Být nejlepší automaticky neznamená nejlépe vést

Vydáno: 17 minut čtení

„Dobrý leader se musí naučit být nejprve dobrým následovníkem.“ Souhlasíte? Ne tak rychle! Takový předpoklad se zdá být logický, jenže tato rovnice ne vždy platí. Jako by disciplína, loajalita a pokora v roli podřízeného automaticky předznamenávaly kvalitní manažerské schopnosti. Role následovníka a role leadera vyžadují odlišné kompetence, způsoby myšlení i postoje k riziku. Dobrý následovník se orientuje v rámci daného systému, plní instrukce, zachovává věrnost hodnotám – což jsou cenné kvality. Ale vedení znamená více než schopnost následovat – vyžaduje vizi, rozhodnost, schopnost pracovat s nejistotou, nést odpovědnost za druhé a někdy jít proti proudu. Mnoho lidí, kteří byli skvělí v roli vykonavatele, selže v roli vedoucího. Není ostuda být výborným členem týmu, který netouží po vedení. A není pravidlem, že skvělý podřízený bude i skvělým vedoucím.

Být nejlepší automaticky neznamená nejlépe vést
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D., MBA
dlouholetý ředitel školy a autor knihy Jaký LEADER chcete být?
Tento fenomén je zároveň fascinující i nepříjemně povědomý. Týká se všech organizací, kde úspěch v jedné oblasti otevírá lidem dveře do vyšších pracovních pozic. A nejde jen o vaše kolegy, ale i o vás. Dříve nebo později se s ním může setkat každý z nás – nejen jako pozorovatel, ale i jako ten, kdo se ocitne v roli, na kterou
není dostatečně připraven
. Úspěch v jedné pozici totiž ještě nezaručuje připravenost na tu další. Lidé bývají povyšováni za to, co uměli doposud, nikoli za to, co od nich bude nová role skutečně vyžadovat. A tehdy přestává jít o výkon a začíná jít o přežití – mnohdy maskované autoritou, snahou o kontrolu nebo únavným předstíráním, že víme, co děláme. Říká se tomu Peterův princip.
V tomto textu se společně podíváme, co přesně Peterův princip znamená, proč k němu v organizacích tak často dochází, jaké má důsledky – a hlavně co s tím.1) Protože selhání na nové pozici není slabost, ale často
důsledek systémového nastavení
, které povyšuje lidi podle úplně jiných kritérií, než jaká odpovídají tomu, co bude jejich funkce od následujícího dne vyžadovat.
Co je Peterův princip?
Peterův princip poprvé formuloval v roce 1969 kanadský pedagog a sociolog Laurence J. Peter ve své satirické, ale velmi pronikavé knize
The Peter Principle: Why Things Always Go Wrong
(Peterův princip: Proč se věci vždycky pokazí). Základní myšlenka je jednoduchá, až mrazivě přesná: V každé hierarchii bývá zaměstnanec
povyšován, dokud nedosáhne své úrovně nekompetence
.