druhý termín má sloužit výhradně pro děti ukrajinských uprchlíků. Cílem je zabránit jejich přílišné koncentraci v některých školách. Podle EDUinu je ale tento přístup problematický. Existují i jiná, cílenější řešení, která nakonec vedou k lepším výsledkům.
Proti navržené změně financování ostatních neinvestičních nákladů předložené MŠMT se již vymezilo mnoho institucí, např. Asociace ředitelů základních škol České republiky či Učitelská platforma. Organizace Učitel naživo vyzývá ve své veřejné výzvě vládu Petra Fialy, aby od svého záměru upustila, protože by vedl k prohlubování alarmujících rozdílů ve vzdělávání a rezignaci na řízení kvality regionálního školství.