Situace, kterou možná znáte: Student odevzdá skvěle napsanou seminárku. Učitel má podezření na použití ChatGPT. Následuje nepříjemný rozhovor, při kterém se ukáže, že nikdo předem neřekl, zda a jak lze AI používat. Student si myslel, že je to v pořádku, učitel předpokládal opak. Výsledek? Zbytečné nedorozumění a ztráta důvěry na obou stranách.
Pravidla hry aneb Jak na AI ve střední škole bez zbytečných dramat
Andrej
Novik
Scioškola
Problém není v samotné AI, ale v tom, že
nemluvíme o pravidlech předem
. Automaticky předpokládáme, že studenti vše napíšou sami – ale neřekneme jim to. Nebo naopak očekáváme, že AI použijí jen pro brainstorming – ale ani to jim nesdělíme. A pak se divíme, když vzniknou problémy.Řešení? Jasná pravidla od začátku