V období od prosince 2024 do března 2025 jsme realizovali průzkum 1) (Scio Research, 2025) zaměřený na zjišťování postojů k umělé inteligenci (AI) a zkušeností s ní. Kromě dalších aspektů jsme se věnovali zjišťování toho, jaké emoce v žácích AI vyvolává. Data ukazují, že mezi emocemi, které si žáci s AI nejčastěji spojují, dominují zvídavost a nejistota. V tomto článku vám představíme hlavní zjištění této konkrétní oblasti a doplníme je o doporučení, jak by bylo možné s těmito emocemi pracovat a využít je pro vzdělávací praxi.
Když se řekne AI, žáci nejvíce cítí zvídavost a nejistotu

Jednou z oblastí, na které jsme se zaměřili, byly emoce. Požádali jsme žáky, aby vybrali tři emoce, které cítí. Mezi pozitivními emocemi se nejčastěji objevovaly nadšení (28 % žáků ZŠ a 29 % žáků SŠ) a úžas (31 % ZŠ, 37 % SŠ). Naopak mezi negativními emocemi převažovala nejistota (42 % ZŠ, 48 % SŠ) a neutrální nezájem (28 % ZŠ, 16 % SŠ). Emoce, která však v odpovědích žáků rezonovala nejvýrazněji, byla
zvídavost
– uvedla ji nadpoloviční většina respondentů v obou skupinách (58 % žáků ZŠ a 68 % žáků SŠ).