Navazujeme na předchozí článek o postojích žáků a rodičů k umělé inteligenci ve vzdělávání.1) Tentokrát se zaměříme na to, jak se jejich očekávání promítají do školní praxe a jaké jsou skutečné zkušenosti pedagogů s umělou inteligencí.
Umělá inteligence očima učitelů a vedení škol: Mezi vizí a každodenní praxí
Miroslava
Hapalová
psycholožka, vedení výzkumného týmu Scio Research
Když očekávání naráží na realitu: do výuky AI zatím proniká postupně
Žáci druhého stupně základních a středních škol běžně využívají AI nástroje – téměř tři čtvrtiny z nich ve volném čase a 69 % při přípravě do školy. Zavádění AI do samotné výuky však probíhá zatím opatrněji. Rodiče přitom očekávají, že škola jejich děti naučí bezpečně a zodpovědně používat AI a kriticky hodnotit její výstupy, což vytváří přirozený tlak na změnu pedagogických přístupů.
Výzkum AI Kompas 2025 odhaluje zajímavou situaci: ačkoli většina učitelů používá AI pravidelně v osobním životě(59 %) i